Permalänk
Medlem

sedan skulle jag vilja säga att bara du har kopplat in näragget så är datorn jordad till marken om du har jordade eluttag, det är viktigt att se så att man verkligen har metalldelarna på sidorna i väggen, dom leder ju till marken, det viktigaste är ju att man har (som sagt) samma laddning som dina kompnenter för annars blir det ju elektriska spänningar.
Du behöver inte slå på nätagget utan ha det i 0-läget.
jorden är kopplad ändå. det kan du inte slå av.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thorulk:

Jag tycker att det här med att komponenterna ska "slitas" för att skicka en microsekunds hög ström genom dom inte riktigt håller i logiken. Antingen så ger du för mycket spänning, så går det galet, eller så ger du inte för mycket spänning och då passerar lite spänning genom några kanaler av ledande material.

Jag har studerat elektronik innan jag bytte till datateknik. Jag har inte precis svårt att ta till mig logiska argument men "du förstår bara inte" är bara ett översatt "Lyssna på mej, för jag vet för jag har hört!". Ge mig en anledning till varför det är så.

Det här med ESD är precis som bil-exemplet om man gör vissa modifieringar:

Du kan inte googla dig fram till en enda bilolycka, någonsin.
Du behöver inte ha bilbälte enligt lag.
Bilbältet måste köpas separat för det kommer inte till bilen.
Nån gång då och då kommer någon och säger "Nä min polares bil gick sönder 2 år efter han köpte den. Det var för han inte använde bälte när han körde en gång"

Försök sen komma på en anledning till varför chassis fraktas i tunna plastpåsar omringade av frigolit. Tror ni inte det skulle ändras iom att det orsakar precis hur mycket statisk elektricitet som helst?

Det enda jag hittar när jag sitter och våldsgooglar är best practices som självklart är rädda för allt och folk som säger att dom fick en stöt på moderkortet men att dom inte märker några fel.

Är inte den största anledningen till att gamla komponenter går sönder typ gamla dåliga kondensatorer?

Din elektronikutbildning är då inget att lita på när du skriver om då spänning "passerar" genom kanaler? Du använder uttrycken helt fel. Jag läser själv datateknik och vet bättre!? Du förstår helt klart heller inte att ibland räcker det med en mikrosekund, det är en väldans massa tid i en värld där saker händer på nanosekunder. Bara för att vi tycker en millisekund är lite betyder det inte att alla fysikens lagar anpassar sig efter oss. Som någon visade en bild på så kan en ledning skadas och få försämrad ledningsförmåga och därmed kommer signaler blir sämre.

Folk bör inte uttala sig om saker de inte förstår. Jag läser argument som låter "Om du inte vill att vattnet ska koka över, gå öppna ett fönster för det sänker temperatur".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sebbe605:

Protips: när man bygger ihop en dator, sätt i nätagget först o plugga i kontakten. Slå sedan av strömbrytaren bak på agget o montera komponenterna. Grounded....

Det räcker inte med att datorn är jordad. Faktiskt gör det ingen som helst skillnad.
Skador uppstår när dem statiska skillnaderna mellan objekt är tillräckligt stora så att en snabb urladdning kan uppstå.

Detta kallas potentialskillnader. En statisk laddning kan kan vara så mycket som 10 000 volt, och ännu mer.

Hemligheten i skydded mot ESD, är att jämna ut skillnaderna, inte jorda.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

SysGhost tur att du inte vet vad ESD är.

