Priser på 7970 hos CDON förvirrar

Permalänk
Skrivet av MystiX:

Logga in på CDON och kolla din status för ordern. Står det varorna packas är det högst troligt att dom nyss fick in ett parti i lager. Men dom lär inte lägga till köpknappen på ett tag då dom lär ligga inne med en hel del ordrar redan från prismissen.

Står Ej levererad:(

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Fick mail igår om att mitt 7970 dcii TOP är postat. 4328:- på fakturan. Grymt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1klass:

Fick mail igår om att mitt 7970 dcii TOP är postat. 4328:- på fakturan. Grymt!

Jo mitt var redan i Malmö medan det stod "Varorna packas" fortfarande. Dom verkar ha fått in några kort då, sett 3st som fått det skickat hittills. Tänkte ge någon en chans att köpa kortet för samma pris som en själv, men tyvärr verkar folk bara ute efter att ge skambud, så det åker väl tillbaka då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Jo mitt var redan i Malmö medan det stod "Varorna packas" fortfarande. Dom verkar ha fått in några kort då, sett 3st som fått det skickat hittills. Tänkte ge någon en chans att köpa kortet för samma pris som en själv, men tyvärr verkar folk bara ute efter att ge skambud, så det åker väl tillbaka då.

Nu är mitt kort också på väg. Står att det är postat och befinner sig i malmö

"Asus HD7970 3GB DC II TOP PCI-E 4065 kr " <- bra pris iaf=)

Varför ska du sälja kortet? Har inte Asus fixat värmeproblemet och de lösa skruvarna till kylplattan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av corben2:

Varför ska du sälja kortet? Har inte Asus fixat värmeproblemet och de lösa skruvarna till kylplattan?

Håller med varför skicka tillbaks ett kanon bra kort.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mocka:

Vad Rickard sa. Det var inte så längesedan de hade ett 7970 för runt 4k inkl swecrabatten. Vad jag vet beställde några SweCare och fick minsann kortet för det priset trots att CDON senare gick ut och sa att det var fel. Ett 7970 för 4000kr är oslagbart! Tror priset var aktivt i några timmar så det gäller att var snabb.

Edit - 4170kr var det http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1084998-impulskop...

Det stämmer. Jag var själv en av dem. Efter några veckors väntan tröttnade jag och frågade om jag kunde få ett Sapphire istället för ett Gigabyte (båda referens), vilket jag fick, så plus till CDON för det!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av corben2:

För att jag beställde ett 680 i torsdags som skickades innan. Hade lite glömt av min 7970-beställning hos CDON. Har ingen aning vad ASUS gjort åt saken, men som ASUS representant på forumet visade VRM-tempen fel värden, och skulle egentligen vara mycket lägre. Mitt exemplar jag hade hemma för någon vecka sedan kraschade varje gång VRM kom upp till 112c i varje fall. Kan ha varit ett dåligt exemplar dock.

Det är fortfarande ett extremt bra kort, men jag har blivit lite negativ mot DCII-kylaren sedan 79** lanseringen, då det inte verkar ha blivit lika bra som det var tänkt.

Permalänk
Skrivet av LtnCharles:

Nå, någon som fick sitt TOP kort för 4200?

Har fått mitt nu utan komplikationer:) det är tyst och har bra temperatur men när jagt skulle stoppa i det så var det nåt som tog emot!
Det visade sig vara en lös skruv som tog emot pci plåtarnas fäste, det var flera skruvar som inte satt i ordentligt på kortet men det fixades enkelt och verkar inte ha gett mig några problem än:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Vad Rickard sa. Det var inte så längesedan de hade ett 7970 för runt 4k inkl swecrabatten. Vad jag vet beställde några SweCare och fick minsann kortet för det priset trots att CDON senare gick ut och sa att det var fel. Ett 7970 för 4000kr är oslagbart! Tror priset var aktivt i några timmar så det gäller att var snabb.

Edit - 4170kr var det http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1084998-impulskop...

Vad roligt att läsa detta 8 månader senare! Jag var en av dem som köpte ett 7970 för 4170 kr. Gissa om man var glad då! Nu skulle man vara grundlurad om man betalade det för ett 7970 referens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Vad roligt att läsa detta 8 månader senare! Jag var en av dem som köpte ett 7970 för 4170 kr. Gissa om man var glad då! Nu skulle man vara grundlurad om man betalade det för ett 7970 referens.

Haha! Ja verkligen! Jag fick mitt kort för 4100 kr också när det var helt nytt i vintras. Idag kostar kortet 38xx nånting enligt prisjakt. Inte mycket till värdeminskning.

Synd att PC spelen inte är så krävande dock. Kör med 3 skärmar i upplösningen 5760x1920 och kan spela nästan allt på max ändå.

Permalänk
Medlem

Hmm... känns lite surt, köpte mina 2st 7970 för 5200kr styck med refereskylare... men det var iofs i samband med lanseringen.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Mm det kan jag tänka mig. Glömde säga att det var alltså http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1081563 det här kortet jag köpte för 4100 i mars. DC2 TOP versionen.

Permalänk
Medlem

Köpte hela min nya dator på Cdon.com och fick mitt 7970 för 2600kr. Ångrar dock idag att jag inte köpte ett till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Skrivet av corben2:

Haha! Ja verkligen! Jag fick mitt kort för 4100 kr också när det var helt nytt i vintras. Idag kostar kortet 38xx nånting enligt prisjakt. Inte mycket till värdeminskning.

Synd att PC spelen inte är så krävande dock. Kör med 3 skärmar i upplösningen 5760x1920 och kan spela allt på max ändå.

Men det var ju ett väldigt bra pris för ett 7970 DC2 vid den tiden. Du hade också tur.

Nu förstår jag inte. Hur går det ihop? Jag testade BF3 i Eyefinity igår (i 5968x1080 pga bezel compensation) och kom då nästan aldrig över 25 fps på High + 4xMSAA. När jag sänkte till Medium (och alltså stängde av MSAA) låg jag på 40–50 fps. Alltså ospelbart. Hur kan du maxa det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Men det var ju ett väldigt bra pris för ett 7970 DC2 vid den tiden. Du hade också tur.

Nu förstår jag inte. Hur går det ihop? Jag testade BF3 i Eyefinity igår (i 5968x1080 pga bezel compensation) och kom då nästan aldrig över 25 fps på High + 4xMSAA. När jag sänkte till Medium (och alltså stängde av MSAA) låg jag på 40–50 fps. Alltså ospelbart. Hur kan du maxa det?

Har precis spelat igenom Mass Effect 3 i eyefininty på max. Vet inte vad jag hade i fps men säkert runt 100 eller mer. Och så upplever jag de flesta andra spel jag testat.

Bf3 är undantaget, det har jag inte kört på max i eyefinity. I det spelet kör jag nog runt medium har jag för mig. Det var ett tag sen jag spelade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corben2:

Har precis spelat igenom Mass Effect 3 i eyefininty på max. Vet inte vad jag hade i fps men säkert runt 100 eller mer. Och så upplever jag de flesta andra spel jag testat.

Bf3 är undantaget, det har jag inte kört på max i eyefinity. I det spelet kör jag nog runt medium har jag för mig. Det var ett tag sen jag spelade det.

Skriv inte då att du spelar alla spel på max.

Permalänk

Hej, jag har i stort sett samma fråga, sitter och kollar på 7970-korten hos cdon och undrar vad det är för skillnad på dessa, två förutom färgen:

Dyrast:
http://cdon.se/hemelektronik/xfx_hd7970_3gb_pci-e-17762957

460kr billigare:
http://cdon.se/hemelektronik/xfx_hd7970_3gb_pci-e_hydrocell-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Lita inte på CDON?

De må vara billigast, men förra gången jag beställde grafikkort från dem på en av deras reor, fick jag dem inte förens efter 2 månader!!! (leveranstid 1-3 dagar enl. hemsidan).

Nu har jag i för sig bara beställt av CDON en gång men den gången kom saker precis som de skulle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BearHammer:

Hej, jag har i stort sett samma fråga, sitter och kollar på 7970-korten hos cdon och undrar vad det är för skillnad på dessa, två förutom färgen:

Dyrast:
http://cdon.se/hemelektronik/xfx_hd7970_3gb_pci-e-17762957

460kr billigare:
http://cdon.se/hemelektronik/xfx_hd7970_3gb_pci-e_hydrocell-1...

Den billigare är bättre! Bättre kylning och låter mindre

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Ok, grymt! Tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Skrivet av BearHammer:

Ok, grymt! Tack för snabbt svar!

MEN...om du har ett dåligt ventilerat chassie så är det första alternativet att föredra så det dumpar den varma luften utanför chassiet.
Det är samma kort i grund och botten (PCB) så prestandan är den samma, XFX gjorde ett kort som heter XFX HD7970 Black Edition 3GB PCI-E Hydrocell
som är ett likadant kort fast med lite OC.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Skrivet av Rogga67:

MEN...om du har ett dåligt ventilerat chassie så är det första alternativet att föredra så det dumpar den varma luften utanför chassiet.
Det är samma kort i grund och botten (PCB) så prestandan är den samma, XFX gjorde ett kort som heter XFX HD7970 Black Edition 3GB PCI-E Hydrocell
som är ett likadant kort fast med lite OC.

Ok, jag har ett fractal design define R4 så jag tror det är bra ventilering i det. Förresten, vet du nåt om de där rabattkoderna som kommer i slutet av varje månad hos cdon? än så länge har jag bara 5 % rabatt med koden swec1211, vet du när månadsrabatten kommer, som jag har läst skulle ligga på 15% ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BearHammer:

Ok, jag har ett fractal design define R4 så jag tror det är bra ventilering i det. Förresten, vet du nåt om de där rabattkoderna som kommer i slutet av varje månad hos cdon? än så länge har jag bara 5 % rabatt med koden swec1211, vet du när månadsrabatten kommer, som jag har läst skulle ligga på 15% ?

Nej tyvärr.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk

Finns ingen chans på jorden att ett 7970 maxar bf3

Jag spelar med 5760x1200 i eyefinity... allt på high forutom AA och HABO, samt post processing av också.
55-65 fps, perfekt flyt. Så fort du satter på AA så ar man ganska kord, HABO också.

Om man kor sli, then its another thing

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Hmm... känns lite surt, köpte mina 2st 7970 för 5200kr styck med refereskylare... men det var iofs i samband med lanseringen.

Mina kostade 5300kr styck vid release och över 11 månader senare är det rätt högt pris fortfarande så tycker inte det är surt, man vet att det är dyrare vid lansering.

Dock något som var surt var när DDR3 var relativt nytt så köpte jag 12GB för 5500kr och 2 veckor senare reducerades priset till 1780kr där kan vi snacka om surt, hade vi snackat någon månad så ok men ett par veckor med den minskningen var galet för hade man vetat att det var så extremt överprisat så hade man väntat 2 veckor och sparat över ett par tusen.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av Dawidowski:

Finns ingen chans på jorden att ett 7970 maxar bf3

Jag spelar med 5760x1200 i eyefinity... allt på high forutom AA och HABO, samt post processing av också.
55-65 fps, perfekt flyt. Så fort du satter på AA så ar man ganska kord, HABO också.

Om man kor sli, then its another thing

High innefattar inte MSAA; det ingår bara i Ultra. Har du SSAO då istället för HBAO?

Kan du förklara hur du gör för att köra på High i Eyefinity? Jag kan inte ens köra på Medium. Igår var jag tvungen att sänka till Medium för att kunna spela alls, i 1920x1080 (en skärm). HUR kan du spela i 5760x1200? Kortet är klockat till 1080/1500. Vad gör jag för fel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

High innefattar inte MSAA; det ingår bara i Ultra. Har du SSAO då istället för HBAO?

Kan du förklara hur du gör för att köra på High i Eyefinity? Jag kan inte ens köra på Medium. Igår var jag tvungen att sänka till Medium för att kunna spela alls, i 1920x1080 (en skärm). HUR kan du spela i 5760x1200? Kortet är klockat till 1080/1500. Vad gör jag för fel?

Hur belastas kortet när du spelar och vad får du för FPS? Presterar kortet så dåligt även i andra spel?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Utan SSAO, utan HABO, Utan AA eller Post processing resten på High
Kortet ar klockat till 1125 mhz och 1575 då jag ej har ett Top kort

Drivers ar cataclysm 12.11 beta7.

Så fort jag provar med AA eller SSAO/HABO, Post processing så blir det efterdrojning i spelet som kanns av valdigt mycket.

Edit: hatar motion blur over allt annat i FPS spel. Har stangt av det också, vet ej om det gor skillnad också

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Skrivet av Jazz 1-up:

Hur belastas kortet när du spelar och vad får du för FPS? Presterar kortet så dåligt även i andra spel?

Jag spelar inga andra spel. Jag kan kolla senare idag hur belastningen är. Det enda jag vet är att belastningsgrafen går som en sågegg mellan 0 och ca 20 % när jag kollar på film eller YouTube.

Skrivet av Dawidowski:

Utan SSAO, utan HABO, Utan AA eller Post processing resten på High
Kortet ar klockat till 1125 mhz och 1575 då jag ej har ett Top kort

Drivers ar cataclysm 12.11 beta7.

Så fort jag provar med AA eller SSAO/HABO, Post processing så blir det efterdrojning i spelet som kanns av valdigt mycket.

Edit: hatar motion blur over allt annat i FPS spel. Har stangt av det också, vet ej om det gor skillnad också

Jag ogillar också Motion Blur. Så länge jag kör på en skärm är dock MSAA ett krav, då jag tycker att det gör väldigt mycket för kvalitén. Jag har ju inte köpt ett flaggskeppskort för att spela på Medium.

Jag får undersöka mer i eftermiddag.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Det var billigt, om det gäller och man får sitt kort. Synd att asus har problem med vrm temperaturen bara.

Det finns inga problem med VRM-temps. Det är bara ASUS undanflykt för att slippa låsa upp spänningen på DCII-korten.

Visa signatur

Insert funny joke here