Linus Torvalds ber Nvidia att dra åt helvete

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Njah.. När han faktiskt utbrast "Fuck You, Nvidia" så är rubriken befogad.

Håller med, men man kan fortfarande välja lite "snällare" rubrik och citera i texten istället. Ser lite seriösare så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Lite kul är det allt, men det är uppenbart att SCs alla nvidia fanbois kommer klanka ner maximalt på Linus.

Det är klart att man blir arg när han klankar ner på Nvidia. Sen hade de med AMD reagerat precis likadant om han snackat skit om AMD.

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Varför ska Nvidia anpassa sig till Linux?

Linux är för servrar imo, och på servrar körs Intel gpu'er troligtvis, så ja.. varför ska Nvidia behöva lägga ner resurser på en marknad som knappast blir mycket större eller mindre..

Så du menar att Intel är dem ända?
Sist jag hörde var AMD och IBM dominerande då Intel är så dyra. Bara för Intel är bäst på Desktopmarknaden med starkast kärna betyder inget på servermarknaden
*Kan ha fel*

Också "varför ska Nvidia behöva lägga ner resurser på en marknad som knappast blir mycket större eller mindre.." - Nej jag vet inte. det måste vara för svårt att släppa källkoder och dokument. Och ja, är väll onödigt att lägga energi på att göra mjukvara till sina kretsar inom mobilmarknaden, dem satsar inte så mycket på Tegra i Android plattforma.

Permalänk

Vilken karaktär! Mer sånt här inom IT-världen, en rap-battle mellan Bill Gates och Linus vore till exempel något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candycarter:

Vilken karaktär! Mer sånt här inom IT-världen, en rap-battle mellan Bill Gates och Linus vore till exempel något.

Som denna då? Släng in Tim Cook och Steve Ballmer med

Permalänk
Avstängd

tycker presis som andra här att Nvidia funkar bättre med linux än AMD. dock så gillar inte ubuntu mina två GTX570

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Buhu!

Jag tror att nVidia är bäst på att skriva drivrutiner till sina egna produkter. Varför släppa dokumentation som kan innehålla företagshemligheter?

Faktum är att nVidias egna drivisar fungerar alldeles utmärkt på Linux, medan det tammefan är helt omöjligt att få AMDs kort att fungera dugligt.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Skrivet av defaultusername:

På servrar är säkerhet många gånger viktigare än på desktops. En binary blob är en svart låda i operativsystemet; man har ingen aning om vad den gör med den data man skickar in. Ingen säkerhetsmedveten server-admin skulle någonsin få för sig att köra NVIDIAs properteriära drivrutin.

Bara ett neckbeard i foliehatt skulle få för sig att Nvidia kodar in tjuvaktiva algoritmer i sina drivrutiner och är rädd för att installera en sådan.

Permalänk
Skrivet av Tedwallpro:

Så du menar att Intel är dem ända?
Sist jag hörde var AMD och IBM dominerande då Intel är så dyra. Bara för Intel är bäst på Desktopmarknaden med starkast kärna betyder inget på servermarknaden
*Kan ha fel*

Du har fel. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Processor_families_in_TOP50...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RottingRhubarbs:

Bara ett neckbeard i foliehatt skulle få för sig att Nvidia kodar in tjuvaktiva algoritmer i sina drivrutiner och är rädd för att installera en sådan.

Som tur är så finns okunniga personer som du också. Du tror väl inte på fullaste allvar att alla säkerhets problem i dator världen är avsiktliga? Det finns inget som säger att nvidia saboterar säkerheten men alla gör fel och då man utför beräkningar och kör kod på GPU kan fel i drivisar ge ganska så stora säkerhetsproblem.

Samma för vetenskapliga beräkningar. Gäller att vara 100% säker på vad fan GPUn gör. Det går testa men är det riktigt viktig är det bättre att ha källkoden för att göra säkert att inget skumt händer.

Permalänk

Larva dig inte, det är naturligtvis ingen som tror att NVIDIA medvetet skulle lägga in skadlig kod i sina drivrutiner. När säkerhet verkligen är viktigt vill man ha tillgång till källkoden därför att säkerhetshål kan ha smugit sig in av misstag, inte med flit.

Permalänk
Hedersmedlem

Är inte Linux landet där Kejsaren med sina nya kläder bor?

Linux och dess användare har alltid varit en gåta för mig och som Windows användare har man haft dem på ena sida och Apple på andra sida mitt i någon sorts fanatisk smörgås. Apple har lyckats trots sin låsning medan Linux med öppenhet och allt bara stått och stampat men kommit ingenstans.

Det låter som om jag är ute efter bråk men jag måste säga att de som använder Linux är ganska drivna och mycket begåvade men åstadkommer mycket lite av det som den vanlige användaren vill ha. Själv har jag gapat i 15 år efter spel, spel och åter spel men har man gjort spel för Linux?

Varför skulle Nvidia stödja en plattform som är så pytteliten och som mer eller mindre bara fnyser åt spelare?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem

Älskar dessa citat tagna ur sitt sammanhang för att göra rubriker.

Go Linus!

Permalänk

Linus är king!

Permalänk
Skrivet av MaLo:

Linux och dess användare har alltid varit en gåta för mig och som Windows användare har man haft dem på ena sida och Apple på andra sida mitt i någon sorts fanatisk smörgås. Apple har lyckats trots sin låsning medan Linux med öppenhet och allt bara stått och stampat men kommit ingenstans.

Det låter som om jag är ute efter bråk men jag måste säga att de som använder Linux är ganska drivna och mycket begåvade men åstadkommer mycket lite av det som den vanlige användaren vill ha. Själv har jag gapat i 15 år efter spel, spel och åter spel men har man gjort spel för Linux?

Varför skulle Nvidia stödja en plattform som är så pytteliten och som mer eller mindre bara fnyser åt spelare?

Du är medveten om att Microsoft låst spelmarknaden med DirectX?

Du drar alla Linux användare över en kam och kallar dom fanatiska? Är nog snarare sådana här kommentarer som du precis postat som är just fanatiska. Och det kommer från en Windows användare.....

Stängd källkod: Företaget bestämmer hur du ska använda din dator.

Öppen källkod: Du bestämmer hur du ska använda din dator.

Simpelt förklarat.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Skrivet av defaultusername:

Larva dig inte, det är naturligtvis ingen som tror att NVIDIA medvetet skulle lägga in skadlig kod i sina drivrutiner. När säkerhet verkligen är viktigt vill man ha tillgång till källkoden därför att säkerhetshål kan ha smugit sig in av misstag, inte med flit.

Jo visst ser jag att det är en fördel med att ha tillgång till källkoden och ha möjlighet att kunna granska den. Men jag ser även nackdelen med det. Kan jag granska den så kan även någon annan granska den och hitta dessa säkerhetshål för att kunna utnyttja dem innan de blivit åtgärdade.

Men allvarligt, hur många säkerhetsansvariga på IT-avdelningarna lusläser källkoden till varenda drivrutin de installerar i sina system? Det är helt enkelt omöjligt att göra med tanke på den mängd kod som finns i drivrutiner och den kunskap som krävs för att kunna peka ut ett säkerhetshål. Sen med tanke på den mängd drivrutiner som finns installerade i ett system för att det ska fungera.

Permalänk
Medlem

Själv så anser jag Linux piskar allt vad microtjofräset och den ruttna frukten har att erbjuda!

Windows: Är det jag förknippar med blåskärmar och låsningar
Apple: Har jag inget imot mer än att hårdvaran är dyr. bra oprativ f.ö

Linux är den ultimata kombon )

Själv har jag ändast ett AMD system jag kört Linux på och det fungerar utmärkt, drivrutinerna fungerar prima och skulle något strula kan man ju alltid fixa det själv?

