HP presenterar Z1 Workstation – skärmdator med Intel Xeon och "riktigt" grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Riktig grafikkort som stationär dator eller laptop?... Såg knappast ut som stationär.

För det är ddet enda jag tolkar som riktig grafikkort... Fast det finns kanske falska grafikkort också?

Den innehåller ett grafikkort gjort för stationär dator, kolla på videon.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Silldro:

Intressant. Frågan är dock ljudnivån som sagt, har iofs svårt att tro att den är värre än våra Dell workstations...

Annars är ju nollklienter rätt intressanta. Denna är ju helt ljudlös http://www.dell.com/se/foretag/p/dell-fx100/pd och då får man en ljudlös workstation då den riktiga workstationen kan vara rackmonterad i serverrummet.

Fast hur bra funderar det med lite tyngre program om man kör tunna klienter? Är det bara en förvuxen KVM-extender eller körs något lokalt?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem på så sätt utan menar att konstruktionen för kylning är för dålig, sitter bara 3 fläktar i maskinen. Ändå så susar de på rätt så friskt och jag störs av det.

Skrivet av magnuso:

Fick höra ifrån en kompis att fläktstyrningen i hans nya iMAC inte fungerar under windows så man fick ladda ner nått hack som slog igång kylningen till grafikkortet. sen gick de betydligt bättre o köra spel i windows på den.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Så man blir bättre och arbeta med t.ex. Photoshop i OSX än i Windows?

Jag blir mer effektiv av och jobba i OS X, alltså blir jag bättre.

Förövrigt var denna dator riktigt najs, måste faktiskt ge HP en tumme upp! frågan är hur det är när det väl kommer till krita..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Rawet:

Jag blir mer effektiv av och jobba i OS X, alltså blir jag bättre.

Förövrigt var denna dator riktigt najs, måste faktiskt ge HP en tumme upp! frågan är hur det är när det väl kommer till krita..

Det är bara vad man tycker är bäst vissa kan jobba snabbare i Windows eller ubuntu eller OS X eller linux eller whatever det är vanesak / personlighet.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är bara vad man tycker är bäst vissa kan jobba snabbare i Windows eller ubuntu eller OS X eller linux eller whatever det är vanesak / personlighet.

Jag skulle kunna jobba i Windows och Linux miljö, men jag skulle knappast vara lika effektiv till en början, det han menade var det att man inte blir bättre av att sitta på ett OS man känner sig hemma vid? vilket är bullshit imo..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är bara vad man tycker är bäst vissa kan jobba snabbare i Windows eller ubuntu eller OS X eller linux eller whatever det är vanesak / personlighet.

Det stämmer väl delvis. Det är en sak vad man trivs med att jobba, men det behöver tvunget inte vara det mest effektiva sättet rent ”stegmässigt”.
Håller inte med om att det är lika subjektivt med användargränssnitt som exempelvis musik. Det finns lösningar som är generellt bättre/effektivare än andra när det gäller GUI.

Men som sagt – vad man trivs med/är vad vid är en annan sak.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Riktig grafikkort som stationär dator eller laptop?... Såg knappast ut som stationär.

För det är ddet enda jag tolkar som riktig grafikkort... Fast det finns kanske falska grafikkort också?

Nja, feta quadro kort för cirka 10k ser man inte ofta i laptops...

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Rawet:

Jag blir mer effektiv av och jobba i OS X, alltså blir jag bättre.

Förövrigt var denna dator riktigt najs, måste faktiskt ge HP en tumme upp! frågan är hur det är när det väl kommer till krita..

Jag måste hålla med om det. I <3 kringla.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Önskar att iMacen var lika enkel att öppna som den här.

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Skäggig legend

Såg precis videon, vill verkligen sniffa och klämma på den! Verkar dom den har en trevlig kvalité, inge snack om den saken!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av spaceslee:

Önskar att iMacen var lika enkel att öppna som den här.

Sant... samt att alla tillverkare som säljer All-in-one datorer börjar använda sig av MXM så att vi kan byta grafikkort.

Permalänk
Medlem

Med en så gigantisk baksida på "chassit" skulle de kunna sätta en gigantisk, långsam tyst fläkt som täckte hela. Eller en tangentialfläkt längs överkanten och en längs underkanten...

Permalänk
Medlem

Nu började verkligen klia i min "prylnerv" så sexig den är!

Smart av dom att fixa så man kan byta hårdvara till det man ska ha den till!

Undrar om man kan köpa den "tom" d v s utan GPU, hårddisk, Ram-Minne, & CPU och sätta i det man redan har/köper ? Det hade nog lockat många köpare!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Intressant alternativ till iMac helt klart. Dessutom till ett bra pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Den var ju fin

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Fy vad imponerande, och från HP också! Oväntat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Jag skulle kunna jobba i Windows och Linux miljö, men jag skulle knappast vara lika effektiv till en början, det han menade var det att man inte blir bättre av att sitta på ett OS man känner sig hemma vid? vilket är bullshit imo..

Tur för dig att Apple prylar är magiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Nu började verkligen klia i min "prylnerv" så sexig den är!

Smart av dom att fixa så man kan byta hårdvara till det man ska ha den till!

Undrar om man kan köpa den "tom" d v s utan GPU, hårddisk, Ram-Minne, & CPU och sätta i det man redan har/köper ? Det hade nog lockat många köpare!

hp:s prylar är det för det mesta anpassade, så det är ungefär bara ram-minne (visst, disk och cpu också) som går att uppgradera.

jag har sett det här med kompakta arbetsstationer tidigare, nu ska den vara kraftfull och innefatta en skärm också.. mer strul, mer värmeproblem. Det ser bra ut på pappret men jag tror inte på det här.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Inaktiv

snygg imac

Permalänk
Medlem

Ingen dum idé!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Nice! Dock blir det knappast mitt första val när jag letar dator till jobbet, där vill jag kunna få det helt tyst ju.

Konstigt att folk som förespråkar OSX kommer in här(PC) och dessutom börjar dra upp att OSX är minsann överlägset i användarvänlighet och att det är då ingen smaksak. Allt jag ser är en grupp som börjar bli rädda att Apple inte ska lyckas hålla takten med resten av världen och då måste man ju försöka övertala folk

Så länge Windows är ledande så håller jag mig där, skulle OSX ha 90% marknaden så hade jag hoppat över dit.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Jag blir mer effektiv av och jobba i OS X, alltså blir jag bättre.

Förövrigt var denna dator riktigt najs, måste faktiskt ge HP en tumme upp! frågan är hur det är när det väl kommer till krita..

Troll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Jag blir mer effektiv av och jobba i OS X, alltså blir jag bättre.

Förövrigt var denna dator riktigt najs, måste faktiskt ge HP en tumme upp! frågan är hur det är när det väl kommer till krita..

Jaha, du blir bättre...
Men det var inte det jag fråga, eller hur?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

hp:s prylar är det för det mesta anpassade, så det är ungefär bara ram-minne (visst, disk och cpu också) som går att uppgradera.

jag har sett det här med kompakta arbetsstationer tidigare, nu ska den vara kraftfull och innefatta en skärm också.. mer strul, mer värmeproblem. Det ser bra ut på pappret men jag tror inte på det här.

Jag har bytat hårdvara på släkts och vänners Hp datorer och det har varit det mesta förutom moderkort!

Så visst går det att uppgradera hårdvara på HP!! Ram-minne, CPU, GPU, PSU, disk. Alla dom delarna har jag uppgraderat på köpta HP datorer utan problem!

Ontopic/ Sen kan man ju undra varför många drar in Mac/OS X i denna nyheten! Kanske för att det är smartare, går att byta ut hårdvaran, min första tanke är att ni macfolk vill försvara något som ni skulle vilja ha, men inte har!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Bygg en fet solid kylfläns som baksida av skärmen o dra heatpipes från den till cpu/gpu istället

Sitter nätdelen där inne samt vad kan effekten av en sådan dator peaka på typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Bygg en fet solid kylfläns som baksida av skärmen o dra heatpipes från den till cpu/gpu istället

Sitter nätdelen där inne samt vad kan effekten av en sådan dator peaka på typ?

Är väl nätdelen som syns längst tilll vänster när de öppnar "motorhuven".

Permalänk

Imac är typ en bärbar med 27" skärm och den blir fan snorvarm.
Vill inte ens tänka på temperaturerna på det här monstret.

Jag har personligen tankarna på att bygga mig en egen släpbar dator med 24" skärm i liknande stil som en bärbar fast med ett 560GT eller motsvarande gfx. Dock tror jag att jag lutar mer mot vattenkylning med en jävligt platt och stor radiator.

Någon som har dålig erfarenhet med vattenkylning och flyttande av datorn? Finns det stora risker att någonting släpper och det läcker? eller borde det vara solid om man kör med bra nipplar och kanske även superlimmar skiten?

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Är väl nätdelen som syns längst tilll vänster när de öppnar "motorhuven".

Ja det är nätdelen. Har försökt hitta nätdelar som är platta men dom går oftast på 2x priset och finns endast i typ max 400W. Bronze märkning etc kan man glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Imac är typ en bärbar med 27" skärm och den blir fan snorvarm.
Vill inte ens tänka på temperaturerna på det här monstret.

Jag har personligen tankarna på att bygga mig en egen släpbar dator med 24" skärm i liknande stil som en bärbar fast med ett 560GT eller motsvarande gfx. Dock tror jag att jag lutar mer mot vattenkylning med en jävligt platt och stor radiator.

Någon som har dålig erfarenhet med vattenkylning och flyttande av datorn? Finns det stora risker att någonting släpper och det läcker? eller borde det vara solid om man kör med bra nipplar och kanske även superlimmar skiten?

Använder du kompressions nipplar så är det större risk att slangen går av än att den lossnar.

Visa signatur

Det finns ingen licenspliktig utrustning i mitt hushåll