Nokia säger upp 10 000 anställda

Permalänk
Melding Plague

Nokia säger upp 10 000 anställda

Det går trögt för finska mobiljätten Nokia. Företaget vinstvarnar med sänkta prognoser för årets andra kvartal, och säger samtidigt upp tusentals anställda över hela världen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag själv tycker Nokia's "knapp" mobiler har varit värdelösa!

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk

Hade väntat på detta. Dem har ju förlorat mycket av sin försäljning :/ Dem borde satsa på Android. Det tycker i alla fall jag

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Som filip sa, de borde ha satsat på Android också eller istället för WP. Har flera kompisar som fick en WP för att de gjorde ett antal appar till WP Marketplace och de var inte alls nöjda med telefonerna. Blandat har de haft både iOS telefoner och Android telefoner så det har mycket att jämföra med. Dålig struktur på menyer (massor av tom plats och mycket scroll), för stora tittlar (halva skärmen, wtf!?!), dåligt utbud (inte helt oväntat) samt dålig batteritid.

Permalänk
Medlem

Nokia borde absolut fortsätta på Windows Phone.
Nokia Lumia 800 är en fantastisk telefon. Det de borde göra, och Microsoft borde hjälpa Nokia med, är att marknadsföra den hårdare.

Permalänk
Skrivet av 2infinity:

Som filip sa, de borde ha satsat på Android också eller istället för WP. Har flera kompisar som fick en WP för att de gjorde ett antal appar till WP Marketplace och de var inte alls nöjda med telefonerna. Blandat har de haft både iOS telefoner och Android telefoner så det har mycket att jämföra med. Dålig struktur på menyer (massor av tom plats och mycket scroll), för stora tittlar (halva skärmen, wtf!?!), dåligt utbud (inte helt oväntat) samt dålig batteritid.

Kör dem inte symbian också?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Tycker det är jättetråkigt att det går dåligt för nokia. För några månader sen bytte jag från android till förmån för en nokia n9 med meego. Jag har bara positiva känslor av det bytet. Jag tror verkligen inte dom har gått rätt väg när det gäller att hoppa på tåget med windows phone, vilket jag tror inte alls kommer hjälpa dem tillbaka in på marknaden.

Om jag hade suttit i nokias ledning hade jag nog ändå satsat på android på bred front (även om jag personligen anser att meego är bättre). Android är billigt att göra och man kan sälja till väldigt många enheter. Jag tror dessutom att mycket människor skulle vara intresserade av nokia då deras kvalitet är väldigt god över lag, vilket inte är helt vanligt bland androidtillverkare (enda undantaget tycker jag är HTCs nya lurar). Dessutom ser jag det som positivt att deras telefoner är tillverkade i europa där dom anställda har hyggliga arbetsförhållanden.

Permalänk
Medlem

Nokia n97 va den senaste jag hade, och den gilla jag grymt Dock va väl detta ganska så väntat :/

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Så går det om man låter en infiltratoramerikan ta över rodret. Elop jobbar fortfarande för Microsoft.

Permalänk
Medlem

Begriper inte varför nokia var tvunga att välja WP.
Dom kunde ju valt båda eller bara android. Det var ju i panik redan som dom gick över till ett annat system är bara sina egna.

Världen har snurrat förbi nokia och nu hänger dom inte med längre pga sin envishet med att hålla fast vid symbian så länge.

Aja tråkigt att det går så dåligt för dom menkan inte säga att jag är förvånad.

Har med stor skicklighet hållt mig borta från nokia sedan jag bytte ut min 3310 som jag anser var den sista bra mobilen dom släppte.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Det var helt rätt beslut att välja WP, folk som tror att en vändning ska ske på cirka ett halvår har ju ingen aning vad dom pratar om. Den riktningsförändring som man valde kommer bära frukt, men inte än, det var något Nokia visste om men också något man var tvugna att göra.

Däremot är det förstås alltid trist att människor förlorar sina jobb, förhoppningsvis kommer Nokia anställa igen när vinsterna börjar trilla in och efterfrågan ökar.

Permalänk
Medlem

Nokia gjorde riktigt bra telefoner tidigare och vad kommer till batteriteknik så var de världsledande (tack vare Finlands köp av F18 från USA fick Nokia tillgång till NASAs batteriteknologi).

Felet var att envist hålla fast vid Symbian och sen gå över till Windows Phone istället för att hoppa på Android-tåget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det var helt rätt beslut att välja WP, folk som tror att en vändning ska ske på cirka ett halvår har ju ingen aning vad dom pratar om. Den riktningsförändring som man valde kommer bära frukt, men inte än, det var något Nokia visste om men också något man var tvugna att göra.

Däremot är det förstås alltid trist att människor förlorar sina jobb, förhoppningsvis kommer Nokia anställa igen när vinsterna börjar trilla in och efterfrågan ökar.

