Permalänk

hur mycket tror ni att ersättaren till 570 kommer kosta?

Visa signatur

Asus P8Z68-V PRO Gen 3 || 2500K OC 4.5 GHz || Coolit eco A.L.C || XFX Radeon HD 5770 XXX CF || 8 GB Corsair Vengance 1600 MHz || 500 GB WD || Corsair CX 500 || NZXT H2|| Packard Bell 220dx || Pioneer SA-608 || Sanyo sx 225 || Pioneer HPM 50 || Logitech Z506 || Logitech MX518 ||

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Brickan94:

hur mycket tror ni att ersättaren till 570 kommer kosta?

NVidia har alltid hållt sig till ungefär samma priser,

x90 - ~6000:-
x80 - ~4500:-
x70 - ~3000:-
x60 - ~2200:-
x50 - ~1800:-

Skulle förvåna mig enormt om de slutade följa den modellen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

NVidia har alltid hållt sig till ungefär samma priser,

x90 - ~6000:-
x80 - ~4500:-
x70 - ~3000:-
x60 - ~2200:-
x50 - ~1800:-

Skulle förvåna mig enormt om de slutade följa den modellen.

Tack så mycket , då vet jag ungefär hur mycket jag ska ha till realasen

Visa signatur

Asus P8Z68-V PRO Gen 3 || 2500K OC 4.5 GHz || Coolit eco A.L.C || XFX Radeon HD 5770 XXX CF || 8 GB Corsair Vengance 1600 MHz || 500 GB WD || Corsair CX 500 || NZXT H2|| Packard Bell 220dx || Pioneer SA-608 || Sanyo sx 225 || Pioneer HPM 50 || Logitech Z506 || Logitech MX518 ||

Permalänk
Medlem

Jag vill ha ett single GPU kort som jag inte känner att jag behöver klocka utan gör detta bara för att jag kan:D Tack tomten om du pratar med nvidia:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Inte för att vara elak, men 7970 är ganska precis lika mycket snabbare än GTX 580 som GTX 580 är snabbare än 6970. Dessutom är det ungefär lika mycket dyrare.

Dock är 7970 in my humble opinion ett uruselt köp med dagens priser, man får GTX 590, GTX 570 SLI, HD 6990 eller HD 6970 CF (som alla presterar likvärdigt och rejält mycket bättre än 7970) för nästan samma pengar.

Det är ju sant, men alla de lösningarna använder ju dubbla GPUer. Vill man ha maximal prestanda och samtidigt undvika micro-stuttering så är det ju 7970 som gäller, och enligt Sweclockers senaste test där de överklockat ett så ser visar det sig att det till och med kan köra BF3 på ultra i 1920x1080 med minimum FPS på 63 (78 i snitt). 7970 ger alltså i dagsläget möjlighet att maxa vad som helst med en enda GPU om man inte kräver ännu högre upplösningar.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Antielefant
Skrivet av SteveK:

Det är ju sant, men alla de lösningarna använder ju dubbla GPUer. Vill man ha maximal prestanda och samtidigt undvika micro-stuttering så är det ju 7970 som gäller, och enligt Sweclockers senaste test där de överklockat ett så ser visar det sig att det till och med kan köra BF3 på ultra i 1920x1080 med minimum FPS på 63 (78 i snitt). 7970 ger alltså i dagsläget möjlighet att maxa vad som helst med en enda GPU om man inte kräver ännu högre upplösningar.

Allt sant, dock till ockerpriser eftersom 670 inte släppts än. Vi får väl se, men som läget är just nu kan jag inte påstå att jag skulle rekommendera ett grafikkortsköp överhuvudtaget. Oavsett om GK104 blir det monster folk verkar tro eller ej är 7970 åt helvete för dyrt för att det ska vara värt pengarna.

