Vinn nätagg från Seasonic

Apples börsvärde högre än Sveriges BNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jckssn:

Utveckla gärna.
Ser inga likheterna mellan IT-företagens värderingar före bubblan och Apple i dagsläget.

När facebook gör entre börjar startskottet för att övervärderingar kommer bli en norm istället för några undantag, bankerna driver på och håller uppe övervärderingarna för de behöver det simpelt sagt och de kommer inte hålla i längden = bubble 2.0. Ta de med en smula salt

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Fast majoriteten av apple-användare är inte som du. Han har helt rätt i att de gör det så enkelt som möjligt för användaren även om det ger lite mindre "frihet" som t.ex ios som inte är opensource och väldigt många som köper iphone gör det för att i deras värld står det mellan en vanlig telefon och en iphone. De flesta vill inte ha en massa val som måste göras, de vill bara ha en telefon som fungerar och som har många roliga appar och det ger iphone. De flesta som är som dig vill hellre ha en telefon som de kan anpassa efter sina behov eller kanske bara leka runt i inställningar, installera customroms och överklocka, inte för att det behövs men för att man tycker att det är kul för att man är tekniskt intresserad och vill man göra sånt kommer man snart tycka att en iphone är tråkig och inramad. Men det är inte till den målgruppen som iphone eller någon av deras produkter är gjorda för. Det handlar inte om hur smart någon som köper apples produkter utan om vilken målgrupp de vill sälja till. Är det som du säger så är du the 1% och inte där de stora pengarna som nu apple har kommit åt ligger.

Håller inte med, den stora delen av mina branschkollegor som äter, skiter och andas teknik använder apples produkter. Det jag tror du syftar på är den hobby intresserade teknikern. Mitt segment plöjer ner bra med pengar i apples fickor, dock även i andras. När man kommer över dagisnivån och växer upp så känner man inte behov av att försvara en tillverkare. Man är tillräckligt proffsig för att bedömna dom utifrån funktion och nytta. Självklart ör det även en hel del otrygga fanboys kvar, men mängden minskar rejält.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Yup, men Apple fick sälja sin själ för det och byta till vanliga PC komponenter och sälja sig med yta.

Ehm, Mac har aldrig handlat om processorn eller minnena i den.. Det har alltid handlat om Konstruktionen, men framför allt operativsystemet.

Jag köper mac 50% på grund av byggkvalitén, 50% på grund av OSX som jag vill hävda är "insidan".

Men egentligen handlar det om hur pass bra hårdvara och mjukvara är integrerade med varandra, inga onödiga knappar, slippa 500 bundlade program för att alla funktioner och knappar ens ska funka.. etc...Något som bara kan åstadkommas när företaget både gör mjukvaran och hårdvaran. + En multitouchpad som faktiskt går att använda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Yup, men Apple fick sälja sin själ för det och byta till vanliga PC komponenter och sälja sig med yta.

Vadå sälja sin själ och byta till vanliga PC-komponenter? De har väl inte tillverkat egna komponenter sen första Macintoshen... PowerPC kom från Motorola.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Sorgligt... Allt tack vare stackarna på Foxconn som slavar och fanatiker som gärna betalar morgondagens pris för gårdagens teknik

Visa signatur

Windows 8.1 64 bit, EVGA GeForce GTX 980Ti DirectCU II 2GB , 8 GB Corsair Vengeance, P8Z68-V LX, Intel Core i5 2500K, Creative XtremeMusic X-fi, 700W CoolerMaster SilentPro, Fractal Design R3, 128 GB Kingston HyperX + Sandisk Ultra Plus 256 GB + 2 TB + 500 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OveR-:

Sorgligt... Allt tack vare stackarna på Foxconn som slavar och fanatiker som gärna betalar morgondagens pris för gårdagens teknik

Det där grafikkortet du har i din signatur... Du tror inte det råkar vara gjort i en vis fabrik i Shenzhen i Kina? Speciellt eftersom Palit (Gainwards moderbolag) anger detta i företagsinformationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OveR-:

Det som är sorgligt är att folk tror att det är Apples fel varför industriarbetare i Kina har det dåligt. Problemet är framförallt Kina som gör allt för att hålla nere löneutvecklingen samt vi konsumenter i västvärlden som inte kan acceptera högre marknadspris. Ska vi i västvärlden kunna påverka arbetarna så kan det vara lägligt att fokusera på rätt saker. Det är inte bara Apple som Foxconn har som kund.

Vad är så dyrt med Apples produkter egentligen? Vem är fanatiker?

Permalänk
Avstängd

Mycket spekulationer här, det spekuleras alldeles för mycket och oftast slutar det med att de som spekulerar faller som en pannkaka, det enda detta handlade om var att så här ser det ut i dagsläget, Apple är större än Microsoft och Google tillsammans på börsen, vad är det att sitta att dividera om? Att de sedan gjorde en jämförelse med att Apples värde är större än Sveriges BNP har ingenting med själva pengarna att göra, bara skrivet för att folk ska få en uppfattning om hur stort det är, på samma sätt när de jämförde att Bill Gates hade så många privata tillgångar att han skulle kunna köpa Finland, beräknat på Finlands BNP och att de sedan tog upp just Finland var för att Linus Torvalds var därifrån, sluta spekulera och inse att det ser ut så här idag, vad som händer i framtiden vet ingen och se tillbaka till hur det gått tidigare är naivt, när det gäller ekonomi går det inte att förutspå någonting, för många faktorer som spelar in, hade man kunnat förutspå det så hade inte USA haft sin ekonomiska kris, Japan hade inte behövt lägga n massa pengar på att rusta upp om de visste att vågen skulle bli 17m efter jordbävningen och inte 3m, priset på hårddiskar hade inte rusat i taket om de kunde förutspå att det skulle bli övervämningar i Thailand....alla dessa händelser hör ihop, hur ska du kunna förutspå alla dessa?

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

gäsp... Oj, somnade visst till. Nämen - blev det en apple vs. android/windows/linux/hembygge/whatever-tråd av det här? Oväntat. Somnar om.

Det var Apple som skapade Microsoft. Det lärda jag mig i den här tråden....

Permalänk
Medlem

Det är dags att sänka priserna med andra ord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 980 2TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av OveR-:

Fint av dig som enligt din signatur sitter på gårdagens teknik kombineratat med förra veckans teknik byggt av samma kineser...(vore intressant att veta vad du gav för ditt 470, hoppas verkligen att du timade in max värde för pengarna.)
Bra där!

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Får lite Enronkänsla av det hela, jag tror att apple går mot en bubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Intressant. Berätta mer.

Skrivet av FallenHero:

Intressant, vill gärna höra hur du menar nu

Jag får bara en väldigt olustig känsla av allt som kretsar kring Apple numera, häxjaktsliknande stämningar hit och dit för teknologi som är så gott som universell idag, desinformation och rena skojerier kring garantiavtal och avskyvärda förhållanden för Foxconnanställda, där Apple har ställt krav men har samtidigt sett genom fingrarna eftersom de tjänar på det.

Min första spontana reaktion som en konsument med empati är att ställa mig raklång på bromsen för jag tycker inte att det är okej att förlorade människoliv i Kina har hjälpt Apple till framgång men ni kanske gör det... ?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Känns extremt riskabelt att dom som sitter med mycket aktier där inte sålt ännu.

Apple är fruktansvärt övervärderat (inget negativt om deras produkter, bara ren fakta, företaget är övervärderat och bubblor poppar alltid) och att sitta på aktierna och hoppas dom fortsätter stiga just nu är riskabelt som fan.

Själv skulle jag sålt det jag hade, sure, aktien kanske stiger med ytterligare 50 kronor, men när den kraschar kommer dom nog komma ner runt Microsofts värde, då all logik säger att Microsoft och Apple borde värderas väldigt nära varandra.

Tror att inflationen kommit ifrån att folk tror att iOS har större del av marknaden än det har. Android är det största på mobilmarknaden, men få verkar vara medvetna om detta. Apple har egentligen inte majoriteten på någon marknad (afaik) utan ligger bakom Microsoft, Google och Amazon.

Att Microsoft SAMT Google tillsammans är värda mindre än Apple måste väl ändå alla inse är ett bra tecken på att Apple är väldigt övervärderat? Vad ger dig störst kraft, att äga Apple eller att äga Google samt Microsoft, och ha full dominans på PC marknaden, internet sökningar (och mejl?) samt mobilmarknaden och säkert även snart tabletmarknaden?

Hoppas att aktien inte faller mer än den borde, skulle vara väldigt synd då jag antar att många aktieägare kommer bli väldigt ledsna och besvikna.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1guy:

Känns extremt riskabelt att dom som sitter med mycket aktier där inte sålt ännu.

Apple är fruktansvärt övervärderat (inget negativt om deras produkter, bara ren fakta, företaget är övervärderat och bubblor poppar alltid) och att sitta på aktierna och hoppas dom fortsätter stiga just nu är riskabelt som fan.

