Permalänk
Medlem

Köperåd (13")

Alt 1. Köpa en "gammal" 13" och slänga in 16GB ram (overkill men vill kunna köra Windows parallellt) och en 256GB SSD hdd (klarar man sig på den storleken tro?)*

Alt 2. Köpa den "nya" 13" som inte känns nån jätteuppdatering förutom USB 3/Blåtand 3 och HD4000.
Det är är väl USB 3 som lockar på den, då man ska maskinen ett framöver.
Kommer dock inte ha råd med mer än uppgradera till 8GB ram till denna.

Alt 3. Vänta till "nästa" refresh kommer?

Det jag kommer till 90% anvönda datorn till är allmänt bruk, MEN är allergisk mot laddande solen... Vill det ska gå rappt rappt.
Kan man leva utan USB 3 etc?
Tror ni "gamla" 13" kommer sjunka ytterligare i pris?

Permalänk
Medlem

Vad har du för användning av usb3?
Vad har du för användning av 16gb ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Vad har du för användning av usb3?
Vad har du för användning av 16gb ram?

Usb3 tänker jag mig ha användning av den dagen jag köper en ny extern usb hårddisk.
16gb ram är bara för att minnimera risken av lagg när många program är uppe samtidgt

Permalänk
Medlem

Tror inte du får in 16 Gb i en "gammal" 13"!

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0xy:

Tror inte du får in 16 Gb i en "gammal" 13"!

"Gammal" 13" då menar jag Late 2011

Permalänk
Medlem

Macbook air 13", 8gb ram, 128gb disk, rätta alternativet!

Permalänk
Medlem

Om du inte får "gamla" 13" mycket billigare finns det inte mycket anledning att välja den.
16GB ram vs 8GB är ~400 kronor, har det verkligen så stor påverkan för dig?

Jag satte in 256GB SSD i helgen, för att kunna ha 128GB OS X och 128GB windows (ska ha plats med en del spel), men ska du bara köra windows i parallels/annat virtuellt så klarar du dig förmodligen på 120GB/128GB. Beror ju på hur mycket program/spel/lagring du måste ha.

Beställ en optibay på ebay och ersätt superdriven med är mitt tips.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Usb3 tänker jag mig ha användning av den dagen jag köper en ny extern usb hårddisk.
16gb ram är bara för att minnimera risken av lagg när många program är uppe samtidgt

Om jag inte har fel för mig så flytta usb 2 upp till 480 MB/s . Vad jag vet har en flyttar en mekanisk disk upp till 157 MB/s och då är det onödigt med usb 3 för externa hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Om jag inte har fel för mig så flytta usb 2 upp till 480 MB/s . Vad jag vet har en flyttar en mekanisk disk upp till 157 MB/s och då är det onödigt med usb 3 för externa hårddiskar.

480 Mbit/s ja, det är runt 60MB/s...

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om du inte får "gamla" 13" mycket billigare finns det inte mycket anledning att välja den.
16GB ram vs 8GB är ~400 kronor, har det verkligen så stor påverkan för dig?
.

Förstod inte riktigt vad du menar här?
Men har bestämt att köpa en Late 13" och slänga in SSD och mer ram.

Vilken SSD valde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Förstod inte riktigt vad du menar här?
Men har bestämt att köpa en Late 13" och slänga in SSD och mer ram.

Vilken SSD valde du?

Samsung 830.

Vad var det du inte förstod?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Att det bara skiljer 400:- mellan 8GB och 16GB, då är det ju dumsnålt att inte ta 16 med vetskapen om att jag aldrig kommer nyttja allt men man har ändå 16GB!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Att det bara skiljer 400:- mellan 8GB och 16GB, då är det ju dumsnålt att inte ta 16 med vetskapen om att jag aldrig kommer nyttja allt men man har ändå 16GB!

Ja precis.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1044598
De köpte jag.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jag går i samma tankar som du. Jag blev lite besviken på uppdateringen, men samtidigt kan man alltid vänta på nästa modell och nästa och nästa...

