Permalänk
Medlem

Corsair 550D med 680 SLI ?

Tjenare!

Har tänkt mig i framtiden då jag köper en till 680 plus ett nytt chassi, 550D för jag gillar inte höga volymer.
Mitt nuvarande 680 är ett referenskort så all luft den tar skickas ut ur chassit så jag köper förmodligen en till referensmodell av 680n.
Jag kommer bara sätta in 4 fläktar in i chassit, 2 i fronten, 1 i botten och sedan 1 i bakre delen, tror jag använder nätagget som utblås också.
Kommer även köpa specifika fläktar för detta (Airpenetrator + Noctua) men min fråga lyder: tror ni att det blir för varmt för 2 stycken i SLI ?

EDIT: ni som har 550D får gärna skriva vad ni tycker om den

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk

Jag tror inte att du kommer stöta på värmeproblem med fläktarna du beskriver. För att förbättra luftflödet och kylningsförmågan ytterligare kan du alltid ta bort den första hårddiskshållaren och på så sätt öppna luftvägen för frontfläkten så att den blåser direkt mot grafikkorten.

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett 550D som jag köpte för att få ner ljudvolymen på min redan rätt tysta dator. I mitt tidigare chassi så var ljudvolymen 28db (mätt med nån iphone app så det är väl rätt godtyckligt men var är inte högre än att man inte hörde den i idle om man låg i sängen ett par meter bort). Mitt förra chassi var ett äldre NXZT (kommer inte ihåg modell) och jag fick inte nån hörbar eller mätbar skillnad i mitt 550D.

I övrigt så är 550D ett helt ok chassi enligt mig. Det blir inget toppbetyg då byggkvalitén inte känns 100% men det är ganska rymligt och har en del smarta lösningar, 7/10 poäng kanske?

Enligt vad jag märkt så spelar chassit väldigt liten roll för ljudvolymen, satsa på bra fläktar/kylning istället om du vill ha ner volymen och stirra dig inte blind på att 550D skall vara ett tyst chassi.

Permalänk
Medlem

Du kan inte få låg ljudnivå med SLI, glöm det.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Du kan inte få låg ljudnivå med SLI, glöm det.

Nej men man kan ju alltid få det tystare genom att använda sig av t. ex referenskylaren.

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_PC_Gamer:

Nej men man kan ju alltid få det tystare genom att använda sig av t. ex referenskylaren.

Skulle säga att det bara går att få hyfsat lågmäld genom att använda en mega-radiator externt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Tjenare!

Har tänkt mig i framtiden då jag köper en till 680 plus ett nytt chassi, 550D för jag gillar inte höga volymer.
Mitt nuvarande 680 är ett referenskort så all luft den tar skickas ut ur chassit så jag köper förmodligen en till referensmodell av 680n.
Jag kommer bara sätta in 4 fläktar in i chassit, 2 i fronten, 1 i botten och sedan 1 i bakre delen, tror jag använder nätagget som utblås också.
Kommer även köpa specifika fläktar för detta (Airpenetrator + Noctua) men min fråga lyder: tror ni att det blir för varmt för 2 stycken i SLI ?

EDIT: ni som har 550D får gärna skriva vad ni tycker om den

Har själv köpt på mig ett 550D chassi och jag tror inte det kommer bli för varmt om du gör en bra kabeldragning. Du kan ju även öppna upp luckor om det blir för varmt för att sänka tempraturen med en uppoffring av ljud.

En sak att tänka på är att du inte kan få in en fläkt i botten om du har ett för långt nätagg. Jag fick detta problem!