Mitt första bygge gick åt skogen, hur var era?

Permalänk
Avstängd

Gick bra faktiskt. Mitt första bygga var sisådär på P2-tiden, haha. (Inte Phenom2, då). Inte haft problem med att bygga, faktiskt. Ändå kör jag konstiga kabeldragningar och pillar med diverse okonventionella metoder.

Värsta som har hänt mig är väl att moderkort har dött senare (använt ESD-armband).

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Mitt första bygge gick med bra fast man vart lite nervig en helt ny burk på hederliga amd k6-2 tiden vart inte så billiga om man körde på max sakerna. Sen har det varit lungt nu mera öppnar man lådorna kastar ihopa skiten och sen sitter man i timmar med kabel dragning i stället för det ska se trevligt ut i lådan. Tor inte jag har läst en manual på dom senaste 6åren

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med mina byggen.
Men första tog sin lilla tid att få ihop

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

För mig gick det bra men ganska långsamt.
Tog god tid på mig att läsa om allting så kände mig dock ganska säker på hur jag skulle göra.

När bygget var klart kändes allt jätteskönt och samtidigt fick man lärdom om att ett datorbygge,
faktiskt är ganska logiskt när man bygger ihop det. Saker kan oftast bara sitta på ett sätt om man inte
använder övervåld.

Sen har jag alltid tyckt, även efter första bygget, att BIOS kan vara lite knepigt. EFI BIOS gjorde kanske det lättare visuellt men vette
fan om jag tycker att det är smidigare
Men det är ju lite samma sak där, läser man en del så får man mer överblick och förståelse, manualen och några koppar kaffe är ju inte fel om man vill lära sig något och söka på nätet det man inte fattar.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min första dator med entusiastkomponenter från komplett och lät dom bygga ihop den. Efter det började jag pilla och skruva på min och lärde mig av den. Tog ut alla komponenter och blåste rent från damm, försökte mig på kabeldragning, la till hårddiskar och bytte ram-minnen. Till slut kunde jag bygga ihop en från grunden utan att faktiskt ha gjort det, har byggt åt både mig själv och vänner den dess.

Läskigaste jag gjort var första gången jag testade vattenkylning, att skruva av kylaren från grafikkortet var sketläskigt, pcbn kändes så klen och ömtålig. Första gången jag satte igång pumpen höll jag verkligen andan och väntade mig att det skulle spruta vatten överaaaallt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sonywalk:

Byggde min för några månader sen..
Slängde manualerna och körde. Inga större problem. Kylpastan på kylaren trodde jag hade skyddsplast så råkade pilla av lite kylpasta(Dock obetydlig mängd..antar jag), samt så råkade jag glömma distanserna till moderkortet(Vilket jag faktiskt visste skulle användas) så fick ju kortslutning 95% av gångerna jag kopplade in datorn.

Nu fungerar dock allt fint

Har läst ett par sidor i denna tråd och märkte att alla nämner distanser, vad är det egentligen, ngn som kan ge en kort förklaring?

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av darippsta:

Har läst ett par sidor i denna tråd och märkte att alla nämner distanser, vad är det egentligen, ngn som kan ge en kort förklaring?

Distanser är precis vad det låter som! Det är små pinnar som skapar en "distans" mellan moderkort och moderkortsplåt så moderkortet skyddas från kortslutning av direkt kontakt med plåten.

OnT: första bygget gick kanon, utan problem ö ht. Enda problemet är väl att jag måste pilla med släktens alla datorer när problem dyker upp antar jag!

Fridens

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900D | PSU: XFX ProSeries Black Edition 1050W | Moderkort: ASUS Z97-DELUXE | CPU/Kylning: Intel Core i7-4790K@4.9GHz/Corsair H110 | GPU: GTX970 | RAM: 32GB DDR3 Crucial Ballistix

Permalänk
Medlem

Liten undran dom som glömmer distaner?

Läser folk t.ex inte manualler? sidor hur man bygger om man känner sig osäker? eller undrar vad dom dära distaserna är för något?

Verkar ju vara riktigt vanligt nuförtiden att folk inte använder dom.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av smeCCan:

Distanser är precis vad det låter som! Det är små pinnar som skapar en "distans" mellan moderkort och moderkortsplåt så moderkortet skyddas från kortslutning av direkt kontakt med plåten.

OnT: första bygget gick kanon, utan problem ö ht. Enda problemet är väl att jag måste pilla med släktens alla datorer när problem dyker upp antar jag!

Fridens

VA!? Jag har inte satt på något under moderkortet mellan kortet och plåten skruvade bara de 6 skruvarna direkt, men när jag tog bort det gamla moderkortet så fanns det en guldig skruv under ena skruvhålet, är det som är distansen?
Än har jag i alla fall inte fått någon kortslutning, lär jag få det senare tror ni?

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Liten undran dom som glömmer distaner?

Läser folk t.ex inte manualler? sidor hur man bygger om man känner sig osäker? eller undrar vad dom dära distaserna är för något?

Verkar ju vara riktigt vanligt nuförtiden att folk inte använder dom.

Vid mitt första bygge läste jag ingen manual och guider på nätet fanns inte att tillgå eftersom jag inte hade internet på den tiden och även om jag haft det skulle det varit svårt att hitta en ordentlig guide (var runt -94/95).
Innan detta så hade jag plockat isär och satt ihop min första dator flertalet gånger så jag hittade vart alla komponenter osv skulle sitta utan problem.
Jag glömde inte distanserna, däremot satte jag dit de i alla hål som fanns i chassiplåten, som tur var så kortslöts inget och den datorn funkade finfint tills den gick i pension flera år senare

Skrivet av darippsta:

VA!? Jag har inte satt på något under moderkortet mellan kortet och plåten skruvade bara de 6 skruvarna direkt, men när jag tog bort det gamla moderkortet så fanns det en guldig skruv under ena skruvhålet, är det som är distansen?
Än har jag i alla fall inte fått någon kortslutning, lär jag få det senare tror ni?

Den "guldiga skruven" är mycket riktigt distansen.
Kan bara säga att du haft tur som inte dödade ditt moderkort och möjligtvis flera komponenter första gången du satte på datorn.
Skulle rekommendera att du plockar isär datorn och monterar dit dina distanser

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Mitt första dator bygge var i julas dock så är jag väldigt ung... men jag kunde koppla allt själv eftersom min farsa lärde mig sjukt mycket om datorer när jag för ca 8-11 år. Specs ser ni nedanför.

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Vid mitt första bygge läste jag ingen manual och guider på nätet fanns inte att tillgå eftersom jag inte hade internet på den tiden och även om jag haft det skulle det varit svårt att hitta en ordentlig guide (var runt -94/95).
Innan detta så hade jag plockat isär och satt ihop min första dator flertalet gånger så jag hittade vart alla komponenter osv skulle sitta utan problem.
Jag glömde inte distanserna, däremot satte jag dit de i alla hål som fanns i chassiplåten, som tur var så kortslöts inget och den datorn funkade finfint tills den gick i pension flera år senare

Kan bara säga att du haft tur som inte dödade ditt moderkort och möjligtvis flera komponenter första gången du satte på datorn.

Fyfan, fixar det så fort jag kommer hem, men det var bara en sådan skruv som satt under kortet när jag tog ut det gamla, är det bara ensån jag ska skriva fast eller är det i alla hål på moderkortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

mitt första datorbygge gick perfekt, startade på första försöket, dock hade jag inte kopplat in startknapparna och det tråkiga ännu då så jag startade med skruvmejsel

allt funkade utan minsta lilla problem, tror jag följde nordic hardware's bygg guide och läste liiiiiiiiite i manualerna.. är kille men öppnade faktiskt manualerna för startknappsinkoppling

Permalänk
Medlem

Gick fint, inga problem med datorn än idag
Tid tog det dock.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Byggde min första på ca 3-4 timmar.
Startade utan problem, brände en frontpanel dock hehe.

Men har lärt mig nu : ). Lär inte hända igen.

Permalänk
Medlem

Det är när man läser sådana här trådar man inser hur unga folk egentligen är på sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darippsta:

Fyfan, fixar det så fort jag kommer hem, men det var bara en sådan skruv som satt under kortet när jag tog ut det gamla, är det bara ensån jag ska skriva fast eller är det i alla hål på moderkortet?

Alla. Ska vara nio distanser och skruvar för de flesta ATX. Lycka till!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900D | PSU: XFX ProSeries Black Edition 1050W | Moderkort: ASUS Z97-DELUXE | CPU/Kylning: Intel Core i7-4790K@4.9GHz/Corsair H110 | GPU: GTX970 | RAM: 32GB DDR3 Crucial Ballistix

Permalänk
Medlem

Byggde min första när jag var 15-16 år. Var väldigt noga och metodisk, tid tog det men det gick jättebra
Datorn går än i min systers ägande.

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Skrivet av smeCCan:

Alla. Ska vara nio distanser och skruvar för de flesta ATX. Lycka till!

Stannar förbi inet då, skaffar ny kylare och extra distanser, tror jag bara har en just nu, för det låg bara en i gamla matx kortet som sagt, men vid inet är det 9 styckena man får med eller är det bara en för 99?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av darippsta:

Stannar förbi inet då, skaffar ny kylare och extra distanser, tror jag bara har en just nu, för det låg bara en i gamla matx kortet som sagt, men vid inet är det 9 styckena man får med eller är det bara en för 99?

Det är nog fler än en kan jag lova. har du ett matx tror jag det är ses distanser och skruvar som ska sitta.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av smeCCan:

Det är nog fler än en kan jag lova. har du ett matx tror jag det är ses distanser och skruvar som ska sitta.

Börjar tveka om det verkligen behövs distanser, då chassit redan har en buckla vid hålet där man skruvar in för moderkortet, ochnär jag sätter i distanserna blir det ännu högre och då passar inte moderkortet på io och grafikkortet går inte att skruva åt, endast sätta den på plats....
Hur ska jag göra? Ska jag ta bort I/O plåten och sätta dit moderkortet med distanserna ändå, eller ska jag köra som körde förut utan distanser?
Här är en bild på hur "bucklorna" ser ut http://i40.tinypic.com/2drcroj.jpg, tror de är gjorda för att man ska slippa använda distanser så länge man inte har matx, men jag har atx

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick ihop min dator med utan att spilla några tårar.

Blev lite smånervös när jag inte fick någon bild iofs.
Hade kopplat skärmen till grafikkortet vid första starten, och grafikkortet satt inte riktigt i.
Fegade nog när jag tryckte ner det först, man ville ju inte ha sönder något man har betalat själv!
Alla fläktar flåsade på men bilden var kolsvart!

Mina sladdar fungerade kalasigt, och jag behövde inte använda något våld direkt. Ska väl inte behövas? D:

Första bygget bestod utav
Antec 300
Asus M4A78-E
AMD Phenom II x2 550 BE 3,1 GHz
ATi Radeon HD 4870 512 MB
2x2 GB Corsair DDR2 800 MHz
Corsair CX400
Seagate Barracuda 320 GB

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk

Någon som kan hjälpa, behöver lite akuthjälp då allt står framme och jag behöver få abstinens för o spela lite bf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sätt dit distanserna,inget snack. Inge kul om mobot havererar för att du inte har dem.

Hmm,vänta nu...du kan ha förinsatta distandser i ditt chassi,ser så ut. Kolla Chassi manualen.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk

Hade kopplat allting rätt men allt soom hände var att den startades om efter 2 sekunder när den hade varit igång, satt typ 5 timmar och försökte lösa de problemet, sen var det processorn jag hade sätt upp och ner haha hade jäkla tur att jag inte brände någon kärna och sen den klassiska när man väl ska sätta igång den att man inte har tryck på ON på nätagget

Permalänk
Medlem

I mittt första bygge så hade jag bett dåvarande "Datorbutiken" att förmontera kylaren på CPUn och CPUn på moderkortet, men allt annat gjorde jag själv. Var inga direkta problem, förutom att min kabeldragning var = ett ormbo, men var inte mycket annat att göra åt saken i ett Antec 300.
Dock tog jag tid och läste manuellerna i varje detalj, och så hade jag min pappa att ringa på telefon om något inte gick så bra.

Mitt första bygge var något i stil med:

Antec 300 chassi
Något Gigabyte mATX moderkort
En AMD Athlon II av något slag
Ett XFX Radeon 5830
4 GB RAM
3 HDDer och en IDE DVD läsare sen förut
Och till sist ett Fractal Design 500W Integra nätagg

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Gorham:

Sätt dit distanserna,inget snack. Inge kul om mobot havererar för att du inte har dem.

Hmm,vänta nu...du kan ha förinsatta distandser i ditt chassi,ser så ut. Kolla Chassi manualen.

Tror tyvärr inte jag har någon manual kvar, då det var ett tag sedan jag köpte den. Men jag tror också att det är förinstallerade, då jag tagit ut moderkortet ett par gånger och satt tillbaka dem utan distans, och allt har fungerat, sedan när jag tog bort det gamla kortet så fanns det bara 2 distanser vilket varskruvade i de hålen utan bucklan...
Ska jag köra med distans och utan io eller ska jag köra som förr?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Nu tänker jag mer på folk 2010-2012 som glömmer distanser,verkar som om vi "utan" nät i tidigare år fick ihop burkar lättare än dagens nya datorbyggare som har alla medel som inte vi hade

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Slängde ihop mitt första med en kompis, allting gick strålande för mig ända tills jag skulle starta datorn.. ingen bild! Jag höll på att bli riktigt ledsen. Pappa kom hem, bytte vga kabeln och då fungerade det.. kände mig lite oteknisk då men som tur är så var det bra länge sedan nu;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av darippsta:

Börjar tveka om det verkligen behövs distanser, då chassit redan har en buckla vid hålet där man skruvar in för moderkortet, ochnär jag sätter i distanserna blir det ännu högre och då passar inte moderkortet på io och grafikkortet går inte att skruva åt, endast sätta den på plats....
Hur ska jag göra? Ska jag ta bort I/O plåten och sätta dit moderkortet med distanserna ändå, eller ska jag köra som körde förut utan distanser?
Här är en bild på hur "bucklorna" ser ut http://i40.tinypic.com/2drcroj.jpg, tror de är gjorda för att man ska slippa använda distanser så länge man inte har matx, men jag har atx

Spännande, det där har jag aldrig sett. Det ser onekligen som du har inbyggda distanser i ditt chassi.

Visa signatur