Jag ska låta fakta vara osagt, men när NVidia säger "we expected more from our competitors", och till och med Charlie Demeijran säger att NVidia vinner denna rond på knockout, är det svårt att inte tro att Kepler blir något i hästväg.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

det är det att jag vi uppgradera mitt grafikkort till ett nvidia då jag vill ha physx. Jag funderade på 570 men sen såg jag att kepler vad på väg och tänkte vänta lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Allt sant, dock till ockerpriser eftersom 670 inte släppts än. Vi får väl se, men som läget är just nu kan jag inte påstå att jag skulle rekommendera ett grafikkortsköp överhuvudtaget. Oavsett om GK104 blir det monster folk verkar tro eller ej är 7970 åt helvete för dyrt för att det ska vara värt pengarna.

Jag ska låta fakta vara osagt, men när NVidia säger "we expected more from our competitors", och till och med Charlie Demeijran säger att NVidia vinner denna rond på knockout, är det svårt att inte tro att Kepler blir något i hästväg.

7970 kommer nog sjunka av sig självt också när de får upp takten på tillverkningen o de som betalar vad som helst för det bästa redan har ett.
De går ju åt som smör i solsken trots smått ockerpriser än så länge..

Finns det några nya rykten som kan tänkas ligga någon sanning bakom som skvallrar om när kepler-prestandamodeller kan tänkas komma??
Du brukar ju vara väl insatt i hur det ligger till hos nvidia.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tEan:

Någon har raderat sidan länken går till. Charlie på SA (som är en av de största Nvidia hatare som finns) säger så här om Nvidias mellankort GK104.

Vidare säger han själv att han inte blivit "bamboozled" utan det är ren FUD :

http://semiaccurate.com/forums/showthread.php?t=6034&page=38

Så om inte Charlie lider av allvarliga personlighetsstörningar alternativt försöker spela ett spratt med sin läsarkrets( Amd-fanatikerna lipar högljutt när deras store ledare verkar ha övergivit dom genom att säga att Kepler kommer vara bättre än SI i stort sett allt) så ser det väldigt ljust ut för Kepler.

Hur som helst så ser jag med spänning fram emot Kepler.Skulle det stämma med 7970 prestanda för 3 - 3.5 sek så är det ju suveränt!

Det skulle inte förvåna mig alls om Kepler är bättre än 7000-serien. Det verkar ju som om Ati stressade ut 7000-serien för att vara först och sno åt sig massa pengar från folk som ville ha det senaste vilket de verkar ha lyckats med. Har även hört rykten om att 8000-serien inte är alltför långt borta så den stora striden blir kanske mellan GTX600 och HD8000 istället. I så fall har AMD och Nvidia valt lite olika spår. AMD slänger ut en generation mellan medan Nvidia slipar mer på labbet innan lansering. Vilket taktik som är bäst vet vi om ett år när de krigat klart den här ronden. Tycker dock det är lite oroväckande tyst från Nvidia. Kan ju tycka att de borde släppt något officiellt för att sno lite rampljus från 7970.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Boss302:

7970 kommer nog sjunka av sig självt också när de får upp takten på tillverkningen o de som betalar vad som helst för det bästa redan har ett.
De går ju åt som smör i solsken trots smått ockerpriser än så länge..

Finns det några nya rykten som kan tänkas ligga någon sanning bakom som skvallrar om när kepler-prestandamodeller kan tänkas komma??
Du brukar ju vara väl insatt i hur det ligger till hos nvidia.

Det florerar ju åtskilliga rykten om vilken kärna som blir vilken, men det senaste jag såg som var "kvalificerat" var att den som kommer först är GK104, dvs egentligen motsvarigheten till dagens GTX 560. Vad som dock florerat är ganska många rykten om att även denna blir snabbare än 7970, vilket om det stämmer är... ptja... intressant, minst sagt. Stämmer den läckan kommer GK100 till sommaren och lär då, som sagt, bli något i hästväg.

