Programmera chip som används till att chippa bilar

Permalänk
Medlem

Programmera chip som används till att chippa bilar

Hejsan,

Jag undrar hur denna typen av programmering går till. Finns det något test-kit av något slag som man kan köpa och sedan programmera? Vilket språk används? Hur programmerar man detta?

Någon som vet eller kan dela med sig av någon bra informationskälla?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte exakt vad det är för chip som används för just att "chippa" bilar. Men det bör gå med en vanlig mikroprocessor om man vet vad man gör, och att denna tillhandahåller rätt antal ingångar/utgångar. Det krävs nog några tusen rader kod om du tänkt dig göra detta från scratch, men det låter inte som att du är ute efter att hitta ett skojsigt mikroprocessorprojekt...

Så frågan är väl egentligen, vad är det du är ute efter?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter att kunna syssla med den här sortens av programmering. Vart man börjar och hur man börjar.

Visa signatur
Permalänk

Borde inte en ingenjörutbildning vara något av intresse i så fall?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Skulle tro att Sweclockers inte är riktigt rätt forum, trots att det är elektronik det handlar om. Testa Garaget eller dylikt?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Borde inte en ingenjörutbildning vara något av intresse i så fall?

Jag hade tänkt att läsa Teknisk Fysik & Elektroteknik. Men detta borde man ju kunna lära sig utan en utbildning i ryggen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vilken bil syftar du på?

Te.x Saab 9-5 T7 motorn... ladda hem programmet http://trionic.mobixs.eu/ och "mappa" som det så fint heter från en dator. Du måste även ha en sladd som passar till styrboxen.

Du kan ändra kallstarts-inställningarna om du etanolkonverterar osv.. Det räcker inte med att bara vara bra med datorer utan även motorer haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Jag är ute efter att kunna syssla med den här sortens av programmering. Vart man börjar och hur man börjar.

Du bör troligen börja med att läsa assembler eller C.

Men att ta sig till att programmera ECUs för motorer kommer troligen ta ett tag utan förkunskaper.
Ganska roligt mål dock. Finns mycket man kan göra med en microprocessor och lite assembler kunskaper.

//Mattias

Permalänk
Medlem

Har ni några informationskällor som man kan läsa på om ämnet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Efter lite söker på Google hittar jag den intressant länk: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=10414

Sen även kan jag säger man kan plugga in och program om men det tar för lång tid och flest företag har redan skydd sin mjukvara i styrboxen då måste hacker eller crack och gör egan mjukvara för trimma.

Bäst sätt är köpa trimma styrboxen men är dyr men finns billiga sätt är köpa chip och byta i bil då öka den hk lite men går ej besiktning med trimma chip och dom kan upptäcka den lätt men vissa bilar klarar genom.

styrboxen läsa och sänd till allting el komponenter runt i bil då menar jag allting el med att gör.

om du vet inte motors grund funktion från den skapa/börja i våra historik då inte ide leka med senast teknik på motor idag.
det går att lära sig på ny motor teknik och leka men så fort hände något där och motor slut att fungerar då blir svårt att felsöka pga du känner inte till motors grund funktion och historik utveckling.

Visa signatur

Ny dator, Moderkort: Asus Z170-A cpu: intel 6700k 4.8 ghz Kylare: Corsair h105 Ram minne: Corsair 16gb 2400mhz Grafikkort: Nivida Gainward 680gtx 2gb, sdd 2 st, hdd 3st, nätaggregat Evga supernova 750 watt, Chassi: Fractal arc xl

Dator fd den dog. 2008-2015 rip.

Permalänk
Medlem

http://www.zatzy.com/
http://www.garaget.org/

Det finns oändligt med hemsidor med motorrelaterat tema.. Kolla på det lokala biblioteket?

Sweclockers är tyvärr inte rätt forum för dina frågor "/

Permalänk
Medlem

Oavsett hur bra du är på elektronik/mikroprocessorprogramering så kommer du inte att själv kunna göra en styrkrets för en mordern bilmotor.

För att veta vad styrkretsen ska göra så måste du ju ha mycket kunskap om hur motorer fungerar och vad som påverkar förbränningen av bränslet, hur det påverkar förbränningen och vad effekterna blir om du ändrar någon parameter.

