Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=JiTo13fPKVk

Vet inte om någon har postat det här i tråden men, förövrigt är de där också en monitor och dom verkar ha stora problem i usa iaf.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Skrivet av DurpDurp:

Den ska se ut så ju.. Spec Edition. Man kan ändå ta och använda Garantin man får med produkten för att få en ny. Om tex cdon skickar en monitor till dig och den har en fet spricka mitt i skärmen så, ringer man och förklarar, lackar lite (show who's baws) skickar några bilder så dom ser vad som har hänt, skickar tbx den (dom pröjsar) och sen får du en ny (dom pröjsar för frakten). Tips, köp skärmar och sånt inrikes. Förstår inte varför man köper det från andra länder när det finns i Sverige, och om det inte finns så brukar nåt företag kunna ta in det åt en, kostar ju mer men.

Men snälla. Ja, om man får en trasig produkt så brukar företaget ta på sig ansvaret att ta detta med transportfirman. Alltså tar de tillbaka produkten och skickar dig en ny. Detta för att visa lite goodwill så att du ska slippa ta upp det med transportfirman.
Men om det är så att den skadades i frakten från återförsäljaren till dig, så är det knappast så att återförsäljaren kommer att ta upp detta med produktens fabrikant och på så vis få ersättning för den skadade produkten på fabrikens garanti.
Nej, det är transportföretaget som kommer få ersätta återförsäljaren.

Vi kan ju se det på ett annat sätt också. Om du köper ett nätaggregat av märke Corsair från Komplett.se och detta går sönder i frakten från komplett. Vanligtvis om det är ett fabrikationsfel så kan du välja att kontakta komplett och få det ordnat, men du kan också kontakta Corsair direkt för ett utbyte.
Om produkten blivit transportskadad från komplett till dig så tror jag inte att du kan ta detta direkt med Corsair då det inte är hos dem felet ligger, du kan alltså inte utnyttja deras garanti för fabrikationsfel.

Nej, här ligger ansvaret hos transportföretaget och det är dessa som kommer få betala ut ersättning. Här kan du ta kontakt med dem direkt, men oftast så tar återförsäljaren på sig detta ansvaret om de är någorlunda seriösa och vill behålla sina kunder. Du lämnar alltså tillbaka produkten till Komplett.se som sedan tar kontakt med ex. posten som får ersätta komplett.se.

Så på sätt och vis kan vi säga att det går på garantin, men då är det postens garanti för att varan ska komma fram i fullgott skick till mottagaren vi pratar om, och inte fabrikationsgarantin.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Men snälla. Ja, om man får en trasig produkt så brukar företaget ta på sig ansvaret att ta detta med transportfirman. Alltså tar de tillbaka produkten och skickar dig en ny. Detta för att visa lite goodwill så att du ska slippa ta upp det med transportfirman.
Men om det är så att den skadades i frakten från återförsäljaren till dig, så är det knappast så att återförsäljaren kommer att ta upp detta med produktens fabrikant och på så vis få ersättning för den skadade produkten på fabrikens garanti.
Nej, det är transportföretaget som kommer få ersätta återförsäljaren.

Vi kan ju se det på ett annat sätt också. Om du köper ett nätaggregat av märke Corsair från Komplett.se och detta går sönder i frakten från komplett. Vanligtvis om det är ett fabrikationsfel så kan du välja att kontakta komplett och få det ordnat, men du kan också kontakta Corsair direkt för ett utbyte.
Om produkten blivit transportskadad från komplett till dig så tror jag inte att du kan ta detta direkt med Corsair då det inte är hos dem felet ligger, du kan alltså inte utnyttja deras garanti för fabrikationsfel.

Nej, här ligger ansvaret hos transportföretaget och det är dessa som kommer få betala ut ersättning. Här kan du ta kontakt med dem direkt, men oftast så tar återförsäljaren på sig detta ansvaret om de är någorlunda seriösa och vill behålla sina kunder. Du lämnar alltså tillbaka produkten till Komplett.se som sedan tar kontakt med ex. posten som får ersätta komplett.se.

Så på sätt och vis kan vi säga att det går på garantin, men då är det postens garanti för att varan ska komma fram i fullgott skick till mottagaren vi pratar om, och inte fabrikationsgarantin.

Nu orkar jag inte citera lagtext, då jag skriver på mobilen, men det du skriver gäller inte vid konsumentköp.
I det fallet är säljaren ansvarig för fel som uppstår fram tills det produkten når köparen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur blir det egentligen när det är två olika transportörer inblandade? Kan tänka mig att det blir ett mindre helvete då det är omöjligt att bevisa vem som har haft sönder produkten.

Permalänk
Skrivet av Segimer:

Nu orkar jag inte citera lagtext, då jag skriver på mobilen, men det du skriver gäller inte vid konsumentköp.
I det fallet är säljaren ansvarig för fel som uppstår fram tills det produkten når köparen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer nog säkert. Men hur som helst så är det inte fabriksgarantin du utnyttjar vid en sådan situation.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Måste säga att de har varigt extra försiktiga med din leverans

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem

Okej, här kommer fortsättningen...

Fick inget svar alls på mitt förra mail (det som jag la upp här i tråden). Därför skickade jag in ärendet till Konsument Europa. Där fick jag bra hjälp och tips på hur jag skulle fortsätta. De har inte tagit tag i ärendet än, men jag har fortsatt på egen hand.

För att ta dö på diskussionen om vart jag ska klaga någonstans så är det, enligt Konsument Europa, hos Overclockers. Det är dem som har köpt transporttjänsten DPD och har således rätt att klaga hos sina leverantörer. Jag har ingått ett avtal med Overcloclers och de har ansvaret att förse mig med en felfri vara. Detta fick jag även lära mig då jag även skickade in en reklamation hos Posten med svaret att endast den betalande parten kan lägga reklamationer.

Tillslut ringde jag Overcloclers och fick efter påtryckningar tillslut igenom min reklamation! Men jag får, enligt Overclockers, stå för frakten tillbaka själv. Detta kommer jag såklart driva vidare via Konsument Europa, men för att komma vidare nu skickade in skärmen i torsdags.

Varför jag köper av Overclockers? Enda sättet att få tag på skärmen då den inte finns i Sverige.

För er som vill läsa mitt sista mail till Overcloclers kan läsa här:

Hello,
Since I didn't heard anything from you in over 5 days after my last WebNote I called in last Thursday (January 12th) and got to speak to James this time. James gave me a great support and finally sent me a RMA number for me to return my monitor with.

I have now sent the monitor back for a new one. It will most likely arrive to you early this coming week. I used you address slip attached to my RMA confirmation, but when I gave it to the shipping company they took one of their own address notes. Note: that one doesn't have the RMA number attached to it. The other one you gave me is still there so you will find the number on the parcel.

As we spoke of over the phone (and James agreed to help me with this) I would like you to both check the monitor for damages before you sent it and pack the monitor in a better way. I have been in contact with the shipping company and I have a statement from them that the present packaging isn't enough. So please make it better this time.

I would prefer if you James could continue on with this case since you are up to date in this matter. And I would also like you to reply me on the other massages I have sent in before.

Finally, I have also made further investigation in the matter; who should pay for transporting cost I’ve had for sending the monitor back to you again (now I have temporary paid for it), and it is regulated by law that you, Overclockers, are bound to do this. The amount is 670 SEK, which is equal to 63£. Please send me this, so that I don't have to take this further. Since you have used DPD Classic Europe when you shipped the package you will be covered by their insurance in cases like this. I have tried to place a claim at them but it is up to the sender (who paid for the service) to request the insurance to take effect.

If you wish to have a look at the statement from the shipping company or the recipe of my 670 SEK spent sending the monitor back I gladly help you out. Just give me an e-mail address (or somewhere where I can upload it) and return it for you.

Thanks for your help! I’m looking forward to your reply. Br / Anders Berfner

Dold text
Permalänk
Medlem

Men varför blir detta galleriet "hetast"... Betyg 4.1 också, för vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fas723:

Varför jag köper av Overclockers? Enda sättet att få tag på skärmen då den inte finns i Sverige.

Det går att köpa Hazromonitorer från Tyskland också, kolla: http://mediafrost.de/

Permalänk
Medlem

SHIT, vad jag vill se hur det går.

Tänk om en inkompetent idiot köpte denna skärm och inte visste vad den skulle ta sig till?
Får man fråga vad skärmen går på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stax:

Det går att köpa Hazromonitorer från Tyskland också, kolla: http://mediafrost.de/

Bra att du visade mig det. Ska beställa därifrån istället.
Skickade ett nytt meddelande till Overclockers nu och sa att jag inte vill ha någon ny skickade till mig, utan att de kan betala tillbaka min pengar istället. Då förlorar jag iofs första frakten (29£) men både Mediafrost och Overclockers har nu sänkt sina priser så jag känar på det ändå. Framför allt slipper jag Overclockers. Hur är Mediafrost? Erfarenheter?