Du tror inte den svaga platformen WP7 har något med det att göra då?
Hade windows phone vart något alla kände till och ville ha så visst men nu har ju inte det fått någon direkt tillväxt heller.

Market share för microsoft smartphones är ynka 1.9%
http://blogs.computerworld.com/20184/microsofts_smartphone_ma...

Inte direkt något jag hade lutat mitt blödande bolag mot.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Väntar på åtrtiondets comeback efter detta, om ett år så kommer Nokia säkert växa ännu mer med hjälpen från Microsoft. *hoppas*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

k610i/k8*0i var riktiga kvalitetstelefoner.. saknar den tiden

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Jag tror dom valde helt fel väg när dom gick med i Windows phone programmet, det är ju bara titta på hur bra Android telefoner säljer, det hade troligen blivit succé direkt, men ledningen i Nokia verkar inte veta vad dom håller på med!
Våran familj har varit Nokia frälst förut men alla har nu antingen Apple eller Android som smarthpones, det finns enligt mig absolut ingenting som lockar med Windows phone, dock kan ju alltid framtiden ändra på saker och ting, men i dagsläget skulle jag inte välja en Nokia telefon eller WP.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Nu kommer klk bli glad

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Du tror inte den svaga platformen WP7 har något med det att göra då?
Hade windows phone vart något alla kände till och ville ha så visst men nu har ju inte det fått någon direkt tillväxt heller.

Market share för microsoft smartphones är ynka 1.9%
http://blogs.computerworld.com/20184/microsofts_smartphone_ma...

Inte direkt något jag hade lutat mitt blödande bolag mot.

Största problemet med WP7 är att försäljare av telefoner knappt vet om att det finns. De som jag har pratat med i butiker kan inte säga värst mycket mer än att "jo, det är en bra telefon... men titta här har vi en android!" Jag ser inga som helst nackdelar med WP7 i sig självt, utan det är att gemene man fortfarande tror att WP7 är en ny variant av Windows Mobile (6.5).

Jag gillar Windows Phone, och med en kombination mellan Nokias byggkvalitet och Microsofts OS tror jag att vi har en riktigt härlig mobil-framtid framför oss!

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk

Samtidigt köper de upp Scalado.

http://www.engadget.com/2012/06/14/nokia-to-acquire-scalado-b...

Ska integreras i deras Lumia lurar.

De har ganska fräsig teknik:

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

De ska tydligen öppna upp ett utvecklingsenhet i Lund, efter de köpt upp Scalado. Jag hoppas verkligen vi får se Nokia telefoner med Android OS nu.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

Kör dem inte symbian också?

Jag tror dom har slutat med symbian, kan ha fel

Första gången jag testade farsans telefon så sa jag att de borda ha satsat på Android

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Är folk seriösa när dem säger att Nokia skulle hoppat på Androidtåget? De hade bara blivit en i mängden. Folk tror att dem vet så mycket om branschen när dem i själva verket inte har en susning.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på att symbian klår både android och wp utan problem (visst app utbudet är sämre men vad kan man vänta sig när CEO säger att symbian ska dö). Belle är helt underbar. Riktig multitasking, lång batteritid och snyggt med.

För att inte tala om att meego/maemo är helt underbara OS. Från det satsar man på skiten som är WP är helt otroligt. OS som har lika många funktioner som Symbian hade 10 år sedan (min E60 klarar faktiskt av mer än en modern WP telefon). Tanken att företag kommer satsa på Win8 för att få samma på desktopen och telefoner är absurd. IT folk hatar metro redan och i princip alla som faktiskt jobbar med datorer gör det också. Nokia är död och det är Elops fel (avrättade symbian, ersättnings OS är rena skiten och han vägrar att satsa på meego/maemo trots att N9 sålde riktigt bra där den faktiskt gick att köpa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Största problemet med WP7 är att försäljare av telefoner knappt vet om att det finns. De som jag har pratat med i butiker kan inte säga värst mycket mer än att "jo, det är en bra telefon... men titta här har vi en android!" Jag ser inga som helst nackdelar med WP7 i sig självt, utan det är att gemene man fortfarande tror att WP7 är en ny variant av Windows Mobile (6.5).

Jag gillar Windows Phone, och med en kombination mellan Nokias byggkvalitet och Microsofts OS tror jag att vi har en riktigt härlig mobil-framtid framför oss!

Jag ser inga problem heller med WP7, det är trotts allt mett mycket snabbt och effektivt os även om jag personligt hatar designen i det med var fiber i min kropp, men det är ju mitt personliga tycke så ingen regel.
Ang windows mobile så var det mer eller mindre ingen som kände till det då dom flesta jag känner tror att windows phone är det första mobila os dom släppt.

