Permalänk

IDE kablar

Om man ska ha En DVD en CD-Brännare Och en hårddisk hur ska man då bäst koppla enheterna?

Permalänk
Hedersmedlem

Hårddisken som primary master (IDE0, master)
Brännarn som secondary master (IDE1, master)
DVDn som secondary slave (IDE1, slave)

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad till Lagringsmedia - Övrig hårdvara

Permalänk
Medlem

man ska ha som OSKar000 säger,
man ska hålla cd-rom/rw enheterna på en egen ide kanal.
Sen brukar brännarna vilja vara master på den kanalen och dvd/cd-rom:arna får hålla sig som slavar.

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk

Blir det nån prestanda skilnad på Master och slave? Och min kompis sa att man inte skulle ha DVDn och CD-Brännaren på samma kabel får att om man vill bränna från DVDn till brännaren så skulle det bli instabilt.

Permalänk
Medlem

Det är ingen som helst prestandaskillnad på master och slave. Om man gör samtidiga operationer med två enheter är det bäst att ha dessa på varsin kanal. Om man bränner från hårddisk är det bäst att ha HD och brännare på varsin. Hur du än sätter dem blir det två enheter på samma sladd på något sätt när du bränner HD->CD-R, DVD/CD-ROM-CD-R eller rippar från DVD/CD-ROM->HD. Om du använder CD-brännaren för att rippa saker (för att göra mp3:or av dina egna musik-CD, såklart) kan du sätta DVD-läsaren och HD:n på samma kanal

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av professorn
Blir det nån prestanda skilnad på Master och slave? Och min kompis sa att man inte skulle ha DVDn och CD-Brännaren på samma kabel får att om man vill bränna från DVDn till brännaren så skulle det bli instabilt.

Det är i alla fall bättre än att ha en DVD eller brännare tillsammans med en hårddisk.

Att bränna direkt från annat optiskt lagringsmedia är som gjort för att det ska skita sig. Speciellt med dagens cd-brännare som bränner fortare än de läser nästan.

Det är väl värt tiden att mellanlagra på hårddisken istället för att bränna rakt av.

Det ska inte vara nån skillnad på prestandan om man väljer master eller slave.

Visa signatur

|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Tack för alla som svarat. Nu har jag tänkt igenom det här. Ni rekomenderar ju att man melanlagrar på hårddisken så då borde det väll vara bäst att sätta DVDn och hårddisken på samma kabel, för då borde man ju kunna bränna relativt bra från både hårddisken och DVDn. Men om man då ska bränna från skiva och mellanlagra på hårddisken så borde det ju också bli lite skummt eftersom att de sitter på samma kabel.

Permalänk

Föressten de där 5 portars IDE kablarna, hur funkar de? Det borde ju gå trögare eftersom att man kan sätta fast 5 enhter iställe för 2

Permalänk
Medlem

Bah, känns som att det kvittar hur cd-enheterna är kopplade i dagens läge...kanske var känsligt när brännaren kostade 5000 och brände i 2x hastighet, har ingen betydelse nuförtiden, gör som första svaret!

Permalänk
Medlem
Citat:

Föressten de där 5 portars IDE kablarna, hur funkar de? Det borde ju gå trögare eftersom att man kan sätta fast 5 enhter iställe för 2

Det funkar inte alls.
Du kan [B]inte[/B] ha 5 enheter på en sådan kabel. Det funkar inte... Du kan ha två enheter på en sådan kabel, men inte fler. Det är kontrollerkortet som inte kan hantera fler än två diskar. En heter Master, och en heter slav. Fler än så fattar inte kontrollerkortet.

Permalänk

Men vad ska man då med fem kontakter på en kabel till? Göra den längre?

Permalänk

Jag har tänkt igenom det här nu , vad tror ni om följande kopplinggssätt.
Hårdisken Master IDE1
DVD Master IDE2
CD-brännare Slave IDE2
För om man ska mellanlagra info på hårddisken så blir det ju ändå knasigt att sätta DVD och hårddisk på samma kabel. Vad tror ni om det här.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle nog funka bra.

vad jag vet så bör man inte blanda CD, DVD eller CD-RW med hårddiskar av någon anledning. Varför vet jag inte, men det finns säkert nån bra anledning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Anledningen är att hårddiskar och cd-enheter använder olika protokoll för sin dataöverföring. Omställningen mellan dessa protokoll tar extra tid och kostar därmed en hel del prestanda.

Permalänk

Tror ni att överförings förlusterna blir stora om man kör med 90cm's kablar. istället för 45cm'ers

Permalänk

spelar det någon roll om man sätter cd- r'n som slave eller master?

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror ni att överförings förlusterna blir stora om man kör med 90cm's kablar. istället för 45cm'ers

Har du tur märker du ingenting. Har du otur (som jag hade) så blir hela datorn instabil och allmänt grinig.

De flesta anser att brännaren ska sitta som master men det kan möjligtvis vara vidskeplighet

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har tänkt igenom det här nu , vad tror ni om följande kopplinggssätt.
Hårdisken Master IDE1
DVD Master IDE2
CD-brännare Slave IDE2
För om man ska mellanlagra info på hårddisken så blir det ju ändå knasigt att sätta DVD och hårddisk på samma kabel. Vad tror ni om det här.

tycker du ska vända på dvd master och cd-brännaren slave

till CD-brännare master IDE2
ochDVD slave IDE2