Intel lanserar 520-serien SSD med Sandforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Vetifan hur det går nu när det är Sandforce i Intel's grejor, men det går inte med dom andra Intel SSD än i alla fall (har 2x510 120gb i raid0 + 2x160gb i raid0).

Väntar på Intels RST 11.5...

Skickades från m.sweclockers.com

Här har vi nog svaret.

Permalänk
Inaktiv

Mmm, den har jag väntat på sen i oktober - läste på Intels sida att runt april månad kommer RST 11.5, och då är det enligt deras forum inte ens konstaterar att TRIM ska vara klart för raid0. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Martinos98:

På pappret ser Intel 520 240GB och Samsung 830 256GB likvärdiga ut, skillnaden är att man betalar 1000kr mer för Intel som är 16GB mindre. Vad är det man betalar extra för?

Ett problem med Flash-minnen är ju att man bara kan skriva ett helt "block". Typisk storlek på ett block är 512kB. För att sprida ut skrivningar relativt jämnt över alla block (då varje specifikt block har en maxgräns för hur många gånger det kan skrivas) så ligger det ett lager mellan (firmware) de logiska block-addresser som skickas över SATA kabeln (fast OS:et tror att det är fysiska block-addresser då så är fallet på mekaniska diskar) och den faktiska fysiska adressen. Resultatet är att disken kommer bli fragmenterad med tiden, mycket snabbare än en mekanisk disk som har en typisk blockstorlek på kanske 4-8kB.

Intel och Samsung disken har med största sannolikhet exakt lika mycket fysiskt utrymme, men Intel väljer att inte göra en del synligt för OS:et. För alla som försökt göra "defrag" på en disk, så vet ni hur extremt mycket snabbare det går på en disk som har en hel del ledigt utrymme över. Intels firmware använder detta extra fysiska utrymme som OS:et inte ser till att kunna "defragmentrera" disken vid behov utan att totalt sänka prestanda.

Fördelen, i alla fall i teorin, är att Intel disken kommer degenerera mycket mindre i prestanda jämfört med Samsung disken. Nackdelen är att du blev av med 16GB. Och det blir INTE samma sak om du bara lämnar 16GB ledigt på Samsung disken då denna fragmenteringen görs av firmware, inte av OS:et. OS och firmware kommer väldigt snabbt få olika bild över vad som är ledning och inte. TRIM skapades just för att synkronisera OS:ets bild av vad som faktiskt är ledigt med vad firmware tror är ledigt. Utan TRIM kommer firmware tro att vissa block används trots att OS:et markerat dem som fri (raderade).

Min personliga erfarenhet från mina 3 SSD, (Intel X25-M, Intel 320 och OCZ (Sandforce2)) är att Intels diskar definitivt håller prestanda bättre med tiden. Har inte haft något problem med krascher eller liknande på någon av diskarna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Shit va sköna hastigheter det börjar komma... Är det lönt att uppgradera min X-25 120GB?

Ni andra som "påstås vara entusiaster" borde skämmas med att sitta på i7or/bulldozers, 16gb ram osv och inte kör SSD-disk

Detta är så sant som det är skrivit!! Skäms på er.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Detta är så sant som det är skrivit!! Skäms på er.

SSD är inget måste ännu jag kan vänta

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Woho sega diskar till överpris. Men den söta tjejen får mig nog att köpa ett par...!

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AMD_PERA:

Du betalar extra för varumärket intel, dom har jobbat upp märket, så folk betalar extra för att dom tror att det är bättre, bara för att det står intel på paketet.
Det finns ioförsig andra liknande märken, som är överskattade oxå.

Nej man betalar för stabilitet. Intels diskar (och även Samsung) är bevisat mer stabila över tid än SandForce. För det tar Intel betalt, om man sedan tycker att det är värt det är upp till var och en.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Fy fan vad tjejen på bilden liknar min syster Faktiskt lite coolt

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Shit va sköna hastigheter det börjar komma... Är det lönt att uppgradera min X-25 120GB?

