[Diskussion] Samsung Galaxy S3 (Android 4.0)

Permalänk
Medlem

blir nog att skaffa denna mobil och göra sig av med gn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

blir nog att skaffa denna mobil och göra sig av med gn

Galaxy nexus? Tycker verkligen inte det är värt att lägga 3000 kr extra för att få S3an. För lite prestanda boost. Sen tycker jag nexusen är mycket snyggare än s3ans design. s3an ser ut som ett runt ägg

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Medlem

3st toppmodeller som benchmarkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Galaxy nexus? Tycker verkligen inte det är värt att lägga 3000 kr extra för att få S3an. För lite prestanda boost. Sen tycker jag nexusen är mycket snyggare än s3ans design. s3an ser ut som ett runt ägg

slipper alla skit buggar. har jävligt med problem på min gn. och då ja är det värt det.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på att många byter upp sig så jag kan storgrossa begagnade Galaxy S II mobiler till min DAS-modell, behöver rejält många.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

GPU:n är väl det som är minst imponerande ur skryt synpunkt. Om man behöver mer kraft i verkligheten är en annan sak.

Efter att ha sett Anandtech prestandatester nu skulle jag vilja påstå att just GPUn är SGS3s största skrytfaktor

Den har den klart snabbaste GPU av mobiltelefonerna nu: http://www.anandtech.com/show/5810/samsung-galaxy-s-iii-perfo...

Riktigt imponerande siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Ja fast i 400mhz istället för 267.

nooooooooooooooooooooooooooooooooooo, nej men allvarligt, teknik från 2008? Tycker de skulle satsat på arm t604 och dual core A15

Permalänk
Medlem
Skrivet av BonoBono:

nooooooooooooooooooooooooooooooooooo, nej men allvarligt, teknik från 2008? Tycker de skulle satsat på arm t604 och dual core A15

Då skulle vi fått väntat till September/Oktober på en S3a förmodligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Iallafall så kommer apple lätt stämma samsung för deras Siri klon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BonoBono:

Iallafall så kommer apple lätt stämma samsung för deras Siri klon.

Varför skulle de?
Apple får lägga ner om de gör detta så svarar de bara på vad resten av marknaden tycker om dem. "Småbarn i en sandlåda."

Voice Command har fan funnits hur länge som helst. SIRI är bara något som Apple har köpt och lagt in i sina produkter för att få något nytt.
De har knappt gjort något mer en att inarbeta det i iOS.

Samsung har byggt detta system från grunden och upp, sen verkar det från de testar jag har sett så är rösstyrningen bättre än SIRI, den uppfattar Engelska bättre, så vi som inte är 100% clean i våran engelska kan få telefonen att göra saker. Såg någon Indie med hyfsad brytning som fick telefonen att göra som han ville.

Men jag har mer intresserad av att se vad Google har på sin "X" avdelning där de jobbar på att få ett voice command system ungefär lika avancerat som i Star Trek Series.

Men jag skulle bli skratt retande om Apple skulle stämma Samsung för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Efter att ha sett Anandtech prestandatester nu skulle jag vilja påstå att just GPUn är SGS3s största skrytfaktor

Den har den klart snabbaste GPU av mobiltelefonerna nu: http://www.anandtech.com/show/5810/samsung-galaxy-s-iii-perfo...

Anandtech själva anser att det är mjukvaruoptimering:

"The Galaxy S III is significantly faster than anything else we've ever tested thus far. The browsing experience in general is very good on the SGS3, and the advantage here likely has more to do with Samsung's browser code and the fact that it's running Android 4.0.4 rather than any inherent SoC advantage. We know how 1.4GHz Cortex A9s should perform, and this is clearly much better than that."

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Ofan jag var nog för pessimistisk...
Aja det jag menar är väl att det är gammla GPU:n som satt i SGS2 vilket är lite tråkigt men den OC varianten tillsammans med 4 kärnorna presterar visst mycket bra, där ser man.

Får se hur strömsnål och effektiv SoC då det är viktigt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Anandtech själva anser att det är mjukvaruoptimering:

"The Galaxy S III is significantly faster than anything else we've ever tested thus far. The browsing experience in general is very good on the SGS3, and the advantage here likely has more to do with Samsung's browser code and the fact that it's running Android 4.0.4 rather than any inherent SoC advantage. We know how 1.4GHz Cortex A9s should perform, and this is clearly much better than that."

