En kort recension på ASUS N56VZ

Permalänk
Medlem

En kort recension på ASUS N56VZ

Här kommer en kort recension av ASUS N56VZ-S4035V. Har haft den i två dagar nu. Köpt från komplett. Länk till datorn här.

Specs:

15.6" LED-bakgrundsbelysning 1920 x 1080 / Full HD
Intel Core i7 3610QM / 2.3 GHz (max upp till 3.3)
8 GB DDR3 (1600Mhz, 4x4)
750 GB HDD / 7200 rpm
NVIDIA GeForce GT 650M - 2 GB DDR3

Out of the box:

Själva datorn är innanför en kartong innanför kartongen, allt annat följer med som vanligt förutom förstås mini-subwoofern som också följde med, ngt som inte är vanligt ännu. Mer om ljudet nedan. Manualer, garantidokument allt är där. Första intrycket när man väl tog tag i datorn var hur massiv den känns, en solid byggd med material som håller. Det var dock nästan att man funderade ifall man gjorde ett misstag och beställde en 17" istället för 15" då den verkligen kändes som en 17". Batteriet normal storlek och adaptern är ganska stor.

Skärmen:

Här är utan tvekan det största plusset. Jag kommer från en 1366x768 blank Acer laptop, och skillnaden är som svart och vitt. Hur skön som helst att kolla på, betraktingsvinklarna är ju perfekta, aldrig sett ngt liknande. Jag kollade på en film tillsammans med två som satt vid sidan om mig, alla på en och samma soffa. Ingen hade problem alls med att se klart och tydligt. 150 graders synvinkel, det är korrekt marknadsföring. Vid batteriläge justerar den automatiskt belysningen beroende på hur mkt ljus som kommer på skärmen, precis som en iPad gör för det optimala batterilängden samtidigt som den är snäll mot ögonen. 1920x1080 i en 15-tummare, jag var orolig över hur allt kommer se smått ut i Win7 men ingen fara där. Får dock zooma in (med multitouch) på webben några gånger då texten kan vara lite väl liten.

Ljudet:

Här är också då ett stort plus. När man kollade på film med subwoofern kändes det som att man hade tre högtalare bakom och surround sound på det hela. Väldigt imponerande då inte många laptopar kan konkurrera med ljud. Lyssnar man på musik med tung bas får man inte ut det tunga baset på samma sätt som en riktig subwoofer med högtalare, men det är definitivt godkänt med tanke på portabiliteten!

Tangentbordet:

Knapparna har mjuka ytor och har korrekta distanser mellan varandra. Dock kan några knappar (specifikt pilknapparna och numpad) kännas lite för små. Tangentbordet är bakgrundsbelyst och man kan kontrollera ljusstyrkan i tre olika nivåer. Det känns bra att hitta direkt i mörka miljöer, men belysningen läcker också mkt från undersidan av varje knapp. Ingenting jag själv stör mig på. Förutom on/off knappen till höger, finns en liknande knapp på vänster sida där man kan programmera själv vad denna knapp ska göra. För min del är det exempelvis mute, och då behövs det inte två händer (fn+f10) för att stänga av ljudet. Det har även aldrig blivit varmt om knapparna, men har inte testat den med krävande spel etc ännu.

Musplattan:

Stor yta att jobba på. Man kan knappa ner hela musplattan som en enda vänsterklick. Dock ser min ut som att den liksom böjer sig i mitten, och det är mkt flex när man trycker ner den i mitten. Jag vet ej om det är defekt eller om det är menat så. Allt som allt, tack gode Gud för fingergester, då jag har ibland svårigheter att hitta och trycka höger musknapp. Man kan istället trycka lätt med två fingrar samtidigt och det räknas som högerklick.

Kroppen:

En liten besvikelse var hur tung den känns. Jag jobbar och bor utomlands, och det blir några resor ibland. Den kommer att vara lite tung och släpa men 2,7kg är hur som helst acceptabelt. Den är också lite tjockare än vad jag trodde. Alla gränssnitt finns där, tillsammans med 4st 3.0 USB. Utöver mic och hörlure-ingång finns även en speciell port för det medföljande subwoofern. Rent designmässigt är det en simpel design, men när man fick först på bild se högtalarhålen runt omkring power-knappen och instant-knappen på höger och vänster sida trodde man faktiskt att allt där var hål. Men NEJ dessa är endast målade på chassit och de riktiga hålen formar en cirkel på 3cm i diameter till höger och vänster och dessa är "de riktiga hålen". Missledande marknadsföring? Inte så viktigt antar jag i och med att laptopen levererar riktigt skönt ljud.

Prestanda:

Har fortfarande inte testat ett enda spel, det kommer att hända senare. Kan då ej säga mkt men har öppnat än så länge många program samtidigt som jag kopierat stora filer till datorn och har inte märkt av ngt slöande och inget fläktljud och chassit har också varit svalt. Det verkar som att de gjort ett bra jobb med kylningen. Vi får se hur det hanterar lite tunga spel framöver. När jag spelar upp 1080 clip så är spelas det inte lika "mjukt" (högre fps) som min gamla acer. Jag har testat k-lite codec men det hjälper ej. Är det ngt jag har missat? Har också testat att köra på det dedikerade gpu genom kontrollpanelen för nvidia, men 1080p spelas fortfarande inte upp smidigt. Hjälp skulle uppskattas här.

Allt som allt, ASUS N56 känns väldig solid och välbyggd. Skärmen är underbar. Den är sval och mjuk för handflatan. Utan tvekan en multimedia dator då den levererar riktigt bra ljud också. Dessvärre lite för tung för att släpas runt hela tiden, men kan fungera som en bra desktop replacer.

Lycka till med era beslut!

Permalänk
Medlem

...och inte en enda bild :S

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag har själv funderat en hel del på denna (dock 15.6" modellen på komplett). Det känns som att den uppfyller många av mina krav - förutom avsaknadet av SSD. Fast jag funderar på att köpa en extern och själv montera dit den (är det möjligt?).

Du får mer än gärna uppdatera tråden med dina tankar och åsikter när du har testat datorn i olika spel och även fått igång 1080p (det är ju trots allt en mediedator, så det borde inte förekomma "oflyt")

Själv avvaktar jag lite till för att se vad som händer på WWDC samt vart Acer M5 kommer att hamna i för prisklass

Permalänk
Medlem

Väldigt bra beskrivning av datorn, sitter själv på "lille bror" till den och enda skillnaden mellan dem vad jag kan se är grafiken där jag "bara" har 630M. Samt HD:n där det satt en 5400 varvare i min, som jag ändå bytte ut mot en SSD.

Jag håller faktiskt med om allt du skirver utom "Dock ser min ut som att den liksom böjer sig i mitten", det upplever jag inte alls, så det kan vara att din är "defekt".

Ska bli intressant att se fortsättningen av recensionen, bland annat grafiken, så har jag något att jämföra med.

Bild för er som ville ha det:

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Efter att ha kört 3dmark11 så kom ett slutresultat på 2360. Förra generationens gamingkort gtx 460m får runt 1900 enligt notebookcheck, vilket då innebär att gt 650m som sitter i n56an inte är dåligt alls! Den får även ett lite högre resultat än gt 640m med gddr5, även om det är ddr3 på den. Och jag kan konstatera att ddr3 är i regel svalare än gddr5. Under testet kördes fläkten ganska mkt, men inget man kan kalla för oväsen. Det bästa var att den höll sig sval, förutom området på sidan vid fläktutblåset.

Jag kan även nämna att jag löste problemet med oflyt vid uppspelanden av 1080p. Skärmen är nämligen inställd på en uppdateringsfrekvens på endast 40hz. Tips till er alla, ändra detta asap till 60hz, mkt bättre för ögonen (mindre flimmer) och ingen oflyt. Max för n56ans skärm är 60hz.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt i de olika benchmark-värderna. Går siffrorna att jämföra med något eller finns det någon sida där man kan läsa om olika poäng så att man vet om ett slutresultat på 2000 är bra eller dåligt?

Märkligt att standard inställningen låg på 40Hz, men det var ju tur att du löste det. För övrigt, hur reagerar mousepaden när du gör små sidorörelser (på cirka 2cm^2)? Hackar musen på skärmen då? Anledningen till varför jag frågar är att jag var och kollade på en Asus Zenbook UX31E som dessvärre inte hade någon rolig mousepad, vilket uteslöt den direkt.

Permalänk
Medlem

Generellt sett så är 3dmark11 baserat för det mesta på gpu men också processorn. Ett score omkring 2000 brukar innebära en ganska bra processor och grafikkort. Man bryr sig mest om detta om man spelar, annars inget riktigt jämförelsematerial. Vill du ha en snabb responsiv dator så r det SSD hårddisk som gäller hela vägen.

cir0w, du har tur, för jag köpte UX31e till frugan två månader sen. Visserligen köpt i Japan men en riktigt bra laptop. Portabiliteten går inte att jämföra. Viktmässigt kan jag även jämföra den med min iPad! Man köper den för det mesta för att skryta med hur pass tunn den är! Mousepaden på N56 är godkänd. Den har en stor yta och har samma ratio som skärmen, så beroende på hur snabbt du rör fingrarna så får du musen att röra sig 2cm om du rör fingret två centimeter osv. Ingen hackning. Min mousepad är nog inte riktigt bra fastskruven verkar det som, men jag har inte tid att lämna in den och få ett nytt när det finns endast några dagar kvar i mitt sverige besök. Synd dock, så ny produkt men kvalitetskontrollen verkar inte vara nogrann. Men frugans UX31e mousepad hackar iaf. inte, du kanske tog på ett sånt där halvkontrollerat exemplar. I övrigt, lycka till med beslutsprocessen.

Sen undrar jag hur många som märker att hålen runt on/off knappen inte är riktiga hål haha. Även en av bakgrundsbilderna från ASUS har en photoshoppad bild på hålen där de är hål. Billigt trick? Jag hade hoppas på att allt där var hål så värmen innifrån kunde haft många utgångspunkter.

Någon som vet hur man kan bekräfta att de RAM-minnen som sitter i är 1600mhz, och HDD:n är 7200rpm?

Permalänk
Medlem

Ok, jag har faktiskt även övervägt att byta ut den medföljande hdd:n till en SSD. Vet du om det är möjligt på N56an?

Jo Ux31e har ju även en 13.3" skärm samt ingen optisk enhet, så det drar ju ner vikten en hel del. Fast jag prioriterar hellre prestanda framför vikt - själv tycker jag det är lite löjligt att sia om det är några 100g extra här och där (upp till några kilon).. vad har hänt med folks muskler? ^^

Angående mousepaden så testa att göra ännu mindre sidorörelser. För jag har både läst och upplevt att Ux31e har haft problem med att musen kan hoppa för att den inte kan registrera så små rörelser på mousepaden korrekt. Fast jag ska se om jag kan komma iväg och känna på N56an i verkligheten

Tack, jag sitter och avvaktar mitt beslut lite tills jag även har sett vad som lanseras på WWDC samt hur pass bra Acers M5a egentligen är.

Haha, jag trodde faktiskt också att alla svarta prickar var hål. Det är lite tråkigt när dom inte riktigt går fullt ut på designen.

Angående att kolla upp systeminfo: testa http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicepscurl:

2,7kg och den är för TUNG? mannen dag's att börja träna om du tycker 2,7kg är tungt.
Jösses människor idag.

Det är inte tungt, men tungt för en laptop.
Min 2,6kg laptop är inte heller så rolig i köngden att plocka upp och ner.

Skulle legat på ~1,5kg.
det handlar inte om hur tränad man är.

Folk gnäller ju på hur mycket endel mobiler väger, och där handlar det om gram bara.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur lätt/svårt det är att byta ut HDDn mot en SSD? Där finns bara plats för en disk antar jag!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1cce:

Någon som har koll på hur lätt/svårt det är att byta ut HDDn mot en SSD? Där finns bara plats för en disk antar jag!?

Var väldigt enkelt. Tror det var två skruvar. Sitter med paddan nu men kan kolla sedan.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk

SSD disk byte

Skrivet av Frantic:

Var väldigt enkelt. Tror det var två skruvar. Sitter med paddan nu men kan kolla sedan.

Skulle verkligen uppskatta en liten guide på hur du gjorde för att byta till SSD.

Vilken SSD köpte du? Vad fick du ge för den? Märker du stor skillnad efteråt?

Tack!

Permalänk
Medlem

SSD Disken finns i min signatur och skillnaden var stooooooor. Priset blev lite drygt 2000kr eftersom jag hade en rabattkod på cdon.com med på 20%

Kan försöka mig på att ta någon bild ikväll när jag är hemma för att visa hur man gör.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Frantic, var köpte du din dator? Bara Multitronic av prisjaktsanslutna butiker som har "lillebror".
Vill som du ha "lillebror" för jag spelar aldrig och kommer troligtvis sätt in en SSD.

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk
Medlem

Perfekt att få se hur man sätter dit en SSD! Fast hur gör man för att få över all mjukvara samt OS till SSDn, så att det blir som en exakt kopia av det som medföljde på den inbyggda HDDn?

Jag hade tänkt att köpa N56VZ (komplett.se versionen), den här SSDn samt en kabinett för HDDn man tar ut. Funkar de här komponenterna ihop? Jag antog att original-HDDn var 2.5".

Det kanske finns en snabbare eller mer prisvärd SSD (såg att skrivhastigheten inte var så snabb)? Ni får gärna tipsa, fast det måste vara >100GB och helst <1500kr.

Kommer garantin påverkas något av att man byter ut till en SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cir0w:

Perfekt att få se hur man sätter dit en SSD! Fast hur gör man för att få över all mjukvara samt OS till SSDn, så att det blir som en exakt kopia av det som medföljde på den inbyggda HDDn?

Jag hade tänkt att köpa N56VZ (komplett.se versionen), den här SSDn samt en kabinett för HDDn man tar ut. Funkar de här komponenterna ihop? Jag antog att original-HDDn var 2.5".

Det kanske finns en snabbare eller mer prisvärd SSD (såg att skrivhastigheten inte var så snabb)? Ni får gärna tipsa, fast det måste vara >100GB och helst <1500kr.

Kommer garantin påverkas något av att man byter ut till en SSD?

Den här har jag fått uppfattningen av är allmänt trevlig, blev rekommenderad i SweCs test också.

Edit: Glömde länken http://www.inet.se/produkt/4304360/samsung-ssd-basic-830-seri...

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk

Vore suveränt!!

Skrivet av Frantic:

SSD Disken finns i min signatur och skillnaden var stooooooor. Priset blev lite drygt 2000kr eftersom jag hade en rabattkod på cdon.com med på 20%

Kan försöka mig på att ta någon bild ikväll när jag är hemma för att visa hur man gör.

Vore toppen om du antingen kunde ta några bilder på SSD-bytet, eller kanske länka till nåt material du själv använde. Du har kanske å andra sidan förkunskaper som jag/vi inte har.

Kollade på din SSD och klicka på länken i din signatur. Vad betyder siffrorna? Som jag märkt så är det ju hårddisken som gör att N56vz inte lever upp till sin fulla potential. Så det blir väl byte inom kort.

