HiFi till datorn för 3,4k

Permalänk
Medlem

HiFi till datorn för 3,4k

Högtalare - 2670:-

Förstärkare - 340:-

Kablar - 400:-

Totalt knappa 3400:-. Rätt nöjd med hur lågt det gick att pressa.

Jag vill bara veta att allt funkar och att det inte finns något bättre alternativ som kostar lika mycket eller mindre.

Varför så kass förstärkare? För att jag inte behöver e-penis :). Allt / jag / hittar om Muse tyder på att den duger till det jag vill ha den till.

Det jag undrar mest över är om jag har valt rätt kablar.

Ska bli en skön uppgradering från mina Logitech Z-4.
Som kuriosa kan ni kolla in den här recensionen som avslöjar hur lurad man blir av tillverkarna när det kommer till ljudsystem. Roligast var att de kallar en bit pappkartong för "pressure driver".

Kommer aldrig mer köpa något från Logitech ^_^

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Du har sett att det är styckpris på högtalarna va?

Skickades från m.sweclockers.com

My bad... Skyller på mobilen. Det var parpris.
Sorry.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av Cindori:

Högtalare - 2670:-

Förstärkare - 340:-

Kablar - 400:-

Totalt knappa 3400:-. Rätt nöjd med hur lågt det gick att pressa.

Jag vill bara veta att allt funkar och att det inte finns något bättre alternativ som kostar lika mycket eller mindre.

Varför så kass förstärkare? För att jag inte behöver e-penis :). Allt / jag / hittar om Muse tyder på att den duger till det jag vill ha den till.

Det jag undrar mest över är om jag har valt rätt kablar.

Ska bli en skön uppgradering från mina Logitech Z-4.
Som kuriosa kan ni kolla in den här recensionen som avslöjar hur lurad man blir av tillverkarna när det kommer till ljudsystem. Roligast var att de kallar en bit pappkartong för "pressure driver".

Kommer aldrig mer köpa något från Logitech ^_^

Kör på en billigare kabel!
Argon 5301 á 25 kr/m från Hifiklubben skulle duga alldeles utmärkt!
Du kommer inte höra någon skillnad på QED Silver Anniversary vs Argon 5301 om du använder Zensor 1. Däremot så kommer du höra skillnad om du byter till en lite bättre förstärkare.

2x2 m Argon kostar dig 100 kr. Lägg då 300 kr till på en bättre förstärkare!!

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk

Hur tänkte du när du valde kablarna? Dom kostar ju till och med mer än vad själva förstärkaren gör. Högtalarkablar köper man på clas olhsson för 20 spänn.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Hur tänkte du när du valde kablarna? Dom kostar ju till och med mer än vad själva förstärkaren gör. Högtalarkablar köper man på clas olhsson för 20 spänn.

Inte om du har en setup för flera tusen. Men för de högtalarna så skulle vanlig "standard" kabel fungera..

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d

Permalänk
Medlem

Jag drog bara in "speaker cable 2m" på ebay och tog första bästa med kontakt. Är rätt noob på HiFi...

De på hifiklubben saknar kontakt och de verkar ju inte sälja dem? Hur funkar det egentligen

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

Permalänk
Avstängd

Har du inte väldigt djupt skrivbord eller har en bit till väggen bakom det så skulle jag nog mer satsa på närfältshögtalare, Normalt sett Vill en normal stativare/golvare ha 2-3m mellan front och lyssningsplats men går att få acceptabla men inte optimala resultat så nära som 1-1.5m
närfältare klarar sig med ca 0.5-1m mellan front och lyssning

Mvh

Permalänk

Du har inte funderat något på aktiva högtalare? Audioengine 5+ är nog värda att kolla lite närmare på

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Dessa kablar då?

http://www.ebay.com/itm/QED-ORIGINAL-Speaker-Cable-2-x-3m-Pai...

Skrivet av simonwellander:

Du har inte funderat något på aktiva högtalare? Audioengine 5+ är nog värda att kolla lite närmare på

Jag har tittat rätt mycket på dem. Men de är riktigt fula.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

Permalänk
Skrivet av Cindori:

Men de är riktigt fula.

Hmm.. Okej?

Elac vet jag också gör ett par aktiva högtalare, spräcker din budget kanske, har för mig de kostade 4000 per par eller liknande.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av Cindori:

Jag drog bara in "speaker cable 2m" på ebay och tog första bästa med kontakt. Är rätt noob på HiFi...

De på hifiklubben saknar kontakt och de verkar ju inte sälja dem? Hur funkar det egentligen

De kallas "banankontakter" och de säljs på HFK Tror det kostar 25 kr paret lr något sånt. Så du kommer undan billigare iaf. De säljer även QED:s kablar, men för zensor 1 så behöver du inge sånt. Kör på Argon 5301 + Banankontakter. (be dem i butiken att sätta på skiten åt dig )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om en T-amp duger som förstärkeri så duger vilken elkabel som hellst som högtalarkabel.
Ta de 375:- du sparar på kabeln och lägg de på en bättre förstärkare istället.
Och om du ändå vill ha just en t-amp så kan du i alla fall spara 375:- på kablarna

Permalänk
Rekordmedlem

Som sagt, använd normal elkabel, ska du inte ha längre kablar än 2meter så går det bra med 0,75mm^2 lampsladd och om du vill kan du skippa kontakterna också, man kan klämma fast kablaget i kontakten, du skruvar upp polskruven och då finns det ett hål, där trär du in kabeln och drar sedan år skruven, klart.
Polskruvar ser ut nått sånt här när de är utan isolering, du kan se kabelhålet rätt tydligt på den här bilden,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du behöver inga jäkla banankontakter, helt meningslöst om du inte är och drar ut och sätter i hela tiden. Hade jag varit du hade jag inte köpt vanilga stativare för att ha vid datorn när du sitter så nära. Köp ett par aktiva närfältshögtalare istället som t.ex. http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/pc-hogtalare/bw...

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Ska du promt köra på passiva högtalare så rekommenderar jag inte MUSE-förstärkaren. Ägt en själv under ett litet projekt och den låter allt i från bra. Strunta i de onödigt dyra kablarna och lägg det på en bättre förstärkare istället.

OPI T-amp
XTZ A-800
Dynavoice D-amp

Men som vanligt rekommenderar jag aktiva närfälts-monitorer istället. Tycker nog att du får mer bang for the buck i det området.

Mackie MR8 Mk2, Behringer B1031A, KRK RP5 RoKit G2 Bundle, M-Audio BX8 D2 B-Stock, Behringer B2031A Truth + Fostex PC-1

Eller helt enkelt ARGON 7460A AKTIVA HÖGTALARE.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Det här med kablar, finns det NÅGOT vetenskapligt test (dubbelblint osv) där de som lyssnar kunnat urskilja vilken kabel som är dyrast i ett system?

Jag betvivlar starkt på att mänskliga örat kan uppfatta skillnad på en lampsladd och nån dyr kabel med "superren" koppar, det är lite som med homeopati, baseras bara på placebo.

Edit:
Som jag trodde. http://www.engadget.com/2008/03/03/audiophiles-cant-tell-the-...
Går inte höra skillnaden mellan dyra Monster-kablar och en jävla ståltrådsgalge som en tekniker försett med kontakter.

Permalänk
Skrivet av FL3JM:

Det här med kablar, finns det NÅGOT vetenskapligt test (dubbelblint osv) där de som lyssnar kunnat urskilja vilken kabel som är dyrast i ett system?

Nej. http://goo.gl/iBWJu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill man inte köra med lampsladd eller EKK så finns det billiga bra alternativ som är smidiga att jobba med (inte tokhårda) för en billig penning i England.

http://www.futureshop.co.uk/qed-79-strand-speaker-cable-custo...

Kostar 1.75 pund per meter. På Elfa kostar eländet 70kr metern.

Ljudmässigt så kommer du på 2 meter och den utrustning du har inte att höra någon skillnad mot lampsladd men den här ser ut som en högtalarkabel.

Den säljs per meter utan banankontakter. Samma företag säljer bananer också om du skulle vilja ha det.

Ett alternativ till högtalarna är http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=2302&menu=1 . Men köp inga högtalare utan att lyssna på dom först.

