Irriterande ljud ifrån hårddisken, vad kan det vara?

Permalänk
Avstängd

Irriterande ljud ifrån hårddisken, vad kan det vara?

Hej gott folk.

Har ett jobbigt ljud som kommer ifrån datorn som jag antar är ifrån hårddisken, det låter lite som ett klickljud eller som att något slår på/av, svårt att beskriva just hur det låter men det är väldigt störande vid dom tillfällen då jag inte hör på andra ljud.

Första tanken var att det var hårddisken men någon sa att det kanske är någon fläkt som slår av och på eller dylikt, vad tror ni det kan vara? Fläkten på nätagget har jag satt på "hi", kanske borde testa att sätta den på "lo" om det är fläkten som gör ljudet fast tvekar ju på det.

Har haft hela datorn i två veckor nu och kan faktiskt inte komma ihåg om detta ljud har varit där ända ifrån början men jag tror inte det, fast det har hörts nu iaf minst en vecka men det har INTE varit några som helst som problem med datorn, inte en enda bluescreen och inga långsamma laddningar när jag startar upp program eller filer och ljudet kommer INTE upp just när jag startar olika saker, det kommer då och då även om disken inte arbetar.

Hjälp!

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Rekordmedlem

Öppna chassit och kolla vad det är som låter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qslig:

Hej gott folk.

Har ett jobbigt ljud som kommer ifrån datorn som jag antar är ifrån hårddisken, det låter lite som ett klickljud eller som att något slår på/av, svårt att beskriva just hur det låter men det är väldigt störande vid dom tillfällen då jag inte hör på andra ljud.

Första tanken var att det var hårddisken men någon sa att det kanske är någon fläkt som slår av och på eller dylikt, vad tror ni det kan vara? Fläkten på nätagget har jag satt på "hi", kanske borde testa att sätta den på "lo" om det är fläkten som gör ljudet fast tvekar ju på det.

Har haft hela datorn i två veckor nu och kan faktiskt inte komma ihåg om detta ljud har varit där ända ifrån början men jag tror inte det, fast det har hörts nu iaf minst en vecka men det har INTE varit några som helst som problem med datorn, inte en enda bluescreen och inga långsamma laddningar när jag startar upp program eller filer och ljudet kommer INTE upp just när jag startar olika saker, det kommer då och då även om disken inte arbetar.

Hjälp!

Klickande ljud från hårddisken brukar innebära att den sjunger på sin sista vers. Om det är en fläkt så är det ju bara kolla om en kabel har lagt sig fel på något sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Öppna chassit och kolla vad det är som låter.

Körde en error check på disken under 2½timmar och då var den knäpp tyst, det är absolut hårddisken som gör ljudet, ingen tvekan.

Skrivet av Babianen:

Klickande ljud från hårddisken brukar innebära att den sjunger på sin sista vers. Om det är en fläkt så är det ju bara kolla om en kabel har lagt sig fel på något sätt.

Det var en kort vers då Bara 2 veckor gammal som sagt.

Så vad bör jag göra? Den fungerar ju som den ska...

Vänta ett tag till och se om ljudet blir värre och se om disken börjar strula bortsett från ljudet.

Eller lämna in den med en gång? Är ju verkligen inte sugen på alternativ två, vill absolut inte behöva installera om windows och allt annat som jag suttit o mekat me i 2 veckor för att få som jag vill ha det

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qslig:

Körde en error check på disken under 2½timmar och då var den knäpp tyst, det är absolut hårddisken som gör ljudet, ingen tvekan.
Det var en kort vers då Bara 2 veckor gammal som sagt.

Så vad bör jag göra? Den fungerar ju som den ska...

Vänta ett tag till och se om ljudet blir värre och se om disken börjar strula bortsett från ljudet.

Eller lämna in den med en gång? Är ju verkligen inte sugen på alternativ två, vill absolut inte behöva installera om windows och allt annat som jag suttit o mekat me i 2 veckor för att få som jag vill ha det

Det kan inte vara indexeringen som kör? Själv så stänger jag alltid av den, men har hört att en hårddisk kan låta en del under just indexeringen, i alla fall om det är mycket data.

För att vara på säkra sidan så ladda hem hårddisktillverkarens testprogram och testa disken. Då får du reda på om disken är hel eller ej.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter som antingen diskens egna temp kalibrering eller att den parkerar huvudena för att spara ström.
Hårddiskar låter, så är det bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qslig:

Om man läser några kommentarer så verkar "felet" vara APM. Testa att stänga av det i disken.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Freezer64Pro:

Om man läser några kommentarer så verkar "felet" vara APM. Testa att stänga av det i disken.

//Freezer

Och då blev det tyst

Det var alltså APM som orsakade ljudet!

Visa signatur

Permalänk

Har exakt samma hårddisk med samma irriterande ljud, hur slår man av APM och vars? :3

EDIT: Sökte runt lite och har nu stängt av APM via programmet CrystalDiskInfo, dock kvarstår problemet. Är det bara att skicka tillbaka disken?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Alltså APM står för "Advanced Power Management" d.v.s en funktion man normalt sett vill ha påslagen.
Och om det inte är några fel på diskarna förrutom ett irriterande ljud så kommer en RMA knappast att godkännas.
Precis som jokeer säger.

Permalänk

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1108140-varning-pr...

Kika där, en RMA bör väll ändå godkännas då det verkligen är något fel?