Windows 8 Metro förvirrar för "vanliga" användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Behöver man göra allt det för att stänga av datorn? Snacka om onödigt isåfall värsta omvägen ju:S

Ett tryck på den fysiska on-knappen på datorn funkar ju annars ganska bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad jag har förstått kan man disabla Metro-gränset, medans ribbon får man leva med.

On-topic: så hur får man tillbaka Metromenyn?

Visa signatur

HP

Permalänk
Skrivet av flashen:

"Hur svårt kan det vara ? Äldre personer får lära sig hur man gör....."

"Microsoft har gjort ett jätte bra OS enligt mig...."

Hmm tror det blir svårt att ta dig seriöst med ett sådant inlägg

Låt äldre personer prova vilket OS som helst för första gången. Det kommer att gå minst lika dåligt. Allt nytt kräver viss träning och vissa behöver mer än andra. För övrigt brukar Windows alltid ha någon sorts guide som dyker upp första gången man startar det. Versionen som finns ute nu kräver faktiskt att man har vissa baskunskaper (kunskapen att ladda ner det och installera) och visst intresse.

Permalänk

asså windows 8 ser riiiiiktigt SÄMST ut!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Låt äldre personer prova vilket OS som helst för första gången. Det kommer att gå minst lika dåligt. Allt nytt kräver viss träning och vissa behöver mer än andra. För övrigt brukar Windows alltid ha någon sorts guide som dyker upp första gången man startar det. Versionen som finns ute nu kräver faktiskt att man har vissa baskunskaper (kunskapen att ladda ner det och installera) och visst intresse.

Hehe...ja...kan man ladda ner och installera det kan man använda det.
Kan man inte ladda ner och installera så gör det inget att man inte kan använda.
Som någon sa...detta är inte ens en Beta-version, så guider kommer säkert.
Men ja..det är bra att detta uppmärksammas ändå så MS kanske tar en extra titt på det.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dpa:

Ett tryck på den fysiska on-knappen på datorn funkar ju annars ganska bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Bökigt om man inte sitter nära datorn.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

ju längre tekniken kommer och ju simplare man vill ha det, destå svårare gör man skiten omedvetet, jag vet inte ens vad en app är en, men det är främst för att jag inteh ar en iphone

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Själv tycker jag att det stora steget var mella XP och Vista och att dom bara finjusterade Vista till Windows 7. Det är nog samma sak igen. Windows 8 byter helt användargränssnitt och misslyckas, som med Vista och sen kommer alla bli jättenöjda med 9:an där dom inte tar ett lika stort kliv men förbättrar lite grann.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt inga problem med Metro, dock tycker jag jag att istället för att ta bort startmenyn skulle den varit kvar och haft en knapp sidan om som tar en till Metrostyle. Detta skulle ge alla Win användare alla valmöjligheter de vill ha.

Något de borde fixa till är dock att Win8 känner av vad det är för maskin den är installerad på och är det en "vanlig" dator borde väl Webbläsaren i Metro vara likadan som i Skrivbordsmiljö, denna funkton gäller ju dock inte de flesta på detta forum utan Internet explorer användare och även om många här använder en alternativ läsare så använder de flesta i världen IE.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk

har inte testat windows 8, men jag hör mer negativt om det en positivt. min mamma tycker xp er för komplicerat och jag kan håller med om att det är lite rörigt, vista tycker jag inte är något att ha. windows 7 funkar bra. windows 8 vet jag inte vad jag ska säga om.
har aldrig gillat mac, men jag köpte en och testade den och upplevde att den var enklare och fungerade bättre en windows för mig,

Visa signatur

Core 2 Duo E8500@4.5Ghz | Scythe Ninja 2 | Asus p5q-E | Dominator 2X2GB | HIS Radeon HD 4850 512MB | Cooltek 600W | Cooler Master Cosmos 1000 |
WD Raptor 74GB | Samsung TFT 24" | Logitech diNovo Edge + SteelSeries Ikari Laser
macbook pro 15,4" 2,8ghz 4gb ram 500gb 9400m + 9600gt 512m unibody

Permalänk
Medlem

Mjo, känns lite som att man är i en tablet-emulator med win-8..
Älskar Metro-gränssnittet, men inte till PC.

Det har dock bättre flyt än nån tablet jag har testat, men det har ju också mer resurser (sign.).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av eernst:

Förvånar mig inte alls, Windows 8 förvirrar till och med mig och jag läser datavetenskap på högskolenivå... Var tvungen att googla för att fatta hur man stänger av datorn! :/

Att lära mig hur man använder windows 8 tog mig ca en kvar men att stänga av datorn är fortfarande ett problem. På den stationära behövde jag bara klicka på startknappen en gång så stängdes den av (det var den första versionen). Nu så har jag den nya versionen på en bärbar och jag gör så att jag loggar ut och där finns det en knapp där jag kan stänga av datorn med. Hur gör du?

Visa signatur

Datorer är som människor, det är insidan som räknas

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

För att hänga med den tekniska utvecklingen såklart. Framtidens datorer och skärmar kommer ha touch och då måste mjukvaran vara på plats och användarna vana med gränssnittet.

Ah....så en skärm som är 60-80cm ifrån sig kommer bli SÅ användarvänligt med touch?
Tror inte det du...

Skrivet av frankof:

Men mina armar kommer inte att bli längre, så jag når ändå inte skärmen om jag inte reser mig

Frågan man kan ställa sig är, hur fan är man funtad om man som UI designer tycker att en osynlig "knapp" är en bra idé?

Precis.
Nästa evulitionssteg..armar som är 1m långa....allt för att anpassas efter tekniken

Permalänk
Skrivet av hejdaniel:

Att lära mig hur man använder windows 8 tog mig ca en kvar men att stänga av datorn är fortfarande ett problem. På den stationära behövde jag bara klicka på startknappen en gång så stängdes den av (det var den första versionen). Nu så har jag den nya versionen på en bärbar och jag gör så att jag loggar ut och där finns det en knapp där jag kan stänga av datorn med. Hur gör du?

Alt-F4?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lakej:

Installerade på min laptop. Big misstake, väntar nu på att få läge att dra in Windows 7 / xp igen.

Det som jag finner roligaste med Metro är dock "Apps". Ska det stå "Prog" i den svenska versionen då eller?

Nej det ska stå App eftersom App är en förkortning av application, applikation på svenska. Det skulle ju vara väldigt konstigt att översätta till ett annat ord.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejdaniel:

Att lära mig hur man använder windows 8 tog mig ca en kvar men att stänga av datorn är fortfarande ett problem. På den stationära behövde jag bara klicka på startknappen en gång så stängdes den av (det var den första versionen). Nu så har jag den nya versionen på en bärbar och jag gör så att jag loggar ut och där finns det en knapp där jag kan stänga av datorn med. Hur gör du?

shutdown -s, WIN+I, Alt F4,eller nedre-högra--> Settings.

Dock så anser jag att dessa knappar även måste placeras på metro-menyn's användar dialog. Lättare att hitta, samt att det finns många Linux baserade gränssnitt som gör detta.

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli skitbra när alla vänt sig med det då kan man få typ samma gränssnitt i telefonen surfplatta och datorn (altså mycket enkelt)
sen kan man ju undra varför de gnällas så jävla mycket över att ms förändrar något. Se bara på Android hur olika alla tillverkare gör gränssnittet men det fungerar ändå trots att "normala" människor använder det, det är bara en vanesak. Jobbigt i början men man lär sig.
Men vi får se hur det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av infinity08:

För att hänga med den tekniska utvecklingen såklart. Framtidens datorer och skärmar kommer ha touch och då måste mjukvaran vara på plats och användarna vana med gränssnittet.

Touch kommer antagligen vara större än va det är idag såklart men tror knappast att det är speciellt många som vill sitta med touchskärm på deras kontors/spel dator. På en bärbar skulle det väll fungera ganska bra men i min mening så hör touchskärmar hemma bland mobiler.

"Windows touch edition" borde microsoft isf införa så att vanliga användare kan sitta med mus och tangentbord utan krångel

Inte testat Windows 8 själv men är ganska skeptisk till det nya gränssnittet Metro...

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Nej det ska stå App eftersom App är en förkortning av application, applikation på svenska. Det skulle ju vara väldigt konstigt att översätta till ett annat ord.

"Application" är INTE "applikation" på svenska. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Applikation) Det ska nog snarast översättas med "Program" eller egentligen ännu hellre "Datorprogram". Den mest logiska översättningen av "Apps" är nog faktiskt "Progs". Om man nu ska vara en jobbig jävel.
Den mest rimliga översättningen är nog däremot "Appar" - det är det man oftast säjer i vardagstal, tror jag.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Jag ser inte problemet, den enda förvirringen är att man inte vet hur 1-2 funktioner fungerar vlket tar ungefär 1 min att förklara.
Folk misstar en learning curve men basic info, systemet fungerar i princip likadant.
Kan även påpeka att han får flyt på allting själv om man ser HELA PODCASTEN, grabben som la upp videon är en asshole, då han klippte och får saker att se värre ut än de egentligen är.

Permalänk
Medlem

Jag är inte heller helt sald pa metro... Problemet att det inte finns nagon "point-of-reference". Är metro standard läget eller är skrivbordet standard? Jag hade aldrig problem med Vista men jag är riktigt skeptisk till win8.

Permalänk
Skäggig legend

Jag längtar så tills jag köper en Mac. Jag har tröttnat på Windows. Jag har använt det sedan 1995 med: 95, 98 plus, 2000, XP, Vista, Win7 och ser nu när jag jobbar med Mac att det är så otroligt mycket skönare för mina behov.

Edit: Jag kommer fortfarande investera pengar i Windows då jag också spelar

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Avskyr det nya gränssnittet... Hoppas för allt i världen att man kan välja bort Metro, eller att Enterprise versionen slipper sk*ten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Edit: Jag kommer fortfarande investera pengar i Windows då jag också spelar

hehe, men Microsoft vill inte att man spelar pa datorn! Man ska använda xboxen för det, sa vilken anledning finns sen kvar att köra windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det här är vad som händer när man låter marknadsförare designa användargränssnitt..

Och vad händer när man låter programmerare designa?

Svar: win 2.1

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

"hmm. den menyn finns i w7 också -> alt+F4-> chrome stängdes... riiiiight"

Jag personligen hatar nästan alla animationer när man gör saker, visst första gången är det ju trevligt med lite blin bling men efter det blir jag bara sur på att sitta och vänta. Det som drev mig vansinnig med W8 CP var att så fort man kom åt start knappen (som ajg använder jättemycket till olika kommandon) så skulle den surra en 5 sekunder och lagga in Metro. sen skulle det laggas ut igen. processorn låg i 100% hela tin och batteriet tömdes på halva tiden mot vanligt. (ja, laptoppen jag testade på är väldigt klen men W7 funkar bra)

Visst för nytänkande men förändra för förändrandets skull är bara dumt. Tycker det är jättebra med nya ktvitetshanteraren och olika förbättringar i bakgrunden men sitta och vifta runt med muse/fingrarna för att kunna göra saker. Gammalt hederligt tangentbord är ju snabbaste inmatningsmetoden för allt icke-grafiskt.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Mja, som det ser ut nu så blir det inget byte denna gången för mig iaf.
Menar inte att det är dåligt, fungerar säkert hur bra som helst när man har vant sig vid det. Men det är inget som tilltalar mig.

De kunde väl ha behållit det visuella, som temat, men gjort ett eget OS för PC som inte bygger på den där Metro-biten med massa tiles.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Och vad händer när man låter programmerare designa?

... Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag längtar så tills jag köper en Mac. Jag har tröttnat på Windows. Jag har använt det sedan 1995 med: 95, 98 plus, 2000, XP, Vista, Win7 och ser nu när jag jobbar med Mac att det är så otroligt mycket skönare för mina behov.

Som van användare av både Windows och OSX kan jag säga att det inte är så stor skillnad. Det finns en massa derp-grejer med OSX också om man kör det tillräckligt länge. Sen behöver man ju inte uppgradera från Windows 7 heller som nästa alla är överens är ett riktigt bra OS. Då talar man ju om för Microsoft vad man tycker om Windows 8 dessutom.

Permalänk

Tänker aldrig gå över eller ens testa Windows 8, förstår inte va de håller på med. Det där gränssnittet passar bra på en pad eller i en mobil, men inte i en fullstor dator.

Visa signatur

Asus 560ti 448 Core @ 950/1900/4400Mhz @ 1.30V , Intel 2500K, Noctua SE2, ASRock Z68 Extreme3, 8GB Vengance 1600MHz, 550 Silencio, 650W 80+ CM, 500GB WD 7200RPM. BenQ 2220HD.

Konsol: Xbox 360 @ 32" 720P Samsung.