Varför ska allt vara svart idag?

Permalänk

Varför ska allt vara svart idag?

Tja!

Har ni tips på fläktkontroller med silver eller grå panel? Jag sitter och letar efter såna just nu nämligen. Men jag hittar inget som är bra eller snyggt. Silver panel och RPM mätning! De här två sakerna verkar inte gå ihop när det gäller fläktkontroller idag. Nämn en fläktkontroll som är silver idag!

De enda två som jag kan komma på är Kaze Master Ace och Kaze Server från Scythe. Men dessa är gamla modeller och i princip omöjliga att få tag på om de ska vara i nyskick.

Det är de enda i deras sortiment idag som har RPM mätning och som har silver eller grå (Kaze Server) panel. I princip alla tillverkar idag fläktkontroller med svart panel.

Allting ska ju vara kolsvart idag! Men det är ju långt ifrån alla som vill eller behöver ha det så svart och mörkt, så som såna som sitter i flera timmar och spelar datorspel i mörkret.

Varför ska allting vara svart idag? Det är ju inte bara frontpaneler på fläktkontroller! Allting ska ju vara svart idag!

Svarta paneler!
Svarta datorlådor!
Svarta nätaggregat!
Svarta skärmar!
Svarta hörlurar!
Svarta tangentbord!
Svarta möss!
Svarta musmattor!

Ska man följa trenden så är det inte mer än rätt att ta på sig svarta strumpor, svarta byxor, svart tröja och svart keps när man sitter vid datorn. Har någon dött eller!? Är ni rädda för ljuset? Keps är ju obligatoriskt så man inte får in ljus mot ögonen för då blir man blind efter flera timmar i mörkret.

Titta lite noggrannare nästa gång ni ska handla datorprylar. Ni märker nog att i princip allting har ett svart tema. Ända in på förpackningen till processorn! Processorn som för övrigt inte är svart i sig. Typ AMD Black Edition. Eller XFX Black Edition! Allt ska heta "black edition". För att?... det är så mycket tuffare och coolare?...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Svart är bäst för sånt där helt enkelt.

Permalänk
Avstängd

Once you go black you never go back!

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Tja!

Har ni tips på fläktkontroller med silver eller grå panel? Jag sitter och letar efter såna just nu nämligen. Men jag hittar inget som är bra eller snyggt. Silver panel och RPM mätning! De här två sakerna verkar inte gå ihop när det gäller fläktkontroller idag. Nämn en fläktkontroll som är silver idag!

De enda två som jag kan komma på är Kaze Master Ace och Kaze Server från Scythe. Men dessa är gamla modeller och i princip omöjliga att få tag på om de ska vara i nyskick.

Det är de enda i deras sortiment idag som har RPM mätning och som har silver eller grå (Kaze Server) panel. I princip alla tillverkar idag fläktkontroller med svart panel.

Allting ska ju vara kolsvart idag! Men det är ju långt ifrån alla som vill eller behöver ha det så svart och mörkt, så som såna som sitter i flera timmar och spelar datorspel i mörkret.

Varför ska allting vara svart idag? Det är ju inte bara frontpaneler på fläktkontroller! Allting ska ju vara svart idag!

Svarta paneler!
Svarta datorlådor!
Svarta nätaggregat!
Svarta skärmar!
Svarta hörlurar!
Svarta tangentbord!
Svarta möss!
Svarta musmattor!

Ska man följa trenden så är det inte mer än rätt att ta på sig svarta strumpor, svarta byxor, svart tröja och svart keps när man sitter vid datorn. Har någon dött eller!? Är ni rädda för ljuset? Keps är ju obligatoriskt så man inte får in ljus mot ögonen för då blir man blind efter flera timmar i mörkret.

Titta lite noggrannare nästa gång ni ska handla datorprylar. Ni märker nog att i princip allting har ett svart tema. Ända in på förpackningen till processorn! Processorn som för övrigt inte är svart i sig. Typ AMD Black Edition. Eller XFX Black Edition! Allt ska heta "black edition". För att?... det är så mycket tuffare och coolare?...

Black is the new black.

Jag går mot strömmen med min gråa Eizo och en vit Qpad mus. Har tyvärr inget svar på din fråga, men instämmer att svart är en tråkig färg.

Permalänk
Medlem

Stilrent och passar till det mesta. Gröna chassin med lila CCFL lampor är rätt utdött. Good riddance.

Permalänk
Avstängd

Det var därför som jag orkade vänta i tre månader på mitt mitt lian-li v2120 chassi i silver. Fanns bara svarta i Sverige och silver var slut i Tyskland så fick som sagt vänta väldigt länge innan lian-li behagade att skeppa en ny sändning.

Men väntan var helt klart värd tiden. Mycket snyggt och man slipper att se fingeravtryck och damm på lådan. Även lätt att se inuti då allt är ljust och trevligt.

Permalänk

När du väl hittar en silverfärgad panel, märker du att den tyvärr var i fel silvernyans. Sen hittar du en till, och en till, som också är i fel nyans. Sen köper du ett svart chassi, allt matchar, och du överväger aldrig nånsin igen att ha nånting annat än svart.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Tja!

Svarta paneler!
Svarta datorlådor!
Svarta nätaggregat!
Svarta skärmar!
Svarta hörlurar!
Svarta tangentbord!
Svarta möss!
Svarta musmattor!

Håller med dig, när jag skulle köpa ny datorlåda så ville jag ha en vitt med fönster på sidan, fanns ingen bra som jag tyckte om.
Lika dant när jag skulle köpa högtalare hade hittat ett par som jag tyckte var bra men så fanns de bara i svart.
Vad ska man göra?
Vill ju inte hålla på att modda/måla alla grejor man köper bra för att de ska matcha

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Svart är bäst för sånt där helt enkelt.

Egentligen borde väl svart vara minst optimallt.. Med tanke på dess värmeabsorbtion så utvecklas mer värme i svarta chassin/skärmar/tillbehör som solen lyser på, vilket inte är det bästa kanske?

Permalänk

Här är några av de svarta produkterna...

AMD Phenom 9600 Black Edition

XFX Radeon HD6870 Black Edition

WD Caviar Black
http://www.igniq.com/wp-content/uploads/2010/08/western_digit...

OCZ DDR3 Black Edition Ready Haha! Black edition ready! Vad fan ska det betyda?...

Geil DDR2 Black Dragon

Antec Dark Fleet DF-30

och så vidare och så vidare...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

RASIST!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Och svart tema på Sweclockers ;), förresten det heter inte svart det heter mörk!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallor:

Spara dina påhopp till en samhällsdebatt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Kul att höra att i alla fall några håller med mig. Om inget annat så borde allt fan vara GRÖNT idag! Några har ju redan hoppat på det här jippot. Till exempel hårddisktillverkare har numera "gröna" diskar.

Två exempel är WD Caviar Green och Seagate Barracude LP ("It's the low power "green" drive that won't slow you down").

Är det någon som minns när skärmtillverkare började driva på "gröna" skärmar? Alla nya modeller runt 2007/2008 skulle heta "green" eller "eco".

Här är ett Lian-Li PC-V1020.

Här är ett Lian Li PC-V2120 som Bingobelle har.

Silver tycker jag är mycket snyggare än svart. Och det där om att det kan vara svårt att matcha rätt nyans av silver/grå mot datorlådan stämmer ju. Men att det skulle vara lättare om det är en svart låda stämmer inte riktigt. Det beror ju på vilken ytbehandling det är, och vilket material det är. Vissa så kallade "svarta" lådor är inte helt kolsvarta. Titta lite närmare och jämför två lådor så får du se.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av Brallor:

Sällan! Jag tänkte inte ens tanken förrän du sa det där. Jag vet att du skämtar bara, men det där hör inte hit.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Silver tycker jag är mycket snyggare än svart. Och det där om att det kan vara svårt att matcha rätt nyans av silver/grå mot datorlådan stämmer ju. Men att det skulle vara lättare om det är en svart låda stämmer inte riktigt. Det beror ju på vilken ytbehandling det är, och vilket material det är. Vissa så kallade "svarta" lådor är inte helt kolsvarta. Titta lite närmare och jämför två lådor så får du se.

Här har du ditt svar. Medans du föredrar silver så är svart en färg som många andra tycker om. Svart är helt enkelt den mest populära färgen just nu. Vem vill t.ex. ha en grön dator ståendes i sitt hus?

Permalänk

Bäst blir det kanske om man blandar svart och silver på ett snyggt sätt. XFX verkar ha gått den vägen när man lanserade nya Radeon 7000 serien grafikkort.

XFX Radeon HD7850:

Men att ha allting helt svart och mörkt är osmakligt tycker jag. Liksom om allt är silver, det är samma sak där. Man måste ju variera lite, men idag är ju alla insnöade på svarta dataprylar. Så det går inte hitta något snyggt i silver, eller det går men man får leta länge och vänta länge om man tvingas beställa från utlandet.

Silver och rött på det där XFX kortet ser också snyggt ut. Tyvärr så ser man bara det röda när man väl installerat kortet (om man har fönster på lådan).

Corsair fattar i alla fall vad jag menar. Jag kom just på att de har släppt ett snyggt chassi i svart/silver (grå) färg. Jag pratar om Graphite Series 600T Special Edition.

Här är en bild:

De har också både svarta, röda, och blåa Vengeance minnen.

Här är alla färgerna:

Med lite färg så blir allting snyggare och roligare! Det är därför tråkigt om allting ska bara vara svart och trist.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

mycket är svart för att det är stilrent och passar in nästan över allt.