Med frakt och allt betalade jag 558£.
Nu ligger den på 487£ hos Overclockers och 538€ på Mediafrost.

Permalänk
Medlem

Jodå är lätt hänt att sånt sker när det går via flyg, skulle säkert tagit 3timmar att lasta ett flyg istället för att "lätt" slänga in det.
Skicka gärna mail om att du vill att dom även packar in kartongen som varan kommer i då den INTE är till för att skickas med!

Hoppas det blir bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av fas723:

Hur är Mediafrost? Erfarenheter?

Inget annat än att jag skrivit mail till dem för att kolla deras returpolicy samt hur dom packar sina monitorer, har dock inte fått svar ännu.
Vad jag förstått så ska de vara seriösa.

Uppdatera gärna tråden om hur det går med affären.

Permalänk
Medlem

Jag bara måste uppdatera er med vad jag fick för svar från Mr Joseph Bailey idag.
Man vet inte om man ska skratta eller gråta...

Köpte förresten skärmen från Mediafrost idag.

Dear Anders Berfner,

we are not covered by DPD for this, as explained you went around the fact we said it is not to be bought outside of the UK on our website and used the fact our system has a loop hole that still allows you to actually ship it outside the UK for some reason. Now we have a £350 loss because you ignored the message and you have to pay to ship it back to us.

Regards,

Joseph Bailey

Dold text
Permalänk
Medlem

Vilka jubelidioter.
Det är bra att detta kommer fram så inte någon annan behöver begå samma misstag.
Just nu är jag riktigt nöjd med att jag aldrig blev färdigt till att beställa någon skärm från overclockers.

Permalänk

men samtidigt om man ser de så här så har han ju rätt, dem har förvarnat att dem inte vill skicka utanför storbritanien, men de är jävligt synd att de blir som de blir

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av söderström123:

men samtidigt om man ser de så här så har han ju rätt, dem har förvarnat att dem inte vill skicka utanför storbritanien, men de är jävligt synd att de blir som de blir

Håller med här
Dock jävligt surt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Brorsan beställde en hz27wc från mediafrost.de förra veckan och fick den idag helt utan pixel problem eller sprucken skärm.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz Kylare: Corsair H110 Moderkort:Gigabyte X570 AORUS PRO:[/B] Corsair Dominator 3000MHZ 32GB Lagring: Samsung 960 EVO 1TB Intel 540s Series 2.5" SSD 240GB Samsung 840 Pro 128gb Intel X25-M G2 80GB Western Digital 4TB GPU: AORUS GeForce RTX™ 3080 MASTER 10GNätagg : Corsair AX1200i Chassi: Corsair Carbide Air 540 Headset: Corsair Virtuoso RGB Wireless XT Tangentbord: Logitech G915 LIGHTSPEED Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT Skärm: Samsung C49RG90 Konsol: PS5 Nintendo Wii Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Hej på er! Här kommer slutet på min story med OC.

I fredags fick jag tillbaka mina slantar från OC. De var ganska upprörda då de insåg att de hade gett mig ett RMA-nummer av misstag. Men eftersom jag redan hade skickat in skärmen kunde de inte återkalla reklamationsärendet. Jag förlorade mina 29£ i frakt till Sverige, men det hade jag räknat med. Nu har jag ett ärende liggandes hos Europeiska för min 675 SEK som frakten tillbaka kostade mig. Dessa kommer jag processa (om än långsamt) tills att jag får tillbaka dem av OC.

Förra vecka fick jag dessutom hem skärmen på nytt från Mediafrost. Allt var som det skulle. Inga sprickor, inga döda pixlar eller damm bakom glasskivan. Skärmen presterar dessutom helt fantastiskt! Och nu till det bästa. På Mediafrost betalade jag allt som allt ~1500 spänn mindre än på OC, dessutom fick jag tillbaka mer av OC än jag betalat för skärmen från första början tack vara valutaändringar. Så nu såhär två månader senare är jag ändå ganska nöjd med resultatet.

Tack alla för ert stöd i kampen mot OC!

Permalänk
Skrivet av fas723:

Hej på er! Här kommer slutet på min story med OC.

