Permalänk
Medlem

SB Live 5.1 Problem

Allt började med att det började "skrapa" när jag typ bytte låtar i Winamp, rörde volymikonen. Sen började det även lagga vid vissa ljud i olika spel.. Typ i CS så skar sig ljudet totalt. Tänkte det är bara drivrutinerna som har fått spel så bytte lite drivrutiner men inget hjälpte.. Körde sen en ren installation men utan framgång..

Men det mest skumma är ändå att jag testade 3dmarks med SB kortet och fick då poängen 7873 poäng tyckte det var lite väl lågt så tog ut kortet och aktiverade det integrerade kortet på brädan och körde 3dmarks igen fick då 10323 poäng.. Utan nå drivrutinsbyten eller annat

Är detta normalt? Har testat SB Live kortet på min egen maskin och där funkar det så jag börjar tro att det är VIA Chipsetet på tjejens burk som inte riktigt vill vara med? Men har funkat i 6 månader innan och det låter bra i min dator..

Så nu till grejen är det värt att hålla på och försöka få igång kortet eller är det dags för ett nytt kort? Har även testat PCI Latency patchen utan framgång.

Funderade på att köpa ett Audigy 2 men hur stor är risken att det blir samma fel på det? Det integrerade ljudkortet är totalt värdelöst och tjuter så fort man rör musen eller hårddiskarna arbetar så måste fixa ett kort ganska akut om jag vill ha min egen dator i fred..

Har läst lite trådar om Hercules vs Creative men det gör mig inte mkt klokare.. Duger Hercules Gamesurround Fortissimo 7.1 kortet till spel och liknande?

Lite mkt text kanske

Tacksam för hjälp

Edit : Ig i Svenska språket..

Permalänk
Medlem

vilket os har tjejen? har d ulkaddat ner och testat dem senaste drivrutinerna och även lagt in senaste via 4in1 (tror den ska ha en fix i sig). har du testat flytta kortet till en annan pci plats? har du upgraderat nått annat nyligen som gjorde så kortet bara la av?drivis prog). du kan ju för skojs skull bara lägga in latency patchen och se om det fixar det tar ju inte mer än 5min. är nog stor risk att samma kan hända med audigy2 är ju trots allt samma firma och dem är ju kända för att ha problem med via. slutligen har själv ett SB 5.1 och har alltid haft via och sb kort aldrig haft problem digar ljudet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem

Sitter med Win2k Pro..

Har testat olika PCI slotar.. Gett den egen IRQ. Testat PCI Latency Patchen enda skillnaden med den är att man måste ha skitlågt på volumkontrollen för att det inte ska skrapa"knastra"

Testat med massa olika Via4-1 och drivrutiner till grafikkortet. Testade med Kx Project drivrutinerna utan framgång oxå. Måste vara SB+VIA = Bugg som hon drabbats av helt enkelt

Har inte installerat någonting annat utan problemen uppstod bara helt plötsligt.. Fast det har alltid varit knastrigt i spel som i typ CS när man bläddrar menyer i början så knastrar det som satan och ljudet kommer typ 1 sekund efter man tryckt på knapparna..

Permalänk

Testat att sänka maskinvaruaccelerationsnivån för ljudet i DirectX?

Permalänk
Medlem

Kommer särskilt i hop med vissa via chip och geforce kort eller bättre även med några få intel chip.
Hade satans problem med det.
Ettret att byggt ny dator blev det bättre då var det mäst drivisarna som spökade.
kör nu linux och det fungerar äntligen som det ska effter 4 mobos å mass OS å drivisar.
Skitkort!
Problemet ligger i kortet som inte är fult PCI 2.1 compatibel så ljudet kan bli korupt när kortet sänder data via PCI bussen med ett snabbta graffe i systemet.
Därrför hjälper det att sätta PCI latency till 0 till en viss det inte helt problemet försvinner inte för det.

Byt ljudkort så borde det lösa sig.

Permalänk

Finns en lösning som heter via latency path på Via´s hemsida vet inte vad den gör eller om det är samma lösning som pa 1983 har.
Filen finns här http://www.viaarena.com/

Permalänk
Medlem

Hej, har du testat avaktivera alla ljudutgångar i "Volym kontrollen" i aktivitetsfältet. Om inte, testa att endast ha "Wave out" och "Volume Controll" aktiverat.

Du kan även testa installera senaste DirectX 8.1b för win2k om du inte redan gjort det.

Visa signatur

"Inte alltid, bara ibland"

Permalänk
Medlem

Har nog testat allting

Tack ändå för all hjälp

// Erika