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Då är väl det ändå dags för han att börja skapa egen hårdvara då för linux som kan vara öppen?

Jag har aldrig riktigt förstött dessa 100% open soruce nissar som tror att allt kan faktiskt vara open source, nej det kan det inte, vist mycket kan men inte allt. Open Source gör heller inte automatiskt saker och ting bättre.

Open source har sina fördelar dock, men de har också många nackdelar de flesta förbiser.

Jag ser i stort sett ingen nackdel med att släppa källkoden till sin drivrutin om man ändå släpper drivrutinen gratis.

Permalänk

Jo visst ser jag att det är en fördel med att ha tillgång till källkoden och ha möjlighet att kunna granska den. Men jag ser även nackdelen med det. Kan jag granska den så kan även någon annan granska den och hitta dessa säkerhetshål för att kunna utnyttja dem innan de blivit åtgärdade.

Security through obscurity fungerar inte.

Permalänk
Inaktiv

Linus Torvalds är definitivt i IT-toppen där både Steve Jobs och Bill Gates är/var med. Skön snubbe.

Skrivet av MaLo:

Optimus-baserade laptops fungerar riktigt dåligt med Linux. Sedan har spelindustrin börjat intressera sig för Linux, både Valve och EA är (mer) intresserade nu vilket bör få fart på Linux med spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Plattformen fnyser väl inte speciellt mycket mot spelare då större delen av alla dessa indie-spel faktiskt levereras till alla tre pc plattformarna.

Dock så gäller det såklart inte mainstreamspelen, anledningen är nog inte att de som utvecklar linux appsolut inte tycker att någon någonsin ska använda linux för att spela på. Utan att det är nog mer spelförlagen som anser att det är en på tok för smal plattform där det är knappt någon sorts standard som gäller.

Men såsmåningom så kommer ju Steam till Linux och då portas väl Sourcemotorn också! Det är ett steg i rätt riktning iaf!

Dock att blizzard släpper sina spel till OSx + win men icke linux är någonting jag inte förstår. . Eftersom m

Permalänk

bra initativ tycker jag såhär i tider då linux är på väg att expandera till operativsystem för spelare iom att velve omryktas att de ska fixa stöd för linux på sina titlar och om de fixar det och det blir vinstgivande tror jag många andra speltillverkare kommer följa exemplet och lägga till linux support.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=source_lin...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det vart en bra diskussion, men var det här verkligen värt att göra en nyhet av?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roykio:

Själv så anser jag Linux piskar allt vad microtjofräset och den ruttna frukten har att erbjuda!

Windows: Är det jag förknippar med blåskärmar och låsningar
Apple: Har jag inget imot mer än att hårdvaran är dyr. bra oprativ f.ö

Linux är den ultimata kombon )

Själv har jag ändast ett AMD system jag kört Linux på och det fungerar utmärkt, drivrutinerna fungerar prima och skulle något strula kan man ju alltid fixa det själv?

Hmm själv har man aldrig upplevt en blåskärm som man inte själv åstadkommit via överklockning Låsingar finns desvärre...man kan inte ändra på mycket ...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Helt rätt av Linus! Är man i stortsett den största GPU tillverkaren tycker man att de borde kunna supporta flera OS. Eller göra som AMD gör att släppa dokumentation så någon driftig kille kan skriva sina egna drivrutiner till linux. Linux är en ganska stor marknad(speciellt på server sidan) Och tänk om GPU drivarna vart ännu bättre än vad de är idag till linux så kanske vi kan se fram emot några openGL spel som faktiskt går att spela. För något DirectX spel lär vi nog aldrig se på linux.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem

Bäst. Rubrik. Ever.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Just nu så tycker jag att nVidia är nog en av de bästa. Jag hade ett ATI Radeon förut, funkade bra men drivrutinerna var inge vidare... Tycker nVidia gör bättre jobb med deras.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K @ 3400MHZ (STOCK) | Moderkort: MSI Z77A-S01 |Grafikkort: MSI GeForce GTX 670 2GB | RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHZ | Chassi: CM HAF 912 | SSD & HDD: Corsair SSD Force 3 Series 1x120GB / Seagate Barracuda 2TB @ 5400RPM | PSU: Antec TruePower 550W 80+ | DVD-brännare: DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM | OS: Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Du är medveten om att Microsoft låst spelmarknaden med DirectX?

