Visst håller ni med om att 27 är för litet för en datorskärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Men snälla landahl, klart vissa gillar 27" mer än 30". Vill man kolla på film är 27" såklart bättre, pga 16:9 ist för 16:10....

30" är marginellt smalare och några centimeter högre än 27":an.

Själv gillar jag min 30" skärm, hoppas dell släpper lite billigare 30" i höst, så kan man köpa 2 till... men då får jag fan köpa ett till 7970.... minst!

Förstår inte riktigt behovet av att skriva om dina 30" skärmar hela tiden xD Visst, de är fina, men det är lixom det som visas på skärmen som räknas:D

Marginellt smalare? Några centimeter högre?

Kolla: http://www.displaywars.com/27-inch-16x9-vs-30-inch-16x10

Varför skulle 27 med 16:9 va bättre för film?
Du får ju betydligt större bild på 30 med svarta kanter (16:9) än 27 som fyller hela skärmen med motsvarande material. Kolla: http://tvcalculator.com/index.html?36beca3455e94b1b3c42bfa3f5...

Tittar man på 16:9 filmer på 30 tummaren så blir den lite större än en 29 tummare med svarta ramar.

Permalänk
Medlem

Vill inte ha större än 24", köper man större trycker man ändå bara bak skärmen längre ifrån en så whats the point.

Ser absolut ingen mening att köpa störe, det är kanske för serier isåfall som man glor på datorn.
För spel föredrar jag lite mindre storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vill inte ha större än 24", köper man större trycker man ändå bara bak skärmen längre ifrån en så whats the point.

Ser absolut ingen mening att köpa störe, det är kanske för serier isåfall som man glor på datorn.
För spel föredrar jag lite mindre storlek.

Smaken är som baken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Smaken är som baken.

Ja, men det accepterar ju inte du som gör en miljon trådar och inlägg i ämnet där din åsikt basuneras ut.

För min egen det föredrar jag 16:9, finns ingen IPS som har tillräcklig svärta och dämpad backlight för att "svarta kanter" ska vara acceptabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitist:

Ja, men det accepterar ju inte du som gör en miljon trådar och inlägg i ämnet där din åsikt basuneras ut.

För min egen det föredrar jag 16:9, finns ingen IPS som har tillräcklig svärta och dämpad backlight för att "svarta kanter" ska vara acceptabelt.

Film ser jag på min 55 tums tv med svarta kanter i majoriteten filmer, så gillar du inte svarta kanter kasta din tv.
30 tummaren använder jag övervägande för spel och där har jag inga svarta kanter, även om jag skulle få det så stör det mig nada.

Permalänk
Medlem

I mitt lilla huvud har jag alltid tänkt "Oj vad stor en 27" skärm är" så när jag såg den här tråden höll jag på att tappa hakan! Du måste vara något utöver det vanliga om du tycker 27" är för litet!!! När man sedan läser att inte ens 30" är tillräckligt för dig och att du väntar på en 32-tummare med upplösningen 3840x2160 så inser man att här har man inget att säga till om. Det är bara att ta av sig hatten! Grattis!

(Var det något i den stilen du fiskade efter när du skapade tråden?)

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Film ser jag på min 55 tums tv med svarta kanter i majoriteten filmer, så gillar du inte svarta kanter kasta din tv.
30 tummaren använder jag övervägande för spel och där har jag inga svarta kanter, även om jag skulle få det så stör det mig nada.

Varför en så liten TV?. Det är ju trots allt bevisat att 60" och uppåt ger bättre underhållning och upplevelse.

Permalänk
Medlem

Nej. jag sitter själv på en 24" och jag är nöjd

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitist:

Varför en så liten TV?. Det är ju trots allt bevisat att 60" och uppåt ger bättre underhållning och upplevelse.

Var nu snäll! Men roligt var det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitist:

Varför en så liten TV?. Det är ju trots allt bevisat att 60" och uppåt ger bättre underhållning och upplevelse.

Minst en Sharp 80" som TV, förstår inte hur man kan ha en 60" som TV, känns fattigt.

Permalänk
Medlem

Sitter ca 50-60cm ifrån mina 24"are (~30cm om jag lutar mig framåt) och tycker det är helt lagom.
Misstänker att jag hade tyckt att 27" hade varit i största laget, och 30" hade varit helt meningslöst: det hade varit som att sitta på främsta raden i en biosalong.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Pffft, n00bs. Själv sitter jag ca 40cm från min 50" & visst, "normal" surfning är lite omständigt, men jävlar vilken kick det är att döda markburna FIENDER i med luftvärnskulsprutan i bf3.
Fast jag inser att 65" & ännu högre upplösning än 1280 x 768 nog kommer lyfta min spel-&-surfupplevelse till närmast orgastiska höjder.

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abnomynos:

Pffft, n00bs. Själv sitter jag ca 40cm från min 50" & visst, "normal" surfning är lite omständigt, men jävlar vilken kick det är att döda markburna FIENDER i med luftvärnskulsprutan i bf3.
Fast jag inser att 65" & ännu högre upplösning än 1280 x 768 nog kommer lyfta min spel-&-surfupplevelse till närmast orgastiska höjder.

Nu överdrev du en smula.

Permalänk
Inaktiv

TS = P12

Undrar om ekvationen är korrekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Nu överdrev du en smula.

Man är mer produktiv med 50" än en liten 30", eller rättare sagt man är mer produktiv desto större skärmen är så 200" borde vara jädrans produktivt jämfört med 30"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Man är mer produktiv med 50" än en liten 30", eller rättare sagt man är mer produktiv desto större skärmen är så 200" borde vara jädrans produktivt jämfört med 30"

Ja självklart har du rätt, en 50 med 1920x1080 är ju bättre än en 30 med 2560x1600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Ja självklart har du rätt, en 50 med 1920x1080 är ju bättre än en 30 med 2560x1600.

Sluta mata idiotiska troll, bara ignorera dom.

Och folk här verkar inte förstå att alla har olika smak, men det kanske är för svårt att förstå för vissa.....

Permalänk
Medlem

Hmmmm... Sitter med en helt ok BenQ 24" med "endast" full HD vilket räcker alldeles utmärkt för mig. Kompletterar detta med en gammal 37" LCD TV för Film och vissa spel.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

På jobbet har jag en trevlig kombo: Apple 27" TB-display (2560x1440) kopplad till MBP:n. Klockrent att kunna jobba i ordentlig förstoring i Illustrator eller Photoshop (och fortfarande se rätt mycket av bilden/illustrationen) och ha mail och Spotify på 15"-skärmen i laptopen samtidigt. Hemma kopplar jag in samma dator till en BenQ 24", och det är en väsentlig skillnad - bra mycket större än vad tre ynka tum borde vara. Film kollar jag på TVn i vardagsrummet (LG 50") så det bryr jag mig inte ett dugg om hur det ser ut på skärmarna...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Man är mer produktiv med 50" än en liten 30", eller rättare sagt man är mer produktiv desto större skärmen är så 200" borde vara jädrans produktivt jämfört med 30"

Det är inte vad jag har läst. Det var någon fjant som gjorde typ forskning på just det där, och upp till 27" så ökade produktiviteten, och efter det sjönk den något.
Likaså var 24" max om man använde sig av mer än en skärm, efter det sjönk produktiviteten.
Jag minns inte var jag läste detta så ni får gärna avslå det som bogus. Men jag tror definitivt att det finns sanning i det hela och jag tycker att det låter otroligt logiskt.
(även om du säkerligen var sarkastisk..)

Citat:

People using the 24-inch screen completed the tasks 52% faster than people who used the 18-inch monitor; people who used the two 20-inch monitors were 44% faster than those with the 18-inch ones. There is an upper limit, however: Productivity dropped off again when people used a 26-inch screen.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Det är inte vad jag har läst. Det var någon fjant som gjorde typ forskning på just det där, och upp till 27" så ökade produktiviteten, och efter det sjönk den något.
Likaså var 24" max om man använde sig av mer än en skärm, efter det sjönk produktiviteten.
Jag minns inte var jag läste detta så ni får gärna avslå det som bogus. Men jag tror definitivt att det finns sanning i det hela och jag tycker att det låter otroligt logiskt.
(även om du säkerligen var sarkastisk..)

"Researchers at the University of Utah tested how quickly people performed tasks like editing a document and copying numbers between spreadsheets while using different computer configurations." (källa)

Visst om du sitter och skriver dokument i fullskärm eller klipper och klistrar i Excel, det går dock att göra andra saker på en dator.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Man är mer produktiv med 50" än en liten 30", eller rättare sagt man är mer produktiv desto större skärmen är så 200" borde vara jädrans produktivt jämfört med 30"

Det stämmer mycket bra. Jag saknar själv en 200" skärm men genom att köra Word på min 50" TV-skärm, och sitta så nära skärmen att min näsa pressades mot den, lyckades jag skriva en 500 sidor lång avhandling om vandrande pinnars parningsritualer på under en kvart.

Permalänk
Medlem

förlåt för att jag förstör trådet men kör faktiskt med en 19 tummare 16:9 nöjd med skarpheten på skärmen måste typ kolla med en förstorningglas för att se pixlarna

Permalänk
Medlem

Av döma av vad man ser i webbhallens butik på Sveavägen är en 32-40" skärm idealisk för skrivbordet, förutsatt att man har plats. En fördel är att man kan - måste - ha skärmen på lite längre avstånd, det är bättre för ögonen.

Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag en skärm ett ändamål. Ni sitter och diskuterar vilken skärm som passar allround och det blir ju tungt influerat av vad man pysslar med. (och dittan och dattan om landahl)

Jag har 3 skärmar av varierande storlek och upplösning.

skärm 1. en 16:10 (1680*1050) på 21,5" som main känns lagom stor när jag är mellan 60-120cm från den vid vanlig surf. Skulle gärna haft högre upplösning, mest på grund av att minecraft inte har kantutjämning och jag stör mig på det. (pixliga pixels... fyfan) har funderat på att införskaffa en 2560*1600 istället men är tveksam för 1. de är dyra. 2.den blir betydligt större och då får jag flytta den längre bort för samma upplevelse. 3. Vill inte ha 16:9 till main.

Skärm 2. en 16:9 (1920*1080) 2,5" dedikerad film/serie skärm. ev. sekundär skärm vid surfing eller annat där det är skönt att slänge över saker man jobbar med samtidigt. Tycker inte om att surfa enbart på denna då jag finner det sämre än 16:9. Trots de extra pixlarna i höjd så blir det på tok för brett i förhållande till höjd. Film ska det vara. hursom smaken är som tjatas om i tråden som baken

skärm 3. en 16:10 (1440*900) 19" Här är den enda skärm jag upplever har för låg upplösning. Den står närmare så större vill jag inte ha den men saker får inte riktigt plats jämfört med de andra skärmarna. Används väll mest till spotify, olika chatter, VOIP's och ibland lite olika dokumentationer.

Hursom min poäng är att skärmar är bra för olika saker. Sitter man och jobbar i photoshop dagarna i ända tror jag att 30" med 4K upplösning vore rena drömmen. Ser alla detaljer lätt och slipper zooma runt. Till t.ex. skype vill jag ha en mindre skärm som inte tar upp lika mycket plats och som inte visar decimeterstora bokstäver (förutsätter samma upplösning olika storlek). Alla tycker olika: jag upplever det nästan som smärtsamt att sitta på en laptop med EN skärm och försöka göra något efter att vant mig att leka runt bland alla vid min stationära. Landahl (eller åtminstone stereotypen av honom) har säkert vant sig att utnyttja större skärmar och vill klämma in så mycket som möjligt på dem. Jag vill ha fler skärmar, han vill ha större alla använder vi våra datorer olika.

wall of text mitt i natten men hoppas jag fick med nån bra poäng

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