Permalänk
Medlem

Tellstick home automation projekt

Har länge funderat på ett "tellstick home automation" projekt som jag tänkte bygga på följade (som är inhandlat)

- Telldus Tellstick (Som är kopplad till dator)
- Nexa strömbrytare, Nexa dimmers et.c
- Valfri mjukvara

Mitt problem är att jag inte får ihop det med någon annan bra mjukvara än Telldus egna Tellcenter. Funderar på
Ghost Event , Homeseer e.t.c.. Makro och annat är för komplicerat för mig. Någon som har en bra guide eller som kan det här bättre?

Permalänk

Första frågan är: vad vill du göra?

Det framgår inte riktigt hur du vill bygga upp ditt system. Många nöjer sig med att köpa ett antal NEXA-strömbrytare, inskaffa en Tellstick och sedan kontrollera dessa via valfri kontroll eller applikation.

Sedan finns det så klart en massa andra saker du kan göra.

Om du har en Tellstick Net kan du hämta in sensordata (temperatur, luftfuktighet). Om du använder EventGhost kan du ex släcka eller tända lampor när en film börjar.

Mitt första inlägg här

Visa signatur

TellStick + EventGhost + iPhone = TellEvent

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gubel:

Har länge funderat på ett "tellstick home automation" projekt som jag tänkte bygga på följade (som är inhandlat)

- Telldus Tellstick (Som är kopplad till dator)
- Nexa strömbrytare, Nexa dimmers et.c
- Valfri mjukvara

Mitt problem är att jag inte får ihop det med någon annan bra mjukvara än Telldus egna Tellcenter. Funderar på
Ghost Event , Homeseer e.t.c.. Makro och annat är för komplicerat för mig. Någon som har en bra guide eller som kan det här bättre?

Hellu!

Har själv funderat en hel del på detta senaste månaden men inte inhandlat något än. Jag satsar lite på att sikta på månen och sen förhoppningsvis hamna i trädtopparna.

Det jag är ute efter är att kunna ha ett system där jag kan först och främst kan läsa av min energiförbrukning i realtid ( helst separat för varje rum men det är inget måste. ) För att lite tanken med detta från början för mig var att använda systemet för att sänka elförbrukningen. Sen vill jag även kunna styra lampor, mediasystem via röststyrning eller via toutchpanel,( Ipaden eller iphonen. ) Slutligen den svåra biten som jag inte tror jag kommer knäcka men ska ge ett försök. Det är att systemet vet vart du befinner dig i huset och släcker ner all energiförbrukning i dom rum som står tomma automatiskt. T ex när du går mellan rummen så tänds allt upp och släcks ner automatiskt.

Problem som jag stött på hittils:

* Eftersom många fjärrstyrda kontakter t ex Nexa etc drar ström även i avstängt(idle) läge är det svårt att kapa ner energiförbrukningen.

* Sensorer för att hålla koll på människor i ett hus verkar svårt. För systemet ska ju veta vart du är även om du står still, även hålla reda på om man t ex är tjugo pers i rummet. Närmsta lösningen jag kommit är att lägga ett typ "tryckkänsligt" hönsnätliknande sensorsystem under golvet som känner av när någon går men då kan du t ex inte möblera om eller flytta på ngt utan att kalibrera om systemet.

* Röststyrning funkar nog inte så bra om du t ex har på hög musik på stereon, men då kan man ju komplettera det med styrning via panel eller platta vid dessa tillfällen.

En kille som grejat lite mer praktiskt har en blogg här som tyvärr verkar ha dött ut lite. www.smarthem.blogg.se

Har läst lite på Homeseerforumet och där gnälls det en hel del på tellstickprodukterna att de inte är så genomarbetade, dom föreslår ist att man andvänder en RFXCOM transmitter. Är dock lite dyrare men gör tydligen jobbet mycket bättre enligt forumrävarna, detta är dock inget jag hunnit kolla upp än.

Men det ska gå att få bra resultat med tellstick och eventghost. Kolla även på program som switch king och mediaportal som många rekomenderar. Homeseer kostar ju pengar men verkar spela i en lite annan liga än dessa "gratis"program. Tricket är väl att kolla upp alla plugin till dessa program och se kompabiliteten dessa emellan för att få en bra helhet.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Man kan också göra roliga saker med 1-wire. Kör man Linux på servern kan man läsa av sina givare med owfs. Man kan bygga roliga grejer med mikrocontrollers såsom AVR eller PIC-processorer och interfacea dessa till datorn (exempelvis via serieporten).

Många verkar "snöa in" på just Tellstick, men det känns både dyrt och trist jämfört med att bygga ihop något själv.

För att ha koll på sin energiförbrukning kan man låta en mikrokontroller känna av pulserna från lysdioden på elmätaren med hjälp av en fototransistor och med hjälp av mikrokontrollern (som är en liten dator i ett chip) räkna ut aktuell effektförbrukning och logga förbrukad energi.

Fast detta kräver väl lite intresse för elektronik och digitalteknik.

Permalänk
Inaktiv

Har sett att det finns energimätare där du helt enkelt klämmer fast en klämma på varje fas som går in i proppskåpet. Vet dock inte hur tillförlitliga dessa är men om man har en gammal central utan dioder med porslinssäkringar kanske det är ett bra alternativ. Frågan är bara om man kan skapa en GUI på datorn som kan ta emot och sköta allt utan att man måste hoppa mellan flera olika program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubel:

Har länge funderat på ett "tellstick home automation" projekt som jag tänkte bygga på följade (som är inhandlat)

- Telldus Tellstick (Som är kopplad till dator)
- Nexa strömbrytare, Nexa dimmers et.c
- Valfri mjukvara

Mitt problem är att jag inte får ihop det med någon annan bra mjukvara än Telldus egna Tellcenter. Funderar på
Ghost Event , Homeseer e.t.c.. Makro och annat är för komplicerat för mig. Någon som har en bra guide eller som kan det här bättre?

Jag har en halvfärdig guide, dock så funderar jag på att göra en mer pedagogisk variant med film. Använd eventghost, finns många guider och det är lätt att ha och göra med (inbyggt stöd). PMa mig och du har frågor eller vill bolla idéer.

Såhär funkar det hos mig!
http://www.youtube.com/watch?v=9moepk7xG2w

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Har sett att det finns energimätare där du helt enkelt klämmer fast en klämma på varje fas som går in i proppskåpet. Vet dock inte hur tillförlitliga dessa är men om man har en gammal central utan dioder med porslinssäkringar kanske det är ett bra alternativ. Frågan är bara om man kan skapa en GUI på datorn som kan ta emot och sköta allt utan att man måste hoppa mellan flera olika program?

Det går att läsa av även gamla mätare utan lysdiod. De brukar ha en roterande skiva med en del av skivan i annan färg. Sätter man en lysdiod ihop med en fototransistor kan man detektera hur mycket ljus som reflekteras och på så sätt räkna hur många varv skivan i elmäteren har roterat. Tiden mellan varje varv kan användas för att räkna ut effekten som förbrukas.

Å andra sidan har vi i Sverige väl fått något påbud om att alla elmätare ska kunna fjärravläsas så de flesta elmätare borde snart vara utbytta skulle jag tro. I och för sig läser väl folk från andra länder också detta forum (svensktalande finländare) så det brhöver inte gälla alla. En del moderna elmätare har S0-anslutning men den kan sitta bakom plomberingen. Ber man elbolaget så kan de dra ut en anslutning till S0 om man vill ansluta sig men de tar oftast betalt för den tjänsten. Men det kan hända gränssnittet är åtkomligt utanför pomberingen redan från början.

Vattenfall vet jag säljer någon pryl eller tjänst som gör att man kan se en detaljerad logg över sin elförbrukning, men de tar månadsavgifter för detta så det blir ju billigare i längden att logga själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Det går att läsa av även gamla mätare utan lysdiod. De brukar ha en roterande skiva med en del av skivan i annan färg. Sätter man en lysdiod ihop med en fototransistor kan man detektera hur mycket ljus som reflekteras och på så sätt räkna hur många varv skivan i elmäteren har roterat. Tiden mellan varje varv kan användas för att räkna ut effekten som förbrukas.

Å andra sidan har vi i Sverige väl fått något påbud om att alla elmätare ska kunna fjärravläsas så de flesta elmätare borde snart vara utbytta skulle jag tro. I och för sig läser väl folk från andra länder också detta forum (svensktalande finländare) så det brhöver inte gälla alla. En del moderna elmätare har S0-anslutning men den kan sitta bakom plomberingen. Ber man elbolaget så kan de dra ut en anslutning till S0 om man vill ansluta sig men de tar oftast betalt för den tjänsten. Men det kan hända gränssnittet är åtkomligt utanför pomberingen redan från början.

Vattenfall vet jag säljer någon pryl eller tjänst som gör att man kan se en detaljerad logg över sin elförbrukning, men de tar månadsavgifter för detta så det blir ju billigare i längden att logga själv.

Aha, då ser det ju ljust ut att kunna läsa av elen iaf Angående påbudet att fjärravläsa elen så är det nog inte helt omöjligt. Jag jobbar för närvarande med just sådan avläsning fast på vattenmätare. Just den tekniken vi använder gör ju att vi kör fjärravläsningen av vattnet i lägenheterna via det fjärravlästa elsystemet. Ser ut som det kommer en lagförslag på att man måste ha individuell mätning på vatten framöver.

Permalänk
Medlem

Att avläsa elmätarna är enkelt att fixa med 1-wire.
Kolla gärna min hemsida ( www.sundshult.se ), loggar el, värme, vind, fukt,regn, sol timmar m.m m.m
Skall du köpa 1-wire prylar kolla på www.m.nu där finns allt för att komma igång samt bra guider för bla elmätning

Permalänk

Nu vill jag bara flika in att dom flesta verkar snöa in sig på att det är bättre att bygga själv och övergå till 1-wire, för att övervaka elmätare, värmepanna, utomhustemperaturer osv. Men tänk på att många av oss bor i lägenheter. Vi har värken egen värmecentral, eller tillgång till elmätaren, och installationer som inte kräver kabeldragning är ett stort plus. Nexa räcker väldigt långt i vårt fall.
Jag skulle kunna bygga ett alternativ till en nexa-dimmer själv, men att komponentkostnaden skulle understiga dom 170kr det kostar ser jag som väldigt osannolikt. Och inte en chans att jag skulle få in den i befintliga väggdosor.

Själv väntar jag på en Tellstick Duo, och en Raspberry Pi. Sen ska det börja labbas.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Hej, lånar denna tråden lite..
undrar om man på något vis kan styra en takfläkt med hjälp av en tellstick net. (Fläkthastighet och lampa) har kikat runt i lite olika forum osv men inte hittat något svar på hur man gör eller vad man behöver.

Visa signatur

Mvh.