Ni andra som "påstås vara entusiaster" borde skämmas med att sitta på i7or/bulldozers, 16gb ram osv och inte kör SSD-disk

Dock så sjunker SSD's i pris snabbt, och utvecklingen går fort, så det kanske är värt att vänta lite med att investera i en SSD, och kanske spara ett par hundra kronor, samtidigt som du får en snabbare disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Dock så sjunker SSD's i pris snabbt, och utvecklingen går fort, så det kanske är värt att vänta lite med att investera i en SSD, och kanske spara ett par hundra kronor, samtidigt som du får en snabbare disk?

Hundra lappar hit och dit när du sitter på ett monstersystem? du anar inte hur stort hoppet är från en mekanisk disk - även på de absolut billigaste SSD'erna. Det handlar inte bara om att windows bootar lite snabbare, hela systemet blir som man smort in hela datorn i glidmedel. Det är SJUK skillnad. Största uppgradering jag gjort som gett mig "wow"-känsla och då är jag svår att imponera numera...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej man betalar för stabilitet. Intels diskar (och även Samsung) är bevisat mer stabila över tid än SandForce. För det tar Intel betalt, om man sedan tycker att det är värt det är upp till var och en.

Ja, nu kan dom sänka priset då, när dom oxå har SandForce
Om det nu beror på det.
Har 3st 120Gb diskar med SF-2200 har inte märkt nått än iallafall.
Vi får väl se

Edit:SF2200 ska det vara

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Inaktiv

Jag ser ingen Intel SSD bara en söt tjej

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Skrivet av candyraver:

Hundra lappar hit och dit när du sitter på ett monstersystem? du anar inte hur stort hoppet är från en mekanisk disk - även på de absolut billigaste SSD'erna. Det handlar inte bara om att windows bootar lite snabbare, hela systemet blir som man smort in hela datorn i glidmedel. Det är SJUK skillnad. Största uppgradering jag gjort som gett mig "wow"-känsla och då är jag svår att imponera numera...

Tro mig, jag vet hur stor skillnad det blir Dock så sitter jag knappt på vad jag skulle kalla ett monstersystem, och ett par hundralappar hit och dit kan alltid läggas på annat Jag känner inte för att köpa en buggig SSD för 2k, och sen se nästa månad att det finns en snabbare, stabilare, större för 1,7

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Tro mig, jag vet hur stor skillnad det blir Dock så sitter jag knappt på vad jag skulle kalla ett monstersystem, och ett par hundralappar hit och dit kan alltid läggas på annat Jag känner inte för att köpa en buggig SSD för 2k, och sen se nästa månad att det finns en snabbare, stabilare, större för 1,7

nåväl, jag får ändå inte fler tjejer bara för jag kör SDD som det nu kan verka på reklambilden.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AMD_PERA:

Ja, nu kan dom sänka priset då, när dom oxå har SandForce
Om det nu beror på det.
Har 3st 120Gb diskar med SF-2080 har inte märkt nått än iallafall.
Vi får väl se

1, Meningslöst att kommentera priset idag. Ge det en vecka så kan vi titta på prisbilden då. Det kan skilja väldigt mycket på ett par dagar när varor är nya.

2, Ska vi ta anekdotiska bevis så har 50 % av mina SF-2281 enheter gett ca 10 BSOD om dagen trots senaste BIOS och firmware. Vad kan vi dra för slutsats av det? Vi har två alternativ, antingen har vi visat på en felfrekvens på 20 % vilket är katastrofalt eller så har vi visat att det är meningslöst att bara hänvisa till sina egna diskar och dra några slutsatser av det eftersom det är på tok för få för att man ska kunna dra några som helst statistiska slutsatser. Vad tror du?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Me Like A Lot! Intelkvalité i kombination med Sandforce! Not Bad at all
Inte för att min m4 känns slö på ett enda sätt iofs....

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

1, Meningslöst att kommentera priset idag. Ge det en vecka så kan vi titta på prisbilden då. Det kan skilja väldigt mycket på ett par dagar när varor är nya.

