Problem med ASUS AX AT8 meshnätverk

Permalänk
Medlem

Problem med ASUS AX AT8 meshnätverk

Bor i en relativt stor villa på 190 kvm. Huset är ett tvåvåningshus med ett tillbyggt hus som har byggts ihop med en hall. Tyvärr sitter fiberkonvertern i källaren. Som jag har det kopplat nu har jag en AX AT8 i källaren, en just utanför källartrappan på bottenvåningen samt en i den tillbyggda delen. Jag har även en äldre RT-AC68U på övervåningen, den är dock mindre kritisk då den främst förlänger till sovrummet på övervåningen.

I två års tid har mesh-nätverket fungerat ungefär som man förväntar sig, dvs jämna plågor, återkommmande småstrul några gånger i veckan men ändå okej. Till igår. Plötsligt slutar alla ingående komponenter i hela nätverket att sköta sig. Alla routrar som ingår i nätverket har blivit som besatta. De kopplar upp och ned sig om vart annat. De går direkt till 2,4 som backhaul. De klagar på att avståndet är för långt. Kort och gott är allt fel. Detta skedde alltså utan att de flyttades, uppdaterades etc (senast uppdaterade i mars, kör 3.0.0.4.388_24621.

Jag har testat fabriksåterställa alla routrar och återskapa nätverket. Detta fungerar nu ÄNNU sämre. De kopplar knappt upp sig alls annat än kortare stunder innan de börjar om med samma visa. Jag satte dem till och med fysiskt i samma rum och såg att det alltid var någon som blinkade blått och letade uppkoppling. Övriga växlade till gult och gick tillbaka till 2,4 då en meters avstånd tydligen var för långt. Kopplas även ned från wifi-anslutningen med min telefon med jämna mellanrum.

Jag står helt handfallen nu då mesh-nätverk är för avancerade för mig och jag saknar 10 år av universitetsutbildning för att kunna förstå hur detta ens händer. Antar att livslängden på 2 år kan ha gått ut nu och jag måste byta ut alltihopa. Inget av denna typ av problem beskrivs i några recensioner, så jag vet inte ens vad jag ska leta efter om jag väljer nytt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Eftersom alla (tre?) enheter ofungerar i samma rum och det har börjat samtidigt så känns det inte rimligt att misstänka hårdvarufel på satelliterna. Annars brukar det vara strömförsörjningen som ger sig. Möjligen kan det då vara basenheten som gett upp. Testa att flytta runt strömadaptrarna. Alternativt, om det går, eliminera basenheten och konvertera om en satellit till basenhet.

Det var någon tråd härom dagen med liknande problem med Asus Lyra. Det känns osannolikt, men inte omöjligt att det finns något systematiskt fel i Asus mjukvara som kickat in vid visst datum eller där ytterligare komponenter laddats ner från internet utan att firmware har uppdaterats. Det senare har hänt en gång för Asus, med rätt många ofungerande enheter som följd.

Eftersom varken 2,4 GHz eller 5 GHz funkar så känns störningar i radiomiljön osannolik. Men DFS på 5GHz kan ju till exempel störa ut ett system under längre tid, givet vissa kanalinställningar. Det finns ett dokument med i praktiken lagkrav om detta att googla, sökterm ”ETSI-DFS”. Kolla om enheterna fungerar som de ska med kabel mellan sig?

Om det finns loggar i systemet, kika på dem. Om det inte finns loggar tillgängliga så har du nu lärt dig att inte köpa nerdummad konsumentskit som inte ens har tillgängliga loggar. När du kollat loggarna kanske det är läge att ta hjälp av Asus support?