Permalänk
Medlem

ringde asus idag och enligt dem så gäller inte garantin efter byte av HDD trots att jag både läst och hört att den skulle gälla även efter byte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dassekaka:

Vore toppen om du antingen kunde ta några bilder på SSD-bytet, eller kanske länka till nåt material du själv använde. Du har kanske å andra sidan förkunskaper som jag/vi inte har.

Kollade på din SSD och klicka på länken i din signatur. Vad betyder siffrorna? Som jag märkt så är det ju hårddisken som gör att N56vz inte lever upp till sin fulla potential. Så det blir väl byte inom kort.

Jag hittade annars en video som ger ett humm på hur det ska gå till på N56an.

---

Har dock några andra frågor:

1. Visst är det en 2.5" hårddisk som följer med N56an?

2. Fungerar hårddiskar (både mekaniska och solida) som har Serial ATA-600, på N56an som har gränsnittet Serial ATA-300?

3. Jag tycker den här SSDn låter riktigt bra - får den plats i N56an?

4. Har läst att det är osäkert med livslängden på SSD och det beror på hur mycket som skrivs etc. Ska man vara orolig för att all data helt plötsligt försvinner efter 5år?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fek09:

ringde asus idag och enligt dem så gäller inte garantin efter byte av HDD trots att jag både läst och hört att den skulle gälla även efter byte.

jo på N56 ska du kunna byta HDD/SSD utan att bryta garantin. vissa modeller typ UX eller U36 går de dock inte på.
en enkel regel är, om du inte behöver bryta någon "Warranty Seal" klistermärke så bryter du inte garantin.

Permalänk
Medlem

Jag orkar tyvärr inte ögna igenom alla inlägg som skrivits, men är den silvriga ytan av plast eller metall?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av cir0w:

Jag hittade annars en video som ger ett humm på hur det ska gå till på N56an.

---

Har dock några andra frågor:

1. Visst är det en 2.5" hårddisk som följer med N56an?

2. Fungerar hårddiskar (både mekaniska och solida) som har Serial ATA-600, på N56an som har gränsnittet Serial ATA-300?

3. Jag tycker den här SSDn låter riktigt bra - får den plats i N56an?

4. Har läst att det är osäkert med livslängden på SSD och det beror på hur mycket som skrivs etc. Ska man vara orolig för att all data helt plötsligt försvinner efter 5år?

1. Ja.
2. Ja, SATA är ett bakåtkompatibelt gränssnitt.
3. Ja.
4. Nej, det blir knappast att all data försvinner på en gång. Däremot får man väl passa sig om man överför extrema mängder (TB+) varje dag. Nu gissar jag men skulle tippa på att SMART-systemet hinner varna innan det är någon fara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Jag orkar tyvärr inte ögna igenom alla inlägg som skrivits, men är den silvriga ytan av plast eller metall?

Metall, rätt trevligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocagil:

1. Ja.
2. Ja, SATA är ett bakåtkompatibelt gränssnitt.
3. Ja.
4. Nej, det blir knappast att all data försvinner på en gång. Däremot får man väl passa sig om man överför extrema mängder (TB+) varje dag. Nu gissar jag men skulle tippa på att SMART-systemet hinner varna innan det är någon fara.

Tack för svaren! Finns SMART systemet i de flesta SSDs eller (i ex. den jag länkade)? Hur fungerar systemet egentligen, skickar den upp ett meddelande på skärmen med: "se upp nu håller jag på att krascha" eller?

Permalänk
Medlem

Tack för svar! En sista fråga inna jag slänger iväg en beställning, funkar denna SSDn till N56?
http://www.dustinhome.se/product/5010618749/ocz-petrol-2-5-25...

Jag vet att det är en budget SSD men ska ju vara ganska mycket snabbre än en vanlig HDD och 256gb är vad jag behöver (trots min studentplånbok) så om den inte är KATASTROF (= gå sönder om 1 månad) så får den duga om den bara passar Tacksam för snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cir0w:

Jag hittade annars en video som ger ett humm på hur det ska gå till på N56an.

