3DMARK VANTAGE (Skillnad på Dator?)

Permalänk
Medlem

3DMARK VANTAGE (Skillnad på Dator?)

Tjenare!

Ska försöka göra mig kortfattad! Men era svar får gärna vara så detaljerade som ni önskar.
Min nuvarande burk fick 18 139 poäng på 3DMARK VANTAGE idag. Första gången jag gjorde det, men hoppas att man mäter efter default inställningarna på programet, alltså körde med dem på. Kan kan typ har 70% av allt på Ultra på BF3 å ha bra Fps ca 50 tror jag, inte helt hundra.

Jag är en Gamer och jag vill ha Maxade inställningar helst. Så jag letade efter ny dator på Inet, och nu gjordes toppen om i deras taurus serie, och deras dyraste fick ca 36k på Vantage http://www.inet.se/produkt/1517100/taurus-uberkill-gtx-690-i7... . Näst dyra fick ca 31K på 3DMARK VANTAGE http://www.inet.se/produkt/1517096/taurus-overkill-gtx-680-i7....

Det jag har tänkt är att den med GTX 680blir bättre än den med GTX690 i sig om man SLIar den med ett extra 680 kort.(Antar detta eftersom dubbel 580 förra taurus serien fick 41k på 3DMARK) (För framtida syften om inte det duger) Å det blir typ billigare än den med 690 i sig, och den med 690 kan man knappast SLIa då 690 ligger runt 9k-10k st xD

Så, de frågor som jag vill ha besvarade är:
1: Vilken av de båda Inet datorerna är bäst för sitt pris, å ha tanke att man inte kan SLIa 690 billigt.
2: Är det en märkbar skillnad om jag nu byter ut min nuvarande 18k 3DMARK VANTAGE dator mot någon av de från Inet, och är det värt pengarna att göra det för den skillnad det ger(Prestanda vis)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig, jag glömde en fråga.

1: Kan man mäta en dators gaming prestanda i 3DMARK VANTAGE, är det verkligen så lätt? Eller har den poängen sina brister när man mäter hur bra en dator är?

Permalänk
Medlem

Du får jättegärna börja med att skriva lite om vad som sitter i din nuvarande dator, så kommer vi andra kunna ge dig lite mer exakta svar på dina frågor

Permalänk
Medlem

Jag tycker att om du verkligen vill ha "maxade" inställningar då ska fu bygga eget. Du får bättre prestanda och mer för priset, någon vänlig själ kan säkert sätta ihop en extrem dator med inets montering.

Permalänk
Medlem

3DMark vantage är väl rätt gammalt mätprogram, du borde åtminstonde använda något som mäter DX11 eftersom många spel idag använder sig av det.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Ahh, my bad Här nedan e min dator info:
Intel Core i7 CPU 860 @ 2.80BHz, 4,0GB RAM, NIVIDIA GEFORCE GTX 480 + GTX 275 dedikerat PhysX

Permalänk
Medlem

Mjo, men jag är inte riktigt grym på delar och sånt. Jag vet inte t ex vilken processor som matchar bäst med vilket kort, och alla andra små saker Tror jag mest skulle klanta till det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Horph:

Ahh, my bad Här nedan e min dator info:
Intel Core i7 CPU 860 @ 2.80BHz, 4,0GB RAM, NIVIDIA GEFORCE GTX 480 + GTX 275 dedikerat PhysX

Vantage ska man inte använda längre då den inte visar en rättvis bild längre.

Använd 3dmark11 istället.

Ditt system är fortfarande helt ok.

Ett GTX680 är ca 40-50% snabbare beroende på spel över diitt GTX480 kort så du kommer tjäna prestanda i spel med det kortet, skillnade kommer ju va att istället för att köra på high i många av dom senaste spelen så kan du köra på ultra istället.

Men din i7 860 processor är fortfarande helt ok, ca 30% svagare än senaste Ivybride mhz för mhz, men om du klockar upp den till 4ghz så presterar den som en modern oklockad 3770k i många spel och program, så igentligen behöver du inte byta ut hela datorn om du nu inte vill.
Det räcker med enbart grafikkortet + släng i 4gb mer i ram minne.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*
Korspostning är inte tillåtet. Med korspostning menas att man skapar flera trådar om samma ämne, i det här fallet flertalet trådar om ett och samma datorköp.
Jag lämnar senaste tråden öppen men tänk på i fortsättningen att korspostning inte är tillåtet.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.