Byta ut Yamaha RX-V371 till Yamaha RX-V671

Permalänk
Medlem

Byta ut Yamaha RX-V371 till Yamaha RX-V671

Som rubriken lyder så funderar jag på att göra detta! Men hur stor är egentligen skillnaden mellan dem? Någon som har någon typ av erfarenhet? Den kostade bara 2890:- så är ju en rätt billig peng men kan ju kännas rätt onödigt om skillnaden knappt märks.

Har ju som sagt i dagsläget en V371 som jag driver mina Wharfedale Emerald EM97 med. Låter väl helt OK, men vill ha bättre. Så tänkte helt enkelt om det är värt investera i V671an, men dom kan jag dels bi ampa mina högtalare så jag får ut mer effekt.
Som det är idag så driver min förstärkare 100w per kanal då högtalarna är på 125W respektive.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberdamp:

Låter väl helt OK, men vill ha bättre.

Bättre vad? Känner du att stärkeriet saknar kraft? Hur märker du det? Klipper den av eller låter det illa i talaren?

Skrivet av uberdamp:

men dom kan jag dels bi ampa mina högtalare så jag får ut mer effekt.

Bi-amp ger nada. Noll.

Steget från 371 > 671 är inte stort om man ser till kraften. Den "uppgraderingen" skulle inte jag göra, spara och köp ett kraftverk från Harman/Kardon istället.

Permalänk
Medlem

Jag har själv 667 som är föregångaren. Effektmässigt tror jag inte att skillnaden är sådär stor. Bi-amp ger ingenting och din nuvarande stärkare lämnar inte 100w per kanal utan det är 100 sammanlagt och det är vid en specifik ton. Dynamisk effekt är inte speciellt hög. Det du får med 671 är fler funktioner, något bättre dac och pre-out för slutsteg. Givetvis får du lite mer effekt, men jag betvivlar att det är märkbart.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX