Kompakt datorsystem för hemmakontoret

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kan inte annat än hålla med. Morex T3500 är optimalt på många sätt, jag gillar verkligen layouten i allmänhet, att det följer med passiv nätdel, samt konceptet med lagring + optisk enhet under resten av komponenterna. Det går dock inte att sticka under stol med att lådan inte är speciellt snygg, om än praktisk..

Drog själv ihop en låda till farsgubben och övervägde detta eller liknande minimalistiskt chassi. Jag föll dock för ett In-Win BP655, lite för att jag själv ville modda och för att min egna HTPCs minichassi från Deltaco haft undermålig byggkvalitet. Ville ha lite mer utrymme.

Komponentvalet blev dock liknande, valde H67 då min SSD jag tänkte sätta i var lite snabbare, G840 för att den just då var ganska mycket billigare GHz/kr. I efterhand hade jag nog till mig själv tagit externt nätagg men farsan bryr sig inte om ljud utan har aldrig upplevt en tystare dator än den han fick

Intressant artikel!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Skulle vilja påpeka att ljudnivån i recensionen är väldigt subjektiv, tycker man att processorkylaren är nära ljudlös vid 1400 RPM så har man sannolikt väldigt hög bakgrundsnivå. Alla som är verkligt kräsna behöver byta processorkylare.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

Intressant med ett nätagg på 80 W.
Lovande att det är från Seasonic.

Mindre datorer såsom ITX verkar vettigt då moderkort har integrerade nätverk- och ljud- kretsar som är mer än hyfsade och den inbyggda grafiken i dagens processorer är adekvat.

Fräscht med SSD, men ODD känns förlegat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Intressant med ett nätagg på 80 W.
Lovande att det är från Seasonic.

Mindre datorer såsom ITX verkar vettigt då moderkort har integrerade nätverk- och ljud- kretsar som är mer än hyfsade och den inbyggda grafiken i dagens processorer är adekvat.

Fräscht med SSD, men ODD känns förlegat.

ODD förlegat? Inte för äldre som gärna tittar på lite VHS framåt kvällningen..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskmasen_99:

Räcker verkligen 128 GB för den "normala" användaren?

Morsans 40GB-SSD är inte ens halvfull och använder 30GB av vår gemensamma nätverkslagring.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tanax:

Älskar såna här byggen!
Det enda negativa är att det finns så otroligt många fula chassin för dem. Att det ska vara så svårt för chassitillverkarna att plocka ihop ett stilrent chassi i SFF-klassen..

Streacom gör ett flertal snygga SFF-chassin.

Permalänk

Inte Bra Emil. För Dyr för den prestandarden !
Här 2 st med bättre CPU och bättre GPU:
http://cdon.se/hemelektronik/home_fujitsu_ph300_intel_i3-2120_4gb_500gb_w7hp_ati_hd5450-17768318
http://cdon.se/hemelektronik/hp_cq1140sc_fusion_e-450_4gb_1tb_w7hp_hd6320_dvd-rw-18243516
Över 1000:- billigar med SweC rabbaten. För 1300:- kan man utrusta dem med en 128 GB SSD och 8GB minne och det blir mycket billigare än ditt projekt. Varför:
WINDOWS! Du har ingen windows med i din.

När det gäller brödburkar(nytto/kontors) så är OEM tillverkarna väldigt ofta billigare. Det är hårt att behöva erkänna men så är det. Utsende: 9/10 så gömmer man dessa bakom en skärm eller under skrivbordet. Det som betyder något är ljudet. De måste vara tysta!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk

Måste säga att jag tycker det där systemet var sjukt ovärt för 4000 kronor. Byggde en minidator till en tjejkompis nyligen för samma pris:
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=107605...

Då får man en betydligt bättre grafik med processorn, snabbare minnen, 300W PSU och möjlighet att stoppa in riktigt grafikkort om man skulle vilja. Visst, det är mATX och inte miniITX men ändå. Går att göra samma sak med miniITX om man skulle vilja också.

Permalänk
Avstängd

Nej i den här prisklassen är en märkesdator betydligt mer kostnadseffektivt samt oftast en betydligt bättre anpassad kylning.
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_ph300_intel_i5-2320_8gb_...

Ink OS ex SSD, lägg till SSD för OS-kostnad och du har en medialagringsdisk på 1TB på köpet.

Chassivalet är ju en firestarter då den bara suger in damm utan filter.

Powerdraw i paritet med Emils bygge. Betydligt högre prestanda.

[edit]Sorry bara 0,5TB disk, fel på prisjakt.[/edit]

Permalänk
Skrivet av Luxor ABC80:

Inte Bra Emil. För Dyr för den prestandarden !
Här 2 st med bättre CPU och bättre GPU:
http://cdon.se/hemelektronik/home_fujitsu_ph300_intel_i3-2120_4gb_500gb_w7hp_ati_hd5450-17768318
http://cdon.se/hemelektronik/hp_cq1140sc_fusion_e-450_4gb_1tb_w7hp_hd6320_dvd-rw-18243516
Över 1000:- billigar med SweC rabbaten. För 1300:- kan man utrusta dem med en 128 GB SSD och 8GB minne och det blir mycket billigare än ditt projekt. Varför:
WINDOWS! Du har ingen windows med i din.

När det gäller brödburkar(nytto/kontors) så är OEM tillverkarna väldigt ofta billigare. Det är hårt att behöva erkänna men så är det. Utsende: 9/10 så gömmer man dessa bakom en skärm eller under skrivbordet. Det som betyder något är ljudet. De måste vara tysta!

Skrivet av infinity08:

Måste säga att jag tycker det där systemet var sjukt ovärt för 4000 kronor. Byggde en minidator till en tjejkompis nyligen för samma pris:
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=107605...

Då får man en betydligt bättre grafik med processorn, snabbare minnen, 300W PSU och möjlighet att stoppa in riktigt grafikkort om man skulle vilja. Visst, det är mATX och inte miniITX men ändå. Går att göra samma sak med miniITX om man skulle vilja också.

Skrivet av MartenKL:

Nej i den här prisklassen är en märkesdator betydligt mer kostnadseffektivt samt oftast en betydligt bättre anpassad kylning.
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_ph300_intel_i5-2320_8gb_...

Ink OS ex SSD, lägg till SSD för OS-kostnad och du har en medialagringsdisk på 1TB på köpet.

Chassivalet är ju en firestarter då den bara suger in damm utan filter.

Har ni missat poängen med denna artikel?
Det handlar om ett energisnålt och kompakt datorsystem. Är man ute efter mest prestanda/krona så finns det självklart bättre alternativ.

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Inte Bra Emil. För Dyr för den prestandarden !
Här 2 st med bättre CPU och bättre GPU:
http://cdon.se/hemelektronik/home_fujitsu_ph300_intel_i3-2120_4gb_500gb_w7hp_ati_hd5450-17768318
http://cdon.se/hemelektronik/hp_cq1140sc_fusion_e-450_4gb_1tb_w7hp_hd6320_dvd-rw-18243516
Över 1000:- billigar med SweC rabbaten. För 1300:- kan man utrusta dem med en 128 GB SSD och 8GB minne och det blir mycket billigare än ditt projekt. Varför:
WINDOWS! Du har ingen windows med i din.

När det gäller brödburkar(nytto/kontors) så är OEM tillverkarna väldigt ofta billigare. Det är hårt att behöva erkänna men så är det. Utsende: 9/10 så gömmer man dessa bakom en skärm eller under skrivbordet. Det som betyder något är ljudet. De måste vara tysta!

Dedär är Micro atx.
Syftet var så litet som möjligt

Permalänk
Medlem

De där datorerna ni länkar till drar ju knappast så lite ström som Emils bygge.

Den sista datorn du länkar till har en AMD E-450 1,65 GHz CPU som inte är lika snabb som g850.

Mycket trevlig artikel. Skulle vilja se något liknande fast med mer prestanda, liten dator som klarar ett modernt grafikkort och kraftfull cpu.
Behöver man egentligen ha en intern DVD idag? Borde väl räcka med en extern som man tar fram då man behöver den.

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Måste säga att jag tycker det där systemet var sjukt ovärt för 4000 kronor. Byggde en minidator till en tjejkompis nyligen för samma pris:
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=107605...

Då får man en betydligt bättre grafik med processorn, snabbare minnen, 300W PSU och möjlighet att stoppa in riktigt grafikkort om man skulle vilja. Visst, det är mATX och inte miniITX men ändå. Går att göra samma sak med miniITX om man skulle vilja också.

Skrivet av Luxor ABC80:

Inte Bra Emil. För Dyr för den prestandarden !
Här 2 st med bättre CPU och bättre GPU:
http://cdon.se/hemelektronik/home_fujitsu_ph300_intel_i3-2120_4gb_500gb_w7hp_ati_hd5450-17768318
http://cdon.se/hemelektronik/hp_cq1140sc_fusion_e-450_4gb_1tb_w7hp_hd6320_dvd-rw-18243516
Över 1000:- billigar med SweC rabbaten. För 1300:- kan man utrusta dem med en 128 GB SSD och 8GB minne och det blir mycket billigare än ditt projekt. Varför:
WINDOWS! Du har ingen windows med i din.

När det gäller brödburkar(nytto/kontors) så är OEM tillverkarna väldigt ofta billigare. Det är hårt att behöva erkänna men så är det. Utsende: 9/10 så gömmer man dessa bakom en skärm eller under skrivbordet. Det som betyder något är ljudet. De måste vara tysta!

Skrivet av MartenKL:

Nej i den här prisklassen är en märkesdator betydligt mer kostnadseffektivt samt oftast en betydligt bättre anpassad kylning.
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_ph300_intel_i5-2320_8gb_...

Ink OS ex SSD, lägg till SSD för OS-kostnad och du har en medialagringsdisk på 1TB på köpet.

Chassivalet är ju en firestarter då den bara suger in damm utan filter.

AMD är sjukt prisvärda och bra till HTPC men inte till datorer där grafiken bara ska visa bild och accelerera SVT-play och liknande. En Pentium smiskar alla billiga Fusion-prollar och har bättre prestanda/watt. Ganska enkelt val om grafiken är oviktig.

Däremot så är Fujitsudatorn ni länkade klart prisvärd med OS och extra grafikkort för ~3000kr. Frågan är hur mycket den låter och som nämndes hur chassit står sig mot damm. Ofta lätt att modda dit dammskydd men ändå.

Har man inga delar liggandes hemma som skräpar och inga familjelicenser till Windows över så var Fujitsun riktigt prisvärd. Oklart PSU-kvalitet dock.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nithlon:

De där datorerna ni länkar till drar ju knappast så lite ström som Emils bygge.

Den sista datorn du länkar till har en AMD E-450 1,65 GHz CPU som inte är lika snabb som g850. Plus att grafikkortet inte presterar bättre än HD2000, kan ha fel här då jag bara tittat på en comparechart.

GPU är mycket bättre än HD2000 (har inte siffror men kollade upp det när jag byggde åt farsan), CPU bra mycket sämre än G850.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

GPU är mycket bättre än HD2000 (har inte siffror men kollade upp det när jag byggde åt farsan), CPU bra mycket sämre än G850.

Jag hade fel, det är som du säger.

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Vill man ha det lite snyggare så kan man välja detta chassit och en pico psu och ändå bara hamna på 4185:-

Permalänk
Inaktiv

Emil, jag tänkte bara fråga hur du resonerade när det gällde valet av CPU? Jag byggde nyligen en server och då föll valet på en Celeron G530. Lite mindre cache och lägre klockad men upplever att den räcker till det mesta jag gör. Till och med att köra en VirtualBox i Ubuntu med Windows där jag transcodar 720p och skickar till paddan. Den har väl även samma typ av inbyggda grafik så att köra högupplösta filmer på den inbyggda grafiken borde väl fungera bra även på den. När jag valde G530 så kände jag att jag ville komma så billigt undan som möjligt, med så låg strömförbrukning som möjligt, utan att offra alltför mycket prestanda. Vet inte hur mycket bättre G850 är, men hade jag tagit steget upp hade jag åtminstone velat ha en i3 med HT. Märk väl, säger inte att något val är bättre än det andra, vill bara höra lite mer ingående resonemang för jag känner att det finns så jädra många processorer under tusenlappen och ibland betalar man hundralappar mer för några extra MHz. Något som man faktiskt inte har någon nytta av i slutändan. Slutade med att datorn jag byggde drog runt 30W idle (CPU, fyra mekaniska diskar och en SSD) och 20-30W till under load. Sjukt

Anyway, rolig läsning! Och bra mycket roligare att bygga en egen dator än att köpa en färdig märkesdator såklart. Så är det bara.

Permalänk
Entusiast

Kul läsning. Kanske ska skicka den här artikeln till min far som är trött på alla datorer men ändå vill ha något stationärt att arbeta med utan att betala alltför mycket. Fast väntar nog tills Ivy Bridge letar sig ner i prisklasserna för den bättre grafiken och lägre strömförbrukningen är ju trevlig. Ivy är ju ideal för den här typen av system.

Finns det några mini-ITX med plats för en 2,5" och en 3,5" så man får lite mer lagring också och inte bara SSD. Det skulle vara relevant för min far som tar en del bilder och filmar lite. Då duger inte en SSD som lagring tyvärr.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kul läsning. Kanske ska skicka den här artikeln till min far som är trött på alla datorer men ändå vill ha något stationärt att arbeta med utan att betala alltför mycket. Fast väntar nog tills Ivy Bridge letar sig ner i prisklasserna för den bättre grafiken och lägre strömförbrukningen är ju trevlig. Ivy är ju ideal för den här typen av system.

Finns det några mini-ITX med plats för en 2,5" och en 3,5" så man får lite mer lagring också och inte bara SSD. Det skulle vara relevant för min far som tar en del bilder och filmar lite. Då duger inte en SSD som lagring tyvärr.

Du kan ju stoppa i en 2,5"-HDD i så fall. Till lagring duger de utmärkt även om de oftast är lite slöa. Sen finns det många små chassin med plats för 3,5", iaf på pappret. Blir lite mer strul i verkligheten då de är väldigt trånga att bygga i med så stora komponenter. Det jag byggde i, In-Win BP655 är lite för stort för att vara riktigt kompakt men har plats för 5,25" + 2 3,5". Inbyggt PSU med lite för hög ljudnivå också

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Nithlon:

De där datorerna ni länkar till drar ju knappast så lite ström som Emils bygge.

Det må vara sant. Men då måste jag ställa frågan, vem prioriterar strömsnålhet högst när det gäller en stationär dator? Självklart är det trevligt med lägre strömförbrukning, några kronor (med betoning på några) billigare elräkning och kanske något bättre miljösamvete. Men när man ställer det mot prestanda, utseende och andra faktorer bleknar det, iallafall för mig. Även om en bättre dator så drog 10 gånger mer ström skulle jag välja den. Det är verkligen inte mycket el-pengar att tala om och när jag jobbar/spelar/surfar/kollar film ska det flyta på bra, det är prio ett.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Videoapan:

Du kan ju stoppa i en 2,5"-HDD i så fall. Till lagring duger de utmärkt även om de oftast är lite slöa. Sen finns det många små chassin med plats för 3,5", iaf på pappret. Blir lite mer strul i verkligheten då de är väldigt trånga att bygga i med så stora komponenter. Det jag byggde i, In-Win BP655 är lite för stort för att vara riktigt kompakt men har plats för 5,25" + 2 3,5". Inbyggt PSU med lite för hög ljudnivå också

Plats för dubbla 2,5" fungerar också även om 3,5" är att föredra då prisskillnaden är lite stor. Det hade ju ändå blivit en 5400 rpm så då spelar fysisk storlek inte så stor roll på hastigheten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är roligt med låg strömförbrukning!

Körde själv på Linkworlds LC820-03 90W chassi i senaste mITX-bygget.

