HJÄLP! sumpa en sak rejält

Permalänk
Medlem

HJÄLP! sumpa en sak rejält

ja skulle fixa burken åt en kompis tilll en kompis.

d va så att ja skulle lägga in en nätverkskort. ja stänger allti av nätdelen innan ja öppnar chassin och av vana från min dator som bara har en on/off knapp för den så gjorde d på den här burken me men den här hade visst inte en on/off knapp (som ja inte såg) utan isstället en 310v/115v knapp (osäker om siffrorna) så när ja track på den så sa den bara POFF och rök kom ur fläkten. (ja, datorn va avstängd men glömde dra bort el sladdarna ) nu så går d inte att få igång datorn alls.

nån som skulle kunna hjälpa till? ja är tacksam till alla svar, tack i förhand *brådska*

Permalänk
Medlem

Switchen borde varit 230V/115V.
Och om du ändrade från 230 till 115, så har nog nätagget brunnit. Det som oftast går sönder är väl kondensatorerna i nätagget, men är man inte kunning innom El och lödning så tror jag inte man klarar laga nätagget i alla fall!

Oftast brukar moderkort och andra delar i datorn klara sig, och man behöver bara köpa ett nytt nätagg!

Prova sätt in ett nytt nätagg och hoppas på det bästa.

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Hedersmedlem

Blir ett nytt nätagg det där

Permalänk
Medlem

Har du haft tur så gick bara nätagget, men ofta så lyckas agget skicka ut en puls till resten av datorn. (har reparerat X antal sånna burkar i mina dar)

Och i regel är det transformator spolen som ryker först.

Visa signatur

"I love the smell of napalm in the morning. It smells like......victory"
| -->Mail<-- | ------------ | -->ICQ<-- |