Permalänk

Eizo Foris FS2332 vs BenQ XL2410T

Ja, en tjatig versus fråga igen, men jag sitter verkligen i klistret och ska beställa en av skärmarna senare idag.
Jag spelar huvudsakligen FPS spel, Battlefield 3, Metro 2033, Arma II, Battlefield 2 (moddar), och även ibland även Starcraft 2, och jag har hamnat mellan dessa två skärmar eftersom att dem ligger i min prisklass, spelar dessutom på en 6970 så att det där med 60+ FPS uppnår jag inte några uppkommande spel.
Varför jag fortfarande sitter och funderar är för att jag kommer nog sitta med denna skärm ett antal år framåt och vill veta vilken som är bäst i längden.
P.S Möjligt uppgradering till 7970 i sommar om priserna faller!

Här är skärmarna:
http://www.webhallen.com/hardvara/114986-benq_24_led_xl2410t_...

http://www.webhallen.com/hardvara/144726-eizo_23_foris_fs2332...

Tack på förhand, LtnCharles.

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem

XL2420T är så mycket bättre än föregångaren, men är så klart lite dyrare.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Det här är antagligen inte svaret du vill ha, men jag personligen hade nog gått för den uppdaterade versionen av BenQ-skärmen. Som du skriver är det en skärm du förhoppningsvis kommer behålla för en lång tid framöver, så 500 till borde inte vara avgörande.
Läser man recensioner om de XL2410T och XL2420T så verkar det som om många av "problemen" med föregångaren är åtgärdade i den uppgraderade varianten.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av LtnCharles:

Ja, en tjatig versus fråga igen, men jag sitter verkligen i klistret och ska beställa en av skärmarna senare idag.
Jag spelar huvudsakligen FPS spel, Battlefield 3, Metro 2033, Arma II, Battlefield 2 (moddar), och även ibland även Starcraft 2, och jag har hamnat mellan dessa två skärmar eftersom att dem ligger i min prisklass, spelar dessutom på en 6970 så att det där med 60+ FPS uppnår jag inte några uppkommande spel.
Varför jag fortfarande sitter och funderar är för att jag kommer nog sitta med denna skärm ett antal år framåt och vill veta vilken som är bäst i längden.
P.S Möjligt uppgradering till 7970 i sommar om priserna faller!

Här är skärmarna:
http://www.webhallen.com/hardvara/114986-benq_24_led_xl2410t_...

http://www.webhallen.com/hardvara/144726-eizo_23_foris_fs2332...

Tack på förhand, LtnCharles.

eftersom du kör fps mycket så är 120hz hur bra som helst, men om du bryr inte så mycket om 120hz och vill har bättre färger så är fs2332 eftersom XL2410T har TN-panel och fs2332 har ips(rätta mig om jag har fel). Jag själv använder BenQs XL2420T som är den nya modellen och jag gillar värkligen 120hz det känns mer flytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

XL2420T är så mycket bättre än föregångaren, men är så klart lite dyrare.

Hur vet du det? Har inte sett några recensioner och din egna upplevelse är inte speciellt mycket värd såvida du inte har ruggigt bra referenser.

Permalänk
Medlem

well jag fick hem min 2332 för några dagar sedan och färgerna e väldigt trevliga å inge märkbar ghosting... meeen jag börjar nu önska att jag valt en 120hz skärm istället...

Permalänk
Medlem

Jag har en vän med en XL2410T och har själv en XL2420T. Sen har alla andra som jag läst om haft samma åsikt och sen till sist detta inlägg:
http://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=21213844&post...
"But from what I've seen it's just so much better than its predecessor it's not funny."
Sagt av en mycket noggrann och duktig skärmrecensent.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Jag har en vän med en XL2410T och har själv en XL2420T. Sen har alla andra som jag läst om haft samma åsikt och sen till sist detta inlägg:
http://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=21213844&post...
"But from what I've seen it's just so much better than its predecessor it's not funny."
Sagt av en mycket noggrann och duktig skärmrecensent.

Men du och din polare har inte kalibrerat skärmarna antar jag? Ni vet hur korrekta färger ska se ut?

Hans ord är något jag kan ta på lite mer allvar. Väntar dock på recensioner om input lag och annat.

Permalänk
Medlem

På hans sida (PCM2) och Prad.de (f.ö. respekterad sida) säger de att den har extremt lågt input lag på ca 4,9ms i 120Hz-läge, jämfört med Samsungarna på 12ms enligt de jämförelsesiffror som jag har sett, även om dessa siffror inte är helt bekräftade och förmodligen lite lägre. Här finns åtminstone en mätning på en Samsung. ->http://wecravegamestoo.com/forums/gadgetry-electronics-discus....

XL2420T input lag ->
"Having read the Prad.de review the figure of 4.9ms total latency is correct. We have also done our own testing (it is still in progress) but it seems to support this figure. The total latency that Prad measures includes the pixel transition as well as the base latency from the monitor. If you are comparing figures most people essentially give a rough guide that doesn’t always encompass all of this. It seems that the XL2420T has no more than 2ms of base latency and takes 2ms for the pixel to transition between common states – that is extremely fast!"
http://www.pcmonitors.org/news/benq-xl2420t-incoming

Angående färgerna så har jag väl aldrig påstått att 2420t uppfyller snofsiga krav som bildbehandling kräver. Sånt är för mig helt irrelevant, men i mina ögon så är färgerna bra och i princip alla som har en 2420t säger att färgerna är bra (inte samma sak som perfekta), när nästan inte en enda ägare av 2410t är nöjd med sina färger.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Skrivet av Belzzz:

well jag fick hem min 2332 för några dagar sedan och färgerna e väldigt trevliga å inge märkbar ghosting... meeen jag börjar nu önska att jag valt en 120hz skärm istället...

Blev Eizon för mig, mest för att den var billigare, också så tjatades det av folk jag känner att 120hz är överdrivet och löjligt, men vet faktiskt inte, färgerna är awesome, BF3 blev som ett nytt spel, fast ah man märker väl av 60hz när man spinner runt snabbt ingame etc...

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Skrivet av Belzzz:

well jag fick hem min 2332 för några dagar sedan och färgerna e väldigt trevliga å inge märkbar ghosting... meeen jag börjar nu önska att jag valt en 120hz skärm istället...

Måste också få fråga, har du lyckats få in några bra inställningar i BF3? Tycker "Game" inställningen gör allt så jävla ljust!

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

På hans sida (PCM2) och Prad.de (f.ö. respekterad sida) säger de att den har extremt lågt input lag på ca 4,9ms i 120Hz-läge, jämfört med Samsungarna på 12ms enligt de jämförelsesiffror som jag har sett, även om dessa siffror inte är helt bekräftade och förmodligen lite lägre. Här finns åtminstone en mätning på en Samsung. ->http://wecravegamestoo.com/forums/gadgetry-electronics-discus....

XL2420T input lag ->
"Having read the Prad.de review the figure of 4.9ms total latency is correct. We have also done our own testing (it is still in progress) but it seems to support this figure. The total latency that Prad measures includes the pixel transition as well as the base latency from the monitor. If you are comparing figures most people essentially give a rough guide that doesn’t always encompass all of this. It seems that the XL2420T has no more than 2ms of base latency and takes 2ms for the pixel to transition between common states – that is extremely fast!"
http://www.pcmonitors.org/news/benq-xl2420t-incoming

Angående färgerna så har jag väl aldrig påstått att 2420t uppfyller snofsiga krav som bildbehandling kräver. Sånt är för mig helt irrelevant, men i mina ögon så är färgerna bra och i princip alla som har en 2420t säger att färgerna är bra (inte samma sak som perfekta), när nästan inte en enda ägare av 2410t är nöjd med sina färger.

Prad har jag för mig att inte mäter på ett sätt som liknar TFTCentrals eller Digitalversus.

Permalänk
Medlem

Ska du ha en så bra 120hzad skärm som möjligt, för FPS, Skaffa Samsung S23A700D. Ingen ghosting som helst.

Medans 4 exemplar jag har haft utav XL2410T och XL2420T har ghostat som bara fan i FPS spel speciellt.

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/benq_xl2410t.html
http://wecravegamestoo.com/forums/electronics-gadgetry-review...

Kolla skillnaderna själv. Många reviews visar samma faktum, även om 2410T och 2420T är bättre än acers och alienwares när det kommer till just ghosting och input lag, så vinner 700D med hästa sprong på just det, tyvvär är den matt/glossy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LtnCharles:

Blev Eizon för mig, mest för att den var billigare, också så tjatades det av folk jag känner att 120hz är överdrivet och löjligt, men vet faktiskt inte, färgerna är awesome, BF3 blev som ett nytt spel, fast ah man märker väl av 60hz när man spinner runt snabbt ingame etc...

Är inputlag jobbigt? Tänkt att spela Starcraft 2 på just den Eizon.

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Skrivet av JohnnyBabay:

Är inputlag jobbigt? Tänkt att spela Starcraft 2 på just den Eizon.

Inte om du endast ska spela SC2, då är det asnice att spela på, grymt snyggt! Men själv har jag lite problem med BF3, blir att jag får lite smått ont i ögonen vid början av spelande. Men inputlag har jag inte märkt av, men det är kalibrerad iofs! Om du köper den, fråga mig om du behöver hjälp med inställningar!

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LtnCharles:

Inte om du endast ska spela SC2, då är det asnice att spela på, grymt snyggt! Men själv har jag lite problem med BF3, blir att jag får lite smått ont i ögonen vid början av spelande. Men inputlag har jag inte märkt av, men det är kalibrerad iofs! Om du köper den, fråga mig om du behöver hjälp med inställningar!

Tackar så mycket för infon och det hjälpsamma erbjudandet. !! Blir köp av två! Whiiiie!

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Skrivet av JohnnyBabay:

Tackar så mycket för infon och det hjälpsamma erbjudandet. !! Blir köp av två! Whiiiie!

Eyefinity Starcraft? Jävligt episkt kan jag tänka mig
Blev du inspirerad av Eizo skärmarna dem använde på turneringen i helgen eller? Tror fan det var FS2332or om jag inte såg fel

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LtnCharles:

Eyefinity Starcraft? Jävligt episkt kan jag tänka mig
Blev du inspirerad av Eizo skärmarna dem använde på turneringen i helgen eller? Tror fan det var FS2332or om jag inte såg fel

Det enda som är synd är att spelet bara går att köra på en skärm. Tänkte kört tre skärmar först men blev lite meningslöst. xD Haha, klart man blev inspirerad, Wolf satt ju och hajpade skärmen, Apollo hakade på och sedan var man såld. Vet inte hur stor roll 60fps+ spelar i Starcraft 2 men känns som att 60 bilder i sekunden räcker gott och väl i det spelet.

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD