Permalänk
Medlem

Excel-fantaster?

Hej,

Hur går jag tillväga för att att låsa enskilda celler?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Vilken version av excel har du? (i version 2010) Det ända sättet jag känner till låsa celler är att gå in på fliken "granska" sen "skydda blad". Vill du att man ska kunna ändra i vissa celler måste du markera dessa, och detta görs under samma flik (granska) sen "tillåt användare att..."

Visa signatur

Har en dator....

Permalänk
Medlem

Om man följer detta och sen går till review fliken så verkar det som man kan skapa grupper för behörighet på olika celler.

Men vad menar du med att låsa? Vad är syftet med det?
Menar du kopieringsskydda eller förhindra att skriva över?
Hur många celler pratar vi om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Om man följer detta och sen går till review fliken så verkar det som man kan skapa grupper för behörighet på olika celler.

Men vad menar du med att låsa? Vad är syftet med det?
Menar du kopieringsskydda eller förhindra att skriva över?
Hur många celler pratar vi om?

Skulle vilja låsa en cell som inte ska vara till för att redigera i bara, ska testa med det ni skriver.
Kör office 2010.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Skulle vilja låsa en cell som inte ska vara till för att redigera i bara, ska testa med det ni skriver.
Kör office 2010.

Oj jag såg nu att jag glömde länken.
Måste varit trött...

http://www.lytebyte.com/2009/06/15/how-to-protect-only-certai...

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Skulle vilja låsa en cell som inte ska vara till för att redigera i bara, ska testa med det ni skriver.
Kör office 2010.

Hej, gör så här så ska det fungera för dig!

Alla celler på en flik/iarbetsboken har automatiskt "låst" markerat på foramtera celler (ctrl+1 på en cell så får du upp menyn, sista fliken (skydd)...)
Så om du enbart vill ha vissa celler helt låsta så markerar du samtliga celler i bladet, (ctrl+A) och gå in på formatera celler (ctrl+1) bocka sedan ur "låst".

Sedan går du in på de enstaka celler som du vill låsa och bockar i denna rutan igen på dessa enstaka.
Sedan går du in på Granska fliken och välj Skydda arbetsbok eller skydda blad (beroende på om du vill låsa samtliga blad etc)
(här kan du bocka i samtliga alternativ och skippa den övre "markera låsta celler" och då kan användaren som kikar i filen inte ens kika på formeln om du vill ha den för dig själv etc.) men användaren kan göra precis allt annat förutom titta eller redigera dina låsta celler

När du nu låst så kommer enbart de celler där bocken "låst" är förbockad vara låsta och resterande upplåsta fast arbetsboken är skyddad. (allt är alltså låst som standard som jag nämnde här över, men låses inte på riktigt förens du skyddar arbetsboken/bladet)

Hoppas detta hjälper! Excel is the shit!

Visa signatur

Core i7 2600K @ 4.4ghz | Corsair Cooling Hydro H70 | Asus SABERTOOTH P67 B3 | 16GB Corsair 1600MHz VENGEANCE | OCZ ZX-series 1250W[ 80+ GULD | !! TriFire !! XFX HD6990 4GB (Arctic Accelero Twin Turbo kylare) + Sapphire 6970 2GB, alla "Tre" @ 901/5500mhz | 3x 24" LED 3x1080P @ 6028x1080 Eyefinity | 80GB X25 Intel SSD | Byggt i ett Fractal Define XL | Högtalare: LOGITECH Z-906 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

haha oj såg nu att Agonotheta hade skickat en länk som jag totalt missade (började skriva innan men stack på fika såklart o vart klar efter ;p ) To fast for me mr Agonotheta!

Visa signatur

Core i7 2600K @ 4.4ghz | Corsair Cooling Hydro H70 | Asus SABERTOOTH P67 B3 | 16GB Corsair 1600MHz VENGEANCE | OCZ ZX-series 1250W[ 80+ GULD | !! TriFire !! XFX HD6990 4GB (Arctic Accelero Twin Turbo kylare) + Sapphire 6970 2GB, alla "Tre" @ 901/5500mhz | 3x 24" LED 3x1080P @ 6028x1080 Eyefinity | 80GB X25 Intel SSD | Byggt i ett Fractal Define XL | Högtalare: LOGITECH Z-906 5.1 THX |