Problemet är att den stora mängden har android och då vill fler ha det, också väldigt många har gmail och vill därför ha en android etc etc.
Microsoft har helt enkelt inte gjort mycket väsen nog utan har försökt leva på den speciella designen i metro samt sitt namn.
Tyvärr är inte det nog i en värld där alla är stora ilskna hyenor och stjäl den andres byte så fort dom får chansen.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Får hoppas dom kommer igång igen, Lumia och WP7 är riktigt fina grejer

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Är folk seriösa när dem säger att Nokia skulle hoppat på Androidtåget? De hade bara blivit en i mängden. Folk tror att dem vet så mycket om branschen när dem i själva verket inte har en susning.

En i mängden fungerar ju uppenbarligen bra för dom flesta andra.
Tycker nokia hade kunnat göra som HTC och släppa från båda lägren och om dom sen hade velat satsa på bara ett os när dom kommit på fötter igen så hade dom kunnat ta det som säljer bäst.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

...

Har med stor skicklighet hållt mig borta från nokia sedan jag bytte ut min 3310 som jag anser var den sista bra mobilen dom släppte.

Kanske även den bästa. Någonsin. Det var något magiskt kring 3310/3330..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Det är Android som gäller nu. Nokia begick ett misstag när de valde WP7. Segare upplevelse får man leta efter.

Jag gillade nokias knapptelefoner men de har inte hängt med alls när det gäller pekskärmar.

Dock tror jag inte det är kört för dem. Microsoft lär väl pumpa in miljardbelopp nu bara för att WP inte skall verka som ett fullbordat dunderfiasko.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Även om Nokia går i konkurs så är det 3310or som arkeologer kommer att gräva fram om miljoner år.

Hade en 6230i i 6 år innan jag skaffa mig en HTC som höll i 2 månader

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Nokia och WP7 i all ära men... Nokia MeeGo är fantastiskt.

Tråkig nyhet även om de blivit något av Microsofts högra hand för mobilmarknaden, skulle tro och hoppas att de hämtar sig men det kan också barka av åt andra hållet.

Har en LG-Optimus 7 med WP7,5 Mango som ligger fint i näven som jobb-lur (eftersom vi kör Windows rakt igenom på jobbet)
Funkar klockrent med Outlook och annat Microsoftrelaterat... men telefonen är väldans tråkig i det långa loppet. Bara en sån sak att GPS-körkartor inte ingår är ju ett otäckt skämt... Hoppas ju att det ingår på Nokias Lumior annars har ni mitt medlidande
Har ägt en Samsung Galaxy S tidigare, var rätt nöjd, men denna skänkte jag bort när jag köpte min Nokia N9:a 64GB privat (I princip en upphottad Lumia800 med MeeGo OS istället för WP7) som är min dröm när det kommer till effektivitet, multitaskingmöjligheterna har jag inte sett någon komma i närheten av.
Bra batteritid. Smarta programfunktioner som gör att man kan skippa de flesta appar redan från start.
Menyerna är precis vad man kan önska sig och det bästa av allt: bara att plugga in som USB-minne i vilket system som helst (Linux, Mac, Win) för över filerna (-utan något plattformsberoende extrajidder typ Zune, Kies eller Itunes) och vips är de indexerade i telefonen, har inte påträffat ett enda format ännu som den inte har kunnat spela upp med default playern. (Skulle kunna tänka mig att FLAC inte stöds men jag kör mest .mp3 och .ogg) Även kameran på 8Mpix och Carl Zeiss lins är snabb och svinbra! Enda telefonen certad för Dolby 7.1 surround är säkert inte fel även om jag aldrig använt det.
Eftersom det är en renodlad Nokia lur tvekade jag aldrig på köpet. Den är verkligen gediget byggd och slitstark, typ nya 3310:an fast helgjuten med touch och grym Oled-display som visar klocka och händelser (MMS, SMS, Chatt, FB, missade samtal och påminnelser) utan att du behöver trycka igång skärmen (tänder endast de pixlar som krävs för notiserna och klockan, -stoppar du den i fickan eller täcker för ljussensorn slocknar dock allt på skärmen för att spara batteri. Nu snackar vi rätt tänk från den bästa telefontillverkaren som finns, enl. mig har de gett bort all möjligt nytänk till Redmond som för närvarande jobbar på att uppfinna hjulet igen och Nokia har samtidigt idiotförklarat sig själva när de lagt ner ett så smart koncept som har stor potential och kunde varit en värdig 4:e utmanare på MobilOS-marknaden.
Minuset som både MeeGo och WP7 dras med nu är ju apptillgången för de senaste "inne"-apparna.

...fast N9:an går även att köra med Andriod 4.0.3 om nu MeeGo skulle skrotas fullständigt i kölvattnet av denna nyhet

Tackar för mig!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.