Visa signatur

Fractal Design Define S || ASUS PRIME Z390-A || Intel Core i7-9700K || ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB || Corsair Hydro H100i RGB Platinum || Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Det är alldeles för mycket svart. Jag har in i det längsta undgått för att köpa svart elektronik. Således har jag en vit TV, högtalare i valnöt och vit färg, vit datorskärm, vita datorhögtalare, vitt chassi med mera. Du kan se mer i mitt galleri här. Dock har jag nya TV-högtalare, ny TV samt ny musmatta - men konceptet är detsamma: undvik svart elektronik!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Antar att det är så för att det är stilrent eller något liknande. Nästan allt jag har vid min dator är svart.

Svart skrivbord
Svart tangentbord
Svart mus
Svart skärm
Svart chassi
Svart musmatta
Svart headset
Svarta högtalare
Svart stol

Inget av dessa prylar lyser heller så det blir ju lite tråkigt men stilrent är det.

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Här har du ditt svar. Medans du föredrar silver så är svart en färg som många andra tycker om. Svart är helt enkelt den mest populära färgen just nu. Vem vill t.ex. ha en grön dator ståendes i sitt hus?

Det där säger du bara för att du har en Black Edition AMD Phenom!

Det behöver ju inte vara helt grönt, och man behöver inte använda grön som basfärg.

Kanske något sånt här:

Det är väl inte så dumt? Det där är ett moddat Lian-Li PC-V2000 som holländaren Franklin Bierings gjorde 2004. Det blev en väldigt populär modd som många har kopierat sedan dess.

Fast det är klart, det här kanske är en överdrift:

Det är ett GMC R4 Bulldozer.

Dold text
Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Största problemet med svart är att allt damm syns tydligare (inväntar ett inlägg om städning hemma)
Fördelen med svart är att det är minimalistiskt och passar in var som helst.
Själv har jag både ett svart (FT02) och ett silverchassi (PC-V2000) hemma - men silverchassit är klart snyggast (har även ett utlånat PC-101A, också rätt snyggt).
Jag skulle vilja se lite mer roliga färger, som Lian Li ibland gör:

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Största problemet med svart är att allt damm syns tydligare (inväntar ett inlägg om städning hemma)
Fördelen med svart är att det är minimalistiskt och passar in var som helst.
Själv har jag både ett svart (FT02) och ett silverchassi (PC-V2000) hemma - men silverchassit är klart snyggast (har även ett utlånat PC-101A, också rätt snyggt).
Jag skulle vilja se lite mer roliga färger, som Lian Li ibland gör:
http://www.maisondunumerique.com/skin/frontend/default/mdn_th...

Håller med angående städningen! Det när jag hade svarta prylar syntes damm direkt, vilket gjorde ont i min pedantiska själ. Likaså syns ofta fingeravtryck relativt enkelt på svarta produkter.

Självfallet blir ju vita produkter också dammiga eller suger åt sig fingeravtryck, men det syns inte i samma utsträckning.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Just av den anledningen jag vill byta mitt bitfenix colossus mot ett nzxt phantom pink
Även om det nog är det fjolligaste chassit som någonsin tillverkats.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Inaktiv

NZXT Phantom 410 White har jag byggt min låda på.. ser enormt fint ut, t.o.m. regeringen tillåter att den står framme..

Permalänk
Medlem

Gillar svart för det utmärker sig inte så mycket. En datorlåda är en stor klump och hade den varit i någon annan färg så hade den synts så mycket. Dock hade den gärna fått vara ljus inne eftersom det gör monteringen av komponenterna lite enklare. I mitt Fractal Design så är allt svart och det är jättesvårt att urskilja detaljer i det, särskilt om man tappar en av de svarta skruvarna.

När det gäller skärmar så är det bara svart som gäller, för kontrastens skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixoon:

Antar att det är så för att det är stilrent eller något liknande. Nästan allt jag har vid min dator är svart.

Svart skrivbord
Svart tangentbord
Svart mus
Svart skärm
Svart chassi
Svart musmatta
Svart headset
Svarta högtalare
Svart stol

Inget av dessa prylar lyser heller så det blir ju lite tråkigt men stilrent är det.

Kom också tänka på det nu och ett titt runtomkring arbetsbordet hittade jag följande:

Svart chassi (med gråsilvrig DVD bay, haha)
Svart musmatta
Svart mus
Svart tangentbord
Svarta högtalare
Svart skärmpanel+fot
Svart plånbok
Svart MP3/4 spelare
Svart kniv för pill
Svart ritplatta
Svart mobil
Svart headset
Svart stol
och diverse svarta spelkartong...

Black is indeed the new black.

Visa signatur

W10 Pro N | i7-6700K @ 4.8 GHz | NH-D15 | RTX 3060 Ti | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000MHz CL15 | M.2 2TB | EVGA 750W G2 | Fractal Design Define S | Logitech G502 X | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz »

Permalänk

Jag antar väll att du kan måla en svart fläktkontroll i rätt nyans av silver. Förslagsvis warhammerfärg eller färg på sprayburk

Visa signatur

GA-990FXA-UD3 | AMD Phenom II X4 965 BE | HD 7870 Gigabyte OC | NZXT PHANTOM BLACK | NZXT HALE90 650W | OCZ AGILITY III 60GBx2 (RAID 0)