Vad man måste komma ihåg är att Southern Islands egentligen inte är en ny arkitektur utan snarare en vidareutveckling av Northern Islands. De gissningar som fanns om vilken prestandaökning det skulle bli var ganska rakt på sak och, visade det sig, väldigt korrekta.

Kepler däremot är ingen förminskning av eller vidareutveckling av en tidigare kärna. Den har egentligen ingenting gemensamt med varken Tesla eller Fermi. Det innebär också att det är ett mer öppet kort än vad SI någonsin var. Ser man exempelvis till prestandaökningen mellan Tesla och Fermi (285 vs 580) var den bra nära 100%, en siffra 7970 är långt ifrån jämfört med 6970.

Arkitekturen som sådan ger dessutom en hel del helt nya funktioner som inte setts till tidigare, exempelvis unified memory (RAM som både CPU och GPU kan skriva till), förebyggande beräkningar samt "CPU-fria" beräkningar. Ingen vet ännu vad allt detta kommer att ge i slutändan, men det är ju alltid kul att se en ny arkitektur faktiskt ha helt nya funktioner också.

Skrivet av Zotamedu:

Det skulle inte förvåna mig alls om Kepler är bättre än 7000-serien. Det verkar ju som om Ati stressade ut 7000-serien för att vara först och sno åt sig massa pengar från folk som ville ha det senaste vilket de verkar ha lyckats med. Har även hört rykten om att 8000-serien inte är alltför långt borta så den stora striden blir kanske mellan GTX600 och HD8000 istället. I så fall har AMD och Nvidia valt lite olika spår. AMD slänger ut en generation mellan medan Nvidia slipar mer på labbet innan lansering. Vilket taktik som är bäst vet vi om ett år när de krigat klart den här ronden. Tycker dock det är lite oroväckande tyst från Nvidia. Kan ju tycka att de borde släppt något officiellt för att sno lite rampljus från 7970.

Enligt AMD's roadmap kommer inte 8000-serien förrän Q2 2013, så...

Lite synd att NVidia inte gjorde samma sak som med 500-serien däremot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag tror också vi får se en refresh av 7xxx serien ganska snart.Blir kanske samma som vi såg Nvidia göra med gtx 4xx - 5xx.

Håller med dej att det är väldigt tyst från Nvidia,får hoppas tystnaden betyder att de gör som med 8xxx serien d.v.s slå alla med häpnad.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Jag vet inte hur AMD gjort denna gången. Men kan de inte "öppna" HD7000 serien så tillverkarna kan släppa överklockade modeller? Det är ju ett sätt att kontra Kepler på.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag vet inte hur AMD gjort denna gången. Men kan de inte "öppna" HD7000 serien så tillverkarna kan släppa överklockade modeller? Det är ju ett sätt att kontra Kepler på.

Du menar som den här ungefär?
http://www.dustinhome.se/xfx-radeon-hd7970-3gb-black-edition-...

Eller kanske som den här?
http://www.dustinhome.se/asus-radeon-hd7970-dcii-top-3gb-gddr...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/14959-xfx-radeon-hd-7970...
nVidia kommer säkert att tillåta fabrisköverklockade Kepler kort också, så det kommer göra liten eller ingen skillnad i slutändan, och dessutom så kan man ju överklocka själv oavsett.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk

Jaha finns redan hehe.

Skrivet av SteveK:

http://www.sweclockers.com/recension/14959-xfx-radeon-hd-7970...
nVidia kommer säkert att tillåta fabrisköverklockade Kepler kort också, så det kommer göra liten eller ingen skillnad i slutändan, och dessutom så kan man ju överklocka själv oavsett.

Jo det är visserligen sant.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Att det är tyst är inget jag är orolig över, jag har ingen tvekan vad gäller prestandan, att dom kommer slå bollen ur parken. Däremot skulle jag gärna vilja ha ett datum så jag vet när jag behöver börja lägga undan kapitalet. Mitt 480 har ju fortfarande krut i sig, men då jag hoppade över den här generationen så skulle jag vilja ha lite nya leksaker.