Själv skulle jag sålt det jag hade, sure, aktien kanske stiger med ytterligare 50 kronor, men när den kraschar kommer dom nog komma ner runt Microsofts värde, då all logik säger att Microsoft och Apple borde värderas väldigt nära varandra.

Tror att inflationen kommit ifrån att folk tror att iOS har större del av marknaden än det har. Android är det största på mobilmarknaden, men få verkar vara medvetna om detta. Apple har egentligen inte majoriteten på någon marknad (afaik) utan ligger bakom Microsoft, Google och Amazon.

Att Microsoft SAMT Google tillsammans är värda mindre än Apple måste väl ändå alla inse är ett bra tecken på att Apple är väldigt övervärderat? Vad ger dig störst kraft, att äga Apple eller att äga Google samt Microsoft, och ha full dominans på PC marknaden, internet sökningar (och mejl?) samt mobilmarknaden och säkert även snart tabletmarknaden?

Hoppas att aktien inte faller mer än den borde, skulle vara väldigt synd då jag antar att många aktieägare kommer bli väldigt ledsna och besvikna.

Visst jag håller med dig att det är galet att de värderas mer än både Microsoft och Google tillsammans men (och det här är inte riktat specifikt åt dig) att det snart skall spricka för Apple, att alla snart inser hur usel iPhone och iPad är, att alla snart väljer Android har man hört så ofta de senaste åren att man blir trött på det.

Det handlar inte om att ha störst marknad, det handlar om att göra pengar och det är Apple extremt bra på. Apple drar in sjukt mycket vinst på sina produkter jämfört med sina konkurrenter, närmare bestämt 75% av totala vinsten för mobilmarknanden enligt nya siffror! Och hittills finns det ju inga tecken på att det skall ändra den närmaste tiden allafall döma av det helt galna rekordkvartalet. De sålde flest smartphones av alla tillverkare, det trots att många ansåg att senaste iPhone skulle bli en flopp eftersom det "bara" blev en 4S.

Vad gäller marknadsandelar iOS är det även viktigt att räkna in övriga enheter (iPod Touch, iPad). Utvecklare drar (generellt sett) fortfarande in mer pengar på iOS-utveckling än på Android.

Det går även strålande på datormarknaden för Apple. De var, enligt Garners rapport, som släpptes häromdagen den enda PC tillverkaren som ökade (17.2% och iPad är inte inräknad) sin försäljning i Europa. Och det märks tycker jag, bland de företag och konsulter jag kommer i kontakt med i min branch (system-,web-,mobilutveckling) ser jag en stor majoritet som använder MBP. Det fullkomligt vimlar MBPs. Så gott som hela vår utvecklingsavdelen kör Mac.

Ryktet går ju även hett att de skall ge sig in i TV-branchen så snart kanske de har en fot i ännu en marknad.

Några länkar till lite av siffrorna jag nämner ifall någon misstror mig:
http://nyheter.iforum.nu/iphone-star-for-75-av-mobilmarknaden...
http://9to5mac.com/2012/02/07/apple-is-the-only-pc-brand-maki...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Måste man välja sida? Verkar så på detta forum..

Jo men det verkar så. Kolla in i tråden och se hur många som drar slutsatser (som ska gälla alla tydligen). Om en Appleprodukt fungerar bra för mig så är den så grymt dålig oavsett hur många gånger deras samsungpryl har gått sönder.. Och nu var det Samsung som exempel så inte ni Apple-haters börja gråta i floder.

Det är ett tomt hat på den här "KUNNIGA" sidan.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag får bara en väldigt olustig känsla av allt som kretsar kring Apple numera, häxjaktsliknande stämningar hit och dit för teknologi som är så gott som universell idag, desinformation och rena skojerier kring garantiavtal och avskyvärda förhållanden för Foxconnanställda, där Apple har ställt krav men har samtidigt sett genom fingrarna eftersom de tjänar på det.

Min första spontana reaktion som en konsument med empati är att ställa mig raklång på bromsen för jag tycker inte att det är okej att förlorade människoliv i Kina har hjälpt Apple till framgång men ni kanske gör det... ?

Jag utgår ifrån att du direkt tar konsekvensen av det du uttrycker i ditt sista stycke och säljer av varenda pinal med en transistor i från ditt hem därför att de är med 90% säkerhet förmodligen minst delvis tillverkade i Foxconns fabriker om de är 5 år eller nyare. Annars är det helt omöjligt att respektera denna typen av rappakalja. När det är gjort lovar jag att lyssna på vad du har att säga. När du *inte* står i dubbelmoralens tempel och predikar.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

IT bubbla 2.0 Inc, bara en tidsfråga

Nej.

Därför att den största skillnaden mellan då och nu för flera större framgångsrika IT-relaterade företag, inklusive Apple är att man faktiskt *tjänar pengar* denna gången. Mycket pengar. Dock skulle jag inte lägga ett nickel på tex Groupon, LinkedIn eller Facebook som ligger på relativa värderingar som är tiotals, ibland hundratals gånger högre än Apples trots att vem som helst kan starta liknande tjänster från nåt litet skitkontor vilken sekund som helst. Att ge sig på att försöka göra det Apple gör men bättre skiter ingen fram från det ena året till det andra däremot.

Enligt de allra flesta vanliga mätmetoder och nyckeltal man normalt använder för att värdera företag av Apple fortfarande lågt värderat. Just nu 25% lägre än snittet för de 500 största företagen på NYSE. Trots att man i princip har dubblat omsättning och vinst varje år sedan 2005. Dvs nuvarande värdering motiverar en omsättningsökning i trakten av 2.5% till nästa år. Senaste kvartalet dubblade man nästan omsättningen och mer än dubblade vinsten. Vilket man också gjorde för helåret. Samtidigt har man knappt 9 procent av mobilmarknaden, knappt 6% av PC-marknaden och mer än hälften (konservativt räknat) av tabletmarknaden. Apple har fortfarande massor med tillväxtpotential eftersom både smartphones och tablets har lååångt kvar innan det är mättat globalt sett. Apple är mitt i en perfekt storm av gigantiskta proportioner. Och som vanligt är det ingen som fattar det förrän långt efteråt. Det är det som är definitionen av "disruption".

Jag tankade fullt på AAPL för ett par år sedan och det enda jag ångrar är att jag inte kom in tidigare. Den dagen jag känner att Apple är fullvärderat kommer jag att gå ur. Men det är en bra bit kvar tills dess.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Jag utgår ifrån att du direkt tar konsekvensen av det du uttrycker i ditt sista stycke och säljer av varenda pinal med en transistor i från ditt hem därför att de är med 90% säkerhet förmodligen minst delvis tillverkade i Foxconns fabriker om de är 5 år eller nyare. Annars är det helt omöjligt att respektera denna typen av rappakalja. När det är gjort lovar jag att lyssna på vad du har att säga. När du *inte* står i dubbelmoralens tempel och predikar.

Håller med fullständig. Tröttsamt att läsa dessa kommentarer gång på gång från folk med dubbelmoral, för det lär inte vara många här på Sweclockers som inte har en elektronikpryl byggd i Kina av foxconn eller andra fabriker med liknade eller sämre arbetsförhållande.

Mork postade ett bra artikel angående detta som tar upp de senaste svängarna, då detta ämne helt otippat dök upp i en annan nyhetsartikel om just Apple: http://arstechnica.com/apple/news/2012/02/apple-has-best-reco...

För att citera en viss Li Qiang från China Labor Watch för de som inte orkar läsa:

Citat:

I compared Apple with other cell phone companies, such as Nokia, and the conditions in those factories are worse than the ones of Apple.
...
"Foxconn is not good," Li told NYT. "But if we compare all industries, electronics, textile, toys, Foxconn is one of the best."
...
Although we think Apple is among the best in terms of auditing, we still think that Apple can do more because it is the most profitable company in the world," Li said

Apple är också det första elektronikföretaget som blivit medlem i Fair Labor Association: http://www.fairlabor.org/fla/

Som jag sa i den förra tråden. Apple kan självklart bli bättre i detta område men att kasta ut en kommentar om att man inte skall köpa en iPhone/iPad för att det är så dåliga arbetsförhållanden i fabrikerna är inget hållbart argument. Då skall man som sagt hålla sig borta från de flesta elektronikprylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Det lustiga är, om jag hade skippat den sista meningen så hade du inte haft ett knyst att säga till om.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Få se nu, jag har aldrig haft problem med Apples garantier, de har en förbannat bra service när det gäller garantiärenden, självklart ställer de som företag krav som alla andra företag, det skulle även du göra ocg SJÄLVKLART vill de samtidigt tjärna pengar, det är det företag gör annars är det onödigt att ha ett företag, då kunde de ha varit en välgörenhetsförening med endast volontärer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1guy:

Om Apple har större omsättning och vinst än Microsoft och Google tillsammans så tycker jag det låter helt ok att det värderas högre. Eller missade jag något i skolan?