Edi1

Jag är grunig på att ingen vet vad ESD är och de som vet vad ESD är vet intget om IRL så jag är grinig och nu klankar jag på dig. Hoppas det leder till en diskusion
-

Edit2.
Det var ta i elementet som gjorde mig sur.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av turboprocess:

haha... har aldrig behövt esd armband bara helt onödigt xD. har lixom byggt dator sedan jag var 10 år

Det är inte helt onödigt men om man tänker el så bruker man fixa det utan att tänka på det. Men vissa råd på denna tråd och många andra har motsat verkan. Så man ska altid be folk att tänka på vad de gör. Och bdw 24/7 Blend varvat med FFT är stabilt. alt annat är felräknat Så ESD är viktigt. Desvärre så vill jag inte ha ECC på då jag testar hårdvara. Det ska man slå på efteråt

EDIT
Du kan ha 10000000000000000000000000000000000000000000000v men så länge DIN laddning och DELARNA har samma så kommer det inte bli några problem. MEN med 10000000000000000000000000000000000000000000000v så är det omöjligt. Tur att dessa nollor inte går att släppa som EMC2
'
Edit
Sysghost
Har inte pluggat på ca 10 år. men brukar räkna sen gymnasiet 1cm per 10 0000v i hopp. Men det är inga Amp med där

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Om din komponent går sönder för att du inte har använd antistatiskt armband så får du det utbytt.

Det jobbiga med ESD är at problemen är svår hittade. Jag är inte så nogran. då jag byger datorer, men på servrar är jag grinig, och då vet jag inte vad jag ska anväda för program. (har inte jobbat med detta på några år) prime95 brukar inte de servrar jag testade klara. Men utan ok chippset drvs så är testen inte ok så. =(

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

ESD är klart farligt men det är otroligt att det ska hända.. För att kunna ladda ur ESD i komponenten måste ju komponenten ha någon koppling till jord? vilket inte är troligt om du håller komponenten i luften för att koppla in den i moderkortet t.ex..

Har aldrig använt ESD-armband och ingen dator jag haft har någonsin gått sönder.. eller ja en hårddiskkrasch har jag haft sedan min P1 120MHz + En laptop som överhettade sönder.. men den byggde jag ju inte själv så

Men jag har inte heller gnuggat mig mot komponenterna utan tagit det försiktigt och aldrig tagit på kontaktytor och varit försiktig i allmänhet.

Vad är det för motstånd folk pratar om i ESD-armband? Har då ett band och finns då ingen resistor i det.. är bara en koppling till handleden så där borde ståltråd göra exakt samma sak.

1cm per 10000v tänk tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur som hälst så har jag för mig att ståltråd fungerar ok. Men om man inte tänker på att se till att alla delar har en gemensam 0 så spelar det ingetn roll, det kommer bli fel. och vad ska man säga. drick vatten ta i alla jordpungter du kan innan du rör dator delarna. och ta en snabba kurs via wiki. i volt och amper.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av rmd:

Håll handen i datorns chassi på ett område med ren metall och esd-påsen eller prylen du vill montera in samtidigt. Enkelt. Det är inget 100% säkert eller så, men du har åtminstone dragit ner risken för esd-relaterade problem radikalt. Kroppen fungerar då som motstånd, utgämnare och ledare i ett.

För den som säger "ååh sådär kan man inte göra", så kan jag informera att jag har använt den proceduren i ca 30år utan några problem alls. Tusentals datorer, maskiner och elektroniska installationer. Så jag antar att metoden är ganska ok.

Själv har jag kört utan antivirusprogram dom senaste 25 åren utan ett enda virus har setts till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryptomast3r:

Förslag som att använda ståltråd istället för ESD-armband är rent av livsfarliga.

Anledningen att du skall ladda ur dig via ett högohmigt motstånd, som det är i ESD-armband, är att om du mekar i datorn och på något sätt kommer i kontakt med strömförande del så skall du inte ha ett klockrent jordspett sitta i armen.
Det skulle i så fall leda strömmen rakt genom kroppen och ut i ståltråden.

Sedan är det enligt mig det vettigaste att ha samma potential som chassiet, alternativt om du jobbar på ESD-Matta, samma potential som mattan.
Eventuell statisk uppladdning kommer hoppa genom kretsar för att komma till t ex chassiet för att jämna ut laddningen. Har du samma laddning som chassiet så kommer inte det bli några urladdningar genom komponenter mot chassiet.

