Zenbook UX21 eller Satellite Z830?

Permalänk
Medlem

Zenbook UX21 eller Satellite Z830?

Är på jakt efter en superportabel dator som inte bör väga mer än dryga kilot. Priset bör ligga runt 7000 kr. Datorn ska primärt användas till surf och kontorsarbete. Vid längre skrivsessioner kommer jag ha den inkopplad till en extern skärm och ett externt tangentbord. Finner endast två datorer som stämmer in när det gäller portabilitet och pris när jag letar. Vilken hade ni valt av datorerna i rubriken?

UX21: http://www.dustinhome.se/product/5010609302/asus-zenbook-ux21...
Z830: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=661497

Tar även gärna emot feedback från er som testat någon av dessa två datorer.

Permalänk

Upplösningen 1366 x 768 som finns på Z830 hade tagit emot samtidigt som jag finner 11" på UX21 är något i det minsta laget. I och för sig har båda samma kassa upplösning. Vad föredrar du mellan 13" och 11" när du är ute på språng? Personligen gillar jag inte tangenterna på UX31 och om det är likadana på UX21 så bör du testa dem i butik innan köp. Däremot är pekplattan riktigt trevlig. Skärmen är blank och inte direkt en favorit men man måste kompromissa någonstans.

Personligen hade jag sneglat på Ultrabooks med 13" skrämstorlek och 1600x900 upplösning.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem

Bra poäng! Högre upplösning är dock inget krav för mig. Har idag en Vostro V131 (1366 x 768) som jag gillar väldigt mycket, tyvärr väger den på tok för mycket så är ute efter något riktigt smidigt till bra pris. Vikt, dimensioner och design på UX21 tycker jag är riktigt tilltalande. Dock har Z830 bättre batteritid, belyst tangentbord och fler ingångar (dock sämre CPU).

Permalänk
Medlem

Läser att UX21 har ett dåligt tangentbord enligt vissa bedömare. Någon som har erfarenhet av detta? Börjar även fundera på en Macbook Air 11.6. Dyrare än UX21 men den har förmodligen ett bättre tangentbord.

Permalänk

Jag har upplevt att tangenterna är väldigt glatta och inte alltid registrerar tangentnedtryckningen. Det kommer nya modeller snart med bättre tangentbord Asus Zenbook Prime. Däremot har modellen för 7kkr en i3-processor. Upplösningen ligger på 1366x768 men du skrev innan att upplösningen inte var ett problem.

MBA är ett trevligt alternativ om man gillar OS X. Dessutom har den skönare tangenter (subjektivt) och bättre batteritid än UX21 (ej orkat googla).

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp:

Läser att UX21 har ett dåligt tangentbord enligt vissa bedömare. Någon som har erfarenhet av detta? Börjar även fundera på en Macbook Air 11.6. Dyrare än UX21 men den har förmodligen ett bättre tangentbord.

Jag har själv en ux 31 och tycker att tangentbordet är helt ok men åk till en butik och provskriv på det. Tangenttryckningarna är lite grunda men jag vande mig på några dagar. I övrigt är jag mycket nöjd men Zenbooken den är tyst, välbyggd o har en ok skärm. Jag skulle dock vänta om du inte får ux31 till ett extra bra pris. Zenbook ux31A har en Ips skärm på 1080 p och en ivy bridge processor. Dessutom har den ett tangentbord med bakgrundsbelysta tangenter a macbook pro.

Toshiba har problem med fläktljud och varmgång samt en mycket svajig skärmkonstruktion. Den ger i.m.o. inget kvalitetsintryck.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Tack för feedback! Toshiban är alltså svajig och varm medan zenbooken dras med dåligt tangentbord. Låter inge vidare!

Vikting 99: Det är dock ux21 snarare än ux31 som jag funderar på. Om jag skulle välja mellan gamla ux31 och nya ux31 prime skulle jag helt klart satsa på den nyare. Den nya versionen av ux21 verkar tyvärr dröja, om en den alls kommer till Sverige. Därför överväger jag den befintliga versionen av ux21. Tyvärr verkar den inte finnas hos datorhandlarna i Umeå så blir svårt att testa den. Det hänger nog på om tangentbordet är acceptabelt. 7000 kr är ett riktigt bra pris om det går att skriva utan besvär på den.

Permalänk
Medlem

Det beror en del på vilken typ av anslag du har på tangenterna. Om du skriver distinkt och är van vid att skriva på bärbara lär det inte störa dig. Om du vill ha en mjuk känsla och en längre kontakt med tangenten passar den sämre. Nuförtiden skriver jag faktiskt snabbare på ux 31an än på min stationära p.g.a. det korta anslaget.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Bra fråga. Jag tror att jag skriver ganska distinkt men det är svårt att avgöra om man inte har någon referensram. Ska fortsätta jaga datorn i Umeå. På prisjakt har den ett antal omdömen som alla är positiva. På amazon är det dock en och annan som sågar tangentbordet fullständigt. Även kritiken i denna video är dräpande: http://www.youtube.com/watch?v=dScKsd55QGY
Har UX31 och UX21 identiska tangentbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp:

Bra fråga. Jag tror att jag skriver ganska distinkt men det är svårt att avgöra om man inte har någon referensram. Ska fortsätta jaga datorn i Umeå. På prisjakt har den ett antal omdömen som alla är positiva. På amazon är det dock en och annan som sågar tangentbordet fullständigt. Även kritiken i denna video är dräpande: http://www.youtube.com/watch?v=dScKsd55QGY
Har UX31 och UX21 identiska tangentbord?