Permalänk
Antielefant

Stämmer de beryktade uppgifterna är GK104 - stock - mer än 33% snabbare än GTX 580 ("över 2" TFLOPS vs 1,5) och stämmer det spelar det ingen roll hur mycket de "öppnar" 7970. Ett stockklockat HD 7970 är fortfarande bara ~25% snabbare än stock 580.
Lägg då till att GK104 är "lilla" Kepler - GK100/110 är värstingkretsen och denna ska ligga ytterligare ~40% upp jämfört med GK104.

Nu kan man inte jämföra AMD och NVidia gällande antalet TFLOPS, men det borde gå att jämföra NVidia med NVidia.

Nåja, vi som lever får se.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Jaha finns redan hehe.

Jo det är visserligen sant.

Ja de var bra snabba att överklocka som vanligt. Vad som däremot dröjer ett tag är egna modeller på PCB. AMD säljer tydligen bara kompletta kort nu i början så tillverkarna har inte fått möjligheten att designa om själva kortet själva.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det florerar ju åtskilliga rykten om vilken kärna som blir vilken, men det senaste jag såg som var "kvalificerat" var att den som kommer först är GK104, dvs egentligen motsvarigheten till dagens GTX 560. Vad som dock florerat är ganska många rykten om att även denna blir snabbare än 7970, vilket om det stämmer är... ptja... intressant, minst sagt. Stämmer den läckan kommer GK100 till sommaren och lär då, som sagt, bli något i hästväg.

Vad man måste komma ihåg är att Southern Islands egentligen inte är en ny arkitektur utan snarare en vidareutveckling av Northern Islands. De gissningar som fanns om vilken prestandaökning det skulle bli var ganska rakt på sak och, visade det sig, väldigt korrekta.

Får hoppas det stämmer då. Mitt gtx460 börjar kännas lite trött.. Kanske blir ett 7950 sålänge. Ryckten om februari verkar iaf vara BS? Tycker man borde hört något från nvidia isf, annars så är de ju ohyggligt dumma.

Permalänk
Medlem

Har inte haft nVidia på ett bra tag. Hur är det med drivisarna? Buggiga från och till som AMDs? Eller perfekta? (går det ens?). Uppdateras de ofta? SLI profilerna är inbyggda i drivisarna om jag inte minns fel va?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Boss302:

Får hoppas det stämmer då. Mitt gtx460 börjar kännas lite trött.. Kanske blir ett 7950 sålänge. Ryckten om februari verkar iaf vara BS? Tycker man borde hört något från nvidia isf, annars så är de ju ohyggligt dumma.

Heh, kommer du ihåg 500-seriens släpp? Helt tyst fram tills en vecka eller så innan release och sedan smällde det bara till.

Februari är inte alls omöjligt, dock knappast första veckorna, och en fingervisande incidie är att NVidia inte släppt en enda ny drivrutin på sex veckor, vilket är ett i princip okänt fenomen annat än när nya grafikkort ska lanseras. Enligt en del folk (bland andra S|A) finns det redan kort i produktion.

Skrivet av Mocka:

Har inte haft nVidia på ett bra tag. Hur är det med drivisarna? Buggiga från och till som AMDs? Eller perfekta? (går det ens?). Uppdateras de ofta? SLI profilerna är inbyggda i drivisarna om jag inte minns fel va?

Enligt min egen åsikt är drivarna stabilare än AMD's, speciellt vad gäller bakåtkompabilitet och särskilt bakåtkompabilitet med SLI. SLI som sådant tenderar också att fungera jämnare än CF, om än med något mindre framerate. Detta beror också på att NVidia har frame metering, dvs att de offrar lite framerate för att minska mängden microstuttering.

