villket ssd ska man ha?

Permalänk
Medlem

villket ssd ska man ha?

tjena

undrar villket ssd som är bäst i storleken 200-250g?

är det värkligen STOR skillnad på tillverkarna?, är alltså ute efter billigast möjligt

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Tror de flesta har rätt bra koll på grejerna nu för tiden. Så du borde kunna ta vilken som..

Själv kör jag med 3st Corsair Force.. Köpte en 240GB Force 3, för lite sedan.. Fungerar klockrent.

Kompisen köpte från OCZ och den fungerar också utan problem..

Sen så är väl Intels den mest erkända stabila SSD:n, men då får du betala mer + att du får en sämre prestanda.
Senaste varianten hade ju dock hottats upp lite..

Sweclocker har ju gjort lite tester i veckan och tidigare.. kolla igenom artiklarna och jämför..
Här är den senaste.
http://www.sweclockers.com/recension/15259-ocz-vertex-4-mot-i...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chic0:

tjena

är det värkligen STOR skillnad på tillverkarna?, är alltså ute efter billigast möjligt

tack på förhand

Lång version:
Är du bara ute efter billigast möjliga och inte bryr dig om blåskärmar med mera så funkar ju SandForce. Ha dock i åtanke att det är minnen av lägre kvalitet i de SSDerna, det är därför de är billiga.

Vill du ha något som är stabilt så är det väl egentligen bara Samsung som har en egen produkt rakt igenom. De flesta sandforce är mest OEM med ett klistermärke på, eller i bästa fall en egen kontroler, som intel har på sina 520, fast de ligger ju också lite högre i pris.

TLDR: Sandforce är billigast men har i regel också sämre kvalitet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Om man i motsats till TS inte bryr sig om pris, utan vill ha bästa tänkbara prestanda. För egen del spelar jag film och surfar, då är väl läshastighet viktigast? Eller har jag missat nåt?

Så vilken 120-260gb SSD vore bäst för mig?

Visa signatur

| Laptop1| Asus ROG G701vi | i7 6700HQ | 16gb 2400Mhz | 512GB M.2 SSD | Geforce GTX 1080| | 1920x1080p 120Hz|
| Laptop2| Asus K73 | i7 2670QM | 8gb 1333Mhz | Samsung 830 128GB+Seagate 500GB 7200rpm | GT540m @ 770/1540/1000|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mokifly:

Lånar tråden lite.

Om man i motsats till TS inte bryr sig om pris, utan vill ha bästa tänkbara prestanda. För egen del spelar jag film och surfar, då är väl läshastighet viktigast? Eller har jag missat nåt?

Så vilken 120-260gb SSD vore bäst för mig?

Samsung SSD 830 eller Intel 520 skulle jag säga där. Sedan har ju Sweclockers gjort ett SSD test nyligen som bör ha infon du söker. Och ja, det stämmer att det är läshastigheten som är viktigast.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag kör på Corsair Force GT och är supernöjd med den. Bra pris för prestandan också.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lång version:
Är du bara ute efter billigast möjliga och inte bryr dig om blåskärmar med mera så funkar ju SandForce. Ha dock i åtanke att det är minnen av lägre kvalitet i de SSDerna, det är därför de är billiga.

Vill du ha något som är stabilt så är det väl egentligen bara Samsung som har en egen produkt rakt igenom. De flesta sandforce är mest OEM med ett klistermärke på, eller i bästa fall en egen kontroler, som intel har på sina 520, fast de ligger ju också lite högre i pris.

Kan inte du komma och ge mig lite blåskärmar då.. har inte fått några BSOD:s på över två år, som är relaterade till mina Force SSD:er.
Då har jag haft dem i både AMD-riggar och Intel-riggar..

Fattar inte detta tjatande från folk, som inte har dessa SSD:er, utan bara går på hörsägen av gammalt orevelant dravel.
Men har du några fakta som styrker upp det du säger, så kom gärna med det.

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag och bekanta kör diverse SF-diskar och har inga problem (olika Corsair GT, OCZ MIOP, Intel). Funkar utan problem. Verkar som sagts ovan var folk som inte ens har SF-diskar som klagar mest(?).
Ska du köpa en disk idag så verkar ju OCZ V4:an klart hetast med riktigt bra små läs/skriv och väldigt liten prestanda förlust efter användning om man jämför med alla andra.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DaBone:

Kan inte du komma och ge mig lite blåskärmar då.. har inte fått några BSOD:s på över två år, som är relaterade till mina Force SSD:er.

Fattar inte detta tjatande från folk, som inte har dessa SSD:er, utan bara går på hörsägen av gammalt orevelant dravel.

Håller med, min A-data har inte blåskärmat någon gång.

Till TS, har för mig att komplett säljer Corsair Force GT 240Gb för 2499kr.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Men snälla. Det är inte så att jag hittar på. Kolla användarrecensioner på prisjakt t. ex. Extremt vanligt med "Trots senaste firmware ör SSD'n instabil/får bluescreen/bla bla". Sedan har du ju alltid den här tråden

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD...

Som nog är det största pågående stresstestet av SSDer på nätet just nu. Kolla vilka SSDer som ger upp först.

För de flesta så funkar vilket märke som helst, visst är det så. Men om någon frågar "Jag har två lådor med 100 frukter i varje. Skall jag blunda och ta en frukt ur den med 15 ruttna frukter eller den med 2 ruttna frukter?" Så känns det jävligt oärligt att svara "Ta du från den med 15 ruttna frukter. Sannorlikheten är ändå låg att du skulle få tag i en rutten frukt.".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Apropå A-Data så har Inet en kampanj på 120GB för tusenlappen (med SweC fri frakt)
http://www.inet.se/produkt/4304408/a-data-ssd-510-series-120g...

Är den något att hänga i granen tro? Tycker faktiskt den verkar riktigt intressant TS kan då köpa 2st och få 240GB totalt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mocka:

Apropå A-Data så har Inet en kampanj på 120GB för tusenlappen (med SweC fri frakt)
http://www.inet.se/produkt/4304408/a-data-ssd-510-series-120g...

Är den något att hänga i granen tro? Tycker faktiskt den verkar riktigt intressant TS kan då köpa 2st och få 240GB totalt.

Jo den är nog riktigt bra till det priset !
Men om man ska raida försvinner TRIM, inte kul med sandforce

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jo den är nog riktigt bra till det priset !
Men om man ska raida försvinner TRIM, inte kul med sandforce

Jasså, det visste jag inte. Vad kasst men antar att RAID TRIM fungerar med Marvell SSDs?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mocka:

Jasså, det visste jag inte. Vad kasst men antar att RAID TRIM fungerar med Marvell SSDs?

Vad jag vet är det bara 320 som fungerar, Sandforce vet jag inte klarar det, men Marvell vet jag faktiskt inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Istället för pajkastning om krash eller icke krash grabbar, konstatera istället att det bästa man kan göra är att söka info om modellen man vill skaffa. Samma disk kan skilja från fall till fall. Hittar man att många användare haft problem med en disk, uppdatera firmware på den innan man kör in windows. Inte mycket konstigare än så.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Men snälla. Det är inte så att jag hittar på. Kolla användarrecensioner på prisjakt t. ex. Extremt vanligt med "Trots senaste firmware ör SSD'n instabil/får bluescreen/bla bla". Sedan har du ju alltid den här tråden

Som nog är det största pågående stresstestet av SSDer på nätet just nu. Kolla vilka SSDer som ger upp först.

För de flesta så funkar vilket märke som helst, visst är det så. Men om någon frågar "Jag har två lådor med 100 frukter i varje. Skall jag blunda och ta en frukt ur den med 15 ruttna frukter eller den med 2 ruttna frukter?" Så känns det jävligt oärligt att svara "Ta du från den med 15 ruttna frukter. Sannorlikheten är ändå låg att du skulle få tag i en rutten frukt.".

Jag vill inte riktigt argumentera emot allt du säger men att läsa på prisjakt om blåskärmar ger inte riktigt en korrekt bild då det exempelvis är vanligare att skriva omdömen när man är väldigt missnöjd, gentemot att inte skriva alls om man är nöjd. Ingen nekar att det varit problem men för de flesta tillverkare verkar det ha lösts.
Sen att SF-diskar skulle innehålla sämre minnen stämmer inte helt enkelt. Det är i många fall samma och vad du syftar på är sannolikt användningen av ASYNC-NAND vilket görs i diskar positionerade till lägre prisklasser. Samsung är bra och stabil men inte längre så snabb som den vad vid lanseringen, den blir ofta omsprungen av många nya diskar.

Permalänk
Skrivet av Chic0:

tjena

tack på förhand

Corsair Force GT rekommenderar jag hög IOPS

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Vad jag vet är det bara 320 som fungerar, Sandforce vet jag inte klarar det, men Marvell vet jag faktiskt inte.

Ah, men TRIM vill man ju ha så man får helt enkelt låta bli att köra RAID

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Oftast om folk har problem med SSD:er så är det att de inte ha uppdaterat firmware eller satt den till fel SATA-controller. Men att moderkortet har dåliga SATA-controllers är ju inte SSD:ns fel..? Ett mer riktigt gnäll borde ju vara på moderkortstillverkarna istället, tycker i alla fall jag..

Vad jag kom fram till är att långsamma SSD:er håller längre, medans snabba SSD:er har en kortare förväntad livslängd. Inget nytt där heller..
Dock så är en normal livslängd på en SSD ungefär 5 år, vilket jag tycker är helt ok. Själv har jag bytt SSD till OS 3ggr på 2 år..

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

rekomenderar starkt ocz agility 3 har den den är hur snabb som hälst men den e ga´nska billig med

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Lång version:

No offence men hur orkar du skriva i varenda SSD tråd om hur dåligt sandforce är? Sant eller inte så är tex Corsair Force 3 och GT väldigt populära här på sweclockers och jag har iaf inte sett nån klaga på någon av dessa sedan senaste firmware (har även två kompisar med force3 och båda funkar ypperligt). Vad är det som är så dåligt med dom? Och hade vart trevligt med källor för en gångs skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

No offence men hur orkar du skriva i varenda SSD tråd om hur dåligt sandforce är? Sant eller inte så är tex Corsair Force 3 och GT väldigt populära här på sweclockers och jag har iaf inte sett nån klaga på någon av dessa sedan senaste firmware (har även två kompisar med force3 och båda funkar ypperligt). Vad är det som är så dåligt med dom? Och hade vart trevligt med källor för en gångs skull.

Jag orkar därför att jag anser det medmänskligt och viktigt att informera folk om undermåliga produkter när de tänker göra ett köp. Om du tittar VAR jag skriver så är det oftast i trådar som går i rikningen "Vilken SSD skall man köpa?" Sedan att jag skulle skriva att sandforce är dåligt är bara trams och rent av lögn. Om du faktiskt läser vad jag skrivit så ser du att jag oftast REKOMENDERAR folk att köpa Intel 520 om de vill ha SandForce, eftersom firmware är stabil.

Force GT är inte en stabil SSD från fabrik och då tänker inte jag rekomendera den bara för att slippa gnäll från folk som gillar Sandforce i allmänhet, oavsett implementation. Det skulle vara som att säga. "Den här stolen är bra, den är väldigt bekväm och vinglar inte bara man byter ut ena benet och ställer den på rätt sorts matta och ser till att det är rätt luftfultighet i rummet.", med åsyftan på att SandForce diskar ofta presterar dåligt eller inte alls om man inte sätter dem i rätt port, uppdaterar firmware, aktiverar AHCI och så vidare. Det behöver man inte göra med de flesta andra kontrollers, utan där är det bara att plugga in och köra. Sedan att det kan fungera BÄTTRE om man gör allt det där kan jag köpa, men inte att det skall vara en förutsättning för att den skall göra det.

