Din favorit spelkonsol från förrtiden

Permalänk
Inaktiv

SNES, utan tvekan!

Zelda, Super Street Fighter...fi faaaa vilka minnen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Atari 2600 var mitt första besök i konsollvärlden, som för nåra andra gamlingar här i tråden såg jag
Hero, River Raid, Pitfall, Berzerk, Night Rider, Missile Command, Space invaders, Asteroids, Burger time, Pac Man, Frontline mfl... Plus skräp som ET förstås
128bytes RAM vill jag minnas.
Det krävdes en annan fantasi på den tiden kan man säga...
...
Utöver det var jag ingen konsollmänniska direkt. När NES mfl började krängas så var jag inne på C64-spåret istället, och gick vidare till Atari STE och sen PC. Konsol lirade man hos kompisarna istället, och där är nog SNES den jag minns mest. Super Mario World och Zelda förstås, men F-Zero var nog det jag gillade mest.
PS1 gjorde dock ett rejält intryck när den kom! Ridge Racer, Resident Evil, Wipeout, Gran Turismo, Tomb Raider, Tekken 2 mfl... Wow!
... och Neo Geo var ju helball, men den kom man ju i praktiken bara i kontakt med via arkadhallarna... (Uj vad jag kan sakna dem ibland )

Skrivet av snajk:

Är det ingen som kommer ihåg Philips Videopac G7000 (kanske mer känd som Magnavox Odyssey)?

Oh yes, lirade det hos en kompis och ärvde sen det spelet. (slängt sen länge dock)
Körde nått stridsvagnsspel och nått bilspel som typ såg likadana ut vill jag minnas ... samt nån väldigt konstig variant av Breakout som hette "Dam Busters" ... (med gubbar som sprang runt i övre sektionen som återställde trasiga block hela tiden)
Gamla minnen...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Varken Sony eller Philips hade något annat att komma med, ingen av dem höll på på minsta sätt med spel tidigare, annat än att leverera vissa komponenter. De hade ingen egen utveckling eller försäljning av färdiga spelgrejer.

Nja, det var väl också en sanning med modifikation. Förutom Videopac som möjligen var en Magnavox-uppfinning, tillverkade både Sony och Philips varsin serie MSX-datorer. Dessa bygger iofs på en gemensam hårdvaruspecifikation så de behövde "bara" följa den, men i alla fall Sony publicerade egna MSX-spel på cartridge så helt rudis inom spelvärlden var inget av bolagen.

Sedan ska det väl sägas att det första fröet till samarbete mellan Sony och Nintendo var väl när den där ingenjören på Sony på eget initiativ tog kontakt med Nintendo angående förbättringar av SNES (?) ljudkrets och jag har för mig även optiskt media. Det föll förstås inte i god jord att gå förbi företagens högsta chefer, speciellt i Japan där de verkar ha så mycket prestige sinsemellan. Nu blev det väl ändå något officiellt projekt av det hela som till slut sprack.

Förutom PlayStation bör förstås även Philips CD-i sättas in i tidsbilden vs Nintendo-samarbeten, i vilken mån man både samarbetade och konkurrerade samtidigt. Nintendo var väl livrädda för förenklad piratkopiering vilket lär ha varit en orsak till att de var de sista att behålla cartridgeformatet.

Permalänk
Medlem

Den jag saknar mest är Amiga CD32, som gick att koppla en mus till. Underlättade ganska mycket vid spel som Beneath a steel sky, Simon the Sorcerer, osv. Fanns ju en uppsjö Amiga titlar som funkade men det jag saknar mest är Pinball Fantasies/Illusion.
Kommer ihåg att jag bytte bort den mot 16mb ram (som vid bytestillfället var värt ca 4tusen) idag känns det som mitt livs sämsta byte.

Visa signatur

En rondell är inget farthinder, det är en utmaning...

Permalänk
Medlem

Woah, återupplivad tråd!

*applåderar*

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vusan:

Woah, återupplivad tråd!

*applåderar*

Sarkasm?
Det är inget som helst fel att återuppliva en tråd om ämnet är relevant.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Sarkasm?
Det är inget som helst fel att återuppliva en tråd om ämnet är relevant.

Det var igen sarkasm.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Falcon:

För mig som är lite äldre, 33 år. Så är denna given: (oh memory strikes back, ice climber, excite bike... mmm)

http://ericadanielsson.blogg.se/images/2010/nes_8bit_10455781...

Själv är jag 16 och den där konsollen var mitt liv när jag var 5
Vet du när den släpptes?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Permalänk
Medlem

?

Har aldrig sett denna förut! Snälla säg vad den heter!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snes helt klart (Ps1 är god tvåa dock) , var enligt mig konsollens guldålder. Zelda, Secret of mana, FF, Breath of fire, Crono trigger(!), Super mario world, Mega Man X, F-Zero, Mario Kart...listan kan göras lång....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vusan:

?

Ser ut som en vanlig Game Boy i ett deluxe fodral.....

Visa signatur

StoppaCopySwede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vusan:

?

http://calmdowntom.com/2012/04/top-10-worst-gaming-peripherals/

Här finns den med, bara ett tillbehör till en vanlig game boy.....

Visa signatur

StoppaCopySwede

Permalänk
Medlem

Jag och min lillebror sparade veckopengar och pantade burkar i ett helt år för att köpa NES
Ice Climber, Piff o Puff, Bucky O'Hare. Det var tider de!

Permalänk
Skrivet av Vusan:

?

Det är en Game boy med en Booster boy.
Den tillförde "större skärm", belysning, högtalare med bättre ljud, joystickstyrning, möjlighet att koppla in R20-batterier, en hel del klumpighet och vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Vet du när den släpptes?

1986-1987

Permalänk
Medlem

Ja, Nintendo Entertainment System lanserades i Sverige 1 september 1986 enligt Wikipedia. Det kan dock noteras att den japanska versionen Famicom (samma hårdvara) lanserades redan 15 juli 1983 och att NES lanserades i USA 18 oktober 1985.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

http://calmdowntom.com/2012/04/top-10-worst-gaming-peripherals/

Här finns den med, bara ett tillbehör till en vanlig game boy.....

Det såg verkligen tuff ut. Men det va en produkt som failade.

xO

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Själv är jag 16 och den där konsollen var mitt liv när jag var 5
Vet du när den släpptes?

Du jag kan säga detsamma, den där konsollen och super mario 3 var mitt liv i många år tills den gick sönder Har bara Super mario 3 och zelda i guld edition kvar sen den tiden. ( Är 17 nu )

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Game Boy Advance, PS2.

GBA = Pokémon (Spelar fortfarande pokémon och megaman på NDS) och Megaman, crash bandicott... Oändligt lång lista!!!

PS2 = Ratchet & Clank serien, Gran Turismo (3 & 4), Tekken, Tony Hawks Underground & Wasteland, Burnout 3 Paradise... Oändligt lång lista!!!

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Mitt gamla SNES står fortfarande vid tvn och används då och då

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Nintendo 8-bit

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk

Vectrex så klart, sen blev det NES och på senare tid Ataris Jaguar. Suget efter ett NEO-GEO fanns där men de kosta ju så hutlöst mycket på den tiden.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt