Gammal dator, retrovärde?

Permalänk
Medlem

Gammal dator, retrovärde?

Tjenare,
Det ligger till så som så att vi håller på att tömma min farfars hus, och där kan man hitta både det ena och det andra.
En rolig sak är hans gamla dator från tidigt 90-tal med Windows 3 installerat, och tillhörande skärm, tangentbord, mus och skrivmaskin.
Det jag funderar på är ifall det finns något "retrovärde" på en sån dator, känns nästan lite synd att bara slänga den.
Jag har funderat på att bara ta hem den och öppna upp och skåda dåtidens monsterkomponenter, men man vill ju inte göra allt för mycket med den ifall någon har något intresse för sånt här.

/Samuel

Permalänk

Är det ett AT-chassi på den är den mycket eftertraktad som retrodator. Särskilt om den har turboknapp och en digital display som visar MHz:en.
Den vore intressant att se vilka komponenter som finns i den också. Speciellt ISA-ljudkort av de bästa modellerna har högt samlarvärde, även om jag inte tror att din farfar hade något sådant såvida han inte var musiker eller tog sitt Doom-spelande på allvar.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Är det ett AT-chassi på den är den mycket eftertraktad som retrodator. Särskilt om den har turboknapp och en digital display som visar MHz:en.

Såna datorer hade vi i plugget när jag gick i mellanstadiet. Turboknapparna användes frekvent.

Permalänk
Medlem

Ååh vad trevligt! Står en gammal burk med Windows 3.1 hemma hos far min. När han köpte den köpte han till en extra hårddisk på 60 mb (tror jag) och försäljaren sa: "Den fyller du ALDRIG!" (Ville bara dela det.)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Hade varit cool att använda den till retro-spel istället för att köra med dosbox.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Nu kan en dator med win 3.1 (om det nu inte är faktiskt 3) vara från 286 8Mhz till hög 486a.. så lite mer spec är trevligt

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Oj, populärt ämne tydligen 8)
Tyvärr står datorn 13 mil från mig, så jag har inte direkt möjlighet att kolla upp specifikationer som det är i nuläget. Förhoppningsvis kan vi få hem den relativt fort. Nu vet jag i alla fall att det kan vara värt att kolla upp lite mer innan man bara slänger den på tippen, jag återkommer med mer info när jag har den framför mig!

Permalänk
Medlem

Det finns gott om gamla spel som fungerar bra på dessa gamla datorer.
Använder man en modern plattskärm så blir det trevligare.
Vissa av dessa gamla datorer brukar starta ganska snabbt, trots att de inte har SSD.

Så jag rekommenderar dig att spara denna, eller möljigen ge bort eller sälja.
Att slänga fungerande maskiner är ren kapitalförstöring.

Permalänk
Medlem

Varför skulle plattskärm vara bättre ?

Har en trinitron crt på 21" som väger som en liten bil men äter de flesta vanliga plattskärmar till frukost när det gäller bildkvalité..

Sen redigt sunkiga skärmar ... visst. men lite röda rinnande ögon är retro

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Nu har vi lyckats få hem datorn. Det visade sig vara en... IBM Aptiva 2144! (Jag har ingen aning om vad det säger er)
Skulle väl gissa på att det är "originaldelar" i den, jag vet inte riktigt om alla Aptiva 2144 var identiska vad gäller komponenterna (?)
Skärmen är en 16" av Compaq, en V700.
Gissar att allt detta är ganska måttliga grejer, men nu kan ni utvärdera den bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Varför skulle plattskärm vara bättre ?

Har en trinitron crt på 21" som väger som en liten bil men äter de flesta vanliga plattskärmar till frukost när det gäller bildkvalité..

Sen redigt sunkiga skärmar ... visst. men lite röda rinnande ögon är retro

Håller med, har själv en nästan helt ny Mitsubishi Diamondtron 22" som står nerpackad som eventuell reservskärm.

Kostade 14000:- på dustin år 2002, inte en chans jag säljer den skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Är det ett AT-chassi på den är den mycket eftertraktad som retrodator. Särskilt om den har turboknapp och en digital display som visar MHz:en.
Den vore intressant att se vilka komponenter som finns i den också. Speciellt ISA-ljudkort av de bästa modellerna har högt samlarvärde, även om jag inte tror att din farfar hade något sådant såvida han inte var musiker eller tog sitt Doom-spelande på allvar.