---

Har dock några andra frågor:

1. Visst är det en 2.5" hårddisk som följer med N56an?

2. Fungerar hårddiskar (både mekaniska och solida) som har Serial ATA-600, på N56an som har gränsnittet Serial ATA-300?

3. Jag tycker den här SSDn låter riktigt bra - får den plats i N56an?

4. Har läst att det är osäkert med livslängden på SSD och det beror på hur mycket som skrivs etc. Ska man vara orolig för att all data helt plötsligt försvinner efter 5år?

1. ja, de är 2.5" som följer med och även 2.5" om man vill byta ut.

2. tyvärr vet jag inte vilka gränssnitt som stöds. hittar ingen info om de i våra papper.

Permalänk
Medlem

Jag har en N56VZ från netonnet, S4027V tror jag det var. Det som skiljer är långsammare hårddisk och blueray spelare. Kan hålla med ovanstående i mångt och mycket. Dock tycker jag att med levererade program och inställningar laggar och små krånglar mycket vi lätt till medium belastning, tex första gången jag kopplade in tv:n så dök konstiga linjer upp på skärmen till och från, lyssnar man på spotify och surfar samtidigt blir det strörningar på ljudet vi belastningstoppar. Troligen är detta alla program som följer meds fel, skall prova att formatera och då borde de lösa sig.
Jag har provat att spela
starcraft 2 på ultra i 1080 där jag inte märkt några problem,
battlefield 3 på ultra i 1080 10-20 fps
- " " - high i 1080 runt 25 fps
- " " - auto vilket i detta fallet är lite bättre än medium) ii 1080 30-40 fps

En nackdel är att tangentbordet blir varmt då man spelar något varmare än kroppstemperatur. Ljudet är det dock inga problem med när man kör spel eller liknande endast spotify. Eftersom min hårddisk är 5400rpm skulle dator må bra av en ssd.
Jag tycker det är en riktigt schysst dator ångrar inte mitt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av na2jojon:

Vad syftar du på med "små krånglar", tänker du på att datorn fryser till då och då eller? Jag tror det kan ha med vilka inställningar man har, samt som du påpeka vilka program som är installerade. T.ex så hade TS lagg vid uppspelning av hd-material, vilket bara berodde på att skärmen konstigt nog var inställd 40Hz. Störningar i ljudet låter märkligt, testa uppdatera alla drivrutiner.

Hur tycker du mousepaden är? Är det bra respons när du gör små snabba/hackiga rörelser (hänger muspekaren med i rätt riktning)?

Permalänk
Medlem

Cir0w, det spelar ingen roll hur pass små rörelser du gör med mousepadden, den hänger med och inget lagg. Samma på ux31e. Responsen är klart OK. Det är endast det att min inte är tillräckligt bra fastskruven till chassit, och det är andra i europa som upplever detta.

Ljudproblem upplever jag inte men det ser ut att finnas ett lite störande problem med följande realtek ljudhårdvaran. Det är små klickljud som hörs från den vänstra högtalaren varje gång ngt görs (öppning av en mapp etc) följt av ett likadant ljud 10sekunder senare. Det verkar bero på energisparande funktion för ljudet. Läs mer här

För er som är OC entusiaster, hur kan man överclocka gt 650m med optimus teknologin? När det inte spelas så är gpun väldigt underklockad (core ligger på 135mhz vs base core på 735mhz). Annars inte så viktigt, har ej upplevt några problem med grafiken ännu.

Permalänk
Medlem

Beställde precis en N56VZ från dustin med studentrabatt + OCZ Agility 3 SSD på 240gb. Hoppas man blir nöjd nu när man spenderat så jäkla mycket pengar min budget sprack med nästan 2000kr haha

Ska få den imorgon eller på måndag så skriver lite kort om den då.