Du och dina två kompisar (och många andra) har lyckats undvika de ruttna frukterna eftersom sannorlikheten är låg, som sagt. Men det är inte skäl nog för mig att rekomendera sandforce (undantaget intel 520), av ovan nämnda skäl.

Sedan är det lite larvigt att be om källor. Jag har ju sagt prisjakt, eller vilket forum som helst. Det är lite som att be om bevis för att det finns porr på internet. Det är svårt att INTE hitta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lång version:

Tja, med tanke på att det är sandforce vi talar om så tillverkar intel definitivt inte sin egen kontroller i 520...däremot har de egen firmware, vilket åtminstone ocz och corsair också har. Dock så ska intel enligt rapporter ha lagt ner mycket tid och arbete på att få sin egen firmware så stabil som möjligt.

Skrivet av DaBone:

Skrivet av MrAdde:

Skrivet av Pappy:

Jag och bekanta kör diverse SF-diskar och har inga problem (olika Corsair GT, OCZ MIOP, Intel). Funkar utan problem. Verkar som sagts ovan var folk som inte ens har SF-diskar som klagar mest(?).
Ska du köpa en disk idag så verkar ju OCZ V4:an klart hetast med riktigt bra små läs/skriv och väldigt liten prestanda förlust efter användning om man jämför med alla andra.

Visst har det blivit mycket bättre med senaste firmware-uppgraderingen, men det finns fortfarande rapporter om folk som har problem, vill man ha källa på det så rekommenderar jag ocz:s och corsairs supportforum...

Vill man ha en billig men bra disk så skulle jag personligen rekommendera ocz:s octane serie som nu visat sig vara baserade på en beprövad krets från marvell. Vill man ha en snabb så finns det ett antal diskar att välja på, förslagsvis Crucial m4, samsung 830 eller möjligen intel 520. Finns egentligen ingen större anledning att köpa en annan disk baserad på sandforce då det finns alternativ i alla prisklasser där man slipper risken att få stabilitetsproblem, chansen är visserligen liten, men det finns där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tja, med tanke på att det är sandforce vi talar om så tillverkar intel definitivt inte sin egen kontroller i 520...däremot har de egen firmware, vilket åtminstone ocz och corsair också har. Dock så ska intel enligt rapporter ha lagt ner mycket tid och arbete på att få sin egen firmware så stabil som möjligt.

Ja, det var det jag menade. Brainfart. Sandforce ÄR ju en kontroller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

No offence men hur orkar du skriva i varenda SSD tråd om hur dåligt sandforce är? Sant eller inte så är tex Corsair Force 3 och GT väldigt populära här på sweclockers och jag har iaf inte sett nån klaga på någon av dessa sedan senaste firmware

Det har jag sett på Sweclockers men du får leta upp det själv.

Det står även i Anandtechs recension av Intel 520 har jag för mig...

A-Data, OCZ och Corsair kör typ samma firmware som till stor del skrivits av Sandforce.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det har jag sett på Sweclockers men du får leta upp det själv.

Det står även i Anandtechs recension av Intel 520 har jag för mig...

A-Data, OCZ och Corsair kör typ samma firmware som till stor del skrivits av Sandforce.

Precis. Forumet här dryper ju av trådar med folk som har problem med sandforce. Man får ANSTRÄNGA sig för att inte se det. Jag blir så trött när folk tar för givet att bara för att de har haft flyt nog eller har kunskap nog att konfigurera enligt tillverkarens specialinstruktioner och fått en SSD med sandforce som funkar, ja då fungerar alla sandforce.

Visst... Jag tror det är en konspiration. Egentligen så är det ingen som någonsin har haft problem med sandforce, utan det är indilinx-fanboys som skapat ljugtrådar bara för att jävlas.

Dessutom är det fan i mig illa nog att de NÅGONSIN skrivit en så ap-kass firmware att den orsakar BSOD. Hur vet man att det inte är samma visa igen om ett halvår? Men det är lugnt ju, det är bara att flasha om igen så är problemen borta.

Visa signatur