Stårltrå istället för ESD nej. men det leder bra ocm man vill skapa en ljordpunkt som är lägre än - i vissa fastigheter. Men det är bara en temp lösning. några h till en dag eller så. Men Det är MYCKET bätre än ingen jord. Vilket är det jag ofta haft här i SV. och jag är inte elektriker. Men folk mådtr lärs dig sig att I dödar. Sen troro jag att man kan få "vanligt folk" att fatta v.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hACmAn:

SysGhost tur att du inte vet vad ESD är.

Och vad exakt är det som är fel? Lär en som inget kan.

Edit: Väntar fortfarande....

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av folkeryd:

Hoppas moderatorerna tar tag i alla som skickar ut felaktig information som här.
Oavsiktligt eller inte så kan det leda till att saker går sänder och står då lekmännen till svars o betalar? Naturligtvis inte.....

Va bara tysta om ni inte vet vad ni snackar om.

Tror trådar av detta slag är lika gamal som Sweclockers desvärre. =(

Visa signatur

Permalänk

Har en gammal amd 6400+ som jag byggde 2007 funkar klockrent än idag. Och typ massa andra burkar. JAG har då fan aldrig använt esd armband. Men köper ett ändå. Haha.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem

Man håller i chassit sen tar man i elementet = datorn blir avladdad
Tips (det e fett om man har två band ett till elementet typ runt foten sen ett runt armen som sitter i chassit, super safe för folk som inte vill ta risker..

Permalänk
Hedersmedlem

Många verkar ha svårt att greppa potentialskillnader. Jag kan ta ett exempel ur verkliga livet.

På det kreativa 50-60-talet experimenterade man med att (kontrollerat) ladda upp arbetare till samma spänning som ledningarna de skulle arbeta med. Tanken var att man skulle kunna jobba utan att bryta strömmen. Det fungerade utmärkt och inga överslag skedde eftersom både arbetare och ledning höll 300 000V = potentialskillnad 0V. Det viktiga är inte att jorda, utan att inga överslag sker genom samma potentialskillnad (som mäts i enheten volt, V). Även kallat spänning.

Ett över eller underskott av negativt laddade elektroner skapar en potentialskillnad som strävar efter att utjämna sig och man då får man en urladdning. Pratar vi om ledande ämnen är det valenselektroner i atomernas yttersta skal som hoppar över mellan atomerna och leder strömmen, det är så en elektrisk ledare fungerar - man skjuter bara elektronerna framför sig i ledare och de finns redan där så att säga, därför går det blixtsnabbt även över långa avstånd. Inget behöver "fyllas på". Det är också därför enheten för ström, Ampere, mäts som antalet elektroner som färdas genom ett tvärsnitt av en ledare under en sekund. Spänningen avgör hur villiga de är att göra den färden. Hög spänning - stor dragningskraft.

Nu upptäckte man potentiella hälsoproblem av uppladdningarna, som jag minns det iaf, och lade ner projektet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

1cm per 10000v tänk tack

"tänk tack" ? Detsamma?

Jag är elektriker sedan 5år så jag vet mycket väl det, men 1cm är inte mycket när du håller komponenten i luften.. det är ju inte direkt du går runt på heltäckningsmatta och håller komponenten nån cm från ett element eller annat jordat objekt

Skämt åsido är det någon här som upplevt en komponent som fått ESD-skada?

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MasteraCe:

"tänk tack" ? Detsamma?

Jag är elektriker sedan 5år så jag vet mycket väl det, men 1cm är inte mycket när du håller komponenten i luften.. det är ju inte direkt du går runt på heltäckningsmatta och håller komponenten nån cm från ett element eller annat jordat objekt

Skämt åsido är det någon här som upplevt en komponent som fått ESD-skada?

