Recorda spel, SSD vs Velociraptor.

Permalänk

Recorda spel, SSD vs Velociraptor.

Jag har precis börjat använda mig av DxTory istället för FRAPS för att recorda när jag spelar.
Men just nu begränsas jag av att DxTory inte gillar att jag spelar in på min Seagate Barracuda Green på 5900rpm
Jag misstänker att det är just detta som gör att överföringshastigheten inte går speciellt snabbt?

Överföringshastigheten på SSDn med mitt operativsystem: 150mb/sek
Överföringshastigheten på Seagaten: 81mb/sek

Iallafall så har jag börjat fundera på att köpa en ny SSD/HDD att använda för recording.
Nu undrar jag om jag bör satsa på en SSD eller en Velociraptor?
Exempelvis denna: http://www.dustinhome.se/western-digital-velociraptor-35-300gb-10k-rpm-sata-600-32mb/product/5010616130?intcmp=searchProvider_dacsa
Så får man 300gb för 1400:-
Och med en SSD får man betala nästan det dubbla för 240GB.

Nu undrar jag vilket som är det bästa köpet för högst writespeed och egentligen most bang for the buck.

Permalänk
Medlem

Vad kör du för codec? Beroende på komprimering så är det ju mer/mindre data som behöver skrivas. Är det datorn i signaturen så bör det inte vara några problem att använda en codec för att komprimera bilden. Sen kanske du inte behöver spela in fullskärm heller, jag kör 50% av skärmen och det blir riktigt bra ändå.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl snarare SSD eller en vanlig hårddisk. Är knappt nån skillnad mellan en Velociraptor och en vanlig hederlig 7200rpm disk. Något snabbare accesstid, men oväsentligt i detta sammanhang. Går det på en velociraptor så går det på en vanlig disk.

Permalänk
Medlem

Leta efter 2st "vanliga" 7200rpmare och kör i Raid0 istället. MYCKET mer för pengarna, speciellt då film footage brukar ta sin lilla plats.

Permalänk
Skrivet av altair4:

Frågan är väl snarare SSD eller en vanlig hårddisk. Är knappt nån skillnad mellan en Velociraptor och en vanlig hederlig 7200rpm disk. Något snabbare accesstid, men oväsentligt i detta sammanhang. Går det på en velociraptor så går det på en vanlig disk.

Aha okej, jag har förstått det som att RPM är väldigt avgörande för writespeed, men det var lite därför jag frågade här eftersom jag inte var hundra på att fallet var så

Skrivet av Stealthbomb:

Leta efter 2st "vanliga" 7200rpmare och kör i Raid0 istället. MYCKET mer för pengarna, speciellt då film footage brukar ta sin lilla plats.

Måste det vara två i samma RPM? för jag sitter just nu på en Caviar Black på 7200 och Green HDDn på 5900.

Skrivet av ToJa92:

Vad kör du för codec? Beroende på komprimering så är det ju mer/mindre data som behöver skrivas. Är det datorn i signaturen så bör det inte vara några problem att använda en codec för att komprimera bilden. Sen kanske du inte behöver spela in fullskärm heller, jag kör 50% av skärmen och det blir riktigt bra ändå.

Jag har kört med en hel del olika, men de flesta, framförallt x264 codecsen har bara strulat, så det jag landat på för tillfället är Xfire codec, men den ger mig inte den skarphet som jag haft i FRAPS och filerna blir bara 5-6% mindre än FRAPS.
Det är datorn i signaturen och det är lite tråkigt att inte kunna använda programmet till sin fullo då allt skiter sig på writespeeden på HDDn.
1080p går inte att spela in i, då laggar det både in game och i videofilen, 720p blir som 480p på Youtube i stort sett.

Permalänk

Testade nu att spela in direkt på min SSD med DxTory.
DxTorys egna codec, 1920x1080, YUV24 - High Quality, Compress ikryssad.
Med detta blev det nästan lika mycket lagg i videon som när jag recordar till min Green HDD, så det kanske inte är i lagringen problemet ligger trots allt.

Permalänk
Medlem

Detta kanske du kan prova: #11689731

Hjälper inte det skulle du kunna prova: #11949281

Själv använder jag lagarith på datorn i signatur utan problem. FPSen sjunker med 3-4 någon gång ibland, men annars är det lugnt. Dock har jag ju en hårddisk för OS, en för spel och en jag spelar in på.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Detta kanske du kan prova: #11689731

Hjälper inte det skulle du kunna prova: #11949281

Själv använder jag lagarith på datorn i signatur utan problem. FPSen sjunker med 3-4 någon gång ibland, men annars är det lugnt. Dock har jag ju en hårddisk för OS, en för spel och en jag spelar in på.

Har testat detta, tyvärr krashar alla spel direkt jag drar igång recorden med x264 codecen.

Jag har testat alla codecs som jag har installerade, alla spel går utmärkt i 720p, eller 75% - 50% scaling.
Men direkt jag går upp i 1080p så börjar videon hacka, själva spelet flyter utmärkt men slutprodukten är oanvändbar.
Vilket är problemet eftersom jag recordar 1080p - 120FPS utan problem i FRAPS med perfekt resultat.

Permalänk

Gjorde ett nytt försök med x264 och nu fungerar det perfekt på min Green hårddisk i 1080p utan minsta tillstymmelse till lagg
Kommer antagligen inhandla ny HDD/SSD ändå för dedikerad videoinspelning.
Så förslag på bra disk mottages gärna fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PollyDarton:

Gjorde ett nytt försök med x264 och nu fungerar det perfekt på min Green hårddisk i 1080p utan minsta tillstymmelse till lagg
Kommer antagligen inhandla ny HDD/SSD ändå för dedikerad videoinspelning.
Så förslag på bra disk mottages gärna fortfarande.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=461197

En av de snabbare mekaniska diskarna du kan få tag i just nu.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

skönt att det fungerar !

jag hade nog bara köpt mest TB för pengarna..
Har själv inga problem att lagra 1080p från fraps på en 2tb samsung ecogreen (HD204UI)

Visa signatur

i5 2500k @ 4.2ghz
2x 670 GTX SLi
CD och HDD å sånt där..

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att Fraps och samtliga liknande program faktiskt belastar resten av datorn också, inte bara HDD/SDD. Spelar man BF3 Ultra med en enda GTX580 i full-HD så får man räkna med att FPS sjunker en del i vanliga situationer, och en hel del i tunga situationer

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Kom ihåg att Fraps och samtliga liknande program faktiskt belastar resten av datorn också, inte bara HDD/SDD. Spelar man BF3 Ultra med en enda GTX580 i full-HD så får man räkna med att FPS sjunker en del i vanliga situationer, och en hel del i tunga situationer

Det är inte BF3 jag spelar in och får lag in game/på videon, det jag testat mest med är Leauge of Legends vilket jag snittar på 300+ FPS i, men det var codecen det var fel på och inte övrig belastning av datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PollyDarton:

Det är inte BF3 jag spelar in och får lag in game/på videon, det jag testat mest med är Leauge of Legends vilket jag snittar på 300+ FPS i, men det var codecen det var fel på och inte övrig belastning av datorn.

Ville bara tillägga det då det inte verkade vara nämnt i tråden alls
Kanske bara jag som missade någonstans att det var skrivet att det är LOL det gäller, då hade jag inte heller skrivit det

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Ville bara tillägga det då det inte verkade vara nämnt i tråden alls
Kanske bara jag som missade någonstans att det var skrivet att det är LOL det gäller, då hade jag inte heller skrivit det

Menar inte att låta otrevlig eller så, men det framgår ganska tydligt i tråden att jag tidigare kört med FRAPS i 120FPS, 1080p och det fungerat felfritt, men det var DxTory jag hade problem med nu.
Dock ej vad det gällde för spel.
Så att hårdvaran skulle påverka FPSen negativt var redan från början helt uteslutet.

Men givetvis är det en bra poängtering om någon annan har samma problem, men det hade inget med mitt problem att göra.

Edit: Och det är GTX580 SLI för den delen

Permalänk
Medlem
Skrivet av PollyDarton:

Menar inte att låta otrevlig eller så, men det framgår ganska tydligt i tråden att jag tidigare kört med FRAPS i 120FPS, 1080p och det fungerat felfritt, men det var DxTory jag hade problem med nu.
Dock ej vad det gällde för spel.
Så att hårdvaran skulle påverka FPSen negativt var redan från början helt uteslutet.

Men givetvis är det en bra poängtering om någon annan har samma problem, men det hade inget med mitt problem att göra.

Edit: Och det är GTX580 SLI för den delen

Kör man BF3 så är inte hårdvaran alls uteslutet Även fastän du kör GTX580 SLI så hade Fraps gett dig ordentliga drops i BF3 om man maxar

Men glad att det löste sig;
lite oft, men är DxTory bättre än Fraps? (enl. dig)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Kör man BF3 så är inte hårdvaran alls uteslutet Även fastän du kör GTX580 SLI så hade Fraps gett dig ordentliga drops i BF3 om man maxar

Men glad att det löste sig;
lite oft, men är DxTory bättre än Fraps? (enl. dig)

Läs vad jag skrivit en gång till.
Med FRAPS kan jag spela in i 1080p, 120FPS, i Ultra på BF3 utan det minsta lagg varken in game eller i videon efteråt.
Problemet var att jag fick FPSdrops i DxTory när jag spelade in i 1080p med en codec som tydligen hade problem.
Som sagt, hårdvaruproblem var helt uteslutet i MITT fall, jag säger ingenting om någon annan.

Enligt mig är DxTory med rätt inställningar mycket mycket bättre än FRAPS.
Filmstorleken på mitt 48 minuter långa LoLgame är densamma som 4 minuter FRAPS, och då är hela gamet i en fil istället för uppdelat i 30-40+ filer.
Samt att DxTory inte begränsar din FPS in-game p.g.a vad du har för inställningar i programmet, du kan spela in i 30FPS men fortfarande ha 120FPS in game.

Dock kan det ta tid att hitta rätt inställningar, jag har mixtrat i timmar men nu äntligen fått rätt inställningar.