Vart säljer man isf en sådan dator eller ISA-kort?
Var finns alla retrofantaster, ebay? blocket?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Är det ett AT-chassi på den är den mycket eftertraktad som retrodator. Särskilt om den har turboknapp och en digital display som visar MHz:en.
Den vore intressant att se vilka komponenter som finns i den också. Speciellt ISA-ljudkort av de bästa modellerna har högt samlarvärde, även om jag inte tror att din farfar hade något sådant såvida han inte var musiker eller tog sitt Doom-spelande på allvar.

Ledsen TS om jag snor tråden lite men ISA-ljudkorten.. Min far har ett creative med en synth påkopplad på den kontakten som sitter på ljudkortet är dessa värda nått tro?^^

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Scout. CPU: Intel Core I5 2500K @ 3.3 Ghz. RAM: Corsair Vengeance 2x4gb 1600mhz. MK: MSI P67A-GD65. PSU: Corsair cx 500w v2. GPU: GeForce GTX 560 Ti. HDD: 1 Tb WD green 64mb cache. Monitor: Samsung Syncmaster P2450

Permalänk
Medlem

Ta och kolla upp vilket tangentbord det är. Beroende på vad det är så kan de kosta över 1000kr för riktigt sällsynta eller välbehållda ex.

Permalänk
Skrivet av xfade:

Vart säljer man isf en sådan dator eller ISA-kort?
Var finns alla retrofantaster, ebay? blocket?

Ebay kan nog vara bäst för ljudkorten, men då gäller det de riktigt sällsynta varianterna som Roland LAPC och Gravis Ultrasound. AWE32:or och liknande ger inte så mycket, om det inte är någon eftertraktad revision.
Datorn är bäst att sälja på Blocket, men man får nog inte mer än 200-300 för bara en dator om den inte innehåller några attraktiva märkeskomponenter, även om det reella värdet borde vara högre. Det beror förstås på om man har tålamod att vänta på en generös köpare. Det verkar inte finnas så många retrofantaster i Sverige att marknaden för sådant här kommit igång.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Skrivet av Jespuur:

Ledsen TS om jag snor tråden lite men ISA-ljudkorten.. Min far har ett creative med en synth påkopplad på den kontakten som sitter på ljudkortet är dessa värda nått tro?^^

Synten på kontakten är mycket eftertraktad om det är ett Wavetable-kort du menar. Lägg gärna upp det i en annons någonstans så kanske jag köper det själv.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Ebay kan nog vara bäst för ljudkorten, men då gäller det de riktigt sällsynta varianterna som Roland LAPC och Gravis Ultrasound. AWE32:or och liknande ger inte så mycket, om det inte är någon eftertraktad revision.
Datorn är bäst att sälja på Blocket, men man får nog inte mer än 200-300 för bara en dator om den inte innehåller några attraktiva märkeskomponenter, även om det reella värdet borde vara högre. Det beror förstås på om man har tålamod att vänta på en generös köpare. Det verkar inte finnas så många retrofantaster i Sverige att marknaden för sådant här kommit igång.

Precis, det är nu man ska börja samla på sig lite äldre hårdvara (; min Wang 386/20 (från märkets sista levnadsår) kommer definitivt inte lämna hemmet innan dagen då det brinner ner eller då jorden går under. Hade ett Amiga CD32 för några år sedan och ångrar något så innerligt att jag sålde det.
Kör dessutom en Dell Optiplex 200MMX med 3dfx-kort med Win95 som DOS-spelmaskin med kombinerat mediacenter (precis, SBLive med fjärrkontroll), och i framtiden även inredningsdetalj när det har moddats lite grann (;

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag

Permalänk
Skrivet av Quizzy:

Nu har vi lyckats få hem datorn. Det visade sig vara en... IBM Aptiva 2144! (Jag har ingen aning om vad det säger er)
Skulle väl gissa på att det är "originaldelar" i den, jag vet inte riktigt om alla Aptiva 2144 var identiska vad gäller komponenterna (?)
Skärmen är en 16" av Compaq, en V700.
Gissar att allt detta är ganska måttliga grejer, men nu kan ni utvärdera den bättre

Det tycks ha varit en sen 486:a eller en tidig Pentium. Chassit och moderkortet följer inte AT-standarden och passar bara ihop med varandra, men det duger som retrodator om man stoppar i några grymma ljudkort och uppgraderar minnet till minst 16 MB. Jag tycker du ska spara den och använda som retrodator, även om den inte har något ekonomiskt värde.

