[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Skrivet av fredikjacobsson:

Har funderat på denna ssd http://www.proshop.se/Haarddisk/OCZ-Vertex-Plus-SATA-II-120-G... . Undrar dock om det är värt att ha en ssd i en speldator? Påverkar det när du spelar ngt ? Den blir endast snabbare när du öppnar program, startar datorn osv eller?

Du får inte högre fps i spel, men banor laddar ju sjukt mycket snabbare. Det gör skillnad i bf3 eller kampanjen i sc2.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Det här med att Marvell SATA-III suger, gäller det också när chipsetet är AMD? Köpte precis Agility 3 (har ett Gigabyte GA-790XTA-UD4) och siffrorna i ASSD är väl minst sagt modesta. SSD:n är kopplad till Marvell 6gb. Och om jag tjänar i hastighet på att koppla till de "vanliga" SATA-portarna, spelar det någon roll vilken? (ACHI givetvis).

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk

Jag har märkt att detta med SATA 3 inte innebär samma maxhastighet (6GB/s) mellan olika tillverkare. Jag hade ett GA-990FXA-UD3 som visserligen har senare chipset än ditt men som ändå underpresterade avsevärt. I det fallet var Marvell portarna faktiskt "lite mindre långsamma" än AMD chippets portar. Skillnaden mellan SATA 2 och SATA 3 uteblev i alla tester. Jag skaffade ett ASUS i stället med samma chipset och prestandan ökade markant. RAID0 gav förut 425MB/s och numera 630MB/s med ASUS. (Nuvarande konfigurationen undertill.)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Jag har märkt att detta med SATA 3 inte innebär samma maxhastighet (6GB/s) mellan olika tillverkare. Jag hade ett GA-990FXA-UD3 som visserligen har senare chipset än ditt men som ändå underpresterade avsevärt. I det fallet var Marvell portarna faktiskt "lite mindre långsamma" än AMD chippets portar. Skillnaden mellan SATA 2 och SATA 3 uteblev i alla tester. Jag skaffade ett ASUS i stället med samma chipset och prestandan ökade markant. RAID0 gav förut 425MB/s och numera 630MB/s med ASUS. (Nuvarande konfigurationen undertill.)

Äsch så typiskt, hann flytta över till AMD:s portar och fick ännu sämre prestanda Så nu har man slösat x timmar på en ominstallation i onödan. Flyttade tillbaka hårddiskarna till Marvells igen dock och Windows accepterade ändringen så jag slapp ominstallera en tredje gång. Tack för inlägget iaf

Jag har helt okej resultat i ATTO iaf, ASSD är inte lika mycket att hurra för men det är väl som det är

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem

Fråga: Jag vill inte ha SSD:n som lagringsdisk(C:). Hur ändrar jag lagringsdisk, alltså hur byter jag (C:) från SSD till HDD?

Permalänk
Skrivet av zebrra3:

Fråga: Jag vill inte ha SSD:n som lagringsdisk(C:). Hur ändrar jag lagringsdisk, alltså hur byter jag (C:) från SSD till HDD?

Om du menar att du vill flytta hela SSD innehållet till en HDD så skapar du
en diskavbildning som du sedan återställer till den andra disken.
Om du har en "Western Digital" disk så finns gratis "Acronis True Image WD Edition"
och annars fungerar "R-Drive Image" eller annat klonings program.

Om du menar att du endast vill ha Windows på SSD och annan lagring på HDD
så väljer du under programinstallationerna vart programmen skall placeras.
De flesta program har även interna inställningar för var deras datafiler skall sparas.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Om du menar att du vill flytta hela SSD innehållet till en HDD så skapar du
en diskavbildning som du sedan återställer till den andra disken.
Om du har en "Western Digital" disk så finns gratis "Acronis True Image WD Edition"
och annars fungerar "R-Drive Image" eller annat klonings program.

Om du menar att du endast vill ha Windows på SSD och annan lagring på HDD
så väljer du under programinstallationerna vart programmen skall placeras.
De flesta program har även interna inställningar för var deras datafiler skall sparas.

Det går inte att ange en disk som standard och en som typ sekundär? Så att datorn alltid väljer lagringsdisken? Det jag vill göra är att göra hdd (C: ) och Ssd bara med windowsfiler tills vidare. Går detta?

Permalänk
Skrivet av zebrra3:

Det går inte att ange en disk som standard och en som typ sekundär? Så att datorn alltid väljer lagringsdisken? Det jag vill göra är att göra hdd (C: ) och Ssd bara med windowsfiler tills vidare. Går detta?

Nej, du bör välja att köra Windows C:\ på SSD och Datadisk D:\ på HDD. Det är ganska enkelt att de gånger du installerar program att ändra standard platsen till HDD D:\ -disken. Du kan även efteråt gå in i programmets "Inställningar" och byta plats på var filer sparas. Där finns ju hybriddiskar med sammanbyggd SSD och HDD där ofta använda filer kopieras till den snabbare SSD och i det fallet är HDD standarddisken.

Visa signatur

Permalänk

Jag funderar på om jag ska köpa en ssd till att ha som c-disk. Men i så fall tycker jag att 120gb är för lite. Så en 256gb hade vart att föredra.
Men de kostar ju det dubbla, så jag vill höra först om det finns någon ssd i den storleken som fungerat bra innan jag slår till med ett köp. Pengarna är ju egentligen inget problem så länge jag blir nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3, PSU: Fractal DesignNewton R2 800W,
Moderkort: AsRock Z68 Extreme3 Gen 3, CPU: Intel® Core i5-2500K, (Noctua NH-U9B SE2)
GPU: Powercolor GeForce GTX 680 2GB Reference,
RAM: Corsair VENGANCE DDR3 16GB, HDD: Samsung SSD 830 Series
Ljudkort: Asus xonar Essence STX, Högtalare: Coirsair SP2500 Lurar: Denon AH D600

Permalänk
Skrivet av freaky FilureN:

Jag funderar på om jag ska köpa en ssd till att ha som c-disk. Men i så fall tycker jag att 120gb är för lite. Så en 256gb hade vart att föredra.
Men de kostar ju det dubbla, så jag vill höra först om det finns någon ssd i den storleken som fungerat bra innan jag slår till med ett köp. Pengarna är ju egentligen inget problem så länge jag blir nöjd.
Skickades från m.sweclockers.com

En 256GB (235GB) SSD ger förutom mer utrymme en snabbare disk vid skrivning (jämför!).
Den utannonserade maxhastigheten 500MB/s ser du sällan eller aldrig även om du har 6GB (SATA 3)
anslutning. Det är lite som att göra reklam för att en bil kan köra 220km/t på motorväg utan hänsyn till
verklighetens hastighetsbegränsningar eller annan trafik...

Själv satsade jag på att RAID0'a två 120GB SSD för att maximera allt... men får ändå inte ut mer än
maximalt 625MB/s läsning och 260MB/s skrivning (AS SSD Benchmark 6.1 med max 847 poäng).
Detta resultatet fick jag efter att bytt till ASUS från Gigabyte MB som bara gav 475MB/s läsning.
Du kommer alltså att bli besviken på mätresultat men mycket nöjd i jämförelse med din hårddisk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur är det med återskapande av borttagen data på en SSD?.. Om jag fattat det rätt så är det helt omöjligt att återläsa data om man har en modern SSD med TRIM aktiverat.. På vanliga diskar kan man ju tillåmed formatera datorn och ändå återskapa data.

Permalänk
Skrivet av hackeron:

Hur är det med återskapande av borttagen data på en SSD?.. Om jag fattat det rätt så är det helt omöjligt att återläsa data om man har en modern SSD med TRIM aktiverat.. På vanliga diskar kan man ju tillåmed formatera datorn och ändå återskapa data.

Ja en SSD har en helt annan hantering av blocken och för att snabba upp dess omständiga skrivning så förberedes kontinuerligt nya sammanhängande block-cluster med hjälp av TRIM kommandot. En hårddisk behöver inte förbereda överskrivningar och markerar därför bara i indexet (bitmap) vilka block som är lediga. En HDD raderar alltså inte data förrän ny data skall skrivas ned medan en SSD inte kan ta sig den lyxen på grund av prestandaförlusterna.

Omformaterad SSD kan alltså inte återskapas såsom HDD, men borttagna filer och foldrar finns dock fortfarande i Papperskorgen om man inte varit snål nog att stänga av den funktionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev sugen på skaffa mig en ssd hårddisk.. Problemet är att jag har en rätt gammal dator.. vet inte om skiten funkar med mitt moderkort. Fuckar det bra ihop? Såg att det fanns SSD hårddiskar som ahde 6.0 sata. Är det mycket bättre än 3.0?

SSD HDD http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=885131
Mitt moderkort https://www.inet.se/produkt/1900939/gigabyte-ga-ma770-ud3

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Blev sugen på skaffa mig en ssd hårddisk.. Problemet är att jag har en rätt gammal dator.. vet inte om skiten funkar med mitt moderkort. Fuckar det bra ihop? Såg att det fanns SSD hårddiskar som ahde 6.0 sata. Är det mycket bättre än 3.0?

SSD http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=885131

Systemet är bakåtkompatibelt. Du har antagligen bara stöd för 3gbps om datorn inte är ny. Så du behöver inte bry dig om de siffrorna. Du kommer ju dock få sämre resultat i benchmarks, men i användande är ssd-disken ett lyft.

En ssd är heller ingen hårddisk!

Permalänk
Skrivet av Dimuman:

SSD HDD http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=885131

De fungerar bra ihop. Ditt moderkort kommer dock att köra med max SATA 2 farten (250MB/s). En SSD hanteras som en hårddisk men skall ej defragmenteras. Du bör även köra en SSD med SATA portinställningen i BIOS satt till AHCI i stället för den normala IDE.

Visa signatur

Permalänk

Problem med SSD

Tjena alla.

Har skaffat mig en SSD och har feta problem med att kunna installera Windows 7 på den.
I biosen har jag satt igång AHCI och ändå vill Windows inte installera på SSD´n.
Jag har kollat och jag har senaste firmwaren på SSD´n och biosen är senaste också.
Någon som har tips på hur jag ska gå till väga, nu så ligger den bara å samlar damm, jag vet att den funkar då jag startade upp min mekaniska HD med Windows 7 och lade filer och tog bort på SSD´n

Permalänk

Lättast är att du ställer in BIOS på IDE och kör färdigt Windows installationen. Senare kan du köra ett litet Register skript (ändring) som förbereder Windows med AHCI drivrutinen så du kan ändra i BIOS. http://support.microsoft.com/kb/922976

P.S. Se till att koppla loss datakabeln från din nuvarande hårddisk under tiden du installerar nya Windows 7 så den inte hittas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en nuvarande disk med windows 7 på, jag ska skaffa en ny SSD och installera windows/program etc på denna och ha disken som lagring.

Hur går jag tillväga på bästa sätt? Jag har ingenting jag vill spara på lagringsdisken utan vill helst bara formatera denna.

Kopplar jag ur den nuvarande disken ur datorn först, sätter in SSDn, bootar up windowsskivan och intstallerar windows som vanligt, sätter in gamla disken i datorn, går in i bios och väljer bootdisk, formaterar den gamla disken väl inne i windows?

Vilket är det smidigaste sättet?

Permalänk
Skrivet av paprik:

Jag har en nuvarande disk med windows 7 på, jag ska skaffa en ny SSD och installera windows/program etc på denna och ha disken som lagring.

Hur går jag tillväga på bästa sätt? Jag har ingenting jag vill spara på lagringsdisken utan vill helst bara formatera denna.

Kopplar jag ur den nuvarande disken ur datorn först, sätter in SSDn, bootar up windowsskivan och intstallerar windows som vanligt, sätter in gamla disken i datorn, går in i bios och väljer bootdisk, formaterar den gamla disken väl inne i windows?

Vilket är det smidigaste sättet?

Det där låter som ett helt ok tillvägagångssätt, men innan du bootar upp windowsskivan för att installera Windows på SSD:n så ska du in i BIOS och ändra SATA mode från IDE till AHCI.

Glöm inte det.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Det där låter som ett helt ok tillvägagångssätt, men innan du bootar upp windowsskivan för att installera Windows på SSD:n så ska du in i BIOS och ändra SATA mode från IDE till AHCI.

Glöm inte det.

Vad gör AHCI och vad händer om man inte ändrar detta innan? Kommer det inte funka då?

Permalänk
Skrivet av paprik:

Vad gör AHCI och vad händer om man inte ändrar detta innan? Kommer det inte funka då?

Det ökar prestanda på SSD-diskar. Det fungerar även om du inte ändrar men du kommer att ångra dig i efterhand. Windows använder olika drivrutiner för IDE mode och AHCI mode, om du har ställt in AHCI mode innan du installerar Windows så blir det automatiskt korrekt. Det går att ändra till AHCI mode i efterhand också men det är mycket krångligare för då måste du ändra i Windowsregistret, starta om, gå in i BIOS och ändra mm i korrekt ordning.

AHCI står för Advanced Host Controller Interface och du kan läsa mer om det på Wikipedia

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det ökar prestanda på SSD-diskar. Det fungerar även om du inte ändrar men du kommer att ångra dig i efterhand. Windows använder olika drivrutiner för IDE mode och AHCI mode, om du har ställt in AHCI mode innan du installerar Windows så blir det automatiskt korrekt. Det går att ändra till AHCI mode i efterhand också men det är mycket krångligare för då måste du ändra i Windowsregistret, starta om, gå in i BIOS och ändra mm i korrekt ordning.

AHCI står för Advanced Host Controller Interface och du kan läsa mer om det på Wikipedia

Grymt svar, tack!

Permalänk
Keeper of Traditions

Hur kommer det sig att mSata-diskar är så himla dyra?

Hade gärna köpt en till min laptop, typ en OCZ Nocti 120GB, men dem går ju upp i nästan 2000kr. Det är ju nästan dubbelt så dyrt jämfört med vanliga SSD'er.

Är det för att efterfrågan är så mycket lägre?
Kommer det bli bättre/sämre?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Förlåt men ska man ändra tillbaka till IDE mode sen i bios?

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra sätt att "spegla" innehållet på min gamla OCZ Vertex2 och på så vis slippa en nyinstallation av windows på en ny SSD? Kikat lite på antingen en Intel 520 eller en Plextor M3.

Permalänk
Skrivet av paprik:

Förlåt men ska man ändra tillbaka till IDE mode sen i bios?

Nej, en SSD jobbar snabbast med AHCI inställningen och även andra fördelar fås så den skall behållas.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av badbolll:

Finns det någon bra sätt att "spegla" innehållet på min gamla OCZ Vertex2 och på så vis slippa en nyinstallation av windows på en ny SSD? Kikat lite på antingen en Intel 520 eller en Plextor M3.

Du kan skapa en kopia av nuvarande SSD på annan disk som du sedan packar upp på din nya. Du kan även kopiera disk till disk med vissa program. Vi som har en Western Digital hårddisk får använda "Acronis True Image WD Edition" gratis. Där finns andra program som "R-Drive Image". Windows interna Säkerhetskopering kan användas för att återställa disk till disk men diskarna måste vara av samma storlek...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Du kan skapa en kopia av nuvarande SSD på annan disk som du sedan packar upp på din nya. Du kan även kopiera disk till disk med vissa program. Vi som har en Western Digital hårddisk får använda "Acronis True Image WD Edition" gratis. Där finns andra program som "R-Drive Image". Windows interna Säkerhetskopering kan användas för att återställa disk till disk men diskarna måste vara av samma storlek...

Spelar det någon roll om man kör på olika märken/storlekar? Ska isåfall gå ifrån en 60Gb till 120(eller 128).

Permalänk
Skrivet av badbolll:

Spelar det någon roll om man kör på olika märken/storlekar? Ska isåfall gå ifrån en 60Gb till 120(eller 128).

Som sagt Windows egen säkerhetskopiering kan ge problem, men alla andra programvaror klarar av att gå från mindre till större diskar (och även till mindre diskar beroende på använt utrymme).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.acronis.com/homecomputing/products/migrateeasy/ind...

Den här verkar ju rätt schysst, ska nog testa demoversionen. Hoppas den fixar att gå ifrån OCZ till ett annat märke bara.