Sweclockers! När tvättade ni era Jeans senast?

Permalänk
Medlem

Jäkla dåligt miljötänk att tvätta stup i kvarten. Har två jeans jag använt under två år, bara tvättat det ena paret en gång, det andra aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Det gör väl ingen större skillnad för miljön ifall man tar med jeansen i den andra tvätten? Jag menar ska man ändå tvätta så... skulle ju aldrig få för mig att tvätta endast ett par jeans separat. Det är ju lite onödigt.

Brukar aldrig tvätta om det inte blir fulla maskiner. Har man ont om ombyten så förstår jag ju... men jag tvättar ändå varje vecka. Annars så skulle det bli så förbannat mycket tvätt.

Ojdå skulle aldrig tänka mig att fylla en maskin med jeans tillsammans med något annat. Dock tvättar jag inte mina jeans i maskin utan handtvättar dessa.

Permalänk
Medlem

Still going strong

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Fina jeans behöver man inte tvätta, har haft vissa par i långt över ett år utan tvätt. Det luktar inte och är ingen bakteriehärd som vissa verkar tro. Får man en fläck tar man lite vatten direkt så försvinner det, inte svårare än så.

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem

Passar på att handtvätta mina jeans när jag duschar, dvs 1 gång om året.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Riktigt dyra jeans maskintvättar jag först efter 6 månader men handtvättar dem nog varannan vecka för att de inte ska lukta. Att aldrig rengöra jeans låter som väldigt dålig (illaluktande och bakteriehärd) ide... Den enda människan jag vet som körde på den metod var en skolkamrat på högskolan som jag är väldigt glad att slippa numera.

Permalänk
Medlem

Jag tvättar väldigt sällan mina jeans och ingen klagar, inte ens morsan Tydligen så funkar det, för mig iaf.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Av att läsa denna tråden börjar jag fatta varför vissa människor luktar likadant som det gör efter jag har suttit på toa en timme efter ett par riktigt goa portioner chili con carne, fyfan vad vidrigt, jag hoppas ni som tvättar så sällan inser att det inte ENBART är för den synliga nedsmutsningens skull man tvättar sina kläder...

Om du läser vad de flesta har skrivit så vädrar man ur sina jeans, man låter dom alltså inte bara ligga och ta åt sig lukt om coh om igen, varken min tjej eller mina kompisar klagar på att man luktar stjärthål så som du påstår att man gör om man inte tvättar/förstör jeansen 1-2 gånger i veckan.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Beror på vad man har för jeans, haft en massa Levis som hållit jättebra sen diesel som varit mindre bra och just nu har jag ett par Hugo Boss som håller riktigt bra (som förväntat då brallorna kosta 1400kr...), brukar kasta dom i tvättkorgen varannan vecka kanske.

Beror ju mycket på vilken sorts jeans man köpt ifrån företaget, mina disel ser bra ut även efter några tvättar.

Men kolla man hur man ska tvätta dom brukar det gå ganska bra. Om det räcker med 30 grader tvätt utan certifiering så tror jag jeansen klara sig.

Dom värsta jeansen att tvätta är svarta som är lite glansiga(eller andra färgade)(köpte de på Jack & jones), om man kör dom på 40 grader(som jag gjorde -.-) så försvinner det där yttersta lagret med färg som gör att jeansen ser snygga ut. Så går dom från ett par 699kr jeans till ett par 299kr i utseende.

Konstigt nog stod det 40 grader på tvättrådet :S Skumt...

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Luktar kläderna och ser de skitiga ut så åker de i tvätten, skulle inte falla min in att tvätta kläder om de inte är smutsiga, samma princip med mathantering, b.f datum är en bra riktlinje, men är lukt,smak,utseende okej så äter jag det även om det gått över 3 dagar på datumet, vet många dock som slänger maten ett par dagar innan bäst före bara för att "vara på säkra sidan". Samma princip med tvätt. Kalsonger, T-shirt, strumpar luktar ju direkt efter en dag och åker till tvättkorgen men jeans brukar klara sig ett tag, beror ju givetvis vad man gör också. Har rätt många jeans och roterar bland dessa så det är inte omöjligt att det kan ett par månader innan de åker till tvätten.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tvättat?? *bad pokerface*

Bra fråga faktist, ca månads mellanrum eller två stämmer nog. Mina finbrallor som jag knappt använder 1 gång om året hängs bara in på samma ställe igen.

Permalänk
Sötast

Förstår inte riktigt vad det är för skit ni köper?

