Det small i nätaggregatet och säkringen gick

Permalänk
Medlem

Det small i nätaggregatet och säkringen gick

Hej!

Efter flera veckors informationssökande och byggande hade jag äntligen lyckats få ihop min nya dator (alla komponenter är nya förutom en hårddisk) och den fungerade felfritt i en hel dag. Dagen efter jag startat den för första gången så hörde jag en hög smäll från nätaggregatet och säkringen gick. Datorn var inte igång när detta hände; jag hade bara tryckt på grenkontakten som datorn var kopplad till för att jag skulle använda en lampa som vara koppla till samma grenkontakt.

Det var ungefär 30-45 minuter efter att jag satt igång grenkontakten som jag hörde smällen. Visste först inte att det var datorn som orsakat detta och för att kolla att datorn var okej stoppade jag in grenkontakten i ett uttag till en annan säkring och efter bara några sekunder hände samma sak. Då kopplade jag ur nätaggregatet från datorn och nästa dag testade jag att koppla nätaggregatet till ett strömuttag utan att den satt i någon dator och ingenting hände.

När jag lämnade in nätaggregatet på Inet testade en person nätaggregatet med en multimeter (antar jag) och han påstod att allt såg bra ut, men jag bestämde mig för att lämna den på mer utförlig undersökning för att förhoppningsvis kunna lämna tillbaks den på garantin.

Så nu sitter jag här utan nätaggregat och undrar vad det kan vara som hänt? Small en kondensator eller liknande? Finns det risk att andra komponenter skadades i datorn, och kan man i så fall få ersättning för det? Vad skall jag göra om Inet påstår att de inte hittar något fel i nätaggregatet? Jag vill givetvis ha ett nätaggregat som fungerar optimalt och som inte ger mig problem i framtiden.

Jag är ganska säker, men inte helt 100% på att det var just från nätaggregatet som ljudet kom ifrån. Men eftersom de andra komponenterna som var kopplade till samma grenkontakt fungerar utan problem (jag öppnade till och med upp skärmen för att kontrollera att kretskorten såg normala ut, vilket de gjorde) så känns det som om det inte finns någon annan möjlighet än att det var nätaggregatet som lät.

Nätaggregatet det handlar om är detta: XFX Core Edition 750W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Bara en tanke, men kan det vara något fel på grenkontakten som orsakade problemet?
(Kanske läge att byta ut den?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ditt XFX är byggt på Seasonic. Har alla möjliga skydd för överlast, övertemp etc. Tror du kan känna dig väldigt trygg att dina komponeneter är ok. Tveksam om agget skulle vara problemet, men allt kan ju gå sönder.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bara en tanke, men kan det vara något fel på grenkontakten som orsakade problemet?
(Kanske läge att byta ut den?)

Grenkontakten är bara några månader gammal och fungerar utmärkt med min gammla dator.

Skrivet av lacrits:

Ditt XFX är byggt på Seasonic. Har alla möjliga skydd för överlast, övertemp etc. Tror du kan känna dig väldigt trygg att dina komponeneter är ok. Tveksam om agget skulle vara problemet, men allt kan ju gå sönder.

Har du några andra förslag på vad som kan ha hänt då? Är det verkligen möjligt att någon annan komponent i datorn gav ifrån sig ljudet med tanke på att datorn inte var igång?

Kan tillägga att jag inte har ett jordat strömuttag, men det har jag inte haft några som helst problem med med min gammla dator.

Permalänk
Medlem

Fick ett SMS idag att Inet hade påbörjat felsökningen. 5 minuter senare fick jag ett till där det stod att de "Väntar på reservdel / utbytesenhet". Nog är de snabba att testa grejer på Inet alltid. Eller så kanske det var så att nätaggregatet exploderade direkt när de satte ström i det.

Undra hur länge till jag måste vänta nu. Jag trodde jag bara kunde få en ny av Inet så fort som de konstaterade att det var fel på den gamla, men de kanske vill försäkra sig själv om att de får ett nytt från XFX först?

Permalänk

skulle tro att det blev en Spännings pik när du drog igång grenkontakten som gjorde att en transistor eller något small av piken.

Igentligen ska man väll inte bryta spänningen till agget men en brytare utan skydd mot spänningspikar utan isf använda brytaren på baksidan av nätagget som ofta är skyddad av en sådan krets.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle tro att det blev en Spännings pik när du drog igång grenkontakten som gjorde att en transistor eller något small av piken.

Igentligen ska man väll inte bryta spänningen till agget men en brytare utan skydd mot spänningspikar utan isf använda brytaren på baksidan av nätagget som ofta är skyddad av en sådan krets.

Jag visste faktiskt inte att det inte var rekommenderat att stänga av strömmen via grenkontakt. Skall i så fall sluta med det, jag antar att skärmen och datorn ändå inte drar särskilt mycket ström i passivt läge?

Men med den förklaringen är det ju fortfarande lite konstigt att det dröjde 30-45 minuter efter att jag drog igång grenkontakten första gången. Jag har även inte haft problem med min gamla dator som har ett betydligt mycket sämre nätaggregat.

Permalänk
Skrivet av Judici:

Jag visste faktiskt inte att det inte var rekommenderat att stänga av strömmen via grenkontakt. Skall i så fall sluta med det, jag antar att skärmen och datorn ändå inte drar särskilt mycket ström i passivt läge?

Men med den förklaringen är det ju fortfarande lite konstigt att det dröjde 30-45 minuter efter att jag drog igång grenkontakten första gången. Jag har även inte haft problem med min gamla dator som har ett betydligt mycket sämre nätaggregat.

jaha var det 30 min imellan ... trodde det var direkt när du drog igång agget då var nog inte det felet

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har mina saker på en grendosa med brytare har alltid kört så inget som har gått sönder för de. bra saker klarar det
vist har jag skjutit ett aggregat nån gång .
Har kollat upp dom sen och ofta har det varigt lågkvalitet saker i det
vist kan fina aggregat braka men det sker sällan sen har dom ofta bra skydd så dom drar inte med andra saker i smällen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att det är grendosan som är boven i dramat. Man kan använda en sådan för att sätta datorn strömlös efter avstängning.
Däremot verkar det lite suspekt att det tar såpass lång tid innan du märker något. Jag skulle be om en ordentlig rapport på vad felsökningen visat på, ifall det visar sig att felaktiga spänningar från ditt nätagg skadat moderkort eller andra komponenter.
För övrigt är mitt råd alltid att om det är möjligt så låt en elektriker jorda uttagen. Det finns en anledning till att en dator har just den kontakten...

Permalänk
Medlem

Inet lyckades tydligen återskapa problemet som jag beskrev och fick därför ett nytt nätaggregat (samma modell). Än så länge verkar de nya nätaggregatet fungera bra och jag har inte märkt att någon av mina andra komponenter blivit skadade. Bör jag vara orolig över möjligheten att jag har fått skador på t.ex. moderkortet som jag inte märker just nu?

Skrivet av Bjurran:

Jag har svårt att tro att det är grendosan som är boven i dramat. Man kan använda en sådan för att sätta datorn strömlös efter avstängning.
Däremot verkar det lite suspekt att det tar såpass lång tid innan du märker något. Jag skulle be om en ordentlig rapport på vad felsökningen visat på, ifall det visar sig att felaktiga spänningar från ditt nätagg skadat moderkort eller andra komponenter.
För övrigt är mitt råd alltid att om det är möjligt så låt en elektriker jorda uttagen. Det finns en anledning till att en dator har just den kontakten...

Fick aldrig reda på exakt vad som hänt med nätaggregatet. Eftersom felsökningen av det endast gick på några minuter så antar jag att inet bara kunde konstatera att de var fel på nätaggregatet, inte vad.

Skulle gärna ha jordade uttag, men bor i studentkorridor så det finns inte så mycket jag kan göra åt saken.