Ska du från grunden bygga en styrkrets som är lika bra som biltillverkarnas så lär det ligga på master-nivå som utbildning, förutom att det lär kräva en hel del erfarenhet utöver utbildningen och mängder med tester för att se de verkliga förändringarna med olika parametrar.

Masterutbildningen "Automotive Engineering" hos chalmers kanske kan ge användbara kunskaper, ett av områdena ska vara bilars drivlinor. Det kan tänkas att det ingår relativt djupa studier angående förbränningsmotorteknik i det programmet.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för all information!

Jag har funderingar på att läsa Teknisk Fysik och Elektroteknik vid LiTH och den utbildningen ska ju vara väldigt bred och spänner ju sig över de flesta teknikrelaterade områden. Är det en utbildning som ni tror man skulle kunna sätta sig in i något sådant här?

Grejen är ju att jag inte direkt vill bygga styrkretsen från grunden. Jag vill kunna programmera dem så att motorn blir trimmad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är ett ganska stort steg att direkt gå på en krets för att chippa bilar måste jag säga. Det känns lite som att skapa ett 3D-spel när man inte kan grunderna i programmering. Men det är väl bra att ha ett mål antar jag!
När vi programmerade mikroprocessorer använde vi oss av MicroC. Vi har även använt assembler, men det var mer för att förstå hur det fungerar. Det är dock inte rekommenderat att programmera i assembler om du ska ha ett någorlunda stort projekt eftersom väldigt enkla saker blir väldigt många rader kod.

Det du bör lära dig först är programmering, då förslagsvis C. Vissa anser att det är lättare att förstå programmering genom att först lära sig programmera assembler, där får du väl känna dig fram. När du känner att du greppar programmeringsbiten kan det vara dags att sätta sig in i vilken typ av mikroprocessor du vill använda dig av.

Jag har för övrigt svårt att tro att det skulle finnas någon utbildning som dels går igenom trimningsdelen av en motor och samtidigt lär dig programmera mikroprocessorer. Du får nog sikta in dig på att lära dig det senare och sedan genom egen efterforskning lära dig det första (båda är ju, som tidigare sagts, inte speciellt små ämnen).

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Brajan:

Jag har funderingar på att läsa Teknisk Fysik och Elektroteknik vid LiTH och den utbildningen ska ju vara väldigt bred och spänner ju sig över de flesta teknikrelaterade områden. Är det en utbildning som ni tror man skulle kunna sätta sig in i något sådant här?

Grejen är ju att jag inte direkt vill bygga styrkretsen från grunden. Jag vill kunna programmera dem så att motorn blir trimmad.

Risken är väl att moderna bilars system är så väl låsta att man inte kan göra så mycket utan rätt verktyg/licenser/koder även om man vet precis hur de fungerar (och omvänt behöver man nog inte vara så väl insatt för att göra vad man vill förutsatt att man har dessa). Vill man bara trimma sin bil är det nog enklast att söka jobb på en märkesverkstad, men utbildningar som ovanstående ger goda möjligheter att lära sig hur tekniken fungerar.

Permalänk
Medlem

Om du bara vill kunna programmera en styrkrets efter en fullständig beskrivning av hur den ska fungera så är det framför allt programmering du behöver kunna, gärna med inriktning på mikroprocessorer om det finns.

Teknisk fysik och Elektroteknik innehåller ju en hel del fysik. Till exempel så läser de termodynamik i år 3, det är helt värdelöst om du inte också ska räkna på sådant, det har inget med själva programmeringen att göra.

Programmen Elektronikdesign eller Datateknik (med mastern Elektronik) är förmodligen mer lämpliga, det är lite svårt att säga då kursnamnen på deras hemsiodor inte är så precisa.

Dock, den vanligaste trimningen utförs väl av vanliga mekaniker med hjälp av en dator med programvara som kan kommunicera med styrboxen. Då ändrar du ju bara parametrar där och behöver inte kunna något om programmering eller om mokroprocessorer.

Däremot finns det ju också tredjepartstillverkare av styrboxar, som kunnig inom elektronik och programering så skulle du ju kunna arbeta med utveckling hos dem.

Permalänk
Medlem

Okej, så summan av kardemumman så är det ganska komplicerat att syssla med den är typen av programmering?

Här är ju ett program som de använder sig om för att granska laddtrycket. Det är ju den typen av programmering jag vill göra. Utveckla sådan mjukvara som används till sådant och antar jag att man måste programmera mjukvaran så att den känns igen av styrboxen?

Jag vill lära mig det mesta inom hur allt sådant fungerar och jag antar då att en ingenjörsutbildning, i mitt fall Teknisk Fysik & Elektroteknik, är lämpligt?

http://www.youtube.com/watch?v=fW4K2PI8YF0

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

...

Här är ju ett program som de använder sig om för att granska laddtrycket. Det är ju den typen av programmering jag vill göra. Utveckla sådan mjukvara som används till sådant och antar jag att man måste programmera mjukvaran så att den känns igen av styrboxen?

...

Så du vill alltså göra programvara för datorer, som kan användas för att övervaka värden i bilen och programera om styrboxen?

Då skulle jag vilja säga att det har rätt lite med elektroniken att göra såvida du inte ska hålla på med "reverse engineering" för att ta reda på hur styrboxen kan kommunicera med en dator.

Om du inte tänker syssla med "reverse engineering" så behöver du specifikationer på vad för data som ska sändas till styboxen och hur. Då behöver du "bara" göra ett program med ett grafiskt interface som skickar rätt signaler när du ändrar något värde och som kan avläsa signalerna den får in från styrboxen och visa dem.

Om jag har förstått det rätt, att du vill göra programvara liknande den de hade på den bärbara datorn, så vill jag påstå att "Teknisk fysik & Elektroteknik" är direkt olämplig.

Ifall du har en färdig styrbox så handlar det inte om att göra en programvara som känns igen av styrboxen som du sade, utan att göra en programvara som känner igen styrboxen och vet hur den ska kommunicera med den.

Permalänk
Medlem

Det är så krångligt det här, så jag säger att jag vill kunna allt inom detta.

Jag vet inte riktigt hur företag gör när de chiptrimmar bilarna. Men att utveckla själva programvaran som används till chiptrimning är ju något som verkar intressant.

Teknisk Fysik har jag ju hört ska vara en bra utbildning och inriktingarna ska ju vara många till antalet att välja emellan.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bjjb:

Om jag har förstått det rätt, att du vill göra programvara liknande den de hade på den bärbara datorn, så vill jag påstå att "Teknisk fysik & Elektroteknik" är direkt olämplig.

En inte helt ovanlig väg dit är nog dock att gå via utvecklingsavdelningen hos någon fordonstillverkare och i så fall är nog inte valet så tokigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

En inte helt ovanlig väg dit är nog dock att gå via utvecklingsavdelningen hos någon fordonstillverkare och i så fall är nog inte valet så tokigt.

Det är förmodligen fullt möjligt att göra så men att läsa elektronik och få jobb inom elektronikutvecklingen för att sedan byta till mjukvaruutvecklingen är nog svårare än om man gått något mer inriktat mot programmering.

Jag fick uppfattningen att de inte läser mycket programmering på det programmet. I kursplanen står programmering med en gång bara.

Om man vet att man vill syssla med utvecklingen av mjukvara för datorer så tror jag att det är bättre att gå ett program som är mer inriktat mot det.

Men min utbildning är inom ett annat fordonsslag och gäller inte programmering utöver PLC så det är bara vad jag tror.