Förstår inte varför Emil valde Pentium över Celeron, men det är kanske magin i namnet

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av infinity08:

Det må vara sant. Men då måste jag ställa frågan, vem prioriterar strömsnålhet högst när det gäller en stationär dator? Självklart är det trevligt med lägre strömförbrukning, några kronor (med betoning på några) billigare elräkning och kanske något bättre miljösamvete. Men när man ställer det mot prestanda, utseende och andra faktorer bleknar det, iallafall för mig. Även om en bättre dator så drog 10 gånger mer ström skulle jag välja den. Det är verkligen inte mycket el-pengar att tala om och när jag jobbar/spelar/surfar/kollar film ska det flyta på bra, det är prio ett.

Du missar fortfarande storleken. Vidare handlar det om att hitta tillräckligt bra prestanda. Det är ju helt meningslöst att köpa ett större system för att få lite mer prestanda om man inte kommer använda den. Fast jag vet att detta är ett främmande koncept på denna sida.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Relik 📜

Målet här var som sagt en väldigt kompakt, energisnål och tyst dator att ha brevid skärmen. Fujitsu-datorn som länkas är precis som som sägs extremt prisvärd (troligen subventionerad under inköpspris), men faller bland annat på att den är för stor för det aktuella syftet, samt att den (enligt kommentarerna på CDON) är ganska högljudd. Som jag skrivit innan handlar det dock inte om några naturlagar här, utan olika maskiner passar bra för olika syften och smaker.

Mitt mål var att hitta tillräcklig prestanda, och sedan anpassa resten efter det. Vissa kanske anser att en snabbare grafikdel är nödvändigt, eller att extra lagring behövs - jag gör det inte för just det här bygget utan väljer att satsa på andra parametrar som storlek och låg energiförbrukning. Jag anser inte att någon väg är direkt fel, det handlar om olika prioriteringar och vad man vill uppnå. Blir faktiskt lite förvånad över den "totaldissande" attityden vissa har, hehe.

Skrivet av Typhonos:

Skulle vilja påpeka att ljudnivån i recensionen är väldigt subjektiv, tycker man att processorkylaren är nära ljudlös vid 1400 RPM så har man sannolikt väldigt hög bakgrundsnivå. Alla som är verkligt kräsna behöver byta processorkylare.

Visst är det subjektivt, men SÅ högljudd är den faktiskt inte. Vid standardnivån 1200-1250 RPM låter kylaren inte mycket alls, och bör inte störa någon på normala avstånd utöver väldigt känsliga.

Skrivet av rektor:

Intressant med ett nätagg på 80 W.
Lovande att det är från Seasonic.

Mindre datorer såsom ITX verkar vettigt då moderkort har integrerade nätverk- och ljud- kretsar som är mer än hyfsade och den inbyggda grafiken i dagens processorer är adekvat.

Fräscht med SSD, men ODD känns förlegat.

Skrivet av Videoapan:

ODD förlegat? Inte för äldre som gärna tittar på lite VHS framåt kvällningen..

ODD är inte ett dugg förlegat för det här syftet, det var ett specifikt önskemål att ha med på ett eller annat sätt.

Skrivet av Ignostic:

Vill man ha det lite snyggare så kan man välja detta chassit och en pico psu och ändå bara hamna på 4185:-

Visst finns det andra lösningar, som säkert passar vissa bättre! En fördel med Morex T3500 är att chassit släpper igenom bra med luft, vilket underlättar när det finns begränsat med kylning. Dessutom är prislappen ganska trevlig, med tanke på att nätdelen ingår.

Skrivet av anon46732:

Emil, jag tänkte bara fråga hur du resonerade när det gällde valet av CPU? Jag byggde nyligen en server och då föll valet på en Celeron G530. Lite mindre cache och lägre klockad men upplever att den räcker till det mesta jag gör. Till och med att köra en VirtualBox i Ubuntu med Windows där jag transcodar 720p och skickar till paddan. Den har väl även samma typ av inbyggda grafik så att köra högupplösta filmer på den inbyggda grafiken borde väl fungera bra även på den. När jag valde G530 så kände jag att jag ville komma så billigt undan som möjligt, med så låg strömförbrukning som möjligt, utan att offra alltför mycket prestanda. Vet inte hur mycket bättre G850 är, men hade jag tagit steget upp hade jag åtminstone velat ha en i3 med HT. Märk väl, säger inte att något val är bättre än det andra, vill bara höra lite mer ingående resonemang för jag känner att det finns så jädra många processorer under tusenlappen och ibland betalar man hundralappar mer för några extra MHz. Något som man faktiskt inte har någon nytta av i slutändan. Slutade med att datorn jag byggde drog runt 30W idle (CPU, fyra mekaniska diskar och en SSD) och 20-30W till under load. Sjukt

Anyway, rolig läsning! Och bra mycket roligare att bygga en egen dator än att köpa en färdig märkesdator såklart. Så är det bara.

Well, jag resonerade att den där extra klockfrekvensen och prestandan kanske kan vara skönt att ha - det handlar ändå om uppåt 10-15 procent. Datorn ska ändå snurra ett tag, och man vet aldrig vad som händer i framtiden. Visst hade en Core i3 varit trevligt, men då hamnar man dels ytterligare några hundralappar upp, dels väldigt nära gränsen för vad nätdelen klarar av. Jag tycker G850 är en bra kompromiss, andra prioriterar säkert annorlunda!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Jag tycker att det är roligt med låg strömförbrukning!

Körde själv på Linkworlds LC820-03 90W chassi i senaste mITX-bygget.

Förstår inte varför Emil valde Pentium över Celeron, men det är kanske magin i namnet

Sen är det ju viss prestandaskillnad. Jag tänkte på liknande sätt angående min farsa och insåg att han inte skulle byta dator på 10 år till så lite extra kraft i form av Pentium fick det bli. Övervägde i3 uppåt men insåg att det vore grym overkill. Men fullt uppgraderingsbar dator om några år då man kan få en Ivy billigt.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Trevligt, detta ska nog bli min førsta linux dator.
Btw, måste man verkligen ha en SSD?
Får en 3,5 tum alternativt 2,5 tum plats i chassit eftersom tycker fortfarande inte att en SSD ær prisværd.

EDIT: Førlåt, svaret finns redan i trådet

Skrivet av Nithlon:

De där datorerna ni länkar till drar ju knappast så lite ström som Emils bygge.

Den sista datorn du länkar till har en AMD E-450 1,65 GHz CPU som inte är lika snabb som g850.

Mycket trevlig artikel. Skulle vilja se något liknande fast med mer prestanda, liten dator som klarar ett modernt grafikkort och kraftfull cpu.
Behöver man egentligen ha en intern DVD idag? Borde väl räcka med en extern som man tar fram då man behöver den.

Vad ær skillnaden mellan Intern och Extern egentligen førutom att extern ær utanfør chassit?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Riktigt fin artikel Emil! Nu vill vi se för HTPC också :)! När du har tid då;).

Annars ser den där lilla datorn faktiskt helt okej ut, kanske något man kan slänga ihop till mormor som skype/surf dator? Riktigt uppskattat!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Vad ær skillnaden mellan Intern och Extern egentligen førutom att extern ær utanfør chassit?

Skillnaden är framförallt att de externa nätaggregaten är passiva precis som laddaren till din bärbara dator!

Sen är ofta verkningsgraden mycket bra också och då nätaggregatet sitter utanför chassit så kommer värmen bort från delar som kräver kylning!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Vill man ha en snygg, snabb, tyst strömsnål dator och kan tänka sig lägga någon tusenlapp till så är ju denna att föredra: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=937277

Då får man dessutom operativsystem på köpet

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Bra artikel! Dock lite tråkigt med intels originalkylare, med ett så öppet chassie lär det väl låta en del. Accepteras på en speldator men lite tråkigt när en kontorsdator låter för mycket.

Visa signatur

AMD 955@4.2GHz | Corsair H60 (2x FD@1000rpm) | 460gtx 768mb@864mhz | Corsair 2x2gb 1600mhz | MSI 870A-G54 | Antec Three Hundred | OCZ 600w