Är detta det bästa lånet / krediten för lyxkonsumtion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Om man tjänar typ 9k och bara 500kr kvar till "lyx" OCH VILL HA MER - Så kanske man borde se över sina utgifter istället för att försöka leva över sina tillgångar?

Jag drar in 5k på en bra månad (vikare på ett deltidsjobb)
Men trots det klarar jag av både en tvåa, mat och ca 500kr till "lyx"

varför jobbar du ens om du får så lite för det? jag fick ut 6500kr i bidrag en bra månad när jag gick hos soc

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Men du, vi förstår att du inte rent konkret ska betala lån med lån. Alltså bara för att man säger så menar man ju inte att det nödvändigtvis behöver vara exakt det du använder pengarna till.

Det vi menar är ju att du tar lån fast du har andra lån kvar och skulder. Är du med? Om du har massa skulder du ska betala av så är det inte läge att ta fler lån. Du täcker upp för att du ligger back ekonomiskt.

men 10k eller 40k skit samma, jämnar ut sig över tiden, jag tjänar så mycket pengar på att inte ha bil, busskort eller gymkort.
Trappar jag bara ner på uteätandet, supandet och andra ovanor och slutar skolka på jobbet har jag råd

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Skrivet av Andre_H:

ska inte betala lån med lån, ska låna så jag kan köpa nya möbler och datorkomponenter, 30 tusen kanske inte räcker ända fram men det är en bra början

Är du allvarlig?

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuttokova:

Är du allvarlig?

nej jag är absolut inte allvarlig, det är bara en ursäkt jag kommer dra om någon frågar vad jag ska ha pengarna till
egentligen ska jag ut på groken och vaska skumpa för 29 tusen, sen ska jag torka mig i röven med en femhundring och sista femhundringen eldar jag upp på vägen ut

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

varför jobbar du ens om du får så lite för det? jag fick ut 6500kr i bidrag en bra månad när jag gick hos soc

Som jag sa, vikare för ett deltidsjobb. Jag vet att ordinarie ska byta jobb snart, och om du inte märkt det så finns det rätt ont om jobb i Sverige just nu, så jag spelar med tills vidare.
+ Att jag inte behöver mer pengar just nu. Folk ska alltid bara ha mer och mer hela tiden.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

men 10k eller 40k skit samma, jämnar ut sig över tiden, jag tjänar så mycket pengar på att inte ha bil, busskort eller gymkort.
Trappar jag bara ner på uteätandet, supandet och andra ovanor och slutar skolka på jobbet har jag råd

Gör det då , så har du ju pengarna istället?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Så 90% av alla i Sverige som bor i villa eller bostadsrätt gör alltså fel enligt dig då de tar bostadslån? (ja siffran är tagen ur luften, siffran är gissningsvis ännu högre)
Samma sak med bil, det är inte många som har råd att punga ut 200k för en bil utan att ta ett billån, ja man kan ta en billigare begagnad men månadskostnaden på en sån kan i värsta fall bli lika hög eller högre som om man tar ett lån och köper en ny direkt.

Lån för möbler, elektronik osv som TS verkar vilja ha kan jag däremot hålla med dig om efter att ha hamnat i finansiella svårigheter själv pga såna då jag blev sjukskriven mitt under mina avbetalningar och kunde helt plötsligt inte betala de på ett par år så de till slut hamnade hos kronofogden.

Nu får ju givetvis folk svara för sig själva, men jag tolkar det i stil med att vi egentligen inte borde låna för att köpa lägenheter. I en sund ekonomi vore det självklart att äga sin lägenhet och lägenheter skulle kosta mycket mindre eftersom det hade varit en verklig marknad där nybyggen skulle produceras i sådan takt att priset sjunker. I den kontexten borde det inte vara normalt eller klokt att låna ens för en bostad. Nu vet jag inte om det var andemeningen, men jag tycker alltså också att egentligen är det i grunden oförnuftigt att låna mer pengar än vad man verkligen kan garantera att man kan betala tillbaka. Den "säkerhet" det talas om i sammanhangen är ju bara bluff. Verklig säkerhet skulle innebära att jag ägde något som var minst lika värdefullt som lägenheten jag köpte och detta något skulle jag i en nödsituation kunna sälja. Så är det inte för de allra flesta.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trollhattan:

Vad många duktiga moralkärringar det finns här.

Tycker ni kan gå och köpa varsin dressman kostym och söka jobb på tv3

Andra gången någon börjar snacka om moral. Fånigt. Det finns exakt två personer i tråden som är moralkärringar som serverar moralkakor: du och den andra fånen som sa ungefär samma sak.

Att man inte ska låna över sina tillgångar är inte moral, det är en trivial självklarhet. Denna självklarhet har dock de facto-undantag eftersom verkligheten är så snurrig som den är.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Problemet ligger i lyxkonsumtion och låna, då detta aldrig är en bra kombination, däremot investering och låna kan ibland vara bra.
Min definition av ordet lyxkonsumtion är att man köper något som man egentligen inte behöver, det handlar heller inte om någon investering som man tror kan ge mer avkastning än vad den kostade för en. För i sådant fall så är det en investering.

Skrivet av Andre_H:

https://partner.ikanobank.se/web/site_files/docs/IKEA/Handla/...

Jag har läst igenom villkoren och det verkar som man får kredit på 30 000kr utan ränta eller avgifter, utan krav på varken inkomst eller person som går i borgen. Kan det stämma?
Problemet blir att lyckas amortera 5 tusen i månaden i 6 månader, men jag får väll ta det lånet om jag inte hittar något bättre

Jag ser inte att man får låna 30 000kr utan ränta eller avgifter där, hade man fått göra detta så hade det varit ett självklart lån för "alla", så länge som det inte råder deflation i landet.
Du pratar dock senare om att amortera, vilket mer stämmer in bland reglerna i papper, fast även ränta tillkom.

Annars är mitt råd som de flestas att istället se över ens ekonomi, när TS säger att han/hon redovisar en så låg inkomst, så tycker jag att han/hon är berättigad socialbidrag, om personen nu inte har tillgångar.

Att låna pengar för att lösa pengabrist som uppstår varje månad är dock aldrig något bra och banker vill ej gå med på det. (en blödande ekonomi)
Jag känner en person som har en fastighet som är värd mellan 5-10miljoner kronor utan någon skuld, han är över 65år och har en mycket dålig pension. Han gick till banken och frågade ifall han kunde få ta ett lån på några hundratusen och sedan att räntan varenda år skulle läggas på skulden, så att skulden för varje år ökades och han kunde fortsätta med detta livet ut. Tror ni banken gick med på detta fast personen hade en stor fastighet som säkerhet? Nepp.

Nå såvida TS inte har en fastighet eller liknande som ovanför som hindrade denna att söka socialbidrag, så rekommenderar jag TS att göra detta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Som jag ser det var ämnet simpelt. "Vilket är det bästa lånet / krediten?" Inte "Moralisera gärna över min tvivelaktiga ekonomi i denna tråd, tack".

Visa signatur

Intel I5 4670K @ 4.4 ghz | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 780 SC 3GB | MSI Z87-S02 "Inet edition" | Corsair XMS 8gb 1600 mhz |NZXT Hale90 1000W | Samsung 840 Pro 256 gb | OCZ Vertex 64 GB | Seagate 1 TB | Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Eller hur, låt killen låna som han själv vill!

Hoppas det går bra TS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mannequin:

Som jag ser det var ämnet simpelt. "Vilket är det bästa lånet / krediten?" Inte "Moralisera gärna över min tvivelaktiga ekonomi i denna tråd, tack".

Sen är ju inte det här "frågelådan" utan det är ett diskussionsforum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mannequin:

Som jag ser det var ämnet simpelt. "Vilket är det bästa lånet / krediten?" Inte "Moralisera gärna över min tvivelaktiga ekonomi i denna tråd, tack".

Om du vill vara petnoga så argumenterar väl allal egentligen för att det bästa lånet / krediten är en som har 0 kr som lånebelopp. Dvs så passar det in i trådstarten.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av sunnis:

Sen är ju inte det här "frågelådan" utan det är ett diskussionsforum.

I merparten av svaren ser jag absolut inget diskussionsvärde utan direkta påhopp om TS förhållande till sin egen privatekonomi. Hade det förts en diskussion så hade olika lån- och kreditval ställts mot varandra för att, trots era åsikter om TS privatekonomi, ge honom bäst kreditalternativ. Det är det frågan handlar om. Inte huruvida TS skall låna eller icke, baserat på era premisser.

Citat:

Om du vill vara petnoga så argumenterar väl allal egentligen för att det bästa lånet / krediten är en som har 0 kr som lånebelopp. Dvs så passar det in i trådstarten.

Ett lån är inte ett lån om det inte lånas något. Således passar det inte in här.

Visa signatur

Intel I5 4670K @ 4.4 ghz | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 780 SC 3GB | MSI Z87-S02 "Inet edition" | Corsair XMS 8gb 1600 mhz |NZXT Hale90 1000W | Samsung 840 Pro 256 gb | OCZ Vertex 64 GB | Seagate 1 TB | Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mannequin:

Ett lån är inte ett lån om det inte lånas något. Således passar det inte in här.

Ett lån är utväxling av penningbelopp till en räntekostnad. Inget i definitionen kräver att penningbeloppet =/= 0. Nu sker inte så många direkta lån med 0 som belopp, men det gör inte att det är omöjligt. Tänker vi istället på swapar så finns det ju faktiskt situationer som liknar lån med 0 belopp, har vi en enkel ränteswap där ena benet har 0 som nominellt belopp så är det ju egentligen så att det det beloppet ena parten tar emot och betalar ränta på.

Självklart är det lite löjligt att i vardagligt tal prata om lån i den här bemärkelsen, men det är det även att irritera sig över att folk inte tycker TS bör ta fler krediter när han inte har kunnat betala av sina nuvarande skulder.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maekh:

Kan man inte punga upp 30k utan kredit bör man se över sin privatekonomi.

Haha dummaste jag hört.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Skrivet av Derox:

Ett lån är utväxling av penningbelopp till en räntekostnad. Inget i definitionen kräver att penningbeloppet =/= 0. Nu sker inte så många direkta lån med 0 som belopp, men det gör inte att det är omöjligt. Tänker vi istället på swapar så finns det ju faktiskt situationer som liknar lån med 0 belopp, har vi en enkel ränteswap där ena benet har 0 som nominellt belopp så är det ju egentligen så att det det beloppet ena parten tar emot och betalar ränta på.

Självklart är det lite löjligt att i vardagligt tal prata om lån i den här bemärkelsen, men det är det även att irritera sig över att folk inte tycker TS bör ta fler krediter när han inte har kunnat betala av sina nuvarande skulder.

Det är i detta fall ytterst löjligt att prata om 0-belopp som lån. Folk får tycka precis vad de vill om TS ekonomi, och här är det väl lika löjligt att gå igång på hur TS sköter sin ekonomi som att irritera sig på att folk redan från första svar glider offtopic och förvandlar tråden till en fördömande "peka-med-hela-handen-historia".

Visa signatur

Intel I5 4670K @ 4.4 ghz | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 780 SC 3GB | MSI Z87-S02 "Inet edition" | Corsair XMS 8gb 1600 mhz |NZXT Hale90 1000W | Samsung 840 Pro 256 gb | OCZ Vertex 64 GB | Seagate 1 TB | Fractal Design Define R2

Permalänk
Entusiast

Man bara måste älska ironin i alla metamoralkakor och folk som dömer ut folk på sina höga hästar från ännu högre hästar.

Här sitter jag på den högsta hästen av alla och mumsar på en ännu större metamoralkaka.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Bristen på ekonomisk kunskap, realism och budgetplanering i denna tråd är deprimerande. Är det verkligen så jävla viktigt att ni har den senaste mobiltelefonen eller datorn? Att betala lån med andra lån? Är folk verkligen så förbannat dumma? Vilken jävla värld vi lever i.

Men men, inte jag som hamnar hos fodgen.

Angående att det skulle vara fler fall, inte personer är rent ut sagt löjligt. Långivare för SMS-lån må vara mindre precisa och bry sig mindre om betalningsanmärkningar, men en anmärkning är fortfarande ett stopp för de flesta långivare, särskilt om det är samma långivare. Visst finns det "repeat offenders", men dessa utgör garanterat inte majoriteten för denna ökning.

Dock verkar det som tråden spårat ur lite. Jag tror att TS fått nog med synpunkter och åsikter rörande hans finansiella situation. Skulder på 32 000 - 42 000 utan inräknad ränta. Jag hoppas att du lyckas återbetala dem förhållandevis snabbt.

Lycka till!

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mannequin:

Det är i detta fall ytterst löjligt att prata om 0-belopp som lån. Folk får tycka precis vad de vill om TS ekonomi, och här är det väl lika löjligt att gå igång på hur TS sköter sin ekonomi som att irritera sig på att folk redan från första svar glider offtopic och förvandlar tråden till en fördömande "peka-med-hela-handen-historia".

Det bästa lånet för honom är att att inte ta ett lån överhuvudtaget. Hur kan det vara svårt att se? Det är ju även vad hans bank skulle sagt till honom.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janav:

Lån är inte acceptabelt i någon annan situation än Bolån. Rättfärdigande för annan situation - om man inte har råd med det, eller tålamod att spara - finns inte. Personligen tycker jag inte ens bolån är acceptabelt. Oftast betyder det att personen lever över sina tillgångar och måste få en reality-check angående sin ekonomi.

Du gör som du vill, men jag tror att du har fått tillräckligt med råd i denna tråd.

Jag skulle även hävda att studielån är okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Jag skulle även hävda att studielån är okej.

Min personliga åsikt är ju att alla lån är OK, så länge man kan finansiera det. Det betyder inte att man bara kan ta 30 000kr i lån om man har 30 000 sparade utan att man helt enkelt har en ekonomi som tillåter ett sådant lån. Om man överhuvudtaget måste överväga att ta ett till lån för att finansiera det eller förstår från första början att man inte har det handlingsutrymmet, ja då är det ju inte OK att binda sig för ett sådant lån.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Eller hur, låt killen låna som han själv vill!

Hoppas det går bra TS!

Skrivet av Mannequin:

Som jag ser det var ämnet simpelt. "Vilket är det bästa lånet / krediten?" Inte "Moralisera gärna över min tvivelaktiga ekonomi i denna tråd, tack".

Skrivet av trollhattan:

Vad många duktiga moralkärringar det finns här.

Tycker ni kan gå och köpa varsin dressman kostym och söka jobb på tv3

Oavsett vad man tycker om vänstersnack om att vi alla är beroende av varandra och behöver lägga oss i uppifrån så återstår det faktum att en sabbad ekonomi för den ena betyder sämre förutsättningar för den andra. Av fullständigt egoistiska skäl vill jag inte att TS tar lån under beskrivna förutsättningar, då det kommer påverka mig och min omgivning negativt.
Jämför hur ni skulle reagera på om päronen skulle ta samma lån på samma förutsättningar och dividera det med valfri siffra och multa sen med godtagbart antal låntagare i samma situation.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Tänk dig om du vill köpa något på rea som är nedsatt mer än räntekostnaden för att köpa med lånade pengar. Det blir både billigare och du får produkten flera månader tidigare än om du sparar ihop och köper till ordinarie pris.

Jag kan nästan lova dig att produkten är billigare om X antal månad än nuvarande rea...

Låna till konsumtion, dålig idé!

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Oavsett vad man tycker om vänstersnack om att vi alla är beroende av varandra och behöver lägga oss i uppifrån så återstår det faktum att en sabbad ekonomi för den ena betyder sämre förutsättningar för den andra. Av fullständigt egoistiska skäl vill jag inte att TS tar lån under beskrivna förutsättningar, då det kommer påverka mig och min omgivning negativt.
Jämför hur ni skulle reagera på om päronen skulle ta samma lån på samma förutsättningar och dividera det med valfri siffra och multa sen med godtagbart antal låntagare i samma situation.

Jo, sagda lån lär kommer märkas i din deklaration nästa år, förutsatt att du ens deklararerar. Men det måste du ju, för du är väl en mönstermedborgare av stora mått?

Min far får gärna ta ett lån på samma premisser. Jag har inget med hans ekonomi att göra. Man kan hårdra det till att jag inte har för vana att lägga mig i folks privata affärer.

Visa signatur

Intel I5 4670K @ 4.4 ghz | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 780 SC 3GB | MSI Z87-S02 "Inet edition" | Corsair XMS 8gb 1600 mhz |NZXT Hale90 1000W | Samsung 840 Pro 256 gb | OCZ Vertex 64 GB | Seagate 1 TB | Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mannequin:

Jo, sagda lån lär kommer märkas i din deklaration nästa år, förutsatt att du ens deklararerar. Men det måste du ju, för du är väl en mönstermedborgare av stora mått?

Min far får gärna ta ett lån på samma premisser. Jag har inget med hans ekonomi att göra. Man kan hårdra det till att jag inte har för vana att lägga mig i folks privata affärer.

Jag tänkte mig något mer långsiktigt än nästa års deklaration.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mannequin:

Jo, sagda lån lär kommer märkas i din deklaration nästa år, förutsatt att du ens deklararerar. Men det måste du ju, för du är väl en mönstermedborgare av stora mått?

Min far får gärna ta ett lån på samma premisser. Jag har inget med hans ekonomi att göra. Man kan hårdra det till att jag inte har för vana att lägga mig i folks privata affärer.

Så avsaknad av empati för personer som riskerar att ruinera sig helt enkelt. Att lägga sig i folks privata affärer innefattar nog liiiite mer än att avråda en person från att skuldsätta sig till fattighuset. Alldeles särskilt om personen helt frivilligt redovisar sin ekonomi och frågar vad som är lämpligast.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Det här är visserligen ett mycket intressant ämne att diskutera, men den här tråden verkar inte riktigt vara den bästa platsen för sådana diskussioner. Upplägget på trådens första inlägg verkar oundvikligen leda till att vissa går till personangrepp och andra otrevligheter i stället för att föra en intressant diskussion. Jag tror att diskussionen skulle fungera bättre i en tråd vars utgångspunkt inte är att någon undrar vilket lån som är bäst, utan i stället har en mer allmänt hållen inledning. Eftersom svaren på trådskaparens direkta frågor inte lär kunna utvecklas så mycket mer låser jag nu den här tråden så att vi slipper fler personangrepp och otrevligheter. Jag rekommenderar varmt någon annan att skapa en ny tråd där den allmänna diskussionen om lån kan fortsätta.