2, Ska vi ta anekdotiska bevis så har 50 % av mina SF-2281 enheter gett ca 10 BSOD om dagen trots senaste BIOS och firmware. Vad kan vi dra för slutsats av det? Vi har två alternativ, antingen har vi visat på en felfrekvens på 20 % vilket är katastrofalt eller så har vi visat att det är meningslöst att bara hänvisa till sina egna diskar och dra några slutsatser av det eftersom det är på tok för få för att man ska kunna dra några som helst statistiska slutsatser. Vad tror du?

Ja Ja, det blir nog bra när det blir färdigt.
Man är ju sin egen hårdisk närmast
Nä, men två av mina diskar kostade ''Bara'' 999:-, så att batala flera tusen för en Hårddisk finns inte på min karta.
Tiden får visa vägen.
Men att intel har börjat med SF måste ju bero på nått, kanske priset.
Det kan ju hända att intel vill tjäna mera pengar på billigare delar, sller så är det handlarna som ligger för högt i början

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

*tråd rensad*

Eftersom diskussionen sprang iväg fullständigt rensade jag helt enkelt bort allt tjej-relaterat, så vi istället kan koncentrera oss på själva SSD-enheten. För nyfikna är hon från Intel och deras i övrigt sparsmakade pressmaterial (vi undrar med varför lite), och det är nog allt vi behöver säga om saken.

Haha jag som satt och läste igenom tråden och undrade om jag var själv med att inse att tjejen på bilden va otroligt söt... Trodde jag vart omgiven av homosexuella intel-fanboys (inte för att det på något sett vore något som stör mig men sannorlikheten, måste ni erkänna, är inte stor.) men så va det bara emil som har vinterstädat!!!!!!!!!

Gällande SSDer tror jag intel jobbar rätt mycket mer än konkurrenter på att få stabila diskar då en totalt oanvändbar styrkrets när det kommer till att lita på sin SSD skulle skada varumärket såpass mycket att man får börja att aktivt vinna förtroende hos konsumenterna igen. Självklart hade det skadat alla SSD tillverkare men då folk har ett förtroende för Intel på ett annat sätt så tror jag det hade slagit hårdare.

Har kraftiga funderingar på att införskaffa 2st 240gb versioner om priserna ser ut att bli lite mer humana och inget driftfel stöts på första månaderna!

Permalänk

Kom och tänka på Ice-truck-killer i Dexter när jag såg hennes naglar xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Min personliga stör mig på inlägg-detektor gjorde just utslag. Visst är SSD en mycket trevlig uppgradering, men nog går det att vara entusiast och inte ha en ännu.
-----

Jag har också hoppats att priserna skulle fortsätta neråt. Men vill man ha denna SSD så blir det tvärtom. En 240GB är vad jag siktar på framöver, då kan jag ha allt jag vill ha på den med gott om utrymme över och slippa en liten systemdisk. Har inte så stora lagringskrav.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AMD_PERA:

Ja Ja, det blir nog bra när det blir färdigt.
Man är ju sin egen hårdisk närmast
Nä, men två av mina diskar kostade ''Bara'' 999:-, så att batala flera tusen för en Hårddisk finns inte på min karta.
Tiden får visa vägen.
Men att intel har börjat med SF måste ju bero på nått, kanske priset.
Det kan ju hända att intel vill tjäna mera pengar på billigare delar, sller så är det handlarna som ligger för högt i början

Min kostade också bara 999 kr men det är långt ifrån standard. Du kan inte utgå från vissa butikers lockpriser för det blir helt missvisande. Just de enheterna ligger runt 1400-1700 kr i normalpris när någon inte känner för att prisdumpa 100 stycken för att locka köpare.

På ett sätt är det nog priset ja. Det verkar som om Intel insett att det var för dyrt att utveckla en egen högpresterande styrkrets så istället har de köpt in andra. Får se om de kommer med en egen senare eller om de tänker fortsätta rätta till SandForce prylar. Det senare är ju det billigaste alternativet för Intel vilket i längden borde gynna oss konsumenter också. I alla fall så länge Samsung, OCZ och Marvell fortsätter att bygga styrkretsar så det blir lite konkurrens på marknaden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Min kostade också bara 999 kr men det är långt ifrån standard. Du kan inte utgå från vissa butikers lockpriser för det blir helt missvisande. Just de enheterna ligger runt 1400-1700 kr i normalpris när någon inte känner för att prisdumpa 100 stycken för att locka köpare.

