Datorn går bara igång i mindre en 1 sekund!

Permalänk

Datorn går bara igång i mindre en 1 sekund!

Satte ihop denna dator för 2 dagar sedanhttp://www.inet.se/kundvagn/visa/1408784/2012-01-23
Och jag misstänkte att den stängde av sig själv några gånger dag 1.
Men igår när jag satt och spelade HoN dog den bara och nu ser man bara att fläktarna snurrar i mindre en 1 sekund
Vad ska jag göra nu?

Visa signatur

Min setup: Intel i5 2500k, radeon 6970, 4*4gb ram.

Permalänk
Hedersmedlem

Första bygget? Har du rätt antal moderkortsdistanser om alls? Reseta bios/UEFI:n och se om det blir ok igen. Försök att testa bygget med memtest86+ och OCCT.

Välkommen till SC!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

[QUOTE="Jalle64;11895376"]Första bygget? Har du rätt antal moderkortsdistanser om alls? Reseta bios/UEFI:n och se om det blir ok igen. Försök att testa bygget med memtest86+ och OCCT.

Välkommen till SC! :D[/QUOTE

Aa det är första, jag har rätt antal distanser. Men hur gör jag det?

Visa signatur

Min setup: Intel i5 2500k, radeon 6970, 4*4gb ram.

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="Wallin-mx;11895391"]

Skrivet av Jalle64:

Första bygget? Har du rätt antal moderkortsdistanser om alls? Reseta bios/UEFI:n och se om det blir ok igen. Försök att testa bygget med memtest86+ och OCCT.

Välkommen till SC! :D[/QUOTE

Aa det är första, jag har rätt antal distanser. Men hur gör jag det?

Du tar bort batteriet ur moderkortet och väntar i ca 5 sek och sedan stoppar du in det igen. Glöm inte att datorn ska vara ström fri dvs att du ska tömma ström genom att trycka 1-2 gånger på power knappen.

Permalänk

[QUOTE="Alle22;11895402"]

Skrivet av Wallin-mx:

Du tar bort batteriet ur moderkortet och väntar i ca 5 sek och sedan stoppar du in det igen.

Har gjort det men utan resultat

Visa signatur

Min setup: Intel i5 2500k, radeon 6970, 4*4gb ram.

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="Wallin-mx;11895405"]

Skrivet av Alle22:

Har gjort det men utan resultat

Kört in minnerna rätt? kolla manualen.

Permalänk
Hedersmedlem

[QUOTE="Wallin-mx;11895391"]

Skrivet av Jalle64:

Första bygget? Har du rätt antal moderkortsdistanser om alls? Reseta bios/UEFI:n och se om det blir ok igen. Försök att testa bygget med memtest86+ och OCCT.

Välkommen till SC! :D[/QUOTE

Aa det är första, jag har rätt antal distanser. Men hur gör jag det?

Hur man resetar bios står i ....... manualen Sedan får du systematiskt kolla vad som gör att den inte startar, tex ta ur alla memstickorna utom en och testköra dem i de program jag nämnde, trippelkolla alla kablar, samt be en bön i varje väderstreck.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Kolla så moderkortet stödjer processomodellen. Annars kan du behöva flasha BIOS. Funkade när jag hade samma problem. Kolla pâ moderkortets hemsida vilket bios du ska ha för din model.

Permalänk
Medlem

Ta isär allt igen. Även moderkort och processorn. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, distanserna sitter rätt mellan moderkortet/chassit, böjda pinnar i kontakter mm) och sätta ihop ordentligt.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Ta isär allt igen. Även moderkort och processorn. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, distanserna sitter rätt mellan moderkortet/chassit, böjda pinnar i kontakter mm) och sätta ihop ordentligt.

Nätagget var kasst

Visa signatur

Min setup: Intel i5 2500k, radeon 6970, 4*4gb ram.