När jag meckade Apple på 70 och 80-talet, ja tyvärr relativt vanligt då. Då bytte man förvisso enskilda IC-kretsar för att laga moderkort. Men man lärde sig snabbt.

Däremot har jag på senare år, trots skydd (slarvat?), lyckats döda minnen (~3 moduler på 10 år), något som forumet verkar fullt av. Men tydligen är det bara jag, alla andra här har bara "otur" när det händer. Aldrig ESD.

Jag misstänker också att de inbyggda ESD-skydden i kretsarna blivit bättre efterhand, men det är en ren gissning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Du har aldrig haft ett enda problem med din dator? Alla komponenter du har köpt i hela ditt liv fungerar fortfarande felfritt?

Det är i princip omöjligt att veta när en komponent skadats av ESD, då det kan ta lång tid innan skadan ens märks. De flesta produkter som är trasiga när de är nya "DOA" är oftast förstörda av användaren själv.

Om ditt ESD armband inte har ett högt motstånd är det förmodligen felaktigt. Har du mätt resistansen eller antar du bara att den inte har någon?

Nope jag har aldrig haft några problem med mina datorer(Stationära), det enda som hänt är 1. En hårddisk har kraschat men just den Maxtor modellen var känd för att krascha.

2. Min kloke bror hittade inte powerknappen så han flippade 110/230V brytaren på nätagget... poff..

En bärbar dator har gått sönder (av 5) eller ja den fungerar fortfarande.. men överhettade mycket så var tvungen att ta till värmepistols-tricket för att få den att boota .. skräp

Vart sitter detta motstånd isåfall? Vart ryms det? Bandet har ju bara en liten metallbit som ligger mot huden sen en simpel kabel med krokodilklämma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

När jag meckade Apple på 70 och 80-talet, ja tyvärr relativt vanligt då. Då bytte man förvisso enskilda IC-kretsar för att laga moderkort. Men man lärde sig snabbt. Däremot har jag trots skydd lyckats döda minnen (3 moduler på 10 år), något som forumet verkar fullt av. Men tydligen är det bara jag, alla andra här har bara "otur" när det händer. Aldrig ESD.

Jag har aldrig sagt att ESD inte existerar men jag menar att är man bara försiktig så är det inga problem..

Teoretiskt sett borde man inte kunna lägga hela datorn på typ en isolerade gummiduk ? Då borde det ju i TEORIN inte gå ladda ur ESD ur kroppen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Jag har aldrig sagt att ESD inte existerar men jag menar att är man bara försiktig så är det inga problem..

Teoretiskt sett borde man inte kunna lägga hela datorn på typ en isolerade gummiduk ? Då borde det ju i TEORIN inte gå ladda ur ESD ur kroppen?

Varför skulle det hjälpa att lägga datorn på ett isolerande material? Det är från din kropp till komponenter eller vice versa som potentialen jämnas ut, inte till jord eller det datorn står på.

Permalänk
Medlem

har aldrig använt mig av ESD band eller dyligt.
Sunt förnuft behövs.
sen behöver man inte sitta med fleece tröjor/filtar osv.

Brukar sitta vid köksbordet, utan duk eller dyligt.
Sen är man själv "löjligt" försiktig med delarna, man vill ju inte paja dom oavsett om det är ESD eller att du tappar,skrapar t.ex moderkortet osv.

Ändå har man skruvat i burkar sen 2000 talet och lekt med elektronik grejer sen 94-95.
Och ändå kan man inte ett skit om det

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Entusiast

ESD och sunt förnuft i punktform:

• Jobba med datordelarna i samma rum, helst på samma bord. Då undviker man potentionalskillnader som kan råda mellan olika rum/zoner/områden.

• Ta ur alla delarna ur sina förpackningar och flytta undan förpackningarna från arbetsområdet, men behåll antistatpåsarna. Förpackningar, i synnerhet frigolit, är en stor bov när det kommer till statisk elektricitet.

• Undvik att använda luftiga/torra kläder. undvik också kläder med syntetmateriell och liknande.

• Ett stadigt tag i datorchassit då och då, när man jobbar, men, håll inte i känsliga komponenter samtidigt utifall det finns en laddning i kroppen/chassit.

• Greppa aldrig i komponenter direkt i kontaktytor eller liknande, håll kretskorten i kanterna. då undviker man att en eventuell urladdning går direkt in kortets komponenter.

Sedan är ett ESD-armband + eventuell ESD-anpassad matta en bra försäkring för att undvika ESD-skador, även små sådana, som kan orsaka att hårdvaran beter sig underligt/instabilt. ESD-skador är i regel inte "digitala", där det fungerar, eller inte fungerar. Många gånger fungerar ESD.skadad elektronik prima, tills en dag då hårdvaran utsätts för extra påfrestningar. Eller så är hårdvaran instabil och orsakar oförklarliga krascher/blåskärmar titt som tätt.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

funderar faktiskt på investera i en ESD matta av modell lite mindre, tips på vart det finns till bra priser?
sen om det finns i modell att lätt att skära i så man kan fixa till bordsyta med

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

Jag blir så irriterad på folk som ger TS fel råd...

Det är klart att ingen kan sätta fingret på att det skulle vara en ESD-skada när typ grafikkortet slutar fungera efter två år, utan det ses bara som ett måndagsexemplar. Och som många andra sagt så märks inte skadan förrän långt efter installation.

Låt mig i traditionell anda göra en liknelse till bilbälte: Struntar ni i att ta på er bälte i bilen med motiveringen; "Jag har aldrig krockat och skadat mig förut, därför kommer det inte hända"

Jag har inte varit 100% säker mot ESD då jag vissa gånger inte haft tillgång till mitt armband och matta, men om man gör saker i rätt ordning kan man minimera riskerna trots att man inte har redskapen.

För att bli av med bekymret som ESD är så bör man förstå att det handlar om att jämna ut kroppen till samma laddning som komponenten du hanterar har, och det förutsätter dels att du inte är i en miljö som laddar upp komponenterna eller dig igen. Undvik därför allt tygmaterial, syntetkläder, soffor, filtar, sängar, musmattor, handdukar etc. Dels måste du även tänka på att se till att du själv inte laddar upp din kropp. Undvik därför syntetkläder, strumpor, handskar av fel material, dubbla klädesplagg såsom tjocktröjor, fleecetröjor osv.

Sedan är det bara att du jobbar på en statisk fri yta(typ trä eller liknande) och håll i chassit hela tiden för att jämna ut elektronerna över en stor yta.

Jag har säkert fått med något fel i storheterna eller termerna, men ni förstår nog ändå

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jag blir så irriterad på folk som ger TS fel råd...

Det är klart att ingen kan sätta fingret på att det skulle vara en ESD-skada när typ grafikkortet slutar fungera efter två år, utan det ses bara som ett måndagsexemplar. Och som många andra sagt så märks inte skadan förrän långt efter installation.

Låt mig i traditionell anda göra en liknelse till bilbälte: Struntar ni i att ta på er bälte i bilen med motiveringen; "Jag har aldrig krockat och skadat mig förut, därför kommer det inte hända"

Jag har inte varit 100% säker mot ESD då jag vissa gånger inte haft tillgång till mitt armband och matta, men om man gör saker i rätt ordning kan man minimera riskerna trots att man inte har redskapen.

För att bli av med bekymret som ESD är så bör man förstå att det handlar om att jämna ut kroppen till samma laddning som komponenten du hanterar har, och det förutsätter dels att du inte är i en miljö som laddar upp komponenterna eller dig igen. Undvik därför allt tygmaterial, syntetkläder, soffor, filtar, sängar, musmattor, handdukar etc. Dels måste du även tänka på att se till att du själv inte laddar upp din kropp. Undvik därför syntetkläder, strumpor, handskar av fel material, dubbla klädesplagg såsom tjocktröjor, fleecetröjor osv.

Sedan är det bara att du jobbar på en statisk fri yta(typ trä eller liknande) och håll i chassit hela tiden för att jämna ut elektronerna över en stor yta.

Jag har säkert fått med något fel i storheterna eller termerna, men ni förstår nog ändå

Eller som jag brukar göra.
Vet inte vad det är när man ska bygga/leka i chassin.
Man sitter fan alltid i bara kallingar tillslut

Frugan brukar mumla "sitter ungen helt naken på golvet och leker" haha

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Har en fråga här till någon som har bra koll. Det viktiga är ju att man själv och datorkomponenterna ligger på samma potential. Om man då ser till att man sjåälv har samma potential som chassit via ett ESD-armband borde fortfarande en urladdning kunna ske när du tar i komponenten om inte chassit och komponenten har samma potential.

Så frågan är, är komponenterna i datorn på något sätt i kontakt med chassit för att utjämna den potentialskillnaden sakta? (distanserna till moderkortet?) Och borde inte risken att man dödar en ny komponent man fått hem fortfarande vara lika stor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Lite OT men jag skulle vilja se en undersökning på hur många som lyckats med att skada komponenter vid montering med statisk elektricitet, jag har byggt 6 datorer från delar, aldrig haft något armband.
Har bara kört barfota på golvet och tagit i chassit eller nått annat av metall innan jag kört igång, aldrig sabbat något. Dessutom så har man ju bytt komponenter i färdiga datorer så där lite spontant ett flertal gånger.
Vill bara påpeka att jag inte förringar betydelsen av armband, undrar bara hur vanligt det är med skador? 1 av 100 swecl byggen, 1 av 10? Bra att veta om man bara haft dumtur så man kan vara försiktigare till nästa bygge!

I did it!

Bytte chassi när jag var yngre. Tänkte inte på att raggsockar och heltäckningsmatta inte var en bra idé,
Fick artefakter på mitt grafikkort efter, och med tanke på att det var det första jag plockade ur datorn så var det med största sannolikhet ESD som mördat det.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Har en fråga här till någon som har bra koll. Det viktiga är ju att man själv och datorkomponenterna ligger på samma potential. Om man då ser till att man sjåälv har samma potential som chassit via ett ESD-armband borde fortfarande en urladdning kunna ske när du tar i komponenten om inte chassit och komponenten har samma potential.

Så frågan är, är komponenterna i datorn på något sätt i kontakt med chassit för att utjämna den potentialskillnaden sakta? (distanserna till moderkortet?) Och borde inte risken att man dödar en ny komponent man fått hem fortfarande vara lika stor?

Om du tar ur komponenterna ur ESD påsarna innan du kopplat in ditt ESD band så ja. Annars så jämnas det ut via ESD påsen. (så vitt jag vet, kan ju ha fel)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Har byggt c:a 50 datorer och aldrig haft esd-armband och aldrig haft problem att något pajat.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Eller som jag brukar göra.
Vet inte vad det är när man ska bygga/leka i chassin.
Man sitter fan alltid i bara kallingar tillslut

Frugan brukar mumla "sitter ungen helt naken på golvet och leker" haha

Haha det känner jag dessvärre igen Har många gånger kommit på mig själv med att ha tagit av mig båder byxor och tröja för att jag vart orolig för något nya och fräsch komponent.

Skrivet av DevilsDad:

Ja och nej. Risken finns såklart kvar, men väldigt förminskad mot om du inte vidtagit försiktighetsåtgärder.

Moderkortet jordar sig främst genom de svarta sladdarna på 24 och 8-pinskontakten, men jag är ganska övertygad om att det även kan jorda sig genom distanserna vid kortslutning. Grafikkortet har också jordningssladdar i sina 6/8-pins strömförsörjningskontakter.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.