I stort sett tangentbordet på ux 21 an är något trängre har mindre avstånd mellan tangenterna. Jag som har stora händer tycket att det känns lite trångt. Tangenterna är desamma. Ux 21/31 borde finnas i de flesta elektronikbutiker typ mediamarkt, elgiganten mm. De som sågar pekplattan kan du strunta i det var tidiga exemplar pekplattan är utbytt sedan länge och fungerar utmärkt nu.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Nu har jag börjat fundera på en Samsung 530U3B-A02. Den har en matt skärm, bra tangentbord och ser riktigt snygg ut. Väger dock snäppet mer än UX21e och Tosiban samt kostar en tusenlapp mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp:

Nu har jag börjat fundera på en Samsung 530U3B-A02. Den har en matt skärm, bra tangentbord och ser riktigt snygg ut. Väger dock snäppet mer än UX21e och Tosiban samt kostar en tusenlapp mer.

Ett helt OK alternativ, definitivt bättre än Toshiban. Skärmen har endast 1366x768 och lite klen kontrast och färgåtergivning. Den ska annars vara en trevlig dator och jag har inte hört några problem med varmgång eller kvalitet.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Vilken ultrabook hade du valt i prisområdet 7-8000 kr? Har inget behov att bra prestanda och hög upplösning (bara bonus). Det jag vill ha är en lätt, smidig dator med hög kvalitet. Ska köp den till min firma så en begagnad MB Air 13 går t.ex. bort på prislappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp:

Vilken ultrabook hade du valt i prisområdet 7-8000 kr? Har inget behov att bra prestanda och hög upplösning (bara bonus). Det jag vill ha är en lätt, smidig dator med hög kvalitet.

Asus UX21/UX31 tätt följd av Samsung.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Okej. Så du väljer X21 före Samsung NP530U3B? Vilka är argumenten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp:

Okej. Så du väljer X21 före Samsung NP530U3B? Vilka är argumenten?

Bättre skärm, Design, Kvalitetsbygge, Vill ha faktor. Samsungen har bättre tangentbord och är en bra dator så det är också ett bra köp.

p.s. om du väljer Samsung ta den med SSD den har bättre chassimaterial och SSD gör en enorm skillnad i vanlig windowsanvändning.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Jo, tänkte ta den med SSD. Är det den här du menar? (530U3B-A02) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1071964
Tog för givet att den hade samma chassi som den billigare modellen med HD (NP530U3B-A01SE) http://www.inet.se/produkt/1970112/samsung-np530u3b-a01se

Permalänk
Medlem

Den billigare modellen är byggd i plast medan SSD modellen i en magnesiumlegering. Det syns knappt om man inte känner på dem. 8000 kr för Samsungen med SSD är ett riktigt trevligt pris.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Oki, du blandar inte ihop detta med de nya ivybridgemodellerna 530U3C-A01 och 530U3C-A02?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp:

Oki, du blandar inte ihop detta med de nya ivybridgemodellerna 530U3C-A01 och 530U3C-A02?

När jag köpte fanns inte Ivy Bridge modellerna. Samsung har medvetet sparat på materialkostnaden i den billigare modellen. Modellen med SSD ska däremot ha en mer robust magnesiumlegering.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Ok, det låter lovande! Lutar åt att beställa en 530U3C-A02 senare ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp:

Ok, det låter lovande! Lutar åt att beställa en 530U3C-A02 senare ikväll.

Lycka till!

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Det blev hastigt och lustigt en Macbook Air 11.6 istället. Elgiganten säljer den enklaste modellen för 6990 kr från och med idag.
Men tack för all feedback och alla tips!
Edit: Fick tag i 11.6 Air med 128 SSD och 4GB RAM för 7990 kr på Elgiganten. Kändes som att den gav samma kvalitet och prestanda som UX21e men med ett mycket bättre tangentbord.

Permalänk
Medlem

Lägger in en länk med mina erfarenheter av Z830-M

#12366588

Har använt den några veckor nu och blir mer och mer nöjd ju mer jag använder den

Permalänk
Medlem

Kul att du är nöjd miniyou.
Blev som sagt en MB Air 11 som jag efter några dagars användande är nöjd med. Innan jag köpte den klämde jag dock på Samsung 530U3B-A02 och HP Folio 13. Gillade båda. Folio 13 har en enastående fin byggkvalitet, överraskande bra! Var nästan på väg att slå till på den istället för Air men ville ha en så liten och lätt dator som möjligt så det blev Air.