Visa signatur

| Silverstone Fortress FT02B | MSI P6N Platinum | Q6600 | Scythe Mugen 2 | Gigabyte HD5770 Silent Cell | Seasonic X-750 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Ska du promt köra på passiva högtalare så rekommenderar jag inte MUSE-förstärkaren. Ägt en själv under ett litet projekt och den låter allt i från bra. Strunta i de onödigt dyra kablarna och lägg det på en bättre förstärkare istället.

OPI T-amp
XTZ A-800
Dynavoice D-amp
[/URL]

Eller helt enkelt ARGON 7460A AKTIVA HÖGTALARE.

Alla förstärkarna du länkar använder samma chip som T-amps...

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag kommer inte ha högtalarna framför mig på skrivbordet. De ska vara på en hylla bakom mig.

är dessa kablar godkända då? 189:- med frakt.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

Permalänk
Skrivet av Cindori:

är dessa kablar godkända då? 189:- med frakt.

Köp de billigaste kablarna du hittar, förutom de allra tunnaste.
http://gizmodo.com/305549/james-randi-offers-1-million-if-aud...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg att jag hade räknat fel på frakten på högtalarna.

Så nu är jag nere på 3065:- totalt!

Högtalarna beställda

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

Permalänk
Skrivet av Cindori:

Såg att jag hade räknat fel på frakten på högtalarna.

Så nu är jag nere på 3065:- totalt!

Högtalarna beställda

Vill inte vara en party pooper men, högtalarna har antagligen för låg känslighet för att drivas med en T-Amp.

Permalänk
Avstängd

Du hade ju fått betydligt bättre ljud för pengarna med dessa Argon 7460A eftersom de ansluts med USB och du slipper datorns egna kassa D/A omvandlare. Du behöver ingen epenis men lägger pengar på högtalarkablar till en riktigt dålig stärkare...

Permalänk

Hoppas du blir nöjd!

Annars finns ju detta paket som ska vara riktigt prisvärt: http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/system/denon_rcd-m...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sveaklockare:

Vill inte vara en party pooper men, högtalarna har antagligen för låg känslighet för att drivas med en T-Amp.

Se länkar i OP

Hoppas du blir nöjd!

Annars finns ju detta paket som ska vara riktigt prisvärt: http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/system/denon_rcd-m...

Det är ett fint paket men jag tror att Dali låter bättre. Tanken är att komplettera med bättre amp i framtiden, men i dagsläget ska högtalarna användas i ett studentrum på 20kv

Skrivet av MartenKL:

Du behöver ingen epenis men lägger pengar på högtalarkablar till en riktigt dålig stärkare...

Förstod att många skulle bli upprörda över mitt val av förstärkare. Men notera att jag hittade mycket billigare kablar lite längre upp.

Låt oss ta worst case scenario ang. T-ampen:
T-ampen suger. Ljudet är kasst. Besvikelsen är total.
Ampen kostar 900:- i Sverige. Jag betalade 340:-. Jag kan sälja den för 500:- och gå med vinst. Problems?

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

Permalänk

Du verkar veta vad du vill så det är ju bra

Men det blir nog bra! Förstärkaren kommer nog räcka till för ett litet studentrum Lycka till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack. Jag kommer självklart uppdatera med min (högst amatörmässiga) bedömning.

Det blev:

Dali Zensor 1 - 2536:-

Muse M20 EX2 - 335:-

OFC Speaker cable 2x2m - 195:-

Choseal 3.5mm till RCA kabel - 90:-

Totalt 3150:- med frakt och allt. 350:- billigare än Audioengine 5+ till och med.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

Permalänk
Medlem

Köp de billigaste kablarna du hittar, förutom de allra tunnaste.
http://gizmodo.com/305549/james-randi-offers-1-million-if-aud...

Själv slaktade jag en elsladd till en gammal laptop som slutat fungera.

Permalänk
Medlem

Grejen med T-amp är väl att den låter sisådär som standard, men med lite pill kan man få den markant bättre..

Jag skulle nog valt typ en begagnad gammal NAD 3020 eller dylikt istället för en t-amp, men TS kanske har ont om utrymme?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Nästa uppdatering bör bli ett vettigare ljudkort typ asus sonar essence, för det inbyggda ljuget brukar va sådär. Bäst när man har en integrerad förstärkare är ju att köra digitalt ut.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX