Falska telefonsamtal från "Microsoft" fortsätter i oförminskad styrka

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rixxz:

För att folk är idioter/naiva/ignoranta.

Jaa precis...

Permalänk
Medlem

Haha, hade gärna fått ett samtal. Tyvärr har jag inte fått något ännu. Vart ringer dem? Hemtelefon eller mobil eller?

Permalänk

Så stulna kontokort är ett problem? Vad gör min bank om mitt kort köper en dator i Indien? Det är väl inte mitt problem att bankens hårdvara kommer på vift?? Såvida banken inte kan bevisa att jag varit slarvig??
Eller har jag den bevisbördan?

I annat fall så tror jag att jag oxå ska börja handla på andras kort, för det verkar ju inte så dumt!!
Är det sånt jäkla problem att spåra tjuven, så lär väl inte jag få några problem när jag uppger min leveransadress till nån tjock amerikans mastercard!!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk

Hänt två gånger inom en vecka: först hemma hos föräldrarna (tur att det var jag som svarade) och sen hemma hos mig själv, de verkar gå på fasta telefonnummer. Låtsades inte förstå engelska...vilket inte var så svårt eftersom deras indiska brytning var kraftig.

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk

lika efterblivet att gå på det här som att öppna när det ringer på dörren ..

Permalänk

Haha, dom ringde hem till mig för några veckor sen.
Dom talade på engelska och bröt grovt på indiska och sa: Yo computah hev biin infektud!! Go to dis website!!
Skammers? Tydligen!

Permalänk
Avstängd

hoppas jag får ett samtal, ska göra mitt bästa för att uppehålla dem så länge som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebrra3:

Haha, hade gärna fått ett samtal. Tyvärr har jag inte fått något ännu. Vart ringer dem? Hemtelefon eller mobil eller?

Hemtelefon verkar det som, dumt att ringa mobiler då dem inte vet om du är hemma och kan slå på datorn (kvalificerad gissning från min sida).

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Va kul ifall jag skulle få en sånt samtal! aldrig fått ett

Permalänk

De ringde till en kompis för ett tag sedan, han spelade rollen av medelsvensson och pratade med dem en längre stund. De försökte få honom att gå till en sida och installera något remote desktop program varpå han förbryllat svarade "Oh, do you have to have internet for this? Because i dont have internet" varpå de prompt lade på xD

Önskar att de skulle ringa mig faktiskt... Fast jag kanske borde ta och ringa upp mina föräldrar så att de inte går på det faktiskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Så stulna kontokort är ett problem? Vad gör min bank om mitt kort köper en dator i Indien? osv...

Hur menar du att detta inlägg har med trådens ämne att göra?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av som99:

Dem har ringt mig några gånger nu och sista gången tröttnade jag och avbröt han och bad han lyssna på mig och sa "do you like balls" varpå han inte förstog och då frågade jag "Do you wan't to suck my balls" varpå han blev arg och svarade "I will suck your girlfriends balls" då garvade jag och han la på. Elakt och omoget men dem förtjänar inte bättre och jag orkade itne tjöta med dem.

Fan va kung x)

Visa signatur

Oskar :)
Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i5 2500 3.3 GHz | Asus P8P67 LE REV B3 | Asus Radeon HD6870 1GB Referens | Corsair 2x2048MB 1600MHz |1TB Samsung Spinpoint F3 |XFX Core Edition 550W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sony MDR-XB700 | Steelseries 6G v2 | Qpad 5K | http://bfbc2.statsverse.com/stats/pc/%5BSWE%5D%20fait/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Förmodligen väldigt lågt prioriterat hos svenska Polisen.

Piratjakt och tjat på riksdagen för att få använda FRAs avlyssningsförmåga går långt före riktig brottslighet på internet såsom detta eller rån via blocket osv.

Jag som gått och trott att dessa lagar är till för att skydda oss mot brottslighet. (Ironi på hög nivå)

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

jag blev uppringd av en sån här jävel för ca 2månader sedan, stod i hade precis klivit ur duschen har var helt slut i skallen efter att ha sovit i 6timmar efter gaming natt.

Personen sa att jag hade virus på datorn och att den skickade ut fel signaler hela tiden.

Han sa hela tiden "sir" vilken lät extremt roligt på hans engelska, sir sir you do this okay? sir.

Han bad mig gå till datorn och följa de han sa, jag gick in i köket och hade upp lite flingor och bröd och satte mig och käka och prata vidare med han och sa "ja" till allt han sa. Då jag inte orkade lägga på och jag tänkte att de var fan värt att göra så att han slösade tid, När jag hade käkat klart så stängde jag bara av telen och gick och lira starcraft ^^

Permalänk

Lönar sig än att vara kriminell eller politiker i Sverige

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av silaslenz:

http://www.computerworld.com/s/article/9217684/Microsoft_ring...

Om de här siffrorna stämmer och jag har räknat rätt så har de fått in 78 biljoner kronor bara i USA, Storbrittanien, Irland and Kanada. Ingen dålig affär

406 000 000 invånare, 15% av alla invånare uppringda, 22% av dem blev lurade på i genomsnitt 875$

406 000 000 * 0,15 * 0,22 * 875 USD = 78.1961833 billion Swedish kronor

Miljarder svenska kronor. Inte biljoner

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Extremt idiotiskt sätt att försöka lura av människors kontonummer och lösenord. Finns folk av diverse slag.

Bra att ni varnar om det ifall någon som inte är så kunnig stöter på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syche:

Undrar när dom kommer ringa till mac ägare :/

Ej läst nyheten men de låter som de gamla vanliga dom ringer slumpvald person och frågar om du har en dator med Windows på så troligen ringer dom även folk som äger mac;) Eller hur menade du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Callema:

Extremt idiotiskt sätt att försöka lura av människors kontonummer och lösenord. Finns folk av diverse slag.

Bra att ni varnar om det ifall någon som inte är så kunnig stöter på dom.

För alla okunniga kommer ju läsa en artikel på Swec?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Lönar sig än att vara kriminell eller politiker i Sverige

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du förklara skillnaden?

vore skoj om man kunde få ett samtal försöka videofilma hela samtalet på hur man driver med dem och se hur länge man kan ha dom kvar på tråden

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Miljarder svenska kronor. Inte biljoner

Oj, gick på den ännu en gång Kan inte engelsmännen ändra lite i sitt språk?

Permalänk
Medlem

Undrar om folk tar den riktiga Microsoftsupporten ringer upp som dessa bluffmakare...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Fick ett samtal där de sa att de va från microsoft, pratade sämst engelska och bröt ibland på spanska. Jag började snacka lite med dem och frågade varför dem hade ringt mig. Dem sa bara att det va fel på min dator, de kunde inte specificera eller något liknande bara att det var fel på den. Hajja ju direkt att de inte var microsoft och en vecka tidigare tog ju tv4 nyheterna upp det här. Började då fråga lite hur mycket dem tjänade och om det var en lönsam bransch. Visade sig att hon bara fortsatte att säga att det var fel på min dator. Jag började ställa dumma frågor mot henne som att min frukost var dålig och det var därför datorn kanske krångla, frågade även vad hon hade till frukost men man kom inte mycket längre med samtalet. Hon sa bara sin upprepade fras att det är problem på min dator. Tillslut sa jag att jag inte hade någon dator och då frågade hon om hon hade en mac och jag svarade ja. Åhh... sa hon och det blev därefter en pinsam tystnad i ett par sekunder....sen sa hon något jag inte kunde tyda och hon på luren. Samtalet varade i ca 8 minuter.

Visa signatur

i5-5675C @ 4,3 GHz | GTX 970 @ 1290/1953| HyperX Beast 2x4 GB @ 2666MHz| Asus ROG MAXIMUS VII HERO | Corsair HX 750W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Medlem

FRA, Ipred bla bla kan användas för att även skydda folket mot organisationer (kriminella), men de gör inte eftersom de enda syftet med de är att skydda organisationer (företag) mot folket.

Blä säger jag bara, nu när vi har tekniken för att stoppa denna typ av kriminalitet men gör det inte
Brottsbekämpning måste vara en lönsam affär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syche:

Undrar när dom kommer ringa till mac ägare :/

Redan gjort, de ringde "från Microsoft Support" morsans gubbe häromveckan om att han hade virus på sin dator. Problemet är bara att han har Mac

//P

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

What OS are you running, XP, Vista or Windows 7?

Neither...

What?

I said neither....

I am running Slackware.

What is that?

Not your concern, goodbye! and don't me call again or i will hax0r you instead.

Permalänk
Medlem

Ringer dom på mobilnummer också? för jag har ingen hemtelefon, skulle vara kul att få ett samtal av dom

Permalänk
Medlem

Morsan fick ett sådant samtal tidigare men hon fattade ganska snabbt att något var knas så där gick de bett

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingen som ringt mig, kunde ju vara kul en regnig dag och spela lite dum, medan man sitter i linux eller nått, pch låsas att man inte fattar ett dyft eller vilket os man har.
fast orka

Uppenbarligen en väldigt lukrativ branch detta, med stora summor inblandat, nyheter och tidningar är ganska tysta om sånt här, men dom har väl order om att bara berätta om myndigheters senaste vapen mot dom som laddar ner lite, och om SOPA,PIPA, FRA, Datalagringslagen och andra sätt att suga ut pengar till dom stora multinationella bolagen...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Föräldrarna blev uppringd av en sån här snubbe då jag var där i julas, då det handlade om datorfrågor, vilket ingen av föräldrarna är så intresserade över fick jag ta över luren. Man fick ju sina misstankar direkt då de hävdade sig ringa från microsoft support med pratade på indiskbruten engelska: -sir let me tell you, we get alarms from your computer, you have virus. Jag: -no i dont think so, i have both firewalls and antivirus programs. Men han var ganska bestämd att det det var fel på den, här ringer det ju varningsklockor som bara den, varför skulle datorn om den "visste" den hade virus meddela microsoft med inte själva användaren t.ex.
Valde att ta en ganska snabb utväg då föräldrarna hade köpt en ny dator som jag skulle hjälp dem installera så jag bara, -ok it does not matter if i have a virus, we have a brand new computer here and i'm changing to that now.

Såhär i efterhand var jag lite missnöjd att jag inte drog ut på det för att se vad de egentligen ville åt och hur de bar sig åt, men det var middagstid och hade inte tid att prata mer...Varnade föräldrarna för vad de skulle göra (eller inte göra) vid eventuella fler försök.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W