En av mina datorer har restrikterad åtkomst till internet

Permalänk
Medlem

En av mina datorer har restrikterad åtkomst till internet

Hallå.

Väldigt sällan jag skapar trådar, googlar man tillräckligt länge så brukar en lösning oftast uppenbara sig.
Dock inte denna gång.
Jag hoppas någon har en snille ide om vad som kan vara fel.

I morse när jag skulle besöka sidan ILT (jag vet att denna sida kan användas för olagliga ändamål, därmed inte sagt att det är min avsikt), så fick jag ett meddelande som sa att jag ej kan ansluta.
Efter ett antal försök blev jag orolig att jag antingen blivit blockerad via ISP eller siten i fråga.
Jag startade om nätverk, både mjukvara och hårdvara, men problemet bestod.

Jag provade ansluta med proxy server, vilket fungerade utan problem.
Jag kunde även logga in på siten, vilket betyder att jag inte blivit avstängd i den änden.

Då kom jag på att jag ej provat ansluta med mina andra datorer i nätverket.
Det visade sig också fungera utan problem, vilket betyder att min ISP ej har blockerat mig.
Har även haft kontakt med dom (telia), och dom menar att problemet ligger inom mitt nätverk.

Sedan dess har jag provat allt jag kan komma på.
Flushat DNS, samt återställt TCP inställningar via kommandotolken.
Stängt av alla skyddande mjukvara som brandväggar och antivirus.
Tagit bort router och anslutit direkt till modemet.
Kört i felsäkert läge med nätverk.

Ingenting fungerar.
Går inte ens pinga sidan, blir timeout.
Är som att sidan inte existerar längre just för denna dator.
Som sagt så fungerar allt felfritt för mina andra datorer i nätverket, precis som vanligt.

Jag inser att jag missar nåt, kanske nån tjänst som ska startas/startas om, någon annan funktion som behöver återställas eller nån inställning som blivit korrupt?
Jag vet bara inte längre vad jag ska kika efter, är helt utan vettiga ideer.
Hade funderingar på att just MAC adressen blivit blockerad på något vis, men telia hävdar att något sådant inte är möjligt.

Om någon kan hjälpa till så uppskattas det enormt!
Detta driver mig till vansinne.

Tackar på förhand

//Jacon

edit: slänger in en http://www.downforeveryoneorjustme.com/ilovetorrents.com

Permalänk

Vilken browser använder du?
pröva googles open DNS

8.8.8.8
8.8.4.4

Permalänk
Medlem

Tack för tipset.
Jag har dock provat detta.
Det som händer då är att internet åtkomsten dör helt.
Felmeddelandet säger att DHCP ej är aktiverat, och jag har ingen aning hur man ändrar det (om jag ens kan ändra det?)

Återgår jag till automatiskt tilldelad DNS igen, så återkommer internet samt DHCP aktiveras

Ska nämna att jag använder Chrome som standard, men även provat med IE.

Permalänk
Medlem

Långsökt, men kolla hosts filen c:\windows\system32\drivers så att sidan inte är blockerad där.

Antar att du har en annan MAC adress i din router än din PC, då borde inte det vara det som är problemet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Jag kollade hosts filen, men allt var som det skulle där.
Tack ändå.

Känns nog som att ju mer långsökt ide det är desto större chans att det kan innebära lösningen.
De åtgärder som ligger närmast till hands och som man tar för givet skulle vara en lösning på problemet har inte gett någonting.
Känns som att det är något väldigt specifikt och ovanligt som blivit fel.

Funderar på om ominstallation av nätverkskortet skulle kunna ge något, jag kommer prova det iaf.

Om nån har fler ideer så posta gärna, finns inga dåliga tips i det här stadiet.
Känns absurt, har aldrig varit med om nåt liknande.
Att en dator i ett nätverk med flera datorer får för sig att vägra ansluta till en särskild site, utan nåt som helst felmeddelande eller hint om vad som är fel.

Permalänk
Medlem

Helt ofattbart....datorer är ju otroliga.
Nu kom jag in på sidan utan nåt som helst problem.
Får se om det håller i sig.

Vad som gjorde detta möjligt kommer förbli en gåta misstänker jag.
Får tacka och buga för tipsen hur som helst.

Permalänk
Medlem

För koncishetens skull tänkte jag nämna vad som var orsaken till detta.
Jag fick meddelande från en moderator på sidan som sa att problemet grundade sig i ett misstag i deras system, men att det var löst nu.
Bah..

Glad att det är löst iaf