Ny dator med användningsområde Home och Surf!

Permalänk

Ny dator med användningsområde Home och Surf!

Hej!

Har nu verkligen börjat tröttna på min gamla burk och eftersom jag helst kör stationärt så har jag fortsatt på den vägen. Komponenterna är plockade på komplett.se och eftersom min nuvarande burk är modell äldre så har jag lite dålig koll på nuvarande komponenter. Men datorn är tänkt att klara några års användning utan problem. Ska inte användas till spel. Tacksam för era synpunkter på följande konfiguration:

1 st BenQ 21,5" LED GL2250M 1920x1080, 5mil:1, 5ms, VGA/DVI
1 st Cooler Master Centurion 5 II Midi Tower Fläktar: 1x 140mm Front, 1x 120mm Bak, 19dBA, ATX, mATX, Blå LEDs Av/På
1 st Cooler Master Silent Pro M700 700W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 2x 6+2pin PCIe, 9x SATA, 135mm Fläkt
2 st Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT, CL9 Kit w/two matched DDR3 4GB, 240pin
1 st Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155 ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3.0, HDMI, DP, LPT, COM, mSATA
1 st Intel® Core i7-2600 Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 8MB, 95W, Boxed w/fan
1 st Logitech Wireless Combo MK520 Pan Nordic layout
1 st OCZ SSD Vertex 3 Series 2.5" 60GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 535MB/480MB/s read/write, SandForce® SF-2281
1 st Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S SATA, DVD±R: 24x, DVD+RW: 8x, DVD-RW: 6x, Bulk, BLACK
1 st Western Digital Caviar® Green 2TB SATA 6Gb/s, (SATA 3.0), RPM = IntelliPower, 64MB, 3.5"

Tackar ödmjukast för eventuella synpunkter!

MVH // Mattias

Permalänk

Kanske lite overkill för surf men annars ser de bra ut Lätt att bara slänga dit ett grafikkort och du har en grym speldator om du skulle vela de i framtiden

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk
Medlem

Om spel är ointressant så kan du ju spara en hel del på processorn.
Du känner inte skillnad på ett system med t.ex en i3-2100 vs ett med en 2600k, du lär fram med testprogram för det
Och inte nog med att det blir billigare, du får även en tystare dator då i3'an drar mindre än hälften så mycket ström
(i3-2100 drar runt 35w max enligt http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i5-2500t-23... ).
i3 är helt enkelt en väldigt kapabel CPU som t.o.m hävdar sig bra mot en P2 x4 980 (http://www.anandtech.com/bench/Product/362?vs=289)

Och 700w ? helt sanslös overkill, 300w skulle räcka för det systemet.
Men det är ju ovanligt med så klena agg numera så leta reda på ett modulärt av bra märke i 4-500w klassen.
Den stora effektboven är ju grafikkort, och du ska ju inte spela och klarar dig då med endast det integrerade.

Permalänk

Tackar för snabb och bra feedback! Kanske lite overkill som sagt. Men minnet tummar jag inte på iaf :). Vad tror ni om man ändrar processorn till en billigare i5-2500 processor?

Permalänk
Medlem

Snickrade ihop ett litet system (ja jag har tråkigt
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1464855/2012-02-06
Skärmen vette 17, bättre än den du har i ditt paket men fortfarande inte direkt vad jag skulle betala hårt förvärvade pengar för
mATX formfaktor är trevligt, plats för grafikkort om nu speltarmen skulle börja suga trots allt, och sen är ju arc mini så snygg

Permalänk

Du kan som sagt gå ner till en i3 för de du ska använda den till då sparar du ca 700 spänn. Sen tar du ett mindre nätagg så sparar du där också

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalconRock:

Tackar för snabb och bra feedback! Kanske lite overkill som sagt. Men minnet tummar jag inte på iaf :). Vad tror ni om man ändrar processorn till en billigare i5-2500 processor?

Jag har 2 datorer framför mig just nu.
En halvvärsting med i7-2600k@4.8ghz, 16gb minne etc etc.
Och en strömsnål sak med i3-2120T@2.6ghz (std), 8gb minne.
Båda kör Intel SSD (såklart).
Det är -ingen som hellst- skillnad i rapphet (prestanda...) på dom, finns inte en chans att kunna känna vilken som är den snabbare av dom vid normalt klickande/surfande.
Det krävs spel eller testprogram för att se skillnad (förrutom då 8 vs 4 staplar i aktivitetshanteraren..).

Permalänk

Stort tack för de! Man är lite offside efter några år i karantän med en gammal Dell Dimension 9150, Jag är dock lite frågande till processorn. Till media kör jag med en Asrock Core 100HT-BD som är bestyckad med en i5:a och jag är nöjd. Men kanske inte behöver den kraften när jag inte ska köra så mycket HD-material. Vilken skärm skulle du rekommendera? Behöver då ingen större än 24 tum

Än en gång tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalconRock:

Stort tack för de! Man är lite offside efter några år i karantän med en gammal Dell Dimension 9150, Jag är dock lite frågande till processorn. Till media kör jag med en Asrock Core 100HT-BD som är bestyckad med en i5:a och jag är nöjd. Men kanske inte behöver den kraften när jag inte ska köra så mycket HD-material. Vilken skärm skulle du rekommendera? Behöver då ingen större än 24 tum

Än en gång tack!

Intels integrerade grafikdel fixar ju DXVA accelerering, så filmer är inte nåt problem.
Och i3-2100 (och liknande såklart) är ju kraftig nog att klara sig utan acceleriring om det skulle knipa.
Och skulle det visa sig att en i3'a är lite för klent om 2-3 år så finns det ju snart en uppgraderingsväg via ivy-bridge.
Förutsatt att man valt ett moderkort som klarar det, vilket dom flesta redan gör.

Vad gäller skärm så är det ju väldigt personligt.
Själv så tycker jag att skärmen är den viktigaste delen i ett system, och även den del man uppgraderar mest sällan.
Så jag tycker helt klart att man kan lägga ner lite extra för att komma bort från "billigast tänkbara" träsket.
Jag köpte nyligen en Dell u2412m till min "lill-dator", och den är helt ok.
e-ips (bra betraktningsvinklar), ej blank panel, 16:10 format och 1920*1200 upplösning för 2700:-.