Permalänk
Medlem

Du vill alltså lära dig mappa en bil som redan har en programmerbar ECU ? Isådana fall så är ett MS eller VEMS att rekommendera för nybörjare,

Att mappa en bil Är inte bara att trycka på lite knappar så vips så blir den snabbare utan det är Oändliga timmar på rullande landsväg för att få rätt A/F värde och få motorn att gå rent Ett tips är att använda sig av bredbandslambda då du får mer exakta värden om hur mager eller fet bränsleblandingen är.

samt använda sig av Avgastemp, oljetemp, vattentemp mätare för att hålla koll på kallstarter

iaf lite värden man skall hålla koll på är injection times, AFR, vattentemp, avgastemp,

För mig tog det 9 månader att mappa in min bil innan den gick som den skulle, Nu kan jag mappa en liknande motor på en dag men som sagt det är mycket pill innan man är 100% färdig

Som andra har skrivit så är oftast orginal ECU låsta från fabrik och rätt dyra att mappa då det krävs speciell mjukvara för detta,

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Jag vill kunna programmera dem så att motorn blir trimmad.

kan du den motors grund funktion och senast teknik idag?

Skrivet av Elgot:

Risken är väl att moderna bilars system är så väl låsta att man inte kan göra så mycket utan rätt verktyg/licenser/koder även om man vet precis hur de fungerar (och omvänt behöver man nog inte vara så väl insatt för att göra vad man vill förutsatt att man har dessa). Vill man bara trimma sin bil är det nog enklast att söka jobb på en märkesverkstad, men utbildningar som ovanstående ger goda möjligheter att lära sig hur tekniken fungerar.

precis och jag vet flest moderna bil har låsta i styrboxen därför många gjort trimma chip eller trimma boxar som har T kopplar eller byta styrboxen. på märkesverkstad dom har bara dator för att felsöka och kommunicera med styrboxen att får var fel ligger och den kalla OBD2 http://www.24.se/biltillbehor/bildiagnostik-c-227-1.aspx
sen på företag eller märkesverkstad har också special program att kommunicera med bilar tex start motor eller hissar ner fönster på vänster dörr från dator och den heter vida/vadis och bara ena märke bilar i världen som kan kommunicera med dator är volvo.
men stort problem är varje märke bilar har egna program att kommunicera med bilar men OBD2 funkar nästan på alla bilar men kan ej styr komponent i bilar och bara läsa av felkods.

Skrivet av bjjb:

Dock, den vanligaste trimningen utförs väl av vanliga mekaniker med hjälp av en dator med programvara som kan kommunicera med styrboxen.

men problem är vi folk, företag, märkesverkstad har inte den program att kunna ändra värde/grader för trimma på bilar, bara dom som tillverka bilar har den program.

Skrivet av Brajan:

Jag vet inte riktigt hur företag gör när de chiptrimmar bilarna. Men att utveckla själva programvaran som används till chiptrimning är ju något som verkar intressant.

jag själv har undrar hur dom har lyckad gjort chip och trimma boxar ecu som passar till flest moderna bilar idag. jag själv e intressant också.

intressant länk: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=13284
såg kommentera säger: Åka till en firma som sysslar med mjukvareuppgraderingar blir nog enklast och billigare

Visa signatur

Ny dator, Moderkort: Asus Z170-A cpu: intel 6700k 4.8 ghz Kylare: Corsair h105 Ram minne: Corsair 16gb 2400mhz Grafikkort: Nivida Gainward 680gtx 2gb, sdd 2 st, hdd 3st, nätaggregat Evga supernova 750 watt, Chassi: Fractal arc xl

Dator fd den dog. 2008-2015 rip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohlert90:

1: Att mappa en bil Är inte bara att trycka på lite knappar så vips så blir den snabbare utan det är Oändliga timmar på rullande landsväg för att få rätt A/F värde och få motorn att gå rent Ett tips är att använda sig av bredbandslambda då du får mer exakta värden om hur mager eller fet bränsleblandingen är.

2: samt använda sig av Avgastemp, oljetemp, vattentemp mätare för att hålla koll på kallstarter

3: iaf lite värden man skall hålla koll på är injection times, AFR, vattentemp, avgastemp,

4: För mig tog det 9 månader att mappa in min bil innan den gick som den skulle, Nu kan jag mappa en liknande motor på en dag men som sagt det är mycket pill innan man är 100% färdig

5: Som andra har skrivit så är oftast orginal ECU låsta från fabrik och rätt dyra att mappa då det krävs speciell mjukvara för detta,

1: precis men det finns redan fysik fastsätta värde för bränsleblandning och luftblandning men problem är kommunicera mellan styrboxen och motor för timing e svår att gör själv.

2: jag har aldrig hört om avgastemp och kan du visa mig info/källa om det?

3: jag chock över injection times den är snabb som fan än jag trodde.

4: kan förstår.

5:precis och speciell mjukvara finns köpa men ofta till banracing eller rally och svår tag för normal person.

Visa signatur

Ny dator, Moderkort: Asus Z170-A cpu: intel 6700k 4.8 ghz Kylare: Corsair h105 Ram minne: Corsair 16gb 2400mhz Grafikkort: Nivida Gainward 680gtx 2gb, sdd 2 st, hdd 3st, nätaggregat Evga supernova 750 watt, Chassi: Fractal arc xl

Dator fd den dog. 2008-2015 rip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vetej:

1: precis men det finns redan fysik fastsätta värde för bränsleblandning och luftblandning men problem är kommunicera mellan styrboxen och motor för timing e svår att gör själv.

2: jag har aldrig hört om avgastemp och kan du visa mig info/källa om det?

3: jag chock över injection times den är snabb som fan än jag trodde.

4: kan förstår.

5:precis och speciell mjukvara finns köpa men ofta till banracing eller rally och svår tag för normal person.

Jo men man skall själv veta vart bilen går som bäst och det krävs tester, att ställa in spridarpulser är lite småtrixit då man går upp i större spridare för att köra 100% etanol blir det fel så dränker sig motorn eller så öppnar inte skiten tillräckligt fort

Avgastemp har du för att veta hur varma avgaserna blir det är underbart att ha när man kör turbobil då man kan finjustera alla värdena så att motorn skall få maximal effekt vid given temp, Avgastemp finns förövrigt oftast inbyggd i Bredbandslambda!

Varma avgaser = mer varmluft som behös kylas ner av IC = Större IC = mindre plats alternativ mindre kraft
Kallare avgaser = Mindre varmluft = mindre IC för att kyla = Mer effekt och plats!

en motor mår bäst av kall luft då den är mer tät än varm luft

exakt, dock brukar rally och racing bilar ha eftermarknads sprut för flertalet tusenlappar c:a 50-60 K

Jag började med MS sen gick jag över till VEMS och har nu Microtech till min RB26DET "R33 GTS-T"

Jag kan starkt rekommendera VEMS för nybörjaren dock är det dyrare än MS men lättare att få ihop

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av Ohlert90:

Jo men man skall själv veta vart bilen går som bäst och det krävs tester, att ställa in spridarpulser är lite småtrixit då man går upp i större spridare för att köra 100% etanol blir det fel så dränker sig motorn eller så öppnar inte skiten tillräckligt fort

Avgastemp har du för att veta hur varma avgaserna blir det är underbart att ha när man kör turbobil då man kan finjustera alla värdena så att motorn skall få maximal effekt vid given temp, Avgastemp finns förövrigt oftast inbyggd i Bredbandslambda!

Varma avgaser = mer varmluft som behös kylas ner av IC = Större IC = mindre plats alternativ mindre kraft
Kallare avgaser = Mindre varmluft = mindre IC för att kyla = Mer effekt och plats!

en motor mår bäst av kall luft då den är mer tät än varm luft

exakt, dock brukar rally och racing bilar ha eftermarknads sprut för flertalet tusenlappar c:a 50-60 K

Jag började med MS sen gick jag över till VEMS och har nu Microtech till min RB26DET "R33 GTS-T"

Jag kan starkt rekommendera VEMS för nybörjaren dock är det dyrare än MS men lättare att få ihop

Är ingen expert men ic kyler ju insugsluften till motorn, menar du att även avgaserna blir kallare av det? brukar man inte kompensera det med lite större avgassystem då? främst främre röret där det är som varmast, sen vad gäller mappning är det ju inte direkt bara att göra ändringar i programvaran, man bör ju vara lite insatt i motorns fysiska egenskaper med, som hur mycket vevstakarna klarar innan dom kroknar och växellåda, inget man lär sig på en dag
Är din riskokare med på garaget?