Den är ju ganska snygg och stilren och tar inte upp mycket plats om man placerar skärmen ovanpå:

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

åneej tusan. hemma hos morsan hade jag minst 5 st gamla moderkort, som jag fick av henne. men trodde dom inte va nånting o ha så slängde dom, Och ja dom var riktigt gamla. slängde dom i soprummet OCH nästa dag var dom borta. antagligen en som visste att dom var värda något. känner sig lite dum som inte kollade upp det först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celcius:

Ta och kolla upp vilket tangentbord det är. Beroende på vad det är så kan de kosta över 1000kr för riktigt sällsynta eller välbehållda ex.

Det är ett AST sk-1100 Advantage. Det är välbehållet på det sättet att det är komplett och inga trasiga delar. Kanske skulle behöva tvätta rent det innan nån skulle kunna vara intresserad dock.. ^^

Skrivet av Paddan1000:

Det tycks ha varit en sen 486:a eller en tidig Pentium. Chassit och moderkortet följer inte AT-standarden och passar bara ihop med varandra, men det duger som retrodator om man stoppar i några grymma ljudkort och uppgraderar minnet till minst 16 MB. Jag tycker du ska spara den och använda som retrodator, även om den inte har något ekonomiskt värde.

Det är en 486DX2 - 66MHz. Minnet ligger endast på 4MB. Några ljudkort verkar det faktiskt inte vara tal om över huvud taget, moderkortet har inget integrerat och det enda instickskortet som finns är ett som "vänder" uttagen 90 grader, så att det passar med chassit. Så tyvärr skulle det nog kosta för mycket tid och pengar för mig för att kunna spela något på den, bara att få tag på spelen på diskett lär inte vara det lättaste (den har ingen CD-läsare).

Skrivet av wozzer:

åneej tusan. hemma hos morsan hade jag minst 5 st gamla moderkort, som jag fick av henne. men trodde dom inte va nånting o ha så slängde dom, Och ja dom var riktigt gamla. slängde dom i soprummet OCH nästa dag var dom borta. antagligen en som visste att dom var värda något. känner sig lite dum som inte kollade upp det först

Jo, det var lite det jag inte ville skulle hända mig, därför skapade jag den här tråden Dock verkar det ju inte vara något jättedyrbart i den (vilket var lite vad jag förväntade mig, med tanke på att min farfar endast använt den till att skriva brev). Vi får se vad jag gör av den, antingen lyckas jag få sålt den, eller så använder jag delarna till något kreativt moddprojekt, kanske tillsammans med de två mekaniska skrivmaskinerna jag hittade, hehe.. Personligen skulle jag inte ha någon glädje av en så gammal dator, då den tillverkades runt tiden då jag föddes och alltså är lite för gammal för att jag ska känna någon sorts nostalgi.

Permalänk
Medlem

ne sen var det ju bara moderkort, inget chassi eller nåt, så tror inte dom kan ha vart värda nått Men jag har ett gammalt tangentbord tror det är IBM, rätt tjockt. och en mus, IBM med 3 knappar. kan de va värt nått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Varför skulle plattskärm vara bättre ?

Har en trinitron crt på 21" som väger som en liten bil men äter de flesta vanliga plattskärmar till frukost när det gäller bildkvalité..

Sen redigt sunkiga skärmar ... visst. men lite röda rinnande ögon är retro

TFT-skärmar har fortfarande inte bättre bildkvalitet än CRT-skärmar. Visst, skärpan är bättre med den är också det enda.
Sitter med en Sony 24" Widescreen på 43 Kilos vikt. Kostade över 20.000 kr som ny.
Vet att många grafiker skriker efter den här skärmen fortfarande och har ett högt andrahandsvärde än idag.
Svårt att förstå skillnaden fören man sitter med en bra CRT-skärm och jämför med en sunkig TFT-skärm.
Även dyra skärmat med IPS-panel ger inte lika levande bild som den här.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Kostade över 20.000 kr som ny.

