Permalänk
Medlem

Nybyggd dator som får BSOD hela tiden

Tja!

Nu är det såhär att jag nyss byggde ihop min första dator, men jag har fått lite problem. Jag får allt för ofta BSOD vilket är riktigt störande och jag har sökt frenetiskt efter ett svar. De vanligaste "felkoderna" är:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
INTERRUPT_EXCEPTION_NOT_HANDLED
PFN_LIST_CORRUPT
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
APC_INDEX_MISMATCH
Och ett antal till... (om det nu är till någon hjälp)

Jag tänkte först att det hade med defekta RAM-minnen att göra så jag körde en memory diagnostic och ena stickan fick några fel. Jag ändrade även frekvensen i BIOS så att de skulle köra i 1600 MHz men det hjälpte inte. Jag kör just nu bara med ena stickan och trots att den inte fick några fel så får jag BSOD ändå. Det uppstår inte under några speciella omständigheter men varenda gång jag försöker köra en SFC/SCANNOW i CMD så kommer det runt 20%. Firefox brukar också krasha rätt ofta om det nu har något med saken att göra. Sen verkar det peka åt några felaktiga drivrutiner men det har jag försökt med också. Driverscanner hittar inte några gamla och inte windows update heller.

Fuskbugg ligger ju nere och jag vet inte hur man läser minidumperna så om det behövs så får ni gärna berätta hur man gör

Datorn:
Operativsystem: Microsoft Windows 7 Enterprise 64-bit (6.1 Build 7601)
Processor: Intel Core i5 2500K 3,3GHz (klockade den till 4.0 men den är nu åter i stock-klocken)
Processorkylare: Thermalright MUX-120 OEM S1156/1155
Moderkort: ASRock Z68 Extreme3 GEN 3
Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Grafikkort: KFA2 GeForce GTX 680 2048MB
Hårddisk: A-DATA SSD 510-series 120GB + Seagate barracuda 320gb 7200 RPM (Tror jag, tagen från en gammal burk som vi hade hemma)
Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 650W Modulär
Övrig kylning: 2x120 inblås 3x120 utblås
Övriga komponenter: Fläktkontroller
Temperaturer: GPU går upp mot 80 i BF3 och CPU:n går väl upp till kanske 60 men båda ligger lågt i idle när BSOD kommer

Är det något som jag har gjort fel när jag jag satte ihop den? All hjälp är välkommen, vill verkligen få den att fungera som den ska...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Brukar ofta vara ramminnena men du verkat testa dem testa lägg windows på en annan disk

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl också vara SSD som behöver uppdateras.

Permalänk
Medlem

som tidigare skrivits, kolla upp ifall det finns ny firmware till SSD. Men framförallt, kolla individuella komponenter på moderkortet, och se till att ta ner senaste drivrutinerna på alla komponenter. Nu har jag aldrig använt driverscanner, men min tidigare erfarenhet av såna program är att dom ofta missar grejer.

Edit. Vill bara förtydliga, du ska alltså inte ta ner drivrutinerna från asrocks hemsida(ofta gamla grejer), utan du bör gå till varje enskild leverantör, av tex internt lan, ljud, kontrollers etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Brukar ofta vara ramminnena men du verkat testa dem testa lägg windows på en annan disk

Jag tänkte det också, får jag helt nya om jag kontaktar inet?

Skrivet av try1t:

Kan mycket väl också vara SSD som behöver uppdateras.

Tack för tipset! Det har jag gjort

Skrivet av honkel:

som tidigare skrivits, kolla upp ifall det finns ny firmware till SSD. Men framförallt, kolla individuella komponenter på moderkortet, och se till att ta ner senaste drivrutinerna på alla komponenter. Nu har jag aldrig använt driverscanner, men min tidigare erfarenhet av såna program är att dom ofta missar grejer.

Edit. Vill bara förtydliga, du ska alltså inte ta ner drivrutinerna från asrocks hemsida(ofta gamla grejer), utan du bör gå till varje enskild leverantör, av tex internt lan, ljud, kontrollers etc.

Jaha, jo det kan mycket väl vara så att Driverscanner missar. Nu har jag i alla fall laddat ner ny firmware till SSD och drivrutiner till allt (tror jag) så nu blir det till att vänta och se om det kommer någon till BSOD. Tack för hjälpen än så länge

Permalänk
Medlem

Det verkar inte ha hjälpt alls... Får BSOD även i Safe Mode. Är det RAM:en det är fel på trots allt, eller bör jag installera om windows?

EDIT: Kopplade ur HDD:n och ändrade i BIOS till AHCI istället för IDE, då klarar datorn inte ens av att boota. Kanske är värt att tillägga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dcad11:

Det verkar inte ha hjälpt alls... Får BSOD även i Safe Mode. Är det RAM:en det är fel på trots allt, eller bör jag installera om windows?

EDIT: Kopplade ur HDD:n och ändrade i BIOS till AHCI istället för IDE, då klarar datorn inte ens av att boota. Kanske är värt att tillägga.

Med boota, menar du inte komma in i Windows, eller inte starta alls(helt död)? För i många fall när du ändrar till AHCI så måste du göra ny installation, men behåll AHCI på om du skall installera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av honkel:

Med boota, menar du inte komma in i Windows, eller inte starta alls(helt död)? För i många fall när du ändrar till AHCI så måste du göra ny installation, men behåll AHCI på om du skall installera om.

Den kommer förbi bios men så fort windowsloggan börjar "ladda" så kraschar den. Aha okej, ska nog prova att installera om helt med AHCI på då. Tack!