Edit: är det din bil?:

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ett jättejobb att börja från start med att programmera en motor, det tar 1000tals mantimmar, (jag har vänner som jobbar med det) att göra trimboxar är något helt annat än att göra det helt från början, eftersom det då redan är någon som gjort det mesta jobbet med att simulera o mäta upp allt, dessutom så brukar trimboxföretagen inte behöva bry sig så mycket om myndighetsbestämmelser i olika länder o dyl.
Chalmers och KTH har annars utbildningar i förbränningsmotorteknik som kan vara något för den som vill lära sig på riktigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat med utveckling av mjukvara för motorstyrenheter, och att trimma en motor har egentligen ingenting med programmering att göra. I motormjukvaran finns all logik i form av programkod, men det som man gör för att "trimma" är att man mixtrar med diverse olika mappar, linjer och skalärer för att justera bränslemängder, insprutningstider, laddtryck m.m. Själva programmeringslogiken (om man ska skriva en komplett modern motormjukvara) är ett enormt projekt, där jag arbetade var det c:a 50-60 personer som jobbade heltid med att utveckla mjukvaran.

Trimboxar använder sig vad jag förstår av lite olika tekniker. Dels kan man genom reverse-engineering förändra originalmjukvaran, och påverka de mappar/linjer/konstanter som jag nämnde tidigare. Detta kräver också att man har koll på de olika skydd som finns inbyggda i mjukvaran, som checksummor osv. som ska undvika att någon utomstående lyckas göra just detta. Man behöver också ofta kunna identifiera sig med hjälp av en nyckel för att få tillåtelse att flasha om styrenheten. En annan teknik är att man sätter en piggy-back på originalstyrenheten, som påverkar de insignaler som skickas motorstyrenheten. Säg t.ex. att bränsletrycket är 1200 bar, då kanske man för att få ut en given effekt behöver en bränslemängd på 120 mg/slag vilket vid 1200 bar ger en insprutningstid på t.ex. 1ms. Om man då manipulerar insignalen och säger att det bara är 1000 bar i bränsletryck, så kommer styrenheten att förlänga insprutningstiden för att kompensera för det lägre trycket och då får man en större bränslemängd. Det är förstås lite mer komplicerat i verkligheten, och det kan ju finnas motmedel även för såna manipulationer med i originalmjukvaran

Om du vill jobba med liknande saker är nog elektro eller teknisk fysik inget dumt val (om du vill jobba med utveckling av mjukvaran), där jag jobbade var det väldigt många som hade läst teknisk fysik.

Permalänk
Medlem

Grymt med alla intressanta svar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av turbomaniac:

Är ingen expert men ic kyler ju insugsluften till motorn, menar du att även avgaserna blir kallare av det? brukar man inte kompensera det med lite större avgassystem då? främst främre röret där det är som varmast, sen vad gäller mappning är det ju inte direkt bara att göra ändringar i programvaran, man bör ju vara lite insatt i motorns fysiska egenskaper med, som hur mycket vevstakarna klarar innan dom kroknar och växellåda, inget man lär sig på en dag
Är din riskokare med på garaget?

Edit: är det din bil?: http://www.youtube.com/watch?v=LrJ8NSEkjkQ&feature=player_emb...

Hej Det där var min polares bil innan han kraschade på Sturup Raceway men men,
Det är så att IC kyler luften som kommer ut från turbon Och turbon får luft från både avgaser och insugsluften Ta t.ex en gammal 740 TIC som vars aggregat bara kan trycka ur max 1.5 Bars laddtryck allt efter det är i princip bara varmluft från avgaserna,

Du har rätt i att man måste ta vara på vevstakar,kolvar, topplock, ventiler och allt va det nu innebär, dock är det hur mycket kraft / vridmoment dem klarar av och ett större avgassystem speciellt Downpipe och katalysator måste ju bytas ut för att få maximal effekt men fortfarande ha ett bra motstånd så du inte har en lång spool-up tid på turbon

Men jag var nog lite oklar med avgasstempen, iaf den är alltid bra att hålla koll när man mappar en bil. och lite gratis hästar skadar ju aldrig en laddtrycksdemon

Nej jag har inte min bil på garaget.

Visa signatur

Gammal men bra.