Du drar alla Linux användare över en kam och kallar dom fanatiska? Är nog snarare sådana här kommentarer som du precis postat som är just fanatiska. Och det kommer från en Windows användare.....

Stängd källkod: Företaget bestämmer hur du ska använda din dator.

Öppen källkod: Du bestämmer hur du ska använda din dator.

Simpelt förklarat.

En smörgås är inte bara skinkan eller brödet (alla är lika goda kålsupare).

Förr fanns Open GL som hade full herravälde inom spelbranschen och DirectX var mest ett skämt. Microsoft arbetade på och DirectX vann men under den här tiden gjorde Linux sidan absolut inget förutom Wine som mest var en nödlösning.

Stängd källkod

Öppen källkod

Samma visa om och om igen men vilka har vunnit? Jo Apple som är mer låst än Windows någonsin kan bli...

Skrivet av anders190:

Optimus-baserade laptops fungerar riktigt dåligt med Linux. Sedan har spelindustrin börjat intressera sig för Linux, både Valve och EA är (mer) intresserade nu vilket bör få fart på Linux med spel.

Det som är roligt med det är att det just är Steam och EA som försöker få igång Linux för spel då de är de mest hatade inom spelbranschen.

Men jag är inte emot Linux utan jag går dit spelen finns.

Skrivet av anders190:

Det tar tid att nå någonstans och Linux sidan är ganska splittrad och saknar en strategi och målgrupp så jag har svårt att se att man kan komma långt tyvärr. Hade man haft inriktning mot t ex spel så hade man smiskat Microsoft något hemsk men nu blev det inte så och jag är tveksam om framtiden för Linux för växer gör de inte.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Hmm Ni som säger att AMDs drivrutiner inte fungerar i linux, har ni provat efter 2010? Jag hade stora problem förr ( mobility X1600, HD3870) men har inte haft några problem med varken hd4670, hd5750 eller mobility HD6550m.

Vill inte sätta någon på plats utan frågar av ren nyfikenhet.

Permalänk

AMD fanboys drömläge i forumet just nu.
Jag diggar att AMD erbjuder folket Open Source drivers! Men sedan så kan man ju diskutera hur stabila deras drivers är.
Är själv uppvuxen med Linux/Unix, inte använt Windows själv sedan 2008. Höll en gång i tiden på med liknande grejer. Klagade på allt som inte var open source. Well, numera så bryr jag mig inte lika mycket.
Att peka finger åt Nvidia på det sättet var bara omoget, men sedan så vet jag inte om det var ett skämt eller om han var super seriös med det. Tycker bara att det var ett omoget sätt att uttrycka sig på, speciellt när det kommer ut på många stora IT media siter världen över.

Tycker personligen att Nvidia varit riktigt duktiga inom Linux communityn genom åren. Är både AMD och Nvidia användare, har testat mig fram med bägge genom åren och Nvidia och dess drivers har alltid gjort mig mest nöjd över Linux!
Sedan så är kanske inte Nvidia lika öppna som AMD när det gäller drivers, men Nvidia levererar alltid stabila drivers som gör sitt jobb ganska bra inom Linux..Om man jämför med AMD och Intel (Intel är värst enligt mig).

Men Nvidias Tegra drivers kan jag tänka mig att många andra hardcore Linux fans stör sig på, Nvidia har alltid varit ganska stängda med deras drivers för deras arkitekturer, dom är riktigt noggranna med det där.
Hur som helst så är jag tacksam för grymma drivers och support från dom överhuvudtaget. Tycker bara Torvalds move var onödigt.

Visa signatur

Apple Mac Mini