Tycker det är stor humor att de allra flesta som uttalar sig bombsäkert om att Apple är *sjukt* övervärderat inte verkar ha den blekaste aning om hur man värderar noterade bolag. Vi kan ta ett konkret exempel. Om Apple hade värderats som Google hade aktien kostat 25% mer än nu. Om marknaden hade varit beredd att betala lika mycket för varje vinstdollar i Apple som man gör i Amazon så skulle en aktie i Apple kosta ungefär tio gånger mer än nu. Och då hade Amazon en vinstmarginal på 1,5% senaste kvartalet. Apple hade 44%.

Detta är dessutom bara början. Du säger det tom själv. Apple har bara en relativt liten del av alla marknader man är på (utom iPod och iPad) men alla marknader växer från 25% till över 100% (utom iPod) per år och Apple växer *med* dem. Och samtidigt tar man just nu 75% av all vinst på mobilmarknaden, 90% av all vinst på PC-marknaden för datorer över $1000 och i princip all vinst på tabletmarknaden. Och denna vinst (och samtidigt brutala tillväxt) vill marknaden just nu betala ungefär samma som man betalar för Wal Mart. Som är ungefär som USA's Lidl och har marginaler på 3%...

Som sagt. Sjuuukt övervärderad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1guy:

Så, en analys enbart baserad på personligt tyckande och ingen anknytning till fakta?
Apple är knappast övervärderat i dagsläget om man tittar på fakta som flera andra här redan nämt angående vinst, marknadsandelar, tillväxtpotential, etc.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Intressant även om börsvärde inte nödvändigtvis säger så mycket om företaget utan mer vad aktiespekulanterna tror att kursen kommer utveckla sig till.

Annars behövs Apple som företag, allt för många företag idag skiter i att göra deras tekniska apparater användarvänliga och det är då bra att det finns företag som hittar denna nisch.

Jag undrar dock hur utvecklingen kommer att gå, självklart kommer folk alltid vilja ha användarvänliga prylar och ju fler prylar vi skaffar ju mindre ork har vi att leta upp användarmanualer för dessa, utan de ska fungera direkt utan att man behöver tänka.
Men samtidigt gör vi allt mer tekniskt arbete som kräver unika mjukvaror och vi blir begränsade till vissa system, eftersom kompatibla mjukvaror ibland bara finns där, visst ibland släpper de dock en Lamers Edition till andra plattformar, men denna är inte tillräcklig bra för alla personer.
Men lösningen är väl att virtualisera mer där Microsoft har tvingas skicka med Microsoft virtual pc till windows 7 Pro. Men samma problem uppstår ju även på mobiltelefoner och där lär vi ju knappast ha systemresurser för att virtualisera.

*edit*
Vilket system som har den unika programvaran kvittar. T.ex. Säg att ens företag bokför i ett stort bokföringsprogram som bara finns till macOS, det är då oväsentligen att det finns tusentals icke kompatibla bokföringsprogram till Windows. Nu är såklart inte företag dumma, utan väljer enbart stora bokföringsprogram till det marknadsledande operativsystemet. (vilket dock inte är en framtidssäker lösning, då sånt kan ändras)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Intressant även om börsvärde inte nödvändigtvis säger så mycket om företaget utan mer vad aktiespekulanterna tror att kursen kommer utveckla sig till.

Annars behövs Apple som företag, allt för många företag idag skiter i att göra deras tekniska apparater användarvänliga och det är då bra att det finns företag som hittar denna nisch.

Jag undrar dock hur utvecklingen kommer att gå, självklart kommer folk alltid vilja ha användarvänliga prylar och ju fler prylar vi skaffar ju mindre ork har vi att leta upp användarmanualer för dessa, utan de ska fungera direkt utan att man behöver tänka.
Men samtidigt gör vi allt mer tekniskt arbete som kräver unika mjukvaror och vi blir begränsade till vissa system, eftersom kompatibla mjukvaror ibland bara finns där, visst ibland släpper de dock en Lamers Edition till andra plattformar, men denna är inte tillräcklig bra för alla personer.
Men lösningen är väl att virtualisera mer där Microsoft har tvingas skicka med Microsoft virtual pc till windows 7 Pro. Men samma problem uppstår ju även på mobiltelefoner och där lär vi ju knappast ha systemresurser för att virtualisera.

*edit*
Vilket system som har den unika programvaran kvittar. T.ex. Säg att ens företag bokför i ett stort bokföringsprogram som bara finns till macOS, det är då oväsentligen att det finns tusentals icke kompatibla bokföringsprogram till Windows. Nu är såklart inte företag dumma, utan väljer enbart stora bokföringsprogram till det marknadsledande operativsystemet. (vilket dock inte är en framtidssäker lösning, då sånt kan ändras)

De flesta marknadsledande program är kompatibla med båda och Office t.ex har ju Microsoft gjort även till MacOSX, du kan även köra Windows på en Mac som sekundärt operativ, att de inte skulle var kompatibla med varandra är att leva kvar i det förgångna, förr var det så, inte längre

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FallenHero:

De flesta marknadsledande program är kompatibla med båda och Office t.ex har ju Microsoft gjort även till MacOSX, du kan även köra Windows på en Mac som sekundärt operativ, att de inte skulle var kompatibla med varandra är att leva kvar i det förgångna, förr var det så, inte längre

Microsoft Office är ett bra exempel där det bara finns en enklare version till mac, för det första är inte all VBA kod kompatibel, de tog till och med bort VBA ifrån Mac Office 2008. För det andra så ingår inte MS Access i Office för mac, vilket innebär att vi måste trixa med sen bindning (mycket jobbigare) och lägga till kod i våra officefiler så att de fungerar olika beroende på system. (I detta fall mackompatibla)
Jag själv använder dock sen bindning i MS Office av andra orsaker, som bättre kompabilitet upp och ner i versioner, men ändå så saknar man finesser med enklare Office versioner än professional. Och även om man inte direkt arbetar i MS Accees, så är det inget som hindrar att man från excel anropar MS Access funktioner. (Att använda tidig bindning i MS office och sakna en referens, ja det misstaget gör man bara en gång)

Däremot som jag sa så går det att virtualisera eller som du nämnde köra windows sekundärt. Ser man på framtiden inom MS Office, så har jag hört att nästa version ska bli ännu mer integrerat med andra mjukvaror, vilket ännu mer ställer till problem. För tillfället så är det bara en liten och försumbar skara som har problem med Office till bl a Mac, jag ville dock visa att inte ens MS office som du nämnde som exempel inte ens var utan problem...

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av Jonteponte:

Om Apple har större omsättning och vinst än Microsoft och Google tillsammans så tycker jag det låter helt ok att det värderas högre.

Enligt Wikipedia var Microsofts omsättning 2011 var 70 miljarder dollar, Apples cirka 100 miljarder dollar, Microsofts vinst var 27 miljarder dollar mot Apples 33 miljarder dollar. Google är mycket mindre, med en omsättning på 30 md och en vinst på 10 md. (Vilken jäkla vinstmarginal teknikföretag har, man får intrycket att konkurrensen är klen!)

Jag har svårt att tro att Apples iPhone kan dominera mobiltelefonin i all framtid, det har börjat dyka upp fullvärdiga alternativ och man kan inte leva på att vara ett "brand" hur länge som helst. Å andra sidan har jag sagt det om iTunes, som jag tycker är en dålig produkt, i flera år, så...

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Lite fånigt att jämföra BNP med börsvärde kan jag tycka.

Men att äpplet är stort just nu är ju inget snack om saken. Frågan är hur länge de kommer att vara det. Jag skulle personligen inte köpa aktier i Apple för tillfället. Även om de förväntas stiga i värde under ett år eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defecto:

Lite fånigt att jämföra BNP med börsvärde kan jag tycka.

Men att äpplet är stort just nu är ju inget snack om saken. Frågan är hur länge de kommer att vara det. Jag skulle personligen inte köpa aktier i Apple för tillfället. Även om de förväntas stiga i värde under ett år eller två.

Sa du samma sak för 2 års sen också eller? Jag köpte min första appleprodukt 2009, och jag blev frälst. Jag köpte då aktier i Apple som jag än har kvar idag det rörde sig bara om ca 20000 dock. Men kolla vad deras aktie låg i augusti 2009 tills idag så ser man att det ökat lite granna

Man skall komma ihåg att i år kommer apple med en ny produkt (eller i början av nästa år) alltså en TV, och det kommer göra att aktien hoppar i taket. Sedan om man ser på försäljningen av macdatorer, samt iPhones de senaste året hur det växt är det helt sjukt! Ändå har de inte släppt något som är revolutionerande. Så tro mig deras aktie kommer gå upp ännu mer