Smidigt sätt att föra över FLAC till IPhone...?

Permalänk

Smidigt sätt att föra över FLAC till IPhone...?

Hej

Jag har en HTPC där jag har hela min musiksamling. Alla skivor är i lossless-FLAC och det är ju mycket bra, men nu till min fråga.

Om jag vill lägga över en skiva till ITunes för att kunna koppla in min IPhone och sedan lyssna på den, vilket är det smidigaste sättet? iPhone stöder ju inte FLAC?

Måste jag verkligen bränna ut en skiva alt. Image-fil för att sedan rippa in den i ITunes?

Helst vill jag ju bara dra över filerna till ITunes och att det automatiskt konverterar till Iphonekompatibelt format.

Hopas ni förstår vad jag menar och har bra tips och hjälp till mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ALAC = apple loosless format

Du måste konvertera om filen till ALAC eller MPEG4 audio
Båda formaten ger dig samma kvalitet som FLAC. Eftersom jag har en svag känsla av att du inte kommer höra någon skillnad ifall du inte har väldigt bra hörsel.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

ALAC = apple loosless format

Du måste konvertera om filen till ALAC eller MPEG4 audio
Båda formaten ger dig samma kvalitet som FLAC. Eftersom jag har en svag känsla av att du inte kommer höra någon skillnad ifall du inte har väldigt bra hörsel.

MPEG4 audio är lossy, och hör man inte skillnad på det och FLAC/Apple Lossless på en bra inspelning borde man kanske kolla hörseln eller vara lycklig över att man inte behöver köpa några dyra ljudprylar

mvh Johny Grenander

Permalänk
Medlem

Som en Iphone med hörlurar, speciellt In-ear som tar upp mer ljud när sladden rör sig. Hade hellre tryckt in några fler album, och om du nu måste göra dubletter kanske det är lika bra att ha en uppsättning -vbr lossy istället för två lossless, men de flesta här brukar ha mycket lagringsutrymme så har väll inte så stor betydelse.

Permalänk
Medlem

Dem flesta hör väldigt liten skillnad på mp3, MPEG4 audio och så kallade FLAC/ALAC.

Permalänk
Skrivet av grenander:

MPEG4 audio är lossy, och hör man inte skillnad på det och FLAC/Apple Lossless på en bra inspelning borde man kanske kolla hörseln eller vara lycklig över att man inte behöver köpa några dyra ljudprylar

mvh Johny Grenander

Nej, man borde vara ledsen över att man uppenbarligen inte har några bra ljudprylar

Men jag tror ändå det blir rätt svårt att motivera flac på en iPhone, såvida den inte ska användas med externa uppspelningsenheter.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

http://itunes.apple.com/se/app/flac-player/id390532592?mt=8

Plockar ljud från line out, in i en Objective2 förstärkare och vidare till ett par HD650. Funkar kanon.

Värt att tillägga är att det är smidigt att trådlöst skicka låtar via iFile

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av grenander:

mvh Johny Grenander

Den stora frågan är väl egentligen om man hör skillnad med telefonen (som inte är en dyr ljudpryl ) som spelare, att man med en bra anläggning hemma ibland kan höra små skillnader är en sak, men i mobilen och med de förutsättningar som brukar finnas så är lossyformat svåra att skilja från flac, däremot bör man självklart lagra allt i flacformat hemma, för att sedan konvertera till lossy när man fyller telefonen, att offra utrymme i telefonen med flac och ändå inte få bättre ljud är bara dumt.
Det är mycket svårt att skilja 320 mp3 från flac hemma om man spelar musik, jag tror inte det går att skilja för de allra flesta för de har för dåliga rum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag använder alltså FLAC till min hemmabio och är nöjd med kvalitén där. Men ibland vill jag ju ta med mig en skiva på iPhonen och förstår att FLAC inte är det smidigaste där men vad händer om jag bara drar över filerna till ITunes? Konvertera den automatiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

Jag använder alltså FLAC till min hemmabio och är nöjd med kvalitén där. Men ibland vill jag ju ta med mig en skiva på iPhonen och förstår att FLAC inte är det smidigaste där men vad händer om jag bara drar över filerna till ITunes? Konvertera den automatiskt?

Prova? Svårare kan det väl inte vara. Det ät ju inget som går sönder.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Antagligen kommer itunes fråga om du vill konvertera ifall itunes har fått en sådan funktion. Eller så kommer du inte kunna spela filen. Det har att göra med att Apple inte stödjer formatet. Utan har kommit på ett eget som gör i princip nästan samma sak.