Betalar 1400kr sen vågar ni inte tvätta dom för att dom ska gå sönder?

Dessa jag bär på mig kostade väl runt 50-100 kr någon gång på 90talet, tvättade var vecka och har inte ens en tillstymmelse till slitning, men sen å andra sidan så sitter jag inte och river med ett sandpapper på låren medans jag spelar wow heller?

"levis, jeans, hugo boss" och så vidare... haha, det är en bit tyg grabbar, tillverkade i samma fabrik som mina noname byxor nånstans i asien.

Eller vänta.. det kanske finns supertyg?

Rätt konstigt, för ett par byxor för 1400kr skulle kunna föda en asiatisk sömmerskefamilj i 2 månader, konstigt att de inte bara stjäler allt übertyg och lever som miljonärer

Fast iofs, då kanske det är jag som bär på supertyget i såfall, då mina kostar ungefär en tiondel och verkar vara 10 år längre

Permalänk
Medlem

Varje vecka men då brukar jag gå i samma byxor i en vecka också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Förstår inte riktigt vad det är för skit ni köper?

Betalar 1400kr sen vågar ni inte tvätta dom för att dom ska gå sönder?

Dessa jag bär på mig kostade väl runt 50-100 kr någon gång på 90talet, tvättade var vecka och har inte ens en tillstymmelse till slitning, men sen å andra sidan så sitter jag inte och river med ett sandpapper på låren medans jag spelar wow heller?

"levis, jeans, hugo boss" och så vidare... haha, det är en bit tyg grabbar, tillverkade i samma fabrik som mina noname byxor nånstans i asien.

Eller vänta.. det kanske finns supertyg?

Rätt konstigt, för ett par byxor för 1400kr skulle kunna föda en asiatisk sömmerskefamilj i 2 månader, konstigt att de inte bara stjäler allt übertyg och lever som miljonärer

Fast iofs, då kanske det är jag som bär på supertyget i såfall, då mina kostar ungefär en tiondel och verkar vara 10 år längre

Jag har jeans och jag cyklar till "jobbet" och brallorna slits ut vid sadel området efter ett tag så mina jeans blir aldrig tvättade i första taget pga rädsla för förslitning. Dina jeans från 90 talet är väl starkare gjorda än jeans idag, tjockare tyg t.ex. än nyare jeans, företagen vill väl tjäna mera pengar, och därmed drar ner på materialet i jeansen.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem

Tvättar mina jeans väldigt sällan. Kör enbart med levis som är kvalitet och vet hur man gör jeans. Dem håller längre än alla andra lyxiga märken. Sedan är man aldrig omodern med levis jeans.

Att dem går i sönder beror ju på vilken modell man väljer och hur man använder sina jeans.

Jag vågar tvätta mina jeans det är inte där skon klämmer. Utan det beror mest på lathet och att jeans mår bättre om man inte tvättar dem jämt och ständigt.

Permalänk
Medlem

Har 6 par jeans som jag skiftar emellan. Varrannan månad åker allihop in i tvättmaskinen på 40grader.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Tvätta ?
Ärligt talat så tycker jag att de flesta byxor håller så dåligt att jag oftast köper nytt innan jag hunnit tvätta dem mer än ett par gånger.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk

Detta var en rolig tråd som jag helt missat tidigare. Mycket blandade åsikter och idéer. Själv använder jag bara jeans och varierar mig mellan 3 olika par och ingen har jag någonsin maskintvättat. Äldsta är ett par Levis Engineered ifrån 2004. Handtvättar dem kanske en gång om året som mest och anledningen då är antingen att jag valt helt fel kläder för vädret så att jag blev tvungen att svettas en hel dag i dem (dvs shortsväder) eller så har jag spillt någonting som inte lätt går bort med en blöt trasa eller liknande.

Angående folk som klagar på hygienen. Ifall någonting luktar så känner man ju det, ifall det är smutsigt ser man det. Ifall man använt en t-shirt eller liknande för länge så är det ju inge problem alls att känna det på doften, varför skulle ett par jeans vara annorlunda?

Den största nackdelen som jag tycker med att tvätta jeansen är ju att de blir grymt obehagliga att röra sig i under några dagar.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Har knappt några Jeans alls i min garderob, men dom jag har tvättar jag varannan månad ungefär.
Man ska inte tvätta Jeans för ofta då dom slits och blir inte så sköna i formen efter ett par tvättar.

Ni som säger att man ska tvätta håret med schampo varje dag; Det är väl inte så konstigt att ni måste tvätta det hela tiden då ni antagligen använder en massa skit i håret? Att tvätta med schampo varje dag gör ju så att håret blir "van" med det, lägger ni av att tvätta det varje dag så kommer ni att få smutsigt hår, ju mer produkter i håret desto mer behövs håret att tvättas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Detta var en rolig tråd som jag helt missat tidigare. Mycket blandade åsikter och idéer. Själv använder jag bara jeans och varierar mig mellan 3 olika par och ingen har jag någonsin maskintvättat. Äldsta är ett par Levis Engineered ifrån 2004. Handtvättar dem kanske en gång om året som mest och anledningen då är antingen att jag valt helt fel kläder för vädret så att jag blev tvungen att svettas en hel dag i dem (dvs shortsväder) eller så har jag spillt någonting som inte lätt går bort med en blöt trasa eller liknande.

Angående folk som klagar på hygienen. Ifall någonting luktar så känner man ju det, ifall det är smutsigt ser man det. Ifall man använt en t-shirt eller liknande för länge så är det ju inge problem alls att känna det på doften, varför skulle ett par jeans vara annorlunda?

Den största nackdelen som jag tycker med att tvätta jeansen är ju att de blir grymt obehagliga att röra sig i under några dagar.

Låter väldigt likt mig Trodde faktiskt inte så många här på SweC var hmm.. "insatta" i detta.

Dock så brukar jag inte få behålla mina jeans i mer än max 2 år eftersom det ALLTID går hål i skrevet. Kanske är man bara väldigt ko-bent

Någon annan som har problem med detta?

( Detta gäller jeans från 100 - 1500 kr )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag slänger mina jeans i tvättkorgen efter ca 4-6 dagars användning och dom slits inte sönder trots att vissa av dom är 4 år gamla.

Permalänk
Medlem

Jeans tvättar man inte, finns ingen anledning öht såvida man inte skulle spilla något förbannat vidrigt på dem.
Nej ett par bra jeans ska användas ofta och aldrig tvättas. Luftas absolut men inte tvättas.

Ta hand om er denim för tusan.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Använder kanske ett par jeans 10 gånger per tvätt OM jag inte kladdat ner dem med ngt dvs.
Vidrigt med folk som aldrig tvättar sina kläder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Jeans tvättar man inte, finns ingen anledning öht såvida man inte skulle spilla något förbannat vidrigt på dem.
Nej ett par bra jeans ska användas ofta och aldrig tvättas. Luftas absolut men inte tvättas.

Ta hand om er denim för tusan.

Vad är det du tror händer med ett par jeans om man tvättar dem egentligen? Tvättar du dina tröjor?

Permalänk

Tvättar jeansen oftare än håret

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Festlig tråd.

De jag har på mig nu ett par Red Kap åkte i tvätten för någon månad sen, dess förrinnan hade jag haft dem sen april men tippar på att jag effektivt använt dem knappt hälften av tiden, de har färgfläckar och ser fräscha ut. Vid samma tillfälle köpte jag ett annat par som tvättats en gång i juli, dock inte använts sen dess.

Fler bra exempel.
Ett par Prison Blues som efter tre år fortfarande inte utsatts för tvätt men jag blivit för tjock för.
Ett annat par prison blues som är lika gamla men använts mer sparsamt, hängselshyskor. Jävlar vad tungt det kan bli med hängslen när man yxar och styr.
Ett par Carhartt arbetsbyxor som är lika gamla som de två ovanstående. Rikligt använda aldrig tvättade annat än med min opanterade "naturtvätt" (häng dem över en gren i några dar.) Dom ser dock helt hysteriska ut nu förtiden, har mer lackfärg på dem än trädgårdsmöblerna.

Mitt rekord är dock inte byxrelaterat utan det är en Blå & Gul jacka med foder från 2003 som använts flitigt, den har regn aldrig utsatts för något som kan liknas tvätt.

Alla förvaras hängande och vädras, lukt är inget problem om jag nu inte har dem kontinuerligt. Det är som med skor. ha på dig strumpor och växla mellan några par så blir de inte äckliga.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Keeping strong, dessa jeans har hållit länge

Håller med ang skor ovan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

In i tvättmaskinen händer inte ofta. Brukar tvätta ett par jeans varannan/ var tredje månad ungefär.
Imorgon ska jag dock tvätta ett par jag spillde tillräckligt på idag för att motivera tvätt.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340