SSD rea på Inet. Ska man köpa?

Permalänk
Medlem

SSD rea på Inet. Ska man köpa?

Har länge velat köpa en SSD men det har ju vart så mycket problem med firmware och sånna saker.

Och nu har inet rea på en 120gb SSD http://www.inet.se/produkt/4304412/a-data-ssd-510-series-120g...

Undrar om den är värd att köpa? Om någon vet om den krånglar eller har några jobbiga buggar eller liknande.

Permalänk
Medlem

jag har aldrig haft något problem med min ssd, köp på bara. det är en fin uppgradering

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk

Har själv denna i min HTPC sedan ett tag tillbaka och har inte haft några problem så här långt.
Så jag skulle nog säga att den är prisvärd.

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem

Enligt en annan tråd i forumet verkar de stabila och bra. Tråden finns på någon av de 2 första sidorna. De har minnen av något lägre kvalitet så de ger inte topprestanda. Verkar dock helt ok.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Även jag tänkte köra på en SSD nu när läget kom.

Lite off topic frågor från en SSD-nybörjare: Förlorar jag mycket på att moderkortet bara stöder 3 Gbit/s?
En ännu mer off topic: Om jag formaterar om datorn och lägger in en SSD, måste jag spara ner min W7 licens först eller ligger den kvar där den ska?

Tänkt och göra rent datorn lagom till Diablo

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Medlem

blev ett köp, bra att ha ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av viking99:

Enligt en annan tråd i forumet verkar de stabila och bra. Tråden finns på någon av de 2 första sidorna. De har minnen av något lägre kvalitet så de ger inte topprestanda. Verkar dock helt ok.

De är stabilare än förut men de är inte Intel-stabila, dvs det kommer vara vissa som kommer att ha problem med dessa diskar. Vill man inte chansa får man lägga till några hundringar.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskaaarn:

Även jag tänkte köra på en SSD nu när läget kom.

Lite off topic frågor från en SSD-nybörjare: Förlorar jag mycket på att moderkortet bara stöder 3 GB/s?
En ännu mer off topic: Om jag formaterar om datorn och lägger in en SSD, måste jag spara ner min W7 licens först eller ligger den kvar där den ska?

Tänkt och göra rent datorn lagom till Diablo

3Gbit/s = 375MB/s?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Sålt många av dessa diskar, från när de var nya, aldrig haft ett enda problem med dem hittills
Har en av mina vänner jag sålt på en av dem t o m, annars köper man intels o får lägga till några hundringar men kan utan minsta dåligt samvete rekommendera dessa diskar

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Kanske inkräktar lite på tråden här (förlåt ts) men vad betyder W: XXX / R: XXX egentligen, ska det va högt eller lågt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Kanske inkräktar lite på tråden här (förlåt ts) men vad betyder W: XXX / R: XXX egentligen, ska det va högt eller lågt?

Write speed och Read speed. Högt är väl bättre, men spelar ingen större roll då alla diskar idag har tillräckligt högt för att man inte ska märka skillnad. Är istället andra mer avancerade parametrar som spelar roll. Men läs sweclockers genomgång av de senaste SSD:erna för att lära dig lite om det

Permalänk
Skrivet av mfm:

De är stabilare än förut men de är inte Intel-stabila, dvs det kommer vara vissa som kommer att ha problem med dessa diskar. Vill man inte chansa får man lägga till några hundringar.

Intel 320-serien är inte alls så stabil som alla påstår. Jag köpte en 320 120gb för två månader sedan i tron att den var den mest pålitliga SSDn. Jag kollade upp att den hade senaste firmwaren som skulle fixa 8mb buggen, men efter en blåskärm (troligtvis pga CPU överklock med för låg volt (inget extremt, hade kört på många timmar), annars pga SSDn) stängde jag av datorn genom att hålla inne startknappen, och när jag startade upp igen hade jag inget OS, endast en SSD på 8mb. All data försvann och det tog många timmar att återställa SSDn till 120gb genom ett flash-minne och 3rd party software (ej program från intel då de inte har någon "fix" när problemet väl uppstår).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkeyapa:

Intel 320-serien är inte alls så stabil som alla påstår. Jag köpte en 320 120gb för två månader sedan i tron att den var den mest pålitliga SSDn. Jag kollade upp att den hade senaste firmwaren som skulle fixa 8mb buggen, men efter en blåskärm (troligtvis pga CPU överklock med för låg volt (inget extremt, hade kört på många timmar), annars pga SSDn) stängde jag av datorn genom att hålla inne startknappen, och när jag startade upp igen hade jag inget OS, endast en SSD på 8mb. All data försvann och det tog många timmar att återställa SSDn till 120gb genom ett flash-minne och 3rd party software (ej program från intel då de inte har någon "fix" när problemet väl uppstår).

Det låter som du inte hade rätt firmware i alla fall.

Jag gjorde ett test med en 320 med opatchad firmware där den tappade strömmen ett flertal gånger varje timme, och det körde minst en vecka utan att det blev någon 8mb-partition.

Det ska väldigt mycket till för att jag ska skaffa en SSD från någon annan än Intel för något viktigt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Det låter som du inte hade rätt firmware i alla fall.

Jag gjorde ett test med en 320 med opatchad firmware där den tappade strömmen ett flertal gånger varje timme, och det körde minst en vecka utan att det blev någon 8mb-partition.

Det ska väldigt mycket till för att jag ska skaffa en SSD från någon annan än Intel för något viktigt.

Jag hade och har senaste firmwaren. Att intels är mest pålitliga betyder dock inte att vissa exemplar är extra känsliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetbalk:

blev ett köp, bra att ha ^^

grattis. känslan av fart är skön, men det är desto lättare att köra in i en bergvägg.

glöm alltså inte att vara extra noga med säkerhetsbältet. (backup mao)

har haft 2 Sandforcediskar, (en OCZ och en Crucial) en stendog efter 6 månader. (omöjlig att datarädda) den andra halvdog och gick iallfall att läsa/skriva ut 2GB i taget från för räddning. men vid laget hade jag dragit åt bältet redan som tur var.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

INte bra med sådana här trådar nu blev jag sugen på en SSD till att installera spe l på i min burk hmm.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Blev med en nu. Sitter och bygger en ny dator och kan ju lägga denna som en bra att ha disk.

Visa signatur

Coolermaster HAF 932 | Cpu i5 2500K@ 4.3 GHz | Asus P8Z77-V Pro | Corsair Vengeance LP 1600 8GB | ASUS GTX680 4Gb | Crucial M4 128GB | A-Data 510 120GB | 1TB HDD Silverstone F02 | Corsair TX 750W | Noctua NH-D14 |

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. De senaste dagarna har den disken kostat 999:- på inet. Jag har spanat lite på denna sedan innan.
Så att den skulle vara sänkt från 1 090:- som det står på deras site är väl en sanning med modifikation.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Köpte faktiskt en sådan förra veckan till en polare, jag tyckte att den var bra mycket snabbare än min force3'a 120gb och mina gamla force2 x2 60gb i raid, hoppas bara den är stabil också

Permalänk
Hedersmedlem

Nu ligger priserna väldigt nära den magiska gränsen 1 USD per Gig. När det inträffar att standardpriset går under 1 dollar per Gig tror jag försäljningen av dessa diskar kommer kicka igång på en lite större skala vilket innebär en trevlig prisutveckling inom en snar framtid.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Nu ligger priserna väldigt nära den magiska gränsen 1 USD per Gig. När det inträffar att standardpriset går under 1 dollar per Gig tror jag försäljningen av dessa diskar kommer kicka igång på en lite större skala vilket innebär en trevlig prisutveckling inom en snar framtid.

Uppskattningsvis när är en snar framtid?

Permalänk
Medlem

kommer aldrig hända. skivdiskar kommer ju fortfarande stå bredvid med en ofantligt mycket högre kapacitet och göra att de fortfarande verkar mycket dyrare för de flesta, och onödiga i vilket fall.

det enda jag kan se som troligt i den öveskådliga utvecklingen är att även de billigare laptopsarna levereras med en SSD istället, om nu de finns kvar snart. (laptops alltså) det är nog också det enda tillverkarna kan göra för upplevelsen för att det inte ska förefalla som utvecklingen helt stannat av där.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneinalifetime:

Uppskattningsvis när är en snar framtid?

Q1/Q2 2013 skulle jag gissa på.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. De senaste dagarna har den disken kostat 999:- på inet. Jag har spanat lite på denna sedan innan.
Så att den skulle vara sänkt från 1 090:- som det står på deras site är väl en sanning med modifikation.

En släng av det gamla hederliga höja-priset-precis-innan-rabatten-så-det-ska-se-billigare-ut-än-vad-det-är tricket med andra ord.

Samsungs 830 120gb har jag kollat lite på. Mina mekaniska Samsung diskar har varit så otroligt stabila så Samsung står högt i kurs hos mig. Får sova på saken.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AndreaX:

kommer aldrig hända. skivdiskar kommer ju fortfarande stå bredvid med en ofantligt mycket högre kapacitet och göra att de fortfarande verkar mycket dyrare för de flesta, och onödiga i vilket fall.

det enda jag kan se som troligt i den öveskådliga utvecklingen är att även de billigare laptopsarna levereras med en SSD istället, om nu de finns kvar snart. (laptops alltså) det är nog också det enda tillverkarna kan göra för upplevelsen för att det inte ska förefalla som utvecklingen helt stannat av där.

Nu har du nog misstolkat mig lite. Jag har inte påstått något om att SSDn kommer konkurrera med mekaniska diskar. Det är en helt annan diskussion. Det enda jag sade var att försäljningen av SSDförsäljningen kommer få ett litet uppsving när 1gig/dollar uppnås. Eller, ja... det är vad jag tror.

Skrivet av BareHipster:

Q1/Q2 2013 skulle jag gissa på.

Ja, det låter vettigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Härligt, får bli en sådan imorgon om ingen kan motivera varför man skall betala mer.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Väntat på att hitta en ssd-disk till ett vettigt pris, och billigare än såhär kan det knappast bli i nuläget, slår nog till på min 1:a SSD

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Recall:

En släng av det gamla hederliga höja-priset-precis-innan-rabatten-så-det-ska-se-billigare-ut-än-vad-det-är tricket med andra ord.

Samsungs 830 120gb har jag kollat lite på. Mina mekaniska Samsung diskar har varit så otroligt stabila så Samsung står högt i kurs hos mig. Får sova på saken.

Jag slog också till under kvällen, trots höja-priset-precis-innan-rabatten-så-det-ska-se-billigare-ut-än-vad-det-är tricket ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Måste säga att crucial-priserna är ruskigt bra på cdon, köpte en 256gb för 1900kr, vilket är nästan en tusenlapp under konkurrenterna...

120gb för 1000 kr börjar dock bli standard nu (corsair force 3, ocz agility 3, a data - mest sandforce), som ni säger så sjunker ssdpriserna snabbt. Kommer nog inte dröja mer än tre, fyra år innan det blir försvarsbart att använda ssder som lagring ur ekonomisk synpunkt.