Browserprestandan ja. Så är det ju alltid när man använder browser/javascript som prestandatest, säger ju minst lika mycket om mjukvaran som hårdvaran. Rent hårdvarumässigt bör den ju som Anandtech skriver prestera rätt likvärdigt med Tegra 3 vad gäller CPUn eftersom de bygger på samma arkitektur (quad Cortex A9).

Men det är inte CPUn jag är imponerad av utan GPU prestandan och den lär knappast ha lika mycket med mjukvaran att göra. Visst kan de finslipat drivrutinerna för OpenGL ES lite men den avgörande faktorn här lär utan tvekan vara den höjda frekvensen på GPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

När kommer nästa nexus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

När kommer nästa nexus

Förmodligen i November. Men man kan ju se på Nexus Galaxy. Den var inte så mycket bättre än SGS 2 i specs.
Så får väl se om Samsung vill slänga in allt i Nexusen, eller släpper typ Note 2 eller något sånt med det senaste istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Förmodligen i November. Men man kan ju se på Nexus Galaxy. Den var inte så mycket bättre än SGS 2 i specs.
Så får väl se om Samsung vill slänga in allt i Nexusen, eller släpper typ Note 2 eller något sånt med det senaste istället.

Ja utvecklingen går ju framåt så något måste ju prylarna sitta i.

Märkte precis att min usbport på s2an verkar ha havererat.. Anledning okänd.
(Beställde en ny för 99:- )
Men trådlös laddning är ju iaf något som lockar.

Personligen behöver jag inte mer krut än vad min s2 ger. Men jag gillar s3an mer o mer... rimmar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Audio codec:
Wolfson Micro WM1811
http://www.wolfsonmicro.com/products/audio_hubs/WM1811/
100dB SNR Class W Headphone amp output, ReTune DSP, 3x digital interface.
Ultra low power standby, flexible, multi-button accessory detect.

Like WM8994 in Galaxy S / Nexus S, except:

1x stereo DAC instead of 2x.
2x 2W Speaker amp instead of 2x 1W

Smaller and probably cheaper, same sound quality expected.

Audio driver configuration & policy implementation based on TinyUCM (/etc/tinyucm.conf)
Probable subset of TinyHAL implementing codec configuration in config files instead of having everything hardcoded in ROM or kernel driver at compile time.

Native sampling rate: 44100 Hz. It means music played will be sent as-is to the DAC instead of being processed by a software up-sampling routine as it is on Galaxy Nexus or other devices with codecs accepting only 48000 Hz.

Confirmed Voodoo Sound capable

Goda nyheter för audiofilerna!

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Såg presskoneferensen i förrgår och tyckte den var riktigt tradigt. Förstår inte att de är så excited över att det låter som vatten när man rör telefonen. Skulle det vara häftigt? Nej jag väntar nog hellre på nästa google mobil och hoppas på nåt riktigt fint då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Såg presskoneferensen i förrgår och tyckte den var riktigt tradigt. Förstår inte att de är så excited över att det låter som vatten när man rör telefonen. Skulle det vara häftigt? Nej jag väntar nog hellre på nästa google mobil och hoppas på nåt riktigt fint då!

Samsung borde väl vara ganska duktiga på att marknadsföra telefoner då de nu blivit världens största mobiltelefontillverkare o säljer smartphones i samma mängder som apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakmonstr3t:

Kul att kameran spelar in i 1080p men skärmen har "bara" 720p

Ja, för de flesta kameror har ju lika högupplösta skärmar som sensorer... oh wait

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Ja, för de flesta kameror har ju lika högupplösta skärmar som sensorer... oh wait

Haha Min fd N8 var ju 12MP, alltså 4000x3000, med en skärm på 640x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Browserprestandan ja. Så är det ju alltid när man använder browser/javascript som prestandatest, säger ju minst lika mycket om mjukvaran som hårdvaran. Rent hårdvarumässigt bör den ju som Anandtech skriver prestera rätt likvärdigt med Tegra 3 vad gäller CPUn eftersom de bygger på samma arkitektur (quad Cortex A9).

Men det är inte CPUn jag är imponerad av utan GPU prestandan och den lär knappast ha lika mycket med mjukvaran att göra. Visst kan de finslipat drivrutinerna för OpenGL ES lite men den avgörande faktorn här lär utan tvekan vara den höjda frekvensen på GPUn.