I fredags fick jag tillbaka mina slantar från OC. De var ganska upprörda då de insåg att de hade gett mig ett RMA-nummer av misstag. Men eftersom jag redan hade skickat in skärmen kunde de inte återkalla reklamationsärendet. Jag förlorade mina 29£ i frakt till Sverige, men det hade jag räknat med. Nu har jag ett ärende liggandes hos Europeiska för min 675 SEK som frakten tillbaka kostade mig. Dessa kommer jag processa (om än långsamt) tills att jag får tillbaka dem av OC.

Förra vecka fick jag dessutom hem skärmen på nytt från Mediafrost. Allt var som det skulle. Inga sprickor, inga döda pixlar eller damm bakom glasskivan. Skärmen presterar dessutom helt fantastiskt! Och nu till det bästa. På Mediafrost betalade jag allt som allt ~1500 spänn mindre än på OC, dessutom fick jag tillbaka mer av OC än jag betalat för skärmen från första början tack vara valutaändringar. Så nu såhär två månader senare är jag ändå ganska nöjd med resultatet.

Tack alla för ert stöd i kampen mot OC!

skönt o höra att allting vart bra tillslut

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem

Skönt att det löst sig. Är också sugen på en Hazro.

Permalänk
Medlem

Kul att höra att det mesta löste sig!

Nu måste du ju såklart lägga upp bilder på detta mästerverk!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vandrarn:

Brorsan beställde en hz27wc från mediafrost.de förra veckan och fick den idag helt utan pixel problem eller sprucken skärm.

Fan nu blev jag också sugen. Det blev 8-bits panelen från mediafrost då? Vad gick frakten på?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av fas723:

Hej på er! Här kommer slutet på min story med OC.

I fredags fick jag tillbaka mina slantar från OC. De var ganska upprörda då de insåg att de hade gett mig ett RMA-nummer av misstag. Men eftersom jag redan hade skickat in skärmen kunde de inte återkalla reklamationsärendet. Jag förlorade mina 29£ i frakt till Sverige, men det hade jag räknat med. Nu har jag ett ärende liggandes hos Europeiska för min 675 SEK som frakten tillbaka kostade mig. Dessa kommer jag processa (om än långsamt) tills att jag får tillbaka dem av OC.

Förra vecka fick jag dessutom hem skärmen på nytt från Mediafrost. Allt var som det skulle. Inga sprickor, inga döda pixlar eller damm bakom glasskivan. Skärmen presterar dessutom helt fantastiskt! Och nu till det bästa. På Mediafrost betalade jag allt som allt ~1500 spänn mindre än på OC, dessutom fick jag tillbaka mer av OC än jag betalat för skärmen från första början tack vara valutaändringar. Så nu såhär två månader senare är jag ändå ganska nöjd med resultatet.

Tack alla för ert stöd i kampen mot OC!

Kul att du fick din skärm.

Köpte du HZ27WD eller HZ27WC. Verkar som den modellen de har är utan glasskiva eller är det fel?

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om samma sak fast med en 50" plasma jag köpte för 40 tusen för många år sen från Tyskland, hela glaset var spräckt och säljaren tog fullt ansvar som man ska göra och jag fick en ny några dagar senare.

Vad jag läst svaren från Overclockers i tråden så verkar dom rena amatörer och skulle personligen aldrig köpa något från en skitfirma som inte tar ansvar för sina åtaganden.

Permalänk
Medlem

Mitt ärende är också avslutat nu, med högst lycklig utgång. Fick tillbaka alla pengarna via banken, och har fortfarande kvar skärmen. Epic win-win skulle jag vilja säga

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Mitt ärende är också avslutat nu, med högst lycklig utgång. Fick tillbaka alla pengarna via banken, och har fortfarande kvar skärmen. Epic win-win skulle jag vilja säga

Verkligen! och det är en bra varning till alla oss andra, dom utnyttjar uppenbarligen sin situation med att dom skriver att dom inte skickar dessa skärmar utanför UK men lik förbannat så skyller dom från sig om nån kund skulle beställa och den är trasig.

De ser ju uppenbarligen att paketet ska gå till Sverige när de skriver ut addresslappen på paketet så om de var lite smarta så hade de inte skickat paketet från första början eller är det apor som jobbar där?

Permalänk
Medlem

Själv beställde jag direkt via tillverkarens hemsida och då jag var på jobbet när leverantören skulle lämna så åkte de 4 mil till mitt jobb och lämnade över istället. Helt oskadad. Det blir väl kanske vad man betalar för i form av frakt/bolag.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
Allban hur långt tid tog det för dej från att du beställde tills du fick hem din skärm?