På ett sätt är det nog priset ja. Det verkar som om Intel insett att det var för dyrt att utveckla en egen högpresterande styrkrets så istället har de köpt in andra. Får se om de kommer med en egen senare eller om de tänker fortsätta rätta till SandForce prylar. Det senare är ju det billigaste alternativet för Intel vilket i längden borde gynna oss konsumenter också. I alla fall så länge Samsung, OCZ och Marvell fortsätter att bygga styrkretsar så det blir lite konkurrens på marknaden.

Mja! För 999:- skulle till och med jag kunna tänka mig en intel
Jag menar mest att varumärket intel är så hajpat, att alla automatiskt tror att det alltid står för kvalité
Jag tycker att det billigaste kan vara bra nog.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag är besviken, känns som Sandforce är ensam i prestandaklassen nu.

Intels 510 serie presterar också rätt bra bortsett från i vissa syntetiska tester

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Trodde ni skaffat en ny pingla till kontoret men så var det inte då..

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

SSD är inget måste ännu jag kan vänta

SSD diskar har varit ett "måste" sen X-25 80GB G2 kom ut! Och det är många år sen.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Trodde ni skaffat en ny pingla till kontoret men så var det inte då..

Nej! Det var Jonas utan smink
Känd igen han på tummen

PS
Ni får gärna rensa detta inlägg.....kunde inte låta bli

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

SSD diskar har varit ett "måste" sen X-25 80GB G2 kom ut! Och det är många år sen.

Nääh de är ju ännu i Bebis stadiet väntar nog några år så är de uppe i 2GB/s och kanske 480GB för 1000kr?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Intels 510 serie presterar också rätt bra bortsett från i vissa syntetiska tester

Och att den försvinner och byts ut mot ännu en sandforce krets är ju lite tråkigt.
Så ja?

Eller är inte 520 uppföljare/ersättare till 510?
Det var vad jag läste för ett tag sedan iaf...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AMD_PERA:

Mja! För 999:- skulle till och med jag kunna tänka mig en intel
Jag menar mest att varumärket intel är så hajpat, att alla automatiskt tror att det alltid står för kvalité
Jag tycker att det billigaste kan vara bra nog.

Syftade på Sandforce som har sålts till lockpriset 999 kr ett par omgångar. I mitt fall var det en Kingston HyperX men har även sett ett par Corsair Force.

Fast i fallet SSD står Intel och Samsung för kvalité eftersom de har betydligt färre fel. Sen är det en avvägning man får göra om man tycker det är värt det eller inte. Många här prioriterar prestanda före allt annat och tycker det är värt lite krångel och trassel för att få det. Det gäller både överklockning, SLI/CF, RAID och SSD. Allt tar tid, kan ge problem men jagar man prestanda så är det värt det. Själv väljer jag hellre stabilitet men kunde inte låta bli att köpa den där HyperX när priset var så lågt. Den sitter för övrigt i min laptop och inte i min huvudburk eftersom den behövdes mest där och den är inte lika kritisk för problem då det bara är en pluggdator. Så för mig var det tvärt om, jag kunde tänka mig att köpa en Sandforce för den råkade vara billig men jag kommer inte göra om det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nääh de är ju ännu i Bebis stadiet väntar nog några år så är de uppe i 2GB/s och kanske 480GB för 1000kr?

Ärligt talat fattar jag inte hur du tänker!! Du kan lägga flera tusen på annan hårdvara, men glömmer det som är det riktigt feta! Du ska inte jämföra en mekanisk med massa GB med en SSD!

Det är accestiden man vill åt. Och den är i stort sett samma på alla....

Tiden då folk mer än gärna betalade 2000kr för en raptor, är tyvärr borta. Det var inget snack om saken alla skulle ha en.Me to Härliga tider

Visa signatur