För mig är del bli det att köpa en ny MBP och sätta in en ssd i den. Ivy Bridge gör ju trots allt att energiförbrukningen blir bättre och snäppet vassare dator över lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av AyEss:

Macbook air 13", 8gb ram, 128gb disk, rätta alternativet!

Precis,

har beställt den på dustin home, ca 12500. Får den förhoppningsvis nästa vecka.

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

"Gammal" 13" då menar jag Late 2011

Kan inte hitta någon länk just nu, men kolla upp så att du får i 16Gb innan du slår till!

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem

Är också inne på att köpa en macbook pro 13", enligt det jag läst i kommentarerna så anser ni att det bättre valet är att göra några tillägg på den "gamla" istället för att köpa den nya som är ~2000kr dyrare. Är det någon skillnad design mässigt på den nya gentemot den gamla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7H0M45:

Är också inne på att köpa en macbook pro 13", enligt det jag läst i kommentarerna så anser ni att det bättre valet är att göra några tillägg på den "gamla" istället för att köpa den nya som är ~2000kr dyrare. Är det någon skillnad design mässigt på den nya gentemot den gamla?

Exakt samma design, dem 2000:- i prisskillnad kommer jag använda til mer ram och SSD.
Sen köpa en mer uppdaterad om 3-4 år.

Permalänk
Medlem

Själv sitter man på en late 2009 MBP. Funderar på om jag ska slänga in en SSD i denna eller sälja och köpa 2012:an..
För mig blir det ju en lite större uppgradering eftersom jag uppgraderar från 2009, och inte 2011. Men ja, som någon annan sa så blev jag lite besviken på uppdateringen dom gjorde på MBP. Frågan är då om man slänger in en SSD så kanske man klarar sig till 2013 modellen..

Permalänk
Medlem

Okej, har ingen större kunskap inom laptops, men om man köper en SSD kan man fortförande ha kvar den andra vanliga hårddisken eller kan man bara ha en disk i en laptop.

Hur komplicerat är det att sätta in RAM och eventuellt byta hårddisk i en laptop? Har byggt min nuvarande stationära så borde nog inte var något problem egentligen.

Sista funderingen är det någon större skillnad på grafiken då den nya har Intel HD Graphics 4000 och den äldre versionen har Intel HD Graphics 3000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7H0M45:

Okej, har ingen större kunskap inom laptops, men om man köper en SSD kan man fortförande ha kvar den andra vanliga hårddisken eller kan man bara ha en disk i en laptop.

Hur komplicerat är det att sätta in RAM och eventuellt byta hårddisk i en laptop? Har byggt min nuvarande stationära så borde nog inte var något problem egentligen.

Sista funderingen är det någon större skillnad på grafiken då den nya har Intel HD Graphics 4000 och den äldre versionen har Intel HD Graphics 3000?

ja, 4000 är runt 50% snabbare, men båda är långsamma.
Det går att sätta in en "optibay" och ersätta dvd-läsaren med en extra hårddisk.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Köp den nya MacBook Air istället, bättre skärm och i priset ingår SSDn.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Derox:

Köp den nya MacBook Air istället, bättre skärm och i priset ingår SSDn.

Skärmen i MacBook Pro är bättre, den enda fördelen skärmen i Airen har är upplösningen men på alla andra parametrar så är den sämre.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Skärmen i MacBook Pro är bättre, den enda fördelen skärmen i Airen har är upplösningen men på alla andra parametrar så är den sämre.

Det skulle kunna vara en IPS panel i 13" MBP, har den 1280x720 går det ändå inte att använda ordentligt. Det är knappt det går att multitaska på 1440x900, men det går iaf. Sen skulle jag inte säga att MBP 13" skärmen är speciellt mycket bättre på de andra punkterna heller, marginellt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Det skulle kunna vara en IPS panel i 13" MBP, har den 1280x720 går det ändå inte att använda ordentligt. Det är knappt det går att multitaska på 1440x900, men det går iaf. Sen skulle jag inte säga att MBP 13" skärmen är speciellt mycket bättre på de andra punkterna heller, marginellt.

Går dock inte att byta varken RAM eller lagringsutrymme i Air.
Dessutom kan du inte ha en extra HDD utöver en SSD i Air, vilket du kan med Pro om du tar bort ODD.