SLI-profilerna är inbyggda i drivrutinen men kan (till skillnad från AMD's) även justeras eller forceras manuellt direkt genom kontrollpanelen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Buggiga, utan tvekan ^^

När jag skaffade mitt 560ti var jag utan en stabil version i några månader. Fick drivrutins-kraschar någon gång ibland.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Perfekta drivrutiner...mohahaha. Har både Amd och Nvidia kort och båda har sina fläckar när det kommer till drivisar är min upplevelse.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Amd/nvidia drivare är ungefär samma strul eller inget strul. Allt annat är bara fanboy snack. Ang sli vet jag ej då det aldrig har intresserat mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Körde 4870 sen 4870 i CF, märkte av microstuttering i de spelen jag spelade då. Kan inte minnas att jag märkt av microstuttering på mina 480 SLI. Ja, sli profilerna är inbyggda i drivrutinerna. Drivrutinerna tycker jag Nvidia är något bättre med generellt och multi-gpu är de helt klart bättre på enligt mina erfarenheter.
Så skulle kunna tänk mig en ATI setup igen men skulle gärna se bättre CF "upplevelse" innan jag skaffar det igen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Heh, kommer du ihåg 500-seriens släpp? Helt tyst fram tills en vecka eller så innan release och sedan smällde det bara till.

Februari är inte alls omöjligt, dock knappast första veckorna, och en fingervisande incidie är att NVidia inte släppt en enda ny drivrutin på sex veckor, vilket är ett i princip okänt fenomen annat än när nya grafikkort ska lanseras. Enligt en del folk (bland andra S|A) finns det redan kort i produktion.

Iofs men 580 var ju egentligen vad de lovade att 480 som inte funnits så länge skulle vara.
Nu står ju amd själva i rampljuset o säljer alla 5000kr kort de kan tillverka.

Edit: ser ut som att man kan göra egna cf profiler nu också.
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1063520-amd-12-1-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Körde 4870 sen 4870 i CF, märkte av microstuttering i de spelen jag spelade då. Kan inte minnas att jag märkt av microstuttering på mina 480 SLI. Ja, sli profilerna är inbyggda i drivrutinerna. Drivrutinerna tycker jag Nvidia är något bättre med generellt och multi-gpu är de helt klart bättre på enligt mina erfarenheter.
Så skulle kunna tänk mig en ATI setup igen men skulle gärna se bättre CF "upplevelse" innan jag skaffar det igen.

Klart att du märker mindre ms om du skaffade nya kort som presterar bättre än 4870 CF. 480 SLI sparkar ju 4870 CF totalt. Dessutom är dessa inte samma generation.

Permalänk

Någon som vet hur många skärmar Keplerkorten kommer att stödja? Vill absolut ha 3 skärmar och då känns det ju dumt att vänta om det sen visar sig att Keplers 5000 kr eller under modeller endast stödjer 2 skärmar. Då blir det ju en 7970 ändå

Permalänk
Antielefant
Skrivet av KaptenDavidsson:

Någon som vet hur många skärmar Keplerkorten kommer att stödja? Vill absolut ha 3 skärmar och då känns det ju dumt att vänta om det sen visar sig att Keplers 5000 kr eller under modeller endast stödjer 2 skärmar. Då blir det ju en 7970 ändå

Samma som alla andra Geforce (enligt vad som sagts), dvs två via DVI/HDMI. Dock kan ingen, inte ens den mest råbarkade fanboyen på forumet, med hedern i behåll rekommendera att spela på tre skärmar med en grafikkrets. Prestandan, ens i 7970, räcker helt enkelt inte till. Det krävs SLI/CF för att ens få en njutbar upplevelse.

Och nej, jag är inte hundraprocentigt nöjd med Surround ens med 570 SLI, vilket presterar ~50% över ett ensamt 7970.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Om de hade varit så överlägsna så borde dom ju "läckt" ut lite siffror så man får se vilket monster det är, så folk inte går o köper 7970 när dom vet att ett sånt kort finns bakom hörnet.
Skulle iaf jag gjort.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T