Ny mobil för en man med simpla behov!

Permalänk
Medlem

Ny mobil för en man med simpla behov!

Hej alla glada medlemmar på sweclockers!

Det är som så att min Sony Walkman W595 börjar kännas rätt sliten. Saker och ting skulle gärna kunna gå lite snabbare och det skulle vara skönt att ha alternativet att överhuvudtaget kunna logga in på Internet och navigera sig där på ett smidigt sätt. Det som dock fick bägaren att rinna över och som fick mig att inse att jag gärna skulle vilja ha en ny mobil var när jag insåg att jag inte kan lyssna på radio, och lyssnar jag på musik har ljudet på något märkligt sätt blivit skevt och ihåligt. Det fungerar helt enkelt inte bra, kort sagt. Istället för att testa om jag inte bara kan köpa en ny sån här speciell "sony-ericsson-kontakt-som-du-måste-ha-för-att-kunna-plugga-in-dina-egna-hörlurar" och se om det löser problemet, har jag bestämt mig för att jag lika gärna kan hoppa på smartphone-tåget.

MEN...

Jag är inte direkt en man som har behov, lust eller tid att sitta och vara inloggad på Internet hela tiden. Det betyder dock inte att jag inte vill ha en framtidssäker smartphone. Skulle min attityd till det mobila Internet-användandet ändras, och/eller skulle min livssituation ändras så att det vore fördelaktigt för mig att hela tiden vara uppkopplad, ja, då vill jag ju vara redo för detta.

Jag vill alltså ha en smartphone som kan använda appar, vara inloggad dygnet runt, kunna visa videor m.m., men jag behöver inte en smartphone som har överdrivet fokus på detta. Att ha en Samsung Galaxy S2 t.ex. känns då alltså direkt overkill för mina behov. I och med detta så borde man ju kunna fixa en mobil med hyfsat liten skärm och storlek för ett hyfsat billigt pris? Det jag definitivt i nuläget måste ha är en mobil som jag kan lyssna på radio med, ta kort med, som jag kan ringa och sms:a med och som jag kan överföra musik till och lyssna på. Ni vet, sådant som i dagsläget antagligen är rätt självklara saker.

Jag tittade på en Sony Ericsson Xperia Active (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=922645). Skulle den kunna vara nåt att ha tro?

Tack på förhand!

Mvh / seriegubben

Permalänk
Inaktiv

ZTE Blade för 995 kr på Comviq:s hemsida. Ultrabudget, men duger till det mesta.

Permalänk
Medlem

Fast blade är väldigt sunkigt ljud i. Det var min förra mobil och visst fungerade den, Men ljudmässigt fanns mycket att önska sig. Sony Live eller vad den heter är bättre ljud isf. Samt att det finns FM radio i den med. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960959

Just Active har fått ruskigt dåliga ömdömen i de flesta testar jag läste. Minns inte om det var Mobil som totalsågade den.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Vet inte hur stor skärm du vill ha, men Xperia Ray kanske är ett bra alternativ?

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk

Tycker ljudet i min Blade är riktigt bra! Använde den som ljudkälla när jag renoverade i sommar och det lät bra, förutom när jag startade sågen men vilken mobil överröstar den. Fruns bror har en samsung (minns inte modellen)men Bladens högtalare var mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Bladen är billig men är rätt kass, dålig batteri tid. Checka xperia neo, den är betydligt vassare. Riktigt bra batteri tid för att vara android.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Är du intresserad av en Sony Ericsson Active så tycker jag att du ska slänga en snabb kik på Sony Ericsson Xperia Ray först innan du bestämmer dig.

Permalänk
Medlem

Samsung galaxy ace är en mobil jag tycker klarar av alla smartphone behov bra till en relativt billig peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Samsung galaxy ace är en mobil jag tycker klarar av alla smartphone behov bra till en relativt billig peng.

Med omega rom v3 så blir den faktiskt väldigt trevlig. Tycker dock den är lite för dyr idag, max 1500:- hade varit lagom.
Ray/neo kostar ungefär lika mycket o är lite bättre på allt, enligt spec. (bortsett från skärmstorlek på ray)

galaxy s plus / arc s Är fina lurar med bra pris. Lite större dock...

Permalänk
Sony Xperia Support

Som några här ovan har skrivit så är nog Xperia Active och Xperia Ray två bra kandidater. Smidiga och prisvärda telefoner som har det mesta man kan önska av en Android-telefon om man inte vill ha det bästa och största av allt. Bra format på båda och Android 2.3 (ICS kommer under våren). Har till och med lyckats få min egen mor att överge sin gamla knapptelefon till förmån för en Xperia Ray

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Medlem

Glöm inte att badphones bad for your freedom bara är ett verktyg för staten att hålla koll på dig.
Använd dig istället av en egen mail server gör dig av med din mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qif:

Glöm inte att badphones bad for your freedom bara är ett verktyg för staten att hålla koll på dig.
Använd dig istället av en egen mail server gör dig av med din mobil.

Jag har inget att dölja så för mig spelar det ju mindre roll. Har man dock några statliga hemligheter och ruvar på i telefonen så kanske man inte ska välja iPhone. Annars är det en mycket bra mobil men kanske lite dyr för ts med sina enkla behov. Kanske en gammal Nokia n8?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Samsung galaxy ace är en mobil jag tycker klarar av alla smartphone behov bra till en relativt billig peng.

Min bror har en sådan och jag upplever inte den alls som ett bra köp idag. För 500 mer får man en lumia 710 (som jag har). Upplever prestanda och kvalité som mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Min bror har en sådan och jag upplever inte den alls som ett bra köp idag. För 500 mer får man en lumia 710 (som jag har). Upplever prestanda och kvalité som mycket bättre.

Mycke möjligt, aldrig använt en lumia 710.
Har inte testat så många telefoner men galaxy ace är den billigaste telefon jag använt som ändå levererar allt man kan kräva av en smartphone med flyt som duger. Sen finns det självklart 1000 olika mobiler som är bättre men faktum kvarstår ju att lumia 710 kostar 500kr mer och då måste man ju göra en egen subjektiv bedömning om kvalitén är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qif:

Glöm inte att badphones bad for your freedom bara är ett verktyg för staten att hålla koll på dig.
Använd dig istället av en egen mail server gör dig av med din mobil.

Hur vet någon vad jag gör med en rootad android med brandvägg och inget konto som kontakter m.m synkas mot?
Oregistrerat kontantkort om man är otroligt paranoid.

Det är valfritt.

Nog med foliehatt offtopic nu.