Har du provat en LCD som kostar 20.000 kr idag?

Jag har inte gjort det, men jag har en känsla av att det går att hitta platta skärma som är bättre en dom som kostar mellan 2-10 tusen vilket är vad jag har sett.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

på tal om retrovärde
min farsa har en gammal vic 64 ståendes som skräppar hur mkt kan e sån vara värd tro?
bara nyfiken, kan nt mer om den

citera så jag hittar tbx

Visa signatur

AMD X2 2,6 ghz : 4 gb ddr2 kingston 1333 mhz : xfx 5770 :P i know it's crap wanna upgrade soon ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hun73rHD:

på tal om retrovärde
min farsa har en gammal vic 64 ståendes som skräppar hur mkt kan e sån vara värd tro?
bara nyfiken, kan nt mer om den

citera så jag hittar tbx

Inte så mycket är jag rädd, några hundralappar kanske. Den äldre bruna modellen kan ge lite mer. Om du har ett komplett paket (nätadapter, kablar, joystick, diskettstation och spel) så har du större chans att få den såld.

Istället för att sälja den så rekommenderar jag en kopp varm choklad och en nostalgikväll för dig och hela familjen

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wozzer:

Men jag har ett gammalt tangentbord tror det är IBM, rätt tjockt. och en mus, IBM med 3 knappar. kan de va värt nått?

Tangentbordet kan vara värt ca 500 kr om det är klickigt, beroende på modell och skick. Det kända Model M brukar gå för det. Vad är modellnumret?
Mössen brukar inte vara värda mycket, men det finns fantaster som samlar på sig Scrollpoint-möss.

Skrivet av Knashatt:

Svårt att förstå skillnaden fören man sitter med en bra CRT-skärm och jämför med en sunkig TFT-skärm.
Även dyra skärmat med IPS-panel ger inte lika levande bild som den här.

Det finns också en växande grupp gamers som föredrar CRT för att de har bra uppdateringsfrekvens utan att kompromissa med bildkvaliteten. De flesta plattskärmar klarar 60 Hz och inget annat medan många CRT klarar vad som helst mellan 50 och 100 Hz. De dyra plattskärmar som har bäst färg och kontrast har ofta en fördröjning på några bildrutor och passar inte alls för snabba spel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Tangentbordet kan vara värt ca 500 kr om det är klickigt, beroende på modell och skick. Det kända Model M brukar gå för det. Vad är modellnumret?
Mössen brukar inte vara värda mycket, men det finns fantaster som samlar på sig Scrollpoint-möss.

Det finns också en växande grupp gamers som föredrar CRT för att de har bra uppdateringsfrekvens utan att kompromissa med bildkvaliteten. De flesta plattskärmar klarar 60 Hz och inget annat medan många CRT klarar vad som helst mellan 50 och 100 Hz. De dyra plattskärmar som har bäst färg och kontrast har ofta en fördröjning på några bildrutor och passar inte alls för snabba spel.

hmm väldigt lik, kan vara det tangentbordet. har det hemma hos morsan så v.7 på lördag kan jag kolla upp modellnumret

Permalänk
Medlem

Back to topic: Är någon intresserad av att ta över denna dator? I så fall är det bara att kontakta mig! Den befinner sig i Uppsala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det finns också en växande grupp gamers som föredrar CRT för att de har bra uppdateringsfrekvens utan att kompromissa med bildkvaliteten. De flesta plattskärmar klarar 60 Hz och inget annat medan många CRT klarar vad som helst mellan 50 och 100 Hz. De dyra plattskärmar som har bäst färg och kontrast har ofta en fördröjning på några bildrutor och passar inte alls för snabba spel.

Växande? Möjligen svagt avtagande eller i bästa fall konstant...

Långt från många crtskärmar klarade högre än 60hz vid vettig upplösning i dagens mått. Däremot finns det hyffsat många lcdskärmar som klarar 120hz.

Permalänk
Medlem

yes det är ett Modell M. klickar härligt Vet du var man kan få det sålt?