Fast Tegra 3 är gjord i 40nm och Samsungs i 32nm vilket ska göra en stor skillnad i värme och klock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Ger väl inget att den är trådlös när man ändå måste lägga telefonen där? Då kan man lika gärna ha en "docka" men sure, lite coolt är det men ja...:P

Tro mig, när man väl testat vill man inte hålla på och fippla med kablar. Har kört trådlöst i några år och kan inte tänka mig annat, så skönt att bara lägga ned telefonen eller surfplattan på den kombinerade hållaren och laddaren.

Palm, sedemera HP har haft det i tre år på sina telefoner.
http://www.youtube.com/watch?v=U1V7K4uFZAE
http://www.youtube.com/watch?v=rZkDnFY2ZBE

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Fast Tegra 3 är gjord i 40nm och Samsungs i 32nm vilket ska göra en stor skillnad i värme och klock.

Jo, men ändå har de valt att köra CPUn i 1.4GHz. Kanske har de lagt sig så "lågt" för att kunna köra GPUn i högre frekvens utan att deras SoC alstrar allt för mycket värme/ström?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leafbranch:

http://i.imgur.com/XFIZp.jpg

Meizun verkar trevlig.

Skrivet av BonoBono:

Det finns rykten om att det kan komma en ny Note 2, som i så fall måste vara utrustad med precis detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Tro mig, när man väl testat vill man inte hålla på och fippla med kablar. Har kört trådlöst i några år och kan inte tänka mig annat, så skönt att bara lägga ned telefonen eller surfplattan på den kombinerade hållaren och laddaren.

Palm, sedemera HP har haft det i tre år på sina telefoner.
http://www.youtube.com/watch?v=U1V7K4uFZAE
http://www.youtube.com/watch?v=rZkDnFY2ZBE

Jodå visst är det smidigt det tror jag nog Sen hur gör man när man vill ladda och använda telen samtidigt? Sen behöver man inga fler kablar om man har en docka, bara att klicka ner den. En fördel är som du säger om man har flera enheter som man lägger på samma trådlösa laddstation

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FearKill:

Varför skulle de?
Apple får lägga ner om de gör detta så svarar de bara på vad resten av marknaden tycker om dem. "Småbarn i en sandlåda."

Voice Command har fan funnits hur länge som helst. SIRI är bara något som Apple har köpt och lagt in i sina produkter för att få något nytt.
De har knappt gjort något mer en att inarbeta det i iOS.

Samsung har byggt detta system från grunden och upp, sen verkar det från de testar jag har sett så är rösstyrningen bättre än SIRI, den uppfattar Engelska bättre, så vi som inte är 100% clean i våran engelska kan få telefonen att göra saker. Såg någon Indie med hyfsad brytning som fick telefonen att göra som han ville.

Men jag har mer intresserad av att se vad Google har på sin "X" avdelning där de jobbar på att få ett voice command system ungefär lika avancerat som i Star Trek Series.

Men jag skulle bli skratt retande om Apple skulle stämma Samsung för detta.

Har du testat Siri över huvud taget? Den har inga problem med engelskan och du har absolut inte testat Samsungs variant då du inte har tillgång till den än, så där kan du inte heller uttala dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Jo, men ändå har de valt att köra CPUn i 1.4GHz. Kanske har de lagt sig så "lågt" för att kunna köra GPUn i högre frekvens utan att deras SoC alstrar allt för mycket värme/ström?

Kan va så men skulle tro att det inte finns någon vitts med att dra upp klocken ännu mer, mer besvär än nytta.
Jag själv bryr mig ärligt talat inte om det är 1,2GHz eller 1,5GHz. Same shit.

Permalänk
Skrivet av torbear:

Jag vet inte, det är väl något jag har fått för mig att man ska inte hålla på och avbryta laddningen med tanke på batteriets hälsa.
Har inga som helst källor på detta, det är mitt eget påhitt. Jag vet att man pratar om antal laddnings-cykler innan batteriet försämras, så det kanske är ett derivat av det som ligger bakom.

Så är det inte på nyare batterier de tycker inte om att laddas full eller laddas ur fullt (därför min nexus bara laddar till 95%), och mår bäst när de är på runt 40%

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

http://i.imgur.com/XFIZp.jpg

Kan knappast vara den 4 kärniga modellen av HTC One x där?

Visa signatur

| Intel Core i7 4790K |NZXT Kraken X61 | ASUS Z97-A |Asus GTX 780 DCII OC 3GB SLI |16 gb Corsair 1600Mhz vengeance |Cooler Master V1200 | Kingston Hyper X 240GB , Corsair force series3 120GB, 1TB WD Caviar Black | Fractal Design Define XL R2 | Acer Predator XB270HU| Win 10 Pro 64 bit |