Permalänk
Medlem

Strul med nätverk i hemmet!

Hejsan hallå!

Det var ett tag sedan jag befann mig i forumdelen på Sweclockers då jag inte haft några allvarligare problem på länge.. Men nu är det dags igen...

Jag har precis flyttat till en ny lägenhet, i den finns det en typ av gruppanslutning som alla hyresgäster delar på. I sovrummet sitter ett nätverksuttag(1) som jag får en skarp IP-adress ifrån (62.xxx.xxx.xx liknande) och allt fungerar kanon om jag kopplar datorn rätt in i det. Bredvid inkommande uttag sitter sedan ett annat uttag(2) som är draget in till gäst/hobbyrum eller i mitt fall "Gibbrummet" och även här sitter då ett nätverksuttag(3).

Så tanken är som har förstått det att man 1. Sätter en router i sovrummet som kopplas in i inkommande uttag(1) och sedan en kabel i från den till det andra nätverksuttag(2) och sedan en kabel från det tredje uttaget(3) till en dator i Gibbrummet. Eller 2, man sätter en kabel direkt ifrån det inkommande uttaget(1) till det andra uttaget(2) bredvid och sedan en kabel ifrån den tredje uttaget(3) till datorn. Är detta logiskt? Om inte varför?

Hur som helst, jag får det inte att fungerar.. Oavsett vilken av dom två olika lösningarna jag provat så får jag (beroende på vilka kablar jag använder) olika fel. Har provat ett tiotal kablar, med tre kombinationer blir det s.k No-Link. alltså helt dött mellan inkommande nätverksuttag och datorn och med andra kombinationer av kablar så får jag länk men oavsett om jag direkt kopplar från uttag ett till två och från tre till datorn eller från uttag ett till router, från router till två och från tre till dator så får jag begränsad anslutning/169 = ingen giltig IP-adress..

Någon som kan förklara vad jag för fel? Vore tacksam för hjälp!

Tack på förhand /Henka

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Börja med

Citat:

Sätter en router i sovrummet som kopplas in i inkommande uttag(1) och sedan en kabel i från den

till din dator.

När du fått det att funka kopplar du du in till uttag 2<->3 o sätter datorn där istället.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag läste fel men metod 1 kopplar alltså ditt vägguttag ( ethernetport ) till ett annat vägguttag via en router. Wtf? Sen kopplar du datorn direkt till ett helt annat vägguttag och skapar alltså en loop mellan 1 o 2, helt i onödan?

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Börja med

till din dator.

När du fått det att funka kopplar du du in till uttag 2<->3 o sätter datorn där istället.

Att koppla från uttag 1 till router och sedan från router till dator fungerar utan problem... men när jag flyttar kabeln från datorn till uttag två och sedan kopplar in datorn i uttag tre så blir det 169 IP...

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanCo:

Vet inte om jag läste fel men metod 1 kopplar alltså ditt vägguttag ( ethernetport ) till ett annat vägguttag via en router. Wtf? Sen kopplar du datorn direkt till ett helt annat vägguttag och skapar alltså en loop mellan 1 o 2, helt i onödan?

Det finns tre ethernet uttag i lägenheten.. Uttag ett(1) är det som nätet kommer in ifrån.. Uttag två och tre är helt enkelt en förlängning från sovrummet till gästrummet...

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuttfia:

Det finns tre ethernet uttag i lägenheten.. Uttag ett(1) är det som nätet kommer in ifrån.. Uttag två och tre är helt enkelt en förlängning från sovrummet till gästrummet...

Så endast uttag 1 går till husets switch? De andra 2 går bara rakt igenom väggen som man slipper dra genom hela lägenheten? Då är jag med, inte sett den lösningen förut. Har 2 separata riktiga uttag i varje rum som går till en switch i garderoben som sen går till husets switch/router eller vad dem har där i min lägenhet. Då är ju länken mellan 2 o 3 självklart dålig, ring din hyresvärd.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuttfia:

Att koppla från uttag 1 till router och sedan från router till dator fungerar utan problem... men när jag flyttar kabeln från datorn till uttag två och sedan kopplar in datorn i uttag tre så blir det 169 IP...

Låter som länken mellan 2 o 3 är kass (o/e kontakterat dåligt/felaktigt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Låter som länken mellan 2 o 3 är kass (o/e kontakterat dåligt/felaktigt).

Spelar det inte någon roll vilken typ av tp-kablar man använder i detta läge? Finns ju raka, korsade, tvinnade och fan o hans moster.. eller borde det bara fungerar?

Skrivet av SanCo:

Så endast uttag 1 går till husets switch? De andra 2 går bara rakt igenom väggen som man slipper dra genom hela lägenheten? Då är jag med, inte sett den lösningen förut. Har 2 separata riktiga uttag i varje rum som går till en switch i garderoben som sen går till husets switch/router eller vad dem har där i min lägenhet.

Jo det är lite speciella så att säga.... Tanken är ju inte dum om det fungerar då man enkelt kan välja om man bara vill patcha om till gästrummet med en TP-Kabel.. men men

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuttfia:

Spelar det inte någon roll vilken typ av tp-kablar man använder i detta läge? Finns ju raka, korsade, tvinnade och fan o hans moster.. eller borde det bara fungerar?

Raka på båda sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Raka på båda sidor.

Då är det bara att ringa hyresvärden då... Tar väl säkert en vecka innan dom gör något åt det... Tack för alla svar!!

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Rekordmedlem

Det är kanske något som föregående boende kopplat själv, jag har hjälpt flera vänner med liknande kopplingar och då får du ingen hjälp av hyresvärden.
Ser uttagen ut att vara likadana eller skiljer de? Skiljer de så är det garanterat hemkopplat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är kanske något som föregående boende kopplat själv, jag har hjälpt flera vänner med liknande kopplingar och då får du ingen hjälp av hyresvärden.
Ser uttagen ut att vara likadana eller skiljer de? Skiljer de så är det garanterat hemkopplat.

Nej dom är precis likadana och det var inget den tidigare hyresgästen hade dragit... Men kabelgömmorna såg lite halvtaskigt uppsatta ut så det kan mycket väl vara en tidigare boende som gjort det.. I så fall är det bara köpa en lång jävla TP kanel och dra i samma kabelgömma och skiten i dom två extra uttagen som finns..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Rekordmedlem

Om det inte fungerar så koppla om och gör rätt istället, mycket snyggare

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det inte fungerar så koppla om och gör rätt istället, mycket snyggare

Yepp, ska köpa kabel på rulle imorgon och ny kabellist/gömma.. Jäkla klåpare som har satt upp det som sitter nu.. Bättre att göra om det och göra det ordentligt som du säger.. Kan man passa på att dra in till vardagsrummet också för framtida behov..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |