Högtalare under 1000 kr, tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Som sagt, jag säger inte att du har fel, bara att ni tillhör en liten grupp människor (verkar vara rätt stor här på swec dock) som både är väldigt insatta och angelägna om att ljud ska vara i toppklass. Som säljare i en stor elektronikkedja vet jag med säkerhet att folk i allmänhet inte tänker likadant. De flesta prioriterar priset, och överlag är folk nöjda med ett par hörlurar för 100 kronor. Sen finns det en och annan som tycker det är värt att lägga 500 kronor för ett par schyssta lurar. Men ni skulle förmodligen lägga ännu mer än så.

Likadant gäller högtalare, även här brukar folk (mig inkluderat) vara nöjda med datorhögtalare för runt 500 kronor, definitivt de för runt 1000 kronor. Sen kanske de inte alls är i samma klass som de pianolackade golvare ni köper för 10000, men det hör inte riktigt hit. Jag och många andra hör ingen större skillnad. Varför tror ni att mp3 har blivit så stort som det blivit? Många nöjer sig med 128kbit. Folk hör inte skillnaden, eller bryr sig inte så mycket.

Skillnaden mellan högtalare för 10000kr och de för 1000kr är mycket större än skillnaden mellan en bra omvandlad 128kbit mp3 och flac!

Det betyder dock inte att allt för 1000kr är skit. Ett bra 2.0-system i den prisklassen kan låta riktigt hyggligt (med eller utan 128kbit mp3). Ett logitech-2.1/5.1-system i samma prisklass brukar låta betydligt sämre. Ljud måste inte vara i toppklass, men det är dumt att betala 1000kr för ett sämre system om man för samma slant kan få något som låter bra.

Vill man ha något som även låter hyfsat vid väldigt höga volymer som TS önskar måste man antingen lägga mer pengar eller köpa begagnat.

mp3-or har blivit stort bl.a. för att utrymme förr var mer begränsat. Hårddiskar och minneskort har växt en hel del det senaste årtiondet så nu är nackdelen med flac eller andra förlustfria format (utrymmeskrävande) nästan utraderad vid de flesta användningsområden. Det är inte bara för att skillnaden i ljudkvalitet alltid är så stor som många nu vill ha flac utan snarare att man kan få aningen bättre ljudkvalitet utan märkbara nackdelar/kostnader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mudde:

Skillnaden mellan högtalare för 10000kr och de för 1000kr är mycket större än skillnaden mellan en bra omvandlad 128kbit mp3 och flac!

Det betyder dock inte att allt för 1000kr är skit. Ett bra 2.0-system i den prisklassen kan låta riktigt hyggligt (med eller utan 128kbit mp3). Ett logitech-2.1/5.1-system i samma prisklass brukar låta betydligt sämre. Ljud måste inte vara i toppklass, men det är dumt att betala 1000kr för ett sämre system om man för samma slant kan få något som låter bra.

Vill man ha något som även låter hyfsat vid väldigt höga volymer som TS önskar måste man antingen lägga mer pengar eller köpa begagnat.

mp3-or har blivit stort bl.a. för att utrymme förr var mer begränsat. Hårddiskar och minneskort har växt en hel del det senaste årtiondet så nu är nackdelen med flac eller andra förlustfria format (utrymmeskrävande) nästan utraderad vid de flesta användningsområden. Det är inte bara för att skillnaden i ljudkvalitet alltid är så stor som många nu vill ha flac utan snarare att man kan få aningen bättre ljudkvalitet utan märkbara nackdelar/kostnader.

FLAC tar för lång tid att ladda hem, likaså mp3, sen är det bökigt att göra så.
Youtube & välja 240p kvalité på videon är det som gäller när man lyssnar på musik. Snabbt, smidigt.

Permalänk

Vi har olika preferenser vad gäller ljud och ljudkvalitet. Tyvärr är sanningen ofta att när man tar steget upp kvalitetsmässigt på en del i kedjan så märker man om en annan del inte hänger med. Mina första riktiga lurar öppnade ögonen för skillnader i materialet. Samma låt i 128k eller 256k Mp3 var stora skillnader. Skillnaderna märktes inte ens i mina gamla lurar eller i datorhögtalarna. När jag väl fått upp öronen så var det ingen återvändo. Jag använder fortfarande en del Mp3 och framförallt Flac i musik jag gillar. Det finns musik där skillnaden är mycket liten men oxå där man märker skillnader mellan hårt komprimerad musik och okomprimerad. När blir det då bra ljud? På jobbet har jag ett par Proson reality MK2 satellliter som drivs av ett BRIK steg från kjell. Totalpris för anläggningen med högtalare från fyndhyllan är 1500kr. Detta är en mycket trevlig utrustning för små pengar. Hemma har jag klart dyrare saker men jobbhögtalarna är förvånansvärt trevliga att lyssna på och de är ett exempel på billigt och trevligt ljud som avslöjar dålig komprimering utan problem. Spotify är som att sminka en marulk ibland. Ibland låter det bra men går man utanför det vanligaste låter det ofta riktigt illa. Youtube kan låta bra men nästan alltid låter det faktiskt så illa att man mutar...

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av annorssan:

Vi har olika preferenser vad gäller ljud och ljudkvalitet. Tyvärr är sanningen ofta att när man tar steget upp kvalitetsmässigt på en del i kedjan så märker man om en annan del inte hänger med. Mina första riktiga lurar öppnade ögonen för skillnader i materialet. Samma låt i 128k eller 256k Mp3 var stora skillnader. Skillnaderna märktes inte ens i mina gamla lurar eller i datorhögtalarna. När jag väl fått upp öronen så var det ingen återvändo. Jag använder fortfarande en del Mp3 och framförallt Flac i musik jag gillar. Det finns musik där skillnaden är mycket liten men oxå där man märker skillnader mellan hårt komprimerad musik och okomprimerad. När blir det då bra ljud? På jobbet har jag ett par Proson reality MK2 satellliter som drivs av ett BRIK steg från kjell. Totalpris för anläggningen med högtalare från fyndhyllan är 1500kr. Detta är en mycket trevlig utrustning för små pengar. Hemma har jag klart dyrare saker men jobbhögtalarna är förvånansvärt trevliga att lyssna på och de är ett exempel på billigt och trevligt ljud som avslöjar dålig komprimering utan problem. Spotify är som att sminka en marulk ibland. Ibland låter det bra men går man utanför det vanligaste låter det ofta riktigt illa. Youtube kan låta bra men nästan alltid låter det faktiskt så illa att man mutar...

känns lite jobbigt o ha för bra grejor när man då hör alla fel o brister ^_^*

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk

Titta på fynda.se där kanske du hittar något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samus.fl:

känns lite jobbigt o ha för bra grejor när man då hör alla fel o brister ^_^*

Låter i alla fall bättre med bra ljudpryttlar,skräptalare har ju också fel och brister och ju mindre av det desto bättre.

Permalänk
Medlem

Kör allt med sporify däremot kör jag inte logitech. Hör väldigt liten skillnad på en Cd skiva och annat fil material. Även fast mitt öra är lite mer väl tränat så hör jag ändå så liten skillnad att det är inte värt att köpa en massa dyra skivor. Däremot är det värt att köra lite bättre "prylar"

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt en T-AMP och ett par Dynavoice Magic S-4 EX. Mkt ljud för pengarna. Men landar nog på runt 1400kr.

F.ö. Tycker ja logitechs billiga 2.1 system låter helt OK. Jag har deras Z323, duger till att spela å lyssna på mysik när man dammsuger. Ska man finlyssna så köper man hifi system.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag har lagt till denna i olika trådar, mest pga att jag tror på denna produkt så himla mycket:
http://www.webhallen.com/hemelektronik/102197-altec_lansing_a...

2.0 system för 2200kr (ja det är inte din prisklass), men det är så otroligt värt det. Riktigt schysst ljud, massa bas, och kan kopplas bort från elnätet och laddas med 8 D batterier för 30 timmars batteritid (15 timmar på max volym)

dragit med denna till Tantolunden i stockholm på varma dagar för bärs och umgänge, och denna har funkat exemplariskt.

+ är att den har 2 ljudingångar (funkar bra om flera människor vill spela sin musik men du vill höra klart din låt först), samt ipod/iphone docka och en fjärrkontroll med karbinhake för de oväntade fyllekvällarna

Använder dessa som datorhögtalare, och fest högtalare när man vistas ute..

spara ihop en extra tusen lapp o du har ett fjullfjädrat system!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Jag har lagt till denna i olika trådar, mest pga att jag tror på denna produkt så himla mycket:
http://www.webhallen.com/hemelektronik/102197-altec_lansing_a...

2.0 system för 2200kr (ja det är inte din prisklass), men det är så otroligt värt det. Riktigt schysst ljud, massa bas, och kan kopplas bort från elnätet och laddas med 8 D batterier för 30 timmars batteritid (15 timmar på max volym)

dragit med denna till Tantolunden i stockholm på varma dagar för bärs och umgänge, och denna har funkat exemplariskt.

+ är att den har 2 ljudingångar (funkar bra om flera människor vill spela sin musik men du vill höra klart din låt först), samt ipod/iphone docka och en fjärrkontroll med karbinhake för de oväntade fyllekvällarna

Använder dessa som datorhögtalare, och fest högtalare när man vistas ute..

spara ihop en extra tusen lapp o du har ett fjullfjädrat system!

Dom ser riktigt schyssta ut, och ett stort plus att de är bärbara, för det kan behövas under sommaren

Permalänk

Om att höra alla brister...

Jo det är tyvärr så det är
Men när man upptäcker att cymbler inte låter som 2 hårda träbitar man klappar ihop så blir det jobbigt när man går tillbaka.
Jag slåss med kollegor och i viss mån sambo om varför jag ibland föredrar att det är tyst än att det finns jobbigt oväsen runt mig.
Nu så är det konstigt nog så att alla vill se på film på mitt kontor och min sambo fattar inte hur illa musikprogram låter när vi är bortbjudna...
Det finns faktiskt skillnader mellan olika ljudsystem. Men för en tusing hade jag fortfarande gått till Kjell och köpt ett par DF1 och struntat i alla rena datorsubsat system...

Permalänk
Medlem

So I did some research.

Hittade dessa, dno ifall re-post men valuta för pengarna right there. (?)

http://www.blocket.se/stockholm/2_aktiva_tak_vagghogtalare_150W_nu_999___par_26430527.htm?ca=11&w=1

Permalänk

Googla lite på Billebro och fundera sen på om det är ett bra köp. Det är mycket konstigt som rör den firman och förvänta dig inte att få det du beställde... Köp om du vill men jag hade sprungit så fort jag kan åt ett annat håll...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oyegie:

Låter i alla fall bättre med bra ljudpryttlar,skräptalare har ju också fel och brister och ju mindre av det desto bättre.

ja det är ju sant

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Skrivet av samus.fl:

Titta priset! passa på. Dom låter bättre än de flesta logitech paket och man kan dra på riktigt högt innan det börjar låta dåligt faktiskt! Självklart inget hifi-ljud, och fula som fan är dom, men bättre än t.ex Logitech Z906, Z5500 eller Z632.

O juste, 1000 kr var din budget. Om du kan gå över med 700 så måste jag säga Corsair SP2500 för partyn.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Har köpt högtalarna nu, http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hogtalare-och-dockn... riktigt sköna och bärbar, går på batterier och kan kopplas in i strömmen. Inte direkt det högsta ljudet och basen, men räcker för en hemmafest och blir användbar under sommaren :)!

Permalänk

Trevligt att det blev bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

FLAC tar för lång tid att ladda hem, likaså mp3, sen är det bökigt att göra så.
Youtube & välja 240p kvalité på videon är det som gäller när man lyssnar på musik. Snabbt, smidigt.

Skämtar du med mig? sitter du på modem, eller en dongel i burma?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mozziee:

Skämtar du med mig? sitter du på modem, eller en dongel i burma?

200Kbit/s. \o/