Fråga: varför köpa gaming dator?

Permalänk
Medlem

Fråga: varför köpa gaming dator?

Ok, många av er har förmodligen trillat in i denna tråden för rubriken såg löjlig ut men låt mig förklara vad jag menar..
Om man kan ha Xbox 360 eller Playstation 3 mycket billigare för spel, varför skaffar man då en gaming dator som kostar skjortan?
Nu syftar jag på endast spel (men jag vet att datorer används till mkt mer än så) men fokusera på just gaming dator ok.
Är det verkligen en tillräcklig motivering att pc har bättre upplösning och grafik?

Btw. anledning till att jag ställer denna fråga är att jag inte lyckas övertala mig själv att köpa en gamer, men vill verkligen ha en (fråga mig inte varför haha) så jag tänkte se vad sweclockers tycker

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Varför köpa en bil när du har en cykel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vickos:

Varför köpa en bil när du har en cykel?

kom igen, kan du inte bättre än så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att alla inte är konsolspelare möjligtvis och en dator kan man göra mer än spela på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hau5mau5:

För att alla inte är konsolspelare möjligtvis och en dator kan man göra mer än spela på.

Citat:

Nu syftar jag på endast spel (men jag vet att datorer används till mkt mer än så) men fokusera på just gaming dator ok.

Jag försöker få fram en ordentlig anledning varför en gaming pc skulle vara bättre än konsoll (för spel)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att man kanske (1 eller flera):
Ogillar handkontroller/gillar PC kontroller bättre
Gillar utbudet spel bättre
Vill kunna modda spel
Vill kunna få spel att se BRA ut (ögongodis)
Vill använda sig av enklare sätt att få tag i sina spel (ex. Steam)
Vill kunna multitaska
Annat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För att lira PC spel.
WoW, SC2, BF3, Diablo3, HoN Dota2 osv, osv...

Lättare att lira multiplayer.

Consollen använder jag enbart för typ nhl och fifa, när man är flera som ska lira.

Permalänk
Medlem

att en konsol skulle vara så mycket billigare vet jag inte om jag riktigt håller med om.

ps3 ca 2000 kr
billigaste och vettigaste full-HD tv, 40" jag hittade kostade 3500kr

nu har du en konsol och en tv som du kan spela på 5500 :-
däremot så har du inga spel. om man utgår från att man köper alla spel vid launch så är de ca 100 kr dyrare till konsoller (jämförde mellan pc & ps3 versionen av Reckoning)

en dator för 5000 :- kanske inte är den bästa men man kan fortfarande spela spel på den med minst samma inställningar som en ps3 klarar av.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1490024/2012-02-14

sedan tillkommer

skärm 21,5 tum 1000 kr
och sedan chassi, mus, tangentbord och götalare/headset ytterligare 1500 kr så man kan få en hyfsad dator för 7000 kr, 2000kr dyrare än en konsoll. jag tycker inte heller att man kan ignorera det faktum att en PC kan göra många saker smidigare än en konsol kan eller kanske inte kan göra. som att göra skolarbeten på osv osv.. ni vet vad jag menar, men detta skulle vara inriktat på just spel. Sedan kommer du ju typ sparar ihopp skillnaden ganska snabbt om du köper 20 spel eller piratar om du saknar etik och moral -_-

Och till slut av de anledningar som emahex och Chmat76 pekade ut. samt många spel till konsol är låsta till 30fps och har dålig fov som för mig som spelar på pc är helt enkelt uselt.

däremot så skulle jag nog rekommendera att köpa en konsol då företagen bara utvecklar spel åt konsolerna och vi PC spelare får bara dåliga portar -_-

lol.. behövde skriva av mig lite såhär mitt i natten.. o.O

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk

Jävla dum fråga.. håller med han där uppe, varför köpa bil när du har en cykel?

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Xbox live för multiplayer, klockrent!
Xbox marketplace för material, klockrent!
Xbox funkar med både mus/tb och kontroll
Finns ju exklusiva spel till 360 med, inte bara pc
Fungerar alltid, inget lagg
Vad gäller grafiken måste det ändå vara en smaksak, antingen så har jag jävligt dålig syn eller så är de spel jag testat lika bra på 360 som på datorn.. ni säger låsta till 30fps, men det är inte nödvändigtvis negativt så länge det inte laggar.

@woxer varför 40" tv till 360 men inte till datorn? eller tvärtom?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tänk så här. du köper en hyffsat bra dator och det enda som gör den till en "gaming" dator är oftast i princip bara grafikkortet. lägg 2 000 på det så får du ett helt ok kort. du kommer kunna spela alla spel på bättre grafik än motsvarande konsoll.

i slutändan beror det väl mest på vilka spel man vill spela. tycker man om fps, mmo och rts så är det dator som gäller. gillar du racing och fps med kontroll är det konsoll som gäller. tyvärr finns det många konsoll portade spel till pc nuförtiden som inte utnyttjar potentialen i pc plattformen. därav att grafiken inte skiljer mellan pc och konsoll eller att menyer osv inte är anpassade till pc.

Permalänk

Vet inte om du är allvarlig, är som att fråga om det är värt att skaffa en Ferrari när man redan har en Volvo 740 som funkar. Ja, 740:n funkar, men det finns betydligt mer avancerade och trevliga alternativ

PC är bättre på alla tänkbara punkter, om man inte har en förkärlek för input lag och slölira med gamepad i soffan framför TVn.

Permalänk
Medlem

Saken är den att jag inte är en riktig hardcore gamer, och när ni säger "det är bättre" betyder det inte så mkt, jag behöver något konkret som man kan peka finger på.

btw: snälla låt detta inte bli personligt, jag är egentligen på er sida och jag försöker inte motsäga eller så, men jag har bara lite svårt att inse varför jag skulle lägga en massa pengar på en schysst pc (jag satsar mer åt 7970 än på gtx560ti) än att bara köra på xbox som jag redan har

Citat:

tänk så här. du köper en hyffsat bra dator och det enda som gör den till en "gaming" dator är oftast i princip bara grafikkortet. lägg 2 000 på det så får du ett helt ok kort. du kommer kunna spela alla spel på bättre grafik än motsvarande konsoll.

det där var rätt smart, har inte tänkt på det sättet tidigare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Ok, många av er har förmodligen trillat in i denna tråden för rubriken såg löjlig ut men låt mig förklara vad jag menar..
Om man kan ha Xbox 360 eller Playstation 3 mycket billigare för spel, varför skaffar man då en gaming dator som kostar skjortan?
Är det verkligen en tillräcklig motivering att pc har bättre upplösning och grafik?

Btw. anledning till att jag ställer denna fråga är att jag inte lyckas övertala mig själv att köpa en gamer, men vill verkligen ha en (fråga mig inte varför haha) så jag tänkte se vad sweclockers tycker

för 2-3, tusen så får du en bättre maskin än vad en ps3 är.
Skall du uppgradera din PC så är det billigare.
Bättre bild, fler spel, allt du kan göra med en consol kan du göra med en PC.
För mig är det ett under att folk är så dumma att dom köper PS eller xbox.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

Ok vad sägs om det här: Xbox och konsoller i allmänhet har väldigt simplistiskta gränssnitt som skall kunna navigeras med ett styrkors i 4 riktningar och en knapp. På PC har utvecklarna helt andra förutsättningar att skapa avancerade saker. Mus och tangentbord. Även om det skulle gå att använda mus och tangentbord på en konsoll så har det ingen direkt betydelse, för man utvecklar med tanken att alla användare kommer att använda ett styrkors med fyra riktningar och en knapp för att navigera.

En annan stor skillnad är att på konsoll så har man låg upplösning, och sitter i allmänhet långt ifrån skärmen. Det går inte att då utveckla ett detaljerat och avancerat gränssnitt. På en PC har man hög upplösning, och sitter nära skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

för 2-3, tusen så får du en bättre maskin än vad en ps3 är.
Skall du uppgradera din PC så är det billigare.
Bättre bild, fler spel, allt du kan göra med en consol kan du göra med en PC.
För mig är det ett under att folk är så dumma att dom köper PS eller xbox.

ehm..say whoot? kan man ens köpa dator för 2-3k? :s
har man en schysst pc och vi säger att man uppgraderar endast graffe och allt annat klarar sig så går ändå på typ 2k+ om man vill ha bra grejer.
med andra ord ungefär vad ett 360 eller ps3 kostar...
bättre bild.,.njaa -fler spel,.,jasså? -nu handlar det ju om gaming som sagt
för mig (så som jag tänker just nu) är folk som köper extrema gamer pc dumma, men jaja som sagt jag vill inte att detta ska bli personligt.
snälla försök att låta bli åsikter utan backup, utan det enda som kan få mig "på rätt" spår så att säga, är något konkret man kan peka ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Ok vad sägs om det här: Xbox och konsoller i allmänhet har väldigt simplistiskta gränssnitt som skall kunna navigeras med ett styrkors i 4 riktningar och en knapp. På PC har utvecklarna helt andra förutsättningar att skapa avancerade saker. Mus och tangentbord. Även om det skulle gå att använda mus och tangentbord på en konsoll så har det ingen direkt betydelse, för man utvecklar med tanken att alla användare kommer att använda ett styrkors med fyra riktningar och en knapp för att navigera.

En annan stor skillnad är att på konsoll så har man låg upplösning, och sitter i allmänhet långt ifrån skärmen. Det går inte att då utveckla ett detaljerat och avancerat gränssnitt. På en PC har man hög upplösning, och sitter nära skärmen.

jag förstår vad du menar, bra poäng..men vad innebär detta exakt i verkligheten? visst de har möjligheten osv men irl innebär det inte mer än att pc spel är wsad och konsoll är styrspak?

bra punkt det också, men återigen har jag svårt att greppa de. jag kör 1080p upplösning med 360 och sitter o spelar på en datorskärm
det måste ändå finnas något i det hela om så många påpekar det , ska undesöka lite mer försöka hitta videos som visar jämförelser osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll att du kör din xbox i 1080p då spelen inte har stöd för så hög upplösning. Finns typ bara nått tennisspel som har stöd för så hög upplösning. Många av storspelen kommer ju knappt upp till 400p vilket gör att jag ifrågasätter att man kallar denna generationens konsoler för HD-konsoler.
Förut så kunde man köra flera spelare på en konsol, tex Halo-spelen, men det börjar försvinna alltmer. Vill man köra multiplayer så måste man ha flera konsoler, alternativt köra online.
När dewt gäller marketplace så kostar tillbehören oftast medans till pc så är sådana tillbehör ofta gratis. Sen kostar ju alla tillbehören(hdd) pengar samt att det kostar att kunna spela online på xbox + spelen är dyrare... När det gäller pengar så kan du inte se längre än vad näsan räcker tydligen, men när man tänker efter så är det inte så stor prisskillnad igentligen.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

En Konsoll är en dator som man bara kan spela på, den är speciellt byggd för att just spelas på, men den äruppbyggd precis som en dator, dvs, moderkrot, ramminnen, hdd, grafikkort och en CPU.

För gaming, så här PC:n fördelen att man kan ha högre och bättre grafik om man har en dator som klarar det, eller att den helt enkelt går att ställa in som man vill.
Exempelvis så är det många som inte gillar motionblur i spel och stänger då av det, vilket för dom blir en trevligare upplevelse och spelet flyter sedan bättre som ett +, detta går inte att göra på en konsoll, man är låst till dom inställningar som finns.

Sen blir din jämförelse skev, att konsoller inte kan göra fler saker är ett handikapp, inte en fördel.
En dator är en extremt flexibel maskin som kan vara i stort sätt precis vad du vill, en konsoll kan bara göra gaming, och där är en dator minst lika bra och enligt mig bättre just för att man har friheten att ställa om allt precis som man vill.

Själva konsollen är billigare att köpa, men spel till dator är billigare så om man köper många spel så kommer man ha tjänat in dom slantarna en dator kostar extra.

Alltså, hela jämförelsen blir lite som att säga, varför köpa en bil när jag kan köpa en cykel, dom är båda transportmedel men bilen är dyrare?
En dator är dyrare just för att den kan göra så mycket mer+ möjlighet till bättre FPS, högre/bättre grafik, moddar och om du är ute efter xbox dosan så går det att köpa och använda till dator också.

Men det är personligt, jag har ägt ett xbox och äger just nu ett PS3, men jag föredrar datorn före båda, men det är personal preference, om du inte ser några fördelar med en dator till gaming, ja då är det väl så helt enkelt, enligt mig är en dator överlägsen på alla plan.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

ehm..say whoot? kan man ens köpa dator för 2-3k? :s
har man en schysst pc och vi säger att man uppgraderar endast graffe och allt annat klarar sig så går ändå på typ 2k+ om man vill ha bra grejer.
med andra ord ungefär vad ett 360 eller ps3 kostar...
bättre bild.,.njaa -fler spel,.,jasså? -nu handlar det ju om gaming som sagt
för mig (så som jag tänker just nu) är folk som köper extrema gamer pc dumma, men jaja som sagt jag vill inte att detta ska bli personligt.
snälla försök att låta bli åsikter utan backup, utan det enda som kan få mig "på rätt" spår så att säga, är något konkret man kan peka ut.

http://www.proshop.se/Processor/Intel-Celeron-G530-2289914.ht...
http://www.proshop.se/Moderkort/ASRock-H61M-VS-2255694.html
http://www.proshop.se/Datorchassi/Codegen-Q-3.335-A2-460W-225...
http://www.proshop.se/RAM/Micron-Minne-2-GB-DIMM-240-pin-2257...
http://www.proshop.se/Haarddisk/Hitachi-Cinema-star-5K1000-HC...
http://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-Radeon-HD6670-OC-%2... den här grafikdelen är klasser bättre än PS3...
Att uppgradera denna är betydligt enklare än en PS3...

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

hands down jag ger mig.
fast den där hemsidan hade jag inte vågat handla på av nån anledning

Visa signatur

Permalänk

Jag gillar verkligen konsolspel Tycker det ger en helt annan känsla än PC-spel, men, jag håller ändå på att köpa en ny PC nu (som kommer anpassas för spelande)

Ett konkret argument jag inte sett här i tråden är genre-frågan inom spel.
Inom strategigenren har konsoler inte en chans mot PC. Just för att kombinationen tangentbord + mus är så klockren.
Inom fightinggenren däremot tycker jag handkontroll vinner, vilket man iofs kan koppla in till sin väldigt flexibla PC

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk

I slutändan är det väl så att det beror på vilka krav man ställer på upplevelsen. Många är nöjda med konsoll och det får man respektera. Det enda, om vi skall vara helt ärliga, som vi PC-spelare irriterar oss på när det gäller konsoller är att konsollmarknaden påverkar PC-spelens utveckling negativt. Spelen utvecklas till PC och konsoll samtidigt, resultatet blir ett handikappat PC-spel. Så ser tyvärr verkligheten ofta ut idag.

Om konsollspelsutveckling var helt skild från PC kunde vi faktiskt inte bry oss mindre om konsollspelande; tvärt om- ju fler glada människor desto bättre..

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant tråd. Creds till TS!

Jag sitter i samma sits, fast kör PS3. Jag har upptäckt en sak som får mig att börja kolla på att uppgradera min dator till en gamerdator.
Jag spelar uteslutande BF3 nu och man har mer valmöjligheter på PC-versionen, då PS3 (och då även Xbox360) inte mäktar med. Och det är att man på PS3 inte kan köra med mer än 24 spelare (upp till 64 på PC) samt att utbudet av multiplayer servers är ytters begränsat. Finns tex inga servrar på PS3 för att köra enskilda banor osv, vilket blir tråkigt om man tex bara vill spela stora banor med fordon å vips efter en omgång kastas in på en bana som ej har fordon etc.

Men det sura i kråksången är ju att bara för att få ut mer av spelet, så skall jag behöva lägga mer pengar än vad PS3;an kostade ny.. Sen var det 12 år sen jag spelade FPS på dator (Counter Strike), så känner mig mer bekväm med handkontroll.

Är 30+ om det påverkar

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt i fall detta redan är sagt och inte riktigt svarar på frågan men "it has to be said".

Hellre sitta vid EN dator och kunna surfa, spela, redigera, lyssna på musik, se film osv. än att ha femtioelva olika elektronikprodukter för varje ändamål. En bra jämförelse är mobiltelefoner. Varför har mobiler så många olika "onödiga" funktioner?
Jo, för att folk inte har lust att släpa med sig gps, digitalkamera, telefon, mp3/ipod eller radio vart man än går.

Sen är det ju också så att du kan få ut så mycket mer av en dator. Det är lätt att uppgradera med tiden och byta ut komponenter om de går sönder. Framför allt: Man kan göra det på egen hand!

Gjorde själv "misstaget" att gå in i fällan och köpa en konsol. Xbox 360 närmare bestämt. Det här med Live och sånt skit är bara lurendrejeri. Saknar gamla goda tiden med Gameboy Color och Nintendo/Playstation 1. Där har du riktiga prylar som håller än idag.

Vad kan du göra med konsol som du inte kan med PC? 'Nuff said!

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

kom igen, kan du inte bättre än så?

Det är ju just det som är grejen. x-box, playstation osv, det är volvo, billigt och bra. En speldator är en sportbil, fungerar jävligt bra om du hanterar den rätt. Bättre grafik, bättre kontroller osv. Sen kan jag koda osv på min dator också givetvis, går inte med konsol.

Jag ser konsol som ett komplement till dator.

Själv använder jag bara x-boxen som sällskapsspel ibland på förfester eller så, annars är det dator som gäller. Det är överlägset för rts, fps, allt. Sport och sällskapsspel är dock box bra på.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det är ju just det som är grejen. x-box, playstation osv, det är volvo, billigt och bra. En speldator är en sportbil, fungerar jävligt bra om du hanterar den rätt. Bättre grafik, bättre kontroller osv. Sen kan jag koda osv på min dator också givetvis, går inte med konsol.

Jag ser konsol som ett komplement till dator.

Själv använder jag bara x-boxen som sällskapsspel ibland på förfester eller så, annars är det dator som gäller. Det är överlägset för rts, fps, allt. Sport och sällskapsspel är dock box bra på.

True, true. Fifa är inget vidare på dator.

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk
Medlem

Jag håller faktiskt med om att det känns onödigt, men av någon anledning har jag fått för mig att jag måste ha en gaming dator för spel som jag redan har på ps3, men jag antar om man har lite extra pengar så kan det nog vara värt det1

Permalänk
Medlem

För mig personligen är PC överlägset av framför allt 2 anledningar:

1. Jag tycker att man ser bättre på en PC då man är nära skärmen, på en TV tycker jag att bilden har en tendens att "flyta ihop" och bli otydligare/svårare att se på, särskilt vis snabba rörelser. Om det beror på sämre pixeltäthet eller sämre fps kan jag dock inte svara på.

2. Känslan i PC tangentbord+mus är vida överlägset ett Xbox eller PS3, det går inte ens att jämföra, gillar man dessutom RTS som någon nämnt tidigare är PC enda alternativet

(3, kom på en tredje anledning) Moddmöjligheterna, man är generellt mindre låst till vad utvecklarna bestämde, det finns ofta en stor mängd moddar tillgängligt till PC

Konsoll passar bättre för bilspel, och till att lira Guitarhero/Tiger Woods PGA tour eller annat slölir när man är bakfull

Permalänk
Medlem

Mus och tangentbord samt kunna